Ob pogledu na citroën berlingo bi le redki pomislili: »Tole je pa odličen dirkalni avtomobil, ki bo tekmece premagoval kot za šalo!« Velja prav nasprotno, saj si berlinga, kljub temu, da so njegove vozne lastnosti za takšen avtomobil zelo spodobne, verjetno nihče ne predstavlja v vlogi dirkalnika. Sploh ko gre za berlinga, ki nam je z motorjem z notranjim zgorevanjem v Sloveniji sploh še ostal na voljo, kombinirano potniško različico tovornega vozila namreč.
A to ne pomeni, da komu ni prišlo na misel, da bi berlinga spremenil v nekaj podobnega dirkalniku in se z njim odpravil tudi na športne preizkušnje. Malce raziskovanja po spletu je namreč pokazalo, da se je zgodilo tudi kaj takšnega in da ima tudi citroën berlingo kar nekaj športnih izkušenj. Te so se sicer večinoma zgodile najstarejši prvi generaciji, a je nekaj zanimivih primerov bilo tudi v drugi in tretji.
Nadaljevanje pustolovščin
Športno kariero berlinga bi lahko večinoma strnili kot nadaljevanje pustolovščin, ki jih je v Citroënovi zgodovini bilo kar precej. V obdobju med obema svetovnima vojnama so se Citroënovci na znamenite pustolovščine organizirano odpravljali z avtomobili polgoseničarji.
S testnim citroënom berlingom N1 smo se odpeljali na dirkališče Raceland pri Krškem, kjer smo preskusili tudi njegove dirkaške sposobnosti. Ni verjetno odveč reči, da jih ni prav veliko, vendar pa to ne pomeni, da ne zmore dinamične vožnje. Saj veste, kaj se govori o »belih kombijih«? Motor 1,6 litrski turbodizelski motor z močjo 130 'konjev' namreč povsem dobro opravi z maso praznega avtomobila in obeta tudi precej rezerve, ko je obremenjen, volan je presenetljivo natančen, dobro pa se odziva tudi podvozje, v čigar delovanje kar hitro poseže tudi ESP in izravna avtomobil. Pa tudi nagibanja je za tako visok avtomobil presenetljivo malo. In ko se privadite, da gre za visok avtomobil in da v njem tudi sedite precej visoko, in ko spoznate, da se ne bo kar tako prevrnil, je občutek tudi na dirkalni stezi zelo dober. Seveda pa je previdnost ves čas povsem na mestu.
Med 17. decembrom 1922 in 7. marcem 1923 je potekala saharska ekspedicija v smeri Touggourt-Timbuktu-Tougurt, ki ji je sledila »croisiere noire«, med katero so v času med 28. oktobrom 1924 in 26. junijem 1925 prevozili Afriko iz alžirskega Becharja do Capetowna.
Sledila je »croisiere jaune«, med katero so se pustolovci iz Bejruta po kopnem in tudi po visokogorskih območjih brez cest med 4. aprilom 1931 in 12. februarjem 1932 odpravili v Peking. Leta 1933 je Citroën tri polgoseničarje priskrbel admiralu Byrdu za njegovo ekspedicijo na Antarktiko, med julijem in oktobrom 1934 pa so organizirali tudi »croisiere blanche«, potovanje s petimi avtomobili po kanadskem delu gorovja Rocky Muntains.
Pustolovsko dirkanje, ki so se ga na veliko udeleževali tudi citroëni, med katerimi so gotovo izstopali znameniti »spački«, se je razmahnilo predvsem v šestdesetih in sedemdesetih letih prejšnjega stoletja. Zasebni pustolovci, ki so imeli najraje preprostega a vzdržljivega spačka, so Citroën pripravili tudi k organizaciji lastnih dogodkov.
Na vzhodu se veliko dogaja
Avgusta 1970 so tako organizirali rally Pariz-Kabul-Pariz, na katerem je sodelovalo 494 posadk s citroëni: mehariji, dyanami in predvsem 2CV spački. Med potjo, ki je v grobem sledila smeri »croisiere jaune«, so udeleženci prevozili kar 16.500 kilometrov. Leto pozneje se je 467 posadk s svojimi avtomobili odpravilo na 13.500-kilometrski rally Pariz-Perzepolis-Pariz, leta 1973 pa je petdeset spačkov na rallyju Raid Afrique prevozilo 8.000 kilometrov po Sahari. Šele leta 1988 je Citroën potem organiziral naslednji dogodek, »Operation Dragon«, med katerim se je štirideset mladih Evropejcev s citroëni AX odpravilo na 5.000-kilometrsko vožnjo s severa na jug Kitajske.
