Ob svetovni predstavitvi povsem novega BMW iX3 iz družine Neue Klasse smo se v Münchnu pogovarjali z Jörnom Freyerjem, enim ključnih strokovnjakov BMW za digitalno arhitekturo.
Freyer poleg naziva doktorja znanosti zadnjih pet let zaseda tudi položaj podpredsednika za razvoj uporabniške izkušnje (User Experience Development) in je torej v samem jedru razvojnega oddelka BMW Group. Njegovo področje delovanja je usmerjeno v vodenje ekipe pri razvoju povsem nove digitalne platforme nove generacije, so vsi senzorji medsebojno tesno povezani, podatke pa je mogoče neprestano obdelovati s pomočjo umetne inteligence oziroma strojnega učenja. Obetajo se torej konkretne spremembe in novosti, kako lahko medsebojno komunicirata avto in njegov voznik.
BMW namreč z modelom iX3 uvaja popolnoma novo tehnološko osnovo, ki bo oblikovala vse prihodnje modele znamke – od kompaktnih vozil do paradnih limuzin. Gre za največje spremembe od uvedbe sistema iDrive doslej.
Kako bo novi BMW iX3 oziroma njegov novi Panoramic iDrive, zdaj brez legendarnega vrtljivega gumba, spremenil odnos med avtom in uporabnikom glede na vse nove tehnologije, ki jih prinaša?
Ključno vodilo pred razvojem nove generacije vmesnika je bila želja, da v center njegove pozornosti vrnemo človeka. V zgodnji fazi smo prevzeli slogan 'roke na volanu - oči na cesti,' ker se nam to zdi zelo pomembno pri tem, kako naj uporabnik dojema vožnjo.
Ti dve ključni izhodišči sta vodili k različnim rešitvam. Najprej je tu volan, za katerega smo želeli, da omogoči zelo enostavno vodenje avta s pravimi fizičnimi gumbi. Tudi za nekatere druge pomembne funkcije bomo v 'neue klasse' generaciji naših BMW vozil ohranili fizične gumbe, na primer za nadzor glasnosti zvoka in upravljanje z ogledali. Ali pa na primer namenski gumb za hitro razledenitev avta pozimi. Za uporabo takšnih funkcij vozniki res ne želijo brskati po menijih.
Naslednja stvar so zasloni na dotik, ki so seveda izrednega pomena v sodobnih avtih. Po našem mnenju je treba tudi zaslone ergonomsko kar najbolje prilagoditi, da je mogoče enostavno upravljati z njihovimi funkcijami. To je bil razlog, da smo sredinski zaslon nagnili proti vozniku in ga tudi zelo približali volanu.
Ena glavnih novosti, ki je doživela premiero v novem BMW iX3, pa je seveda Panoramic Vision, ki je bil razvit na podlagi odzivov naših strank. Vsako odmikanje oči s ceste navzdol namreč med vožnjo moti spremljanje prometa in okolice. S Panoramic Vision zaslonom tik pod vetrobranskim steklom pa je to postalo enostavno, saj so vse ključne informacije vedno na višini oči.
Je HUD zaslon zaradi novega Panoramic Vision potemtakem sploh še smiseln?
Da, ohranili smo ga kot opcijo, a tudi prilagodili tako, da po novem informacije na steklu prikazujemo v 3D tehnologiji in navidezno na cesti med štiri in devet metri pred vozilom. S kombiniranjem tehnologij smo pri novem iX3 lahko prvič združili nekatere informacije, na primer glede 3D pogleda navigacije v en sam pogled. To je po našem naslednja stopnja v razvoju HUD zaslona.
Lahko poveste kaj več o 'shy' tehnologiji, ki jo prvič uvajate na novem volanu?
Volan je povsem na novo oblikovan, želeli smo olajšati nadzor nad njegovimi funkcijami. Recimo primer novega gumba za avtomatsko parkiranje, ki smo ga prvič dodali - viden je samo, če vozite z nižjo hitrostjo, pri večjih hitrostih pa izgine, saj ga takrat ne potrebujete. Ali pa gumb za izklop ADAS sistemov - ko so pomagala izključena, bo dostopen le gumb za vklop, šele v drugem koraku pa nato dodatne možnosti za posamezne sisteme.
Kot razvijalec z ekipo gledate daleč naprej v prihodnost in pri tem upoštevate aktualno dogajanje na tehnološkem področju. Kaj ste pred petimi leti prepoznali kot nekaj, kar bo uporabno v avtih, ki danes šele prihajajo med nas?
Kakorkoli pogledate, je na začetku vsakega razvoja najprej potrebno slišati mnenje strank - kaj jim je všeč in kaj pogrešajo. Temu dajemo velik poudarek, povabimo dejanske uporabnike k nam in to z različnih delov sveta. Želimo slišati iz prve roke, kaj novega potrebujejo in kakšnih sprememb si želijo. Če pomislite samo na digitalne storitve - še nekaj let nazaj bi si takratni kupci vozil težko predstavljali, da bomo v avtih lahko tako kmalu gledali filme prek pretočne tehnologije. Ali pa razni video sestanki v živo. Vse to omogoča in bo omogočala 'neue klasse' generacija BMW modelov. Cilj je bil, da naredimo zelo fleksibilno arhitekturo, tako da lahko vozila stalno posodabljamo, vključno z novimi jezikovnimi modeli umetne inteligence.
