Avto > Dosje Avto
8541 ogledov

Kako sem pomagal pri izdelavi še naprednejših kitajskih avtov

Chery globalni dan
1/74
Angelo Virag
Proizvajalec Chery je predstavil, kaj znajo in zmorejo njegove znamke avtomