'Neue klasse' se lahko zgodi samo enkrat v življenju, je ob njegovi predstavitvi dejal šef BMW Oliver Zipse. S premiero modela iX3, prvim v povsem novi dobi bavarske premijske znamke, so nakazali, da so mislili še kako resno, ko so pred nekaj leti govorili o konkretni spremembi svojega kurza.
Tako kot sredi 60. let prejšnjega stoletja, ko je takratna generacija 'neue klasse' modelov v času agresivne konkurence rešila znamko pred zatonom in pozabo, si želijo tudi s tokratnim prelomom z aktualno miselnostjo zagotoviti prednost pred večino avtomobilskega (beri: predvsem kitajskega) sveta in ohraniti tisto posebno draž, ki je ustvarila eno najbolj zaželenih blagovnih znamk na planetu. Ter seveda dobičkonosnost.
Še posebej je pomembno, da prvi serijski avto nove dobe ne bo eksperimentalni model, ki ga lahko čez dve leti že ugasnejo, temveč da bo celotna transformacija že takoj prikazana v enem njihovih najbolj prodajanih modelov. In po iX3 prav kmalu že prihaja tudi 'neue klasse' i3, torej serija tri električne generacije, v vsega dveh letih bo sledilo še nekaj deset prenovljenih in povsem novih modelov v duhu 'neue klasse'. Tudi s termičnimi motorji.
Da so lahko predstavili prvi serijski avto, so se v ozadju zgodile velikanske organizacijske, tehnične in proizvodne spremembe. Projekt celostne transformacije znamke je po besedah Zipseja vreden več kot 10 milijard evrov. BMW iX3 uvaja tehnologije, ki jih doslej BMW še ni imel, nekatere med njimi so sploh prvič predstavljene v velikoserijskih avtih, na primer njihov Panoramic Vision. Zanimivo, na IAA salonu smo že videli posnemanje tega očitno novega trenda ozkih zaslonov od 'roba do roba', a še vedno le v konceptnih oblikah. BMW pa ga tako rekoč že prodaja.
Najsi verjamete v zeleni prehod ali pač (še) ne, pri BMW so temu področju namenili izreden pomen že pri izbiri materialov, nato proizvodnji delov in sestavljanju avta, dobi uporabe z možnostjo stalnega posodabljanja in končno pri njegovi razgradnji po koncu življenjske dobe z načinom razgradnje, ki lahko nazaj v gospodarstvo povrne 95 odstotkov materialov, tudi tistih v bateriji ali elektromotorjih.
Zato danes tudi govorijo o avtu, ki ima med njihovimi modeli daleč najmanj sestavnih delov, je že tretjinsko izdelan iz sekundarno uporabljenih materialov in ki točko preloma glede emisij pri evropskem miksu elektrike (da, tudi termoelektrarne) doseže že pri dobrih 21 tisoč kilometrih. Še nekaj let nazaj smo govorili o točki preloma pri 150.000 kilometrih …
Moj prvi vtis v živo o novem BMW iX3
Tehno-oblika z 'uau' efektom
Oblika zadene. Ko sem si z novinarskimi kolegi še pred premiero ogledoval in komentiral vnaprej pripravljen slikovni material, sem slišal marsikatero pikro na novo obliko. Da je prebrutalna, da nima več pravega stika z zdajšnjimi modeli, da postaja preveč 'azijski' …
A ko smo si avto lahko ogledovali v živo, je bilo slišati spremenjena mnenja. Avto deluje atraktivno, napredno, samozavestno in … domače. Najbolj pade v oči povsem novi BMW obraz - pretiravanje z ledvicami je šlo v zadnjih letih za marsikoga prek vseh meja. Zdaj se iX3 vrača s podobo, ki z ozko pokončno masko kaže na ukoreninjeno vez s preteklostjo iz časov prve 'neue klasse' generacije, obenem pa LED svetloba obrob namesto kroma in puščičaste dvojne dnevne luči poudarjajo modernost avta. Čeprav je SUV, presenečajo izjemne številke o aerodinamiki s koeficientom upora celo 0,24.
Tudi zadnje luči se vračajo k ravni podobi, ki se zajeda globoko proti sredini. Obliko križanca oziroma 'športno aktivnega vozila - SAV', kot ga imenuje uradni jezik, lepo dopolnjujejo mišičasti boki, padajoča streha in kolesa z merami med 20 in 22 palcev. Čeprav je križanec, jim je s premišljenimi detajli uspelo doseči izredno aerodinamiko, tako pomembno za električno dobo.