Pravite, da poslušate mnenja strank z različnih koncev sveta. Kako se njihove potrebe oziroma pogledi razlikujejo?
Predvsem stranke po svetu uporabljajo različne servise: na primer v Evropi je zelo priljubljen Spotify, medtem ko na Kitajskem glasbo poslušajo prek aplikacije QQ. Torej se moramo prilagoditi različnim ponudnikom vsebin. Ali pa upoštevati, da je povprečna starost naših strank v Aziji nekoliko nižja in so bolj navezani na uporabo pametnih telefonov in družabnih omrežij, skratka digitalnega sveta. Zelo se regije in starostne skupine razlikujejo tudi glede uporabe glasovnih ukazov. Obstaja torej kar nekaj posebnosti glede na regijo.
Niste pa v iX3 sledili nekaterim konkurentom, ki so dodatni zaslon vgradili tudi za zadaj sedeče. Medtem vaš neposredni nemški konkurent verjame v prihodnost velikanskih zaslonov, tudi takšnih na sopotnikovi strani. Kaj menite o tem?
Trenutno res nimamo fiksnih zaslonov v drugi vrsti. V naši aktualni ponudbi modelov imamo zadnje zaslone na primer pri seriji 7.
Počakajmo, kaj bodo prinesli razvoj in trendi glede zaslonov. BMW iX3 je šele prvi model neue klasse. Lahko potrdim le, da bodo v prihodnje prišli dodatni modeli, ki bodo imeli zaslone tudi zadaj.
Kako globoko je umetna inteligenca (UI) vgrajena v neue klasse?
Na različne načine. Na primer glede na načrtovan cilj UI preračunava najboljše kombinacije poti, podobno pomaga pri glasovni prepoznavi in načinu komuniciranja z uporabnikom. Algoritmi se bodo postopoma še izpopolnjevali in učili osebnih navad ter pomagali vzpostavljati tako imenovane rutine. Na primer, da bo avto glede na vaše pretekle navade v hladnem vremenu avtomatsko zagnal ogrevanje sedežev ali pa izkopil določen asistenčni sistem. Rutine se bodo prilagajale tudi drugim razmeram, na primer če se v vozilu ne vozite sami. To so področje, kjer bo UI vedno pomembnejša in vse bolj prisotna.
Verjetno ne obstaja voznik v Evropi, ki ga delovanje sodobnih asistenčnih sistemov ne bi vsaj delno motilo med vožnjo. Kako ste z neue klasse naslovili pričakovanja kupcev na eni in zakonodaje na drugi strani?
Ob upoštevanju zakonodaje želimo nuditi asistenčne funkcije, ki so relevantni za varno vožnjo in hkrati omogočajo najboljšo vozniško izkušnjo. Vendar nekatere voznike ta pomagala lahko na določenih poteh tudi motijo. In smo spet pri prej omenjenih rutinah, ko se bo avto iz izkušenj učil, katere funkcije voznik izklaplja in bo temu primerno predlagal hiter vklop ali izklop.
BMW iX3 ima štiri zelo zmogljive računalnike, kakšna je njihova vloga?
Da, v novi iX3 je vgrajena zelo močna strojna moč, pravi supermožgani. Zadostovali bodo še za precej let naprej, ko bo avto prejemal nove posodobitve. Eden od računalnikov skrbi za delovanje infozabavnega sistema, drugi je namenjen vožnji, tretji nadzoru asistenčnih sistemov, četrti pa nadzira vse tipične sisteme avta.
V primerjavi s preteklostjo je pomembno, da so vsi senzorji v tem računalniškem sistemu medsebojno tesno povezani, vse je zelo centralizirano. Tako lahko podatke združujemo in jih z UI obdelamo prek strojnega učenja. Gre torej za nov pristop k arhitekturi, ki močno razširi uporabnost zbranih podatkov za vožnjo.
Poglavitno je, da bomo z novimi sposobnostmi zlahka posodabljali tako vse štiri računalnike kot posamezne funkcije. Na primer delovanje oziroma razširitev nabora aplikacij na podoben način, kot to pri naših telefonih poznamo pri tržnici z aplikacijami. Torej, da boste v naše avte lahko naložili praktično vse, kar je specializiranih tržnicah za vozila na voljo.
Gotovo pa imamo ob tem odgovornost, da poskrbimo pri tem tako za varnost pred zunanjimi vdori kot na prometno varnost, da voznik med vožnjo ne more imeti dostop do aplikacij, ki bi ga lahko motile. Če pa pogledam še dlje, si lahko predstavljam, da bo umetna inteligenca postajala vse pomembnejši člen v novih avtih in bo lahko prevzemala številne funkcije.
Vendar pa se marsikdo tudi boji preobširne digitalizacije, nenazadnje je tu strah, da je mogoče takšen avto onesposobiti s hekerskim napadom. Kako ste pripravljeni na takšne scenarije?
To je sicer bolj stvar kibernetske varnosti, ki ni neposredno moje področje. Vsekakor pa pri BMW že dolga leta digitalni zaščiti namenjamo ogromno pozornosti. Med drugim smo veliko storili na področju nadzora avta na daljavo, kar vključuje tudi možnost preverjanja in vklapljanja določenih funkcij na daljavo. Naš poseben oddelek se ves čas trudi ostati korak pred kriminalci.
andrej.leban@styria-media.si