Avto
40594 ogledov

Bralec: Zaradi zatemnitve sem zgrešil izvoz z avtoceste

avtocesta noč Profimedia
Kot je znano, je družba DARS na odsekih avtocest in hitrih cest, kjer je to zakonsko dopustno, konec oktobra letos začasno ugasnila cestno razsvetljavo. Zaradi tega se dogaja, da vozniki prepozno vidijo izvoz iz avtoceste in se odpeljejo naprej. Na DARS redno spremljajo stanje varnost, ki pa se kljub zatemnitvi ni poslabšala.

Bralec nas je obvestil, da se na dolenjski avtocesti izjemno slabo vidi izvoz za Novo mesto, ki je za ovinkom. Ker ta del avtoceste zaradi varčevanja z elektriko ni osvetlen, je zgrešil izvoz in se je odpeljal naprej po avtocesti. Trdi, da ni edini, ki se mu je to zgodilo.

avtocesta Do preklica Slovenija Dars sporoča: Tako se bomo po novem vozili po avtocestah

Na Darsu so nam pojasnili, da sta dva razloga za začasno zatemnitev: "prvi je, da sledimo priporočilom o zmanjševanju porabe električne energije, drugi pa, da sledimo prizadevanjem za čim bolj zanesljivo oskrbo z električno energijo. Luči puščamo prižgane na cestni infrastrukturi na vseh tistih odsekih, kjer je to zakonsko predpisano: avtocestni predori, razcepi, kanalizirana križišča (npr. rondoja Tomačevo, Pesnica) in avtocestna počivališča."

obvoznica | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Strošek osvetlitve se je povečal

Na odsekih avtocest in hitrih cest, kjer je to zakonsko dopustno, so začasno ugasnili cestno razsvetljavo v temnem delu dneva. S tovrstnim ukrepom je letni prihranek po trditvah Dars vsaj 2.000 MWh električne energije, kar je enakovredno povprečni letni porabi približno 600 gospodinjstev. "Tako tudi družba DARS sledi področni uredbi Evropske unije in prispeva k prizadevanjem za čim bolj zanesljivo oskrbo z električno energijo v Sloveniji," odgovarjajo za zurnal24.si in dodajajo, da strošek električne energije predstavlja sicer zgolj dva odstotka njihovih skupnih odhodkov, "dejstvo pa je, da se je ta strošek tudi v družbi DARS v zadnjem obdobju precej povečal, na letni ravni (po podatkih z začetka prejšnjega meseca, sedaj je še višji) z dveh na sedem milijonov evrov."

Prometna nesreča, Višnja Gora, avto na strehi Zastarelo? Avto Zastarelo? Potencialna velika nevarnost na naših cestah

Poudarjajo, da je ukrep zatemnitve začasen, dokler bodo cene električne energije šle v nebo in bo s tem povezano tudi tveganje zanesljivosti dobave. Kljub temu zagotavljajo, da vseskozi spremljajo razmere z vidika varnosti. Glede slabe osvetlitve nekaterih izvozov na hitrih cestah in avtocestah, pa pojasnjujejo, da področni predpis, Pravilnik o prometni signalizaciji in opremi na cestah, ne zahteva osvetljevanja priključkov na avtocestah in hitrih cestah, saj njihova tehnična zasnova ne zahteva posebnega optičnega vodenja prometa. "Poudarjamo, da so bili vsi priključki projektirani in zgrajeni tako, da promet poteka varno (ob upoštevanju prometnih predpisov) tudi brez razsvetljave. DARS je namreč razsvetljavo izvajal naknadno, in torej v osnovi ni bila predvidena in tudi ni izvedena na vseh priključkih (približno petina jih ni opremljena s cestno razsvetljavo)," pojasnjujejp pri upravljalcu avtocest.

obvoznica | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Hitrosti se z zatemnitvijo niso bistvene spremenile

Na Dars še pravijo, da predpisi v svojem bistvu določajo minimalni standard, ki ga je treba zagotoviti za varno odvijanje prometa. "To seveda predpostavlja tudi vožnjo v skladu s prometnimi predpisi. Bistvenih sprememb oziroma poslabšanja prometne varnosti ne pričakujemo, temu do zdaj pritrjujejo tudi redna spremljanja, ki jih vsakodnevno opravljamo. Od vpeljave ukrepa (27. oktobra 2022) do danes tudi nismo zaznali posebnih sprememb, ki bi vplivale na varnost."

Scania P25 Premiera Avto Po Ljubljani smo se vozili s posebnim vozilom

O tem priča tudi podatek, ki so nam ga posredovali, da se povprečna hitrost vozil bistveno ob zatemnitvi ni bistveno spremenila. Na ljubljanski obvoznici je bila na primer v novembru 100,95 km/h, v oktobru pa 102,3 km/h.

Kako je v tujini?

