Združene države Amerike in Evropska unija so avgusta podpisale zgodovinski trgovinski dogovor, ki bo močno olajšal uvoz ameriških vozil v Evropo. Sprva podrobnosti niso bile znane, šele nato pa so v javnost prišle točke sporazuma.
Sporazum o recipročni, pošteni in uravnoteženi trgovini tako predvideva, da bosta obe strani začeli medsebojno priznavati standarde za izdelke, vključno z avtomobili. To pomeni, da bo ameriškim proizvajalcem SUV-jev in poltovornjakov po več desetletjih odprta bistveno lažja pot na evropski trg.
To pomeni, da bi v EU vključno s Slovenijo lahko prav kmalu na cestah pogosto videli modele, kot so ford F-150, dodge RAM 1500, tesla cybertruck, GMC yukon in druge.
Za evropske kupce to pomeni več izbire, za avtomobilsko industrijo večjo konkurenco, za strokovnjake za prometno varnost pa predvsem veliko skrb.
Zakaj je bil uvoz doslej tako zapleten?
Uvoz ameriških avtov v EU je doslej oviralo več razlogov, v prvi vrsti različni tehnični, varnostni in ekološki standardi, ki veljajo na obeh straneh Atlantika. V ZDA marsikaj, kar je v EU obvezno, ni uzakonjeno, na primer sistem samodejnega zaviranja ali pa evro 6 standard.
Prav tako varnostna trčenja v ZDA ocenjujejo z drugih vidikov, pri tem pa veliko manj pozornosti namenjajo zaščiti ranljivejših udeležencev, kot so pešci in kolesarji. Tipičen primer je tesla cybster, veliki poltovornjak, ki v takšni nazobčani obliki v Evropi po veljavnih standardih nikoli ne bi dobil dovoljenja za prodajo.
Zato je bilo treba ameriška vozila, če so želela priti na evropski trg in tukaj dobiti odobritev tipa, ustrezno prilagoditi. Doslej zelo drag, zahteven in dolgotrajen proces naj bi bil po novem bistveno enostavnejši.
Že doslej je bila sicer mogoč uvoz posameznih vozil po sistemu individualne odobritve vozil (t. i. IVA), a je bil ta namenjen predvsem redkim primerom, ne množičnemu uvozu. Veliki ameriški poltovornjaki so zato prihajali v Evropo le v omejenih številkah.
Dejstvo je tudi, da so številni ameriški modeli, v prvi vrsti njihovi poltovornjaki in suvi, zasnovani za široke ameriške ceste in so zato na ozkih in prometno nasičenih evropskih mestnih ulicah manj primerni.
Kaj prinaša novi dogovor?
Sporazum med ZDA in EU predvideva medsebojno priznavanje standardov, kar pomeni, da ameriška vozila očitno ne bodo več potrebovala kakšne posebne dodatne homologacije v Evropi. Poleg tega bodo nekatere carine odpravljene ali znižane, kar bo uvoz še dodatno pocenilo.
Za ameriške proizvajalce je to velika priložnost, saj trg EU predstavlja skoraj 450 milijonov potrošnikov. Po drugi strani pa se evropska avtomobilska industrija sooča z novimi izzivi, saj bodo morali domači proizvajalci konkurirati ameriškim vozilom, ki so pogosto cenejša in ponujajo drugačno zasnovo – predvsem v segmentu velikih SUV-jev in pick-up tovornjakov.
Strokovna združenja: veliko varnostno tveganje
Poleg evropskih proizvajalcev so zaskrbljeni tudi strokovnjaki za varnost v prometu. Evropski svet za varnost v prometu (ETSC) je v svojem odzivu opozoril, da bo imel dogovor resne posledice za prometno varnost na evropskih cestah.
"To je politična odločitev, ki daje prednost trgovini pred reševanjem življenj," je dejal izvršni direktor ETSC Antonio Avenoso. "ZDA nimajo obveznih varnostnih tehnologij, ki so v EU že nekaj časa standard. Sprejemanje njihovih vozil brez dodatnih preverjanj bo stalo življenja."
Posebej kritični so do velikih ameriških poltovornjakov. Ta vozila so znana po svoji velikosti in masi, kar v primeru nesreč pomeni hujše posledice za pešce, kolesarje in voznike manjših avtomobilov, so prepričani v ETSC. Poleg tega njihova zasnova z visoko sprednjo masko zmanjšuje preglednost in povečuje nevarnost za ranljive udeležence v prometu, še dodajajo.
Da njegove besede niso brez osnove, kaže statistika: v ZDA je število smrtnih žrtev med pešci na milijon prebivalcev trikrat večje kot v Evropi. V Evropi je tudi veliko več kolesarjev in motorjev na cestah.
Končno pravi zvok moči motorja upam da bo cena normalna
sama nevoščljivost,,,, Zakaj se pa kdo ne bi smel voziti z daljšim avtomobilom kot 3 metre,,,, kar bi radi evropski in naši brezposelni socialci, ....Sedaj je trg globalen in hvala Bogu da je Trump razburkal smrdečo mlakužo, ki se imenuje evropa
in kjer je pravzaprav problem ? vojaški humvee je pa lahk se registriral za civilno rabo ? in hvala bogu kako bodo pa sedaj upravičili elektrifikacijo, ko bomo lahko kupovali tele dinozavre. eu firme bodo pocrkale zaradi CO" omejitev, a… ...prikaži več tile USA dinozavri bodo pa lahko kadili. mislim da je skrajni čas da se razpusti EU birokracija, kajti njihovi predpiso škodijo edino nam europejcem.