Sodobno udobje notranjosti
Ko sem prek potopnih kljuk vstopil v notranjost, me je najbolj presenetila čistost in prostornost. Po eni strani BMW ohranja tipični pristop vozniškega avta. Masiven volan nove generacije, ki ima v eni različici pokončne prečke, v drugi pa spodaj dve poševni. Ali pa 'sredinski' zaslon, ki to ni, saj je zdaj precej bolj na voznikovi strani, pa rombovske oblike.
Ključno pa je, kako 'neue klasse' osvobaja za znamko značilen tipično utesnjen prostor. Po zaslugi nove platforme s povsem ploščato baterijo, kar omogoča ravno dno, lebdečo konzolo in ožjo armaturo, je občutek utesnjenosti del preteklosti. Precej bolj družinsko prijazno je tudi v drugi vrsti, toliko prostora v kompaktnem BMW še nismo občutili.
BMW strokovnjaki, ki so stali poleg vozila, so namenjali dolge traktate na temo oblikovanja, udobnih sedežev, uporabe barv in materialov. Strnem lahko v ugotovitev, da so vgrajeni materiali iz bivših smeti, torej iz sekundarne rabe, povsem primerni premijskemu razredu, dopolnjuje jih skoznje sijoča perforirana svetloba in visok občutek za to, kako naj bo v avtu, ki ga prodajaš kot premijskega, vsa raznolikost materialov in barv ter tehnike zložena skupaj z občutkom rokodelstva.
Zanimiv detajl so nove notranje kljuke. Palec gor tudi za prtljažnik, deluje družinsko uporaben, z ravnim robom in stranskimi prostorčki. Zelo velik je tudi prostor pod prednjim pokrovom.
In še ena posebnost, prvič uporabljena pri BMW - tako iX3 kot vsi naslednji (električni) modeli znamke za zagon ne bodo več potrebovali pritiska na gumb, dovolj bo sesti za volan in premakniti prestavno ročico. Seveda ima tudi digitalni ključ.
Digitalizirani svet vožnje
Umetna inteligenca (UI) je seveda tista besedna zveza, ki se pri predstavljanju povsem novega uporabniškega vmesnika ter zmožnostih avta pojavlja znova in znova. A najprej o strojni osnovi, ki je tudi impozantna. Model iX3 poganjajo izredno zmogljivi možgani v obliki štirih računalnikov, ki bdijo dobesedno nad vsem.
UI še zdaleč ni omejen zgolj na spraševanje glasovnega vmesnika po vremenu ali iskanju lokacij po navigaciji, temveč v novi dobi postaja del BMW vožnje. Avto se uči navad svojih uporabnikov in se jim je sposoben prilagajati vsakemu posebej, vse seveda v navezi z BMW ID računom.
Poleg tega UI sodeluje pri vožnji in nadzoruje delovanje ADAS sistemov s stalnim prilagajanjem delovanja glede na notranje in zunanje dejavnike. Tako na primer ne bo izklopil aktivnega tempomata pri zgolj rahlem pritisku zavore, saj bo razumel, da se želi voznik takoj vrniti na prejšnji tempo. UI sodeluje tudi pri polnjenju avta, na primer tako, da priporoča polnilnice, ki glede na javne objave in podatke s polnilne mreže dejansko delujejo in so ljudje z njimi zadovoljni.
Prvi stik z novim uporabniškim vmesnikom generacije X in Panoramic Vision zaslonom od roba do roba je bil pozitiven. Kdor pozna zdajšnji ekosistem, se mu bo zdela 10. generacija iDrive kljub odhodu vrtljivega gumba logična nadgradnja. Funkcije so pametno razporejene po nivojih, zaslomba močnih računalnikov omogoča še bolj bliskovito delovanje in čistejšo grafiko ter obširnejšo vključenost aplikacij tretjih ponudnikov. Zaradi računske moči obljubljajo stalne nadgradnje delovanja sistemov še dolgo v prihodnosti.
Del novosti je že večkrat omenjeni zaslon pod vetrobranskim steklom, ki po sektorjih prikazuje informacije od levega do desnega roba armature, seveda tiste pomembnejše pred voznikom. Na novost se bo treba navaditi, a po mojem mnenju se bo nov trend zelo hitro razširil tudi med ostale znamke, saj ima precej koristi zaradi manjše natlačenosti z informacijami na enem mestu, hkrati je zaslon dobro viden tudi iz vseh drugih sedežev v avtu.
