Če vozite razmeroma novi avtomobil z ročnim menjalnikom, je na armaturno ploščo gotovo vgrajen pomočnik pri prestavljanju, saj so v avtomobilih prisotni že poldrugo desetletje. Gre za ikono, ki vam svetuje, kdaj je najbolje prestaviti navzgor ali navzdol, da bi prestavno razmerje menjalnika najbolj ugodno.
Mazda CX-30
Vendar pa v primeru, da napotke vestno upošteva, marsikdo prej ali slej ugotovi, da nekaj ni v redu. Indikator je namreč teoretični element, ki vam pomaga, da je menjalnik avtomobila vedno v najbolj ustreznem razmerju, pri čemer upošteva hitrost avtomobil in silo, s katero pritisnete pedal plina. Da bi zadeva pravilno delovala, bi moral sistem upoštevati še porabo goriva, odziv plina in dolgoročno nego motorja.
Za mnenje smo vprašali tudi avtomehanika Roberta Eržena, ki meni, da za takšne nastavitve pomočnika pri prestavljanju niso "krivi" proizvajalci, ampak morajo ti preprosto slediti direktivam Evropske unije v zvezi z izpusti. Če se hočejo vozniki izogniti vožnji s prenizkimi vrtljaji, morajo preprosto po občutku prestaviti navzdol in povečati vrtljaje motorja.
Žal hoče večina proizvajalcev s sistemi start-stop doseči le eno, vozniku pomagati, da porabi čim manj goriva in čim manj onesnažuje ozračje. Da to doseže, indikator prestavljanja voznikom svetuje, da prestavljajo pri smešno nizkih vrtljajih motorja. Da bi prestali teste izpustov in porabe goriva, softver, ki upravlja indikator prestavljanja, kalibrirajo tako, da v homologacijskem ciklusu zmanjša povprečno porabo goriva, ne skrbi pa ga dolgoročno delovanje motorja.
Zato indikator voznikom svetuje, da v višjo prestavo prestavijo, ko motor komaj doseže 1.500 vrtljajev na minuto. Med laboratorijskimi testi ima to zelo pozitivne učinke, v realnem življenju pa je zadeva podobna siljenju kolesarja, da čez gorski prelaz kolesar v najhitrejši prestavi. Ne le, da to ni učinkovito, ampak na dolgi rok povzroči poškodbe.
Motor, ki dela pod optimalnim številom vrtljajev, težko zagotovi potrebno moč. Pri konstantni hitrosti to ne predstavlja težave in celo pripomore k manjši porabi goriva, ko pa mora voznik prehitevati ali peljati v hrib, pa se pojavijo mikrovibracije, ki se na koncu prenesejo na vitalne dele avtomobila. Tudi zgorevanje goriva je v tem primeru nepopolno in povzroči obloge na batih, ventilu povratnega toka izpušnih plinov ali filtru trdnih delcev. Motorji, ki pogosto delajo s prenizkimi vrtljaji, se zato hitreje pokvarijo.
Kaj lahko torej vozniki storijo? Najbolje je, da vozijo po občutku in ne upoštevajo vedno napotkov indikatorja. Seveda je to odvisno tudi od voznikovih izkušenj, vendar velja generalno priporočilo. Bencinski motor bi moral delovati v razponu med 2.000 in 4.000 vrtljaji na minuto, ko je zgorevanje goriva najbolj popolno, za dizelske motorje pa velja razpon med 1.700 in 2.500 vrtljaji na minuto, ko razvijajo tudi največ navora. Vozniki bi se orali naučiti tudi po zvoku prepoznati, če motor deluje v redu ali se "muči", enak občutek pa je mogoče dobiti tudi z zaznavanjem tresljajev na pedalu plina.
Kaj so že to prestave? Jaz imam dva gumba. En je za naprej, drugi je za nazaj.
jst imam vklopljen start in stop 8 let pa še dej mi teče motor pa ima preko 120 000km........indikator je zakon turbo motorji vlečejo že pri 1500 obrati zato ni potrebe terat visoke obrate na 4000 KER SAMO MOTOR OBRABLJAŠ
Indikator je samo priporočilo. Samo Trotl se tega indikatorja dosledno drži.