Avto
33 ogledov

Čeprav stavkajo, bodo izvajali poostren nadzor

varnostni pas Anže Petkovšek
Če vas ujamejo nepripete, vas bo to stalo 120 evrov. A to je še najmanj, kar se vam lahko zgodi. V letu 2015 je na slovenskih cestah umrlo 38 oseb, v prometnih nesrečah, kjer so preiskovalci lahko ugotovili (ne)uporabo varnostnega pasu.

Ta teden bo potekala vseslovenska akcija Varnostni pas, ki jo skupaj izvajata Javna agencija RS za varnost prometa in Policija. "Namen akcije je osvestiti čim več ljudi, da je varnostni pas v prometni nesreči lahko tisti faktor, ki predstavlja razliko med življenjem in smrtjo, saj se še vedno z varnostnim pasom večinoma ne pripenjajo potniki na zadnjih sedežih, v avtobusih, izboljšali pa bi lahko tudi pripenjanje otrok," pojasnjujejo pri Javni agenciji RS za varnost prometa.

Skupen cilj je povečati delež pripetih voznikov in potnikov med vožnjo, razširiti znanje pravilne namestitve varnostnega pasu, še bolj dvigniti kulturo zavedanja ter posledično zmanjšati najhujše posledice prometnih nesreč. "Večina ljudi sicer pozitivno ocenjuje uporabo varnostnih pasov, a v praksi nekateri nimajo razvite te vedenjske navade, hkrati pa tudi podcenjujejo možnosti in možne posledice trka," pojasnjujejo pri Agenciji. "A le en klik, ki ga slišimo, ko se pripnemo z varnostnim pasom, lahko reši življenje, zato je uporaba pasu bistvenega pomena."

Globa je 120 evrov

Uporaba varnostnega pasu je v Sloveniji obvezna. Če vas ujamejo nepripetega, vas bo globa stala 120 evrov. "Za otroke so še dodatne posebne določbe, ki opredeljujejo posebne zadrževalne sisteme, primerne teži in velikosti otrok, privezati pa se morajo tudi sedeči potniki na avtobusih," opozarjajo pri AVP.

Dosledna uporaba varnostnih pasov zmanjša tveganje za smrtno žrtev kar za polovico, skoraj toliko zmanjša tudi tveganje za hude poškodbe, ter za okoli četrtino zmanjša tveganje za nastanek lažjih poškodb, tako pri voznikih kot pri sopotnikih na sprednjih sedežih. "Čeprav so na zadnjih sedežih varnostni pasovi nekoliko manj učinkoviti, saj zmanjšajo tveganje za hude poškodbe in smrtne žrtve le za četrtino, pa je to kljub vsemu precejšnja razlika, zaradi katere je pripenjanje smiselno," pojasnjujejo pri AVP.

Otroci v avtu. | Avtor: Shutterstock Shutterstock
Največji učinek glede na vrsto trka v prometni nesreči, saj tveganje za smrtno žrtev zmanjšajo za 50 odstotkov v primerjavi z nepripetimi potniki, imajo varnostni pasovi pri direktnih trkih od spredaj in pri prevrnitvah ali kotaljenju vozila, kjer zmanjšajo tveganje za smrt za kar 74 odstotkov. "Najmanj so pa varnostni pasovi zaščitijo pri trkih s strani," pravijo pri AVP.

Dobra tretjina voznikov in potnikov, ki ne uporabljajo varnostnega pasu, tega ne storijo, ker pozabijo, slaba četrtina se ne pripne, ker se peljejo na kratke razdalje, desetina pa se ne pripne, saj naj bi jih varnostni pas motil med vožnjo.

Otroke privežemo, sebe pa ne

Najpogostejši kršitelji uporabe varnostnega pasu so iz starostne skupine med 26 in 35 leti (26 odstotkov) ter iz starostne skupine med 36 in 45 leti (22 odstotkov), med njimi je več moških (v povprečju se pripenja 91,5 odstotkov moških, ter 96,9 odstotkov voznic), potniki na zadnjih sedežih pa so se izkazali slabše, saj se jih z varnostnim pasom zavaruje le dobrih 66 odstotkov odraslih ter od 87 odstotkov (starejši) do 94 odstotkov (mlajši) otrok.

Še vedno se v večini ne pripenjajo niti potniki v avtobusnem prevozu, premalokrat pa tudi vozniki tovornih vozil.

Žrtve, ki so bile nepripete

Otrok v otroškem sedežu | Avtor: Profimedias Profimedias
V letu 2015 je na slovenskih cestah umrlo 38 oseb, v prometnih nesrečah, kjer so preiskovalci lahko ugotovili (ne)uporabo varnostnega pasu, jih je umrlo 42 odstotkov oziroma 16 voznikov osebnih avtomobilov, ki niso uporabljali varnostnega pasu, 26 pa jih je bilo huje poškodovanih.

Število umrlih potnikov je sicer upadlo iz preteklega leta (21 umrlih potnikov v letu 2014), a je kljub temu še vedno visoko, kar 17 smrtnih žrtev je ostalo na slovenskih cestah. Skupni delež voznikov osebnih vozil in potnikov v njih, ki med nesrečo niso uporabljali varnostnega pasu in so podlegli poškodbam, je 40 odstotkov.

V preteklem letu je v prometni nesreči umrl en voznik tovornega vozila, ki ni uporabljal varnostnega pasu, hudo poškodovanih pa je bilo 13 voznikov tovornih vozil. Večina (85 odstotkov) je sicer uporabljala varnostni pas, žal pa za preostale (15 odstotkov) ni znano, ali so bili pripeti.

Ozaveščanost narašča

Kot kažejo podatki, ki segajo vse v leto 2007, pripetost voznikov ne glede na spol narašča ali ostaja enaka, enako je pri sopotnikih na sprednjih sedežih. Precej višja pa je zavest glede pripenjanja otrok z varnostnim pasom, saj je iz podatkov opaziti izrazito povečanje deleža pripetih mlajših otrok (do 12 let). Uporabo varnostnih pasov pa vozniki in voznice očitno pogojujejo tudi glede na to, kje vozijo, saj je delež pripetih voznikov in voznic, pa tudi sopotnikov, na lokalnih cestah v naseljih najmanjši, na avtocestah pa najvišji.

Javna agencija RS za varnost prometa v nadaljevanju leta načrtuje še vrsto preventivnih akcij, s katerimi želi osvestiti čim več ljudi in posledično zmanjšati tveganja za smrtne žrtve na slovenskih cestah, že v tem mesecu pa bo opravila tudi poglobljeno analizo uporabe varnostnih pasov v različnih vozilih, pri voznikih in potnikih. Akcijo pa bo ponovila jeseni, med 9. in 16. septembrom 2016.

Komentarjev 13
  • Dare Dado 11:40 14.marec 2016.

    policaji pa delajo na veliko prekrške in noben jim nič ne more, spet neki privilegiji, gnila država

  • Dare Dado 11:38 14.marec 2016.

    polnenje proračuna in nič drugega, lopovska država, nikomur ni zaupati

  • max 10:59 14.marec 2016.

    In stavka je potiho in brez pompa končana. Dobili bodo kar jim vlada ponuja ( nič), in spet začeli usklajeno polniti proračun. Hlapec je vedno hlapec.