Avto > Avto nasveti
8686 ogledov

"Že tako je gneča, sedaj pa še Dars znižuje najvišjo hitrost!"

DARS avtocesta varnostna razdalja omejitev 100 znaki Saša Despot
Zakaj to počnejo?

V času na vrhuncu poletne sezone je strpnost med vožnjo še toliko pomembnejša. Upoštevanje pravil, kako se vozi v koloni na primerni razdalji, spoštovanje hitrostnih omejitev, predvidevanje in pravilno obnašanje v primeru slabega vremena so porok, da boste na cilj v danih okoliščinah prišli najhitreje.

Prav nasprotno pa na celotno pretočnost vplivajo vozniki, ki vozijo "na elastiko", ki skušajo z nevarno vožnjo nadoknaditi nekaj sekund ali ki so pripravljeni tvegati življenja drugih, da bo le njihov avto pod nadvozom zaščiten pred točo. 

DARS avtocesta varnostna razdalja | Avtor: Saša Despot Saša Despot

V času gostega prometa pa morajo svoj del naloge za pretočnost opraviti tudi pri upravljalcu avtocest. Dars je v zadnjih letih intenzivno gradil mrežo senzorjev in z njimi povezanih informacijskih portalov, prek katerih je spremljanje in prilagajanje ukrepov prometnemu toku lažje, hitrejše in zato tudi bolj učinkovito. Trenutno je v sistem naprednega vodenja prometa vključenih že slaba četrtina od 800 kilometrov slovenskih avtocest, a se stanje sproti nadgrajuje z novimi portali, kamerami, vremenskimi postajami in detektorji. 

Hrvaška avtocesta Slovenija Čehu na gorenjski avtocesti z avta odletel čoln

A kaj so sploh koristi takšnega obveščanja? Prek portalov lahko nadzorniki iz nadzornih centrov na daljavo obveščajo voznike na določene nevarnosti takoj, ko se te pojavijo oziroma so o njih obveščeni - s strani Darsovih ekip na terenu, centra za obveščanje 112, policije, drugih voznikov ...

Portali omogočajo tudi izvajanje sprememb najvišje dovoljene hitrosti, kar se dogaja tako ročno ali pa tudi avtomatsko, glede na različne vhodne podatke s strani senzorjev - vremenski alarmi, zaznavanje povečane gostote vozil, majhna varnostna razdalja, majhne hitrosti, napačna smer vožnje, izredni dogodek v predoru, zaznavanje nesreče ...

Fordov inteligentni omejevalnik hitrosti | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Okoliščine, ki voznike najbolj begajo in tudi jezijo, so ukrepi zmanjševanje najvišje dovoljene hitrosti v primeru gneče, ki iz 130 km/h pade na 100, 80 ali celo le 60 km/h. Ni jih malo, ki mislijo, da je to skregano z logiko - višja hitrost, višja pretočnosti.

A resnica je ravno obratna in podprta s številnimi študijami ter praktičnimi poskusi. Cilj pravočasnega znižanja najvišje dovoljene hitrosti v gostem prometu je prav izogibanje nastajanju zastoja. Ob upoštevanju omejitve se namreč močno zmanjša nevarnost hitrega prehoda iz visokih hitrosti v stoječ promet. Zato je v tem primeru izrazito manj nevarnosti za nagla zaviranja, ki povzročajo domino efekt in v najboljšem primeru fantomske zastoje, v najslabšem pa nalet vsaj dveh vozil in blokado voznih pasov.

DARS Slovenija Avto Posebna druščina: "V svoji karieri sem videl okoli 50 mrtvih"

V primeru upoštevanja nižje hitrosti pa se nasprotno vozila še vedno gibljejo, a v precej varnejših okoliščinah, ki zmanjšujejo možnost nastajanja zastojev. Ko senzorji zaznajo, da je promet stekel oziroma je redkejši, pa algoritmi spet dvignejo dovoljeno hitrost. 

Če ne upoštevajo vozniki, bodo morda avtomobili

Vendar pa vozniki na slovenskih avtocestah neradi upoštevajo preventivne ukrepe, zato ukrepi ne pridejo v polnosti do izraza. "Stanje ni v redu," pravijo na Darsu, čeprav priznavajo, da se "počasi izboljšuje," tudi po zaslugi preventivnih akcij in drugih aktivnosti.

"Največje težave imamo še vedno v predorih. Opažamo pa veliko izboljšanje na lokacijah radarjev, skozi delovne zapore in pa upoštevanje v času snega in poledice," dodajajo na Darsu, kjer si veliko obetajo tudi od bodočih tehnologij, predvsem samodejni komunikaciji med vozili in med vozili ter infrastrukturo, saj bodo na ta način podatki o dogajanju na avtocesti še veliko ažurnejši.

andrej.leban@zurnal24.si

Komentarjev 11
  • jernej40 22:05 02.avgust 2019.

    Iz koga vi oz. uradniki brijete norca? Pretočnost prometa pri varnostni razdalji 2 sek je enaka pri 10km/h ali 300km/h.

  • matjaz38 18:09 31.julij 2019.

    hm.. zakaj že plačujemo vinjete, da se lahko vozimo po avtocestah 100km/h na uro -ce. Pi magistralkah gre 90 pa še brez zastojev je.

  • Avatar jezeran
    jezeran 16:55 31.julij 2019.

    Prvo naj uredijo, razcep Kozarje, ker enostavno ne požira prometa, nato naj dodajo že enkrat celoten dodaten pas vsaj do Vrhnike. Na Logu (bivša cestninska postaja) naj dajo na pano omejitev 130km/h, ker tujci buljijo svoje navigacije, kjer jim še ...prikaži več zdaj piše 60km/h in začnejo zavirat, brez potrebe, s tem se naredijo fantomski zastoji do šentviškega predora. Pa tistmu ki je delal protihrupno ograjo do Vrhnike in takrat ni naredil dodatnega pasu, v obe smeri, odvzeti službo in ga kazensko ovaditi,