In tu se v zgodbo vključi citroën berlingo, ki ga je francoska znamka javnosti prvič predstavila julija 1996. Hkrati s slovitim Master Rallyjem, na katerem so »pravi dirkalniki« dirkali med Parizom in Moskvo, je namreč Citroën poleti 1997 priredil vožnjo Raid Berlingo, na kateri se je 157 mladih posadk z berlingi iz Pariza prav tako odpravilo v Moskvo. Omenimo, da je tistega leta zadnjič v osmih letih na rallyju sodelovala tudi Citroënova rally specialka ZX rallye raid, ki je v svojem času osvojila pet svetovnih nazivov, med katerimi so bile dirke Baja Aragon 1990, Pariz Tripolis Dakar 1991 in Pariz Moskva Peking 1992.
A pot mladih udeležencev s citroëni berlingi multispace ni vodila po direktni poti čez vzhodno Evropo, ampak so 8.500 kilometrov prevozili mimo Kaspijskega morja ter čez Kazahstan, Turkmenistan in Uzbekistan, kjer so obiskali tudi Bajkonur in Samarkand, tako da so v rusko prestolnico prišli z vzhoda. Pri Citroënu so hoteli dogodek narediti kar se da panevropski, zato so udeleženci prišli iz vrste držav, med drugim tudi iz Avstrije, Belgije, Danske, Madžarske, Španije, Italije, Nizozemske, Poljske, Portugalske, Češke, Slovaške in Švice.
Leta 2012 sta francoski medicinski sestri Aurelie Regnier in Alice Besse de Laromiguiere s terensko pripravljenim berlingom dangel sodelovali na 12. ženskem rallyju Roses de Sables. Kljub temu, da sta bili edini udeleženki brez pravega vzdržljivega terenca, sta se med 183 posadkami na zahtevnem puščavskem terenu severne Afrike na cilju v Marakešu uvrstili na 114. mesto, na zadnji etapi pa sta bili celo peti. In to kljub temu, da so ju menda mehaniki pogosto pustili na cedilu in sta se morali znajti sami. Na cilj pa sta pripeljali tudi poln prtljažnik medicinske opreme, kar je bil glavni namen vožnje. Berlingi so se večkrat udeležili tudi Mongol Rallyja, prireditve, med katero se posadke iz Evrope odpeljejo v Mongolijo, potoma zbirajo dobrodelne prispevke in na koncu avtomobile prodajo na dražbi, katere izkupiček gre tudi v dobrodelne namene.
Nastop v zelenem peklu
Druga generacija berlinga ima sicer manj bleščečo športno kariero, a se tudi v njej kaj najde. Denimo vratolomna vožnja po slovitem »zelenem peklu, severni pentlji dirkališča Nürburgring. Berlingo se s časom kroga 10:24:931 minute sicer ni uvrstil med rekorderje steze, a za berlingo je to gotovo bil rekord posebne vrste. Voznik Ricardo Mendes pravi, da je po ravnini šlo 170, po hribu navzdol pa celo 190 kilometrov na uro, in to z motorjem 1,6 HDi. S »pravi« dirkališčem Circuito Ascari pa je berlingo opravil v 3:06:80 minute.
Berlinga tretje, torej sedanje generacije je dirkaškemu preskusu podvrgel kar Citroën sam, oziroma njegova britanska izpostava. Citroen berlingo v furgonski izvedbi in z za dobrih 30 milimetrov dvignjenim podvozjem in ojačanim dnom so namreč zaupali WRC vozniku Esapekkiju Lappiju in njegovemu sovozniku Janneju Fermu, ki sta bila sicer vajena specialke citroën C3 WRC. Avtomobil je bil tudi serijsko opremljen s citrenovim sistemom za nadzor trakcije Grip Control, pomočjo za spust s klanca in gumami za blato in sneg.
Lappi z berlingom ni bil prizanesljiv in ga je »na polno« pognal preko poligona šole za rally na podeželju angleškega Essexa . O avtomobilu je na koncu povedal: »Presenečen sem bil, kako se je berlingo obnesel na tereni za rally. Kombi je močan, vožnja je zelo udobna, izjemno dobro pa je obvladal tudi zavoje. Svojega C3 WRC sicer ne bi zamenjal za berlinga, vendar pa bi bil gotovo dober v vlogi rezervnega avtomobila.«