Na Dars so neposredno prejeli tudi pohvale za ta ukrep, nekaj je bilo tudi pozivov, naj znova prižgejo luči, tudi kako opozorilo, naj preverijo delovanje razsvetljave, ker da luči ne svetijo, pa da kot vozniki niti niso opazili, da luči ne svetijo, dokler jih drugi na to niso opozorili. "Sicer pa smo večino pritožb zaznali posredno, v spletnih komentarjih pod članki na to temo ter na družbenih omrežjih," dodajajo.

avtocesta noč | Avtor: Profimedia Profimedia

O varčevanju z energijo sicer razmišljajo tudi drugi evropski upravljavci avtocest. V Italiji upravljalec avtocest pripravlja program za varčevanje z energijo, v Avstriji možnost zmanjšanja porabe energije na voziščih še analizirajo (po zadnjih informacijah DARS tudi oni začenjajo reducirati razsvetljavo, ponekod jo bodo tudi ugasnili), že nekaj časa pa je pridušena osvetlitev počivališč. V Belgiji, kjer so bile v preteklosti avtoceste v celoti osvetljene, so luči ob avtocestah večinoma že ugasnjene oz. niso več ves čas prižgane. Ostajajo še na izvennivojskih priključkih, uvozih in izvozih. Na nekaterih delih se luči prižigajo le v primeru, da pride do nevarnih situacij (smart lighting). Na Portugalskem so osvetljene avtoceste v okolici mest, ne pa tudi manj prometne avtoceste. Porasta prometnih nesreč na manj osvetljenih območjih tam ne beležijo, opažajo pa, da je tam manj prometa. Pri polni osvetlitvi ostajajo v Grčiji, iščejo pa varčnejše LED svetilke. Na Madžarskem luči za zdaj še ne ugašajo, dopuščajo pa možnost, da bo v prihodnje drugače. Na Hrvaškem puščajo luči prižgane (HAC načrtuje, da bi do konca tega leta zagnal vzpostavitev optimizacije cestne razsvetljave za celotno avtocestno omrežje, vključno s predori, da bi zagotovil sistemski pristop k vprašanju prehoda s klasične na energetsko učinkovitejšo tehnologijo LED razsvetljave).

Hitrost avtocesta nemčija dobro je vedeti Slovenija Tukaj lahko preverite, če je vaša vinjeta še veljavna

DARS je sicer približno 80 odstotkov razsvetljave na avtocestnem omrežju že zamenjal z LED, trenutno je v teku razpis za zamenjavo še za preostalih približno 20 odstotkov.

AMZS opozarja na previdnost 

Jure Kostanjšek, generalni sekretar Avto-moto zveze Slovenije, pa je za zurnal24.si odgovoril, da v povezavi z ukrepi Darsa glede osvetlitve cest, svetujejo izjemno previdnost pri avtocestnih priključkih, saj je tu osvetlitev pomembna tudi zaradi preprečevanja vožnje v nasprotno smer. "Na avtocestnih priključkih bi torej moral – vsaj v križišču pred priključkom – del osvetlitve ostati, da je priključek/križišče na priključku zaznavno. Že doslej oziroma pred ukrepom Darsa za zmanjševanje porabe električne energije smo imeli nekaj avtocestnih priključkov, ki so bili neustrezno osvetljeni. Ocenjujem pa, da je mogoče brez večjega vpliva na stanje prometne varnosti relativno zmanjšati osvetlitev v predorih. Enako velja za osvetljene odseke avtocest ali hitrih cest, ki pa jih imamo pri nas zelo malo. Vsekakor pa ne priporočam popolne zatemnitve teh odsekov," pravi Kostanjšek.

obvoznica | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Na AMZS poudarjajo, da ukrep Darsa za zmanjševanje stroškov in porabe električne energije razumejo kot začasen ukrep, "kar je napovedal tudi Dars sam. Z vidika zelenega prehoda pričakujemo, da bo Dars začel investirati v lastne vire solarne ali morda tudi vetrne energije za napajane avtocestne razsvetljave – da torej v prihodnje ne bo zmanjševal osvetlitve in s tem ravni prometne varnosti na avtocestah in hitrih cestah, ampak bo zagotovil zelen oziroma trajnostni vir električne energije. Že ena smrt udeleženca v prometu namreč ne odtehta prihranka pri stroških električne energije," še pravi generalnisekretar AMZS.

Komentarjev 26
  • ginko 15:58 17.december 2022.

    Šparanje na avtocestah, vic stoletja. Važno, da je jugo Ljubljana v nebeški svetlobi. Sami bleferji. Narod pa kar spi ali pleše v svobodi.

  • LolekinBolek 15:05 17.december 2022.

    LED table ne obstajajo?

  • bogdan98 14:45 17.december 2022.

    Treba je vozit po pameti ne divjat zato zgrešiš cesto