BMW se ni pustil ujeti v past in že takoj na začetku omogoča polno prilagajanje podajanja informacij po lastni izbiri in ločeno za vsakega od petih sektorjev Panoramic Vision. To pomeni, da lahko uporabnik tudi izključi vse, razen tistega tik pred seboj z obveznimi informacijami.
Baterija in pogon šeste generacije
Za podrobnejši vpogled v ta del novosti bo treba avto najprej zapeljati. Ampak na papirju se ne sliši slabo. Ena najbolj vznemirljivih stvari pri 'neue klasse' generaciji je preskok naprej glede zmogljivosti in še bolj učinkovitosti. Uvajajo novo, šesto generacijo svojega eDrive pogona, številke so osupljive. Najprej tista, da je nova generacija v hiši razvitih elektromotorjev ne le kompaktnejša in manj odvisna od redkih zemelj, temveč tudi kar za 20 odstotkov učinkovitejša od predhodnika.
Potem je tu vloga baterije, prav tako razvite znotraj BMW laboratorijev in zato v kar najbolje povezana z ostalimi ključnimi komponentami elektro pogona. Odslej baterija ni le na spodnji del podvozja privijačeni del, temveč je prevzela konstrukcijsko vlogo, tako da njen robustni okvir zagotavlja trdnost celotni karoseriji avta. Poleg tega so iz dobe prizmatičnih celic podobno kot to počne Tesla že nekaj let preskočili na uporabo valjastih, cilindričnih celic s precej izboljšano energijsko gostoto in brez ločevanja po modulih. Na ta način so precej prihranili pri prostoru, z različnimi ukrepi pa vseeno zagotavljajo najvišjo stopnjo varnosti pred vžigom. Kapaciteto baterije 'meri' konkretnih 108,7 kWh neto.
Križanec iX3 v izvedbi 50 xDrive zmore z enim polnjenjem prevoziti celo več kot 800 km poti, kar je tretjina več kot upokojeni iX3 dosedanje generacije. Novi avto bo tako prvak v svoji konkurenci suvov, kamor spadata predvsem novi električni mercedes-benz GLC ali pa audi Q6 e-tron! Tudi po avtocesti to še vedno pomeni vsaj 500 do 600 km, kar ga neizpodbitno postavlja ob bok dolgoprogaškim dizlom.
Bistveno pri udobju na daljših poteh je hitro polnjenje. Celotna arhitektura pa je iz 400 prešla na 800 V napetost, tako da lahko polnjenje poteka s hitrostjo vse do 400 kWh, tako da je baterija od 20 do 80 odstotkov napolnjena že v 21 minutah. Menedžment polnjenja in baterije prvih 10 minut ohranja še posebej visoko krivuljo polnjenja, tako da lahko v zgolj 10 minutah avto pridobi za skoraj 400 dodatnih kilometrov.
Pričakoval sem višjo ceno
Prehod na povsem novo generacijo ne le modela, temveč kar znamke je skoraj vedno spojen z velikim poskokom tudi pri ceni. Zato me je kar pozitivno presenetila vest, da bo v Sloveniji začetna priporočena cena za BMW iX3 v izvedbi 50e xDrive 69.900 evrov.
To je namreč na ravni aktualnega modela X3 40d xDrive oziroma PHEV različice 30e xDrive. Očitno kljub marži, ki si jo bodo gotovo znali odrezati, dejansko velja napoved, da je novi iX3 v tovarni nove generacije v madžarskem Debrecenu kar za 20 odstotkov cenejši za izdelavo v primerjavi z zdajšnjim modelom.
In različici 50e bodo kmalu sledile še druge, obljubljajo tudi cenejšo opcijo z zadnjim pogonom in šibkejšo baterijo, ki naj bi stala okoli 60.000 evrov - toliko kolikor danes stane vstopni X3 20i z bencinskim motorjem.
BMW iX3 bo prav gotovo ena izmed novosti, ki se je lahko ljubitelji avtov na cestah v letu 2026 najbolj veselimo, saj napoveduje začetek nečesa novega, svežega.
Kitajec za 70k € naredi vesoljsko ladjo. Švabskemu kršu tečejo zadnji dnevi.
Zakaj ima EV spredaj tako ogromen zajem zraka?
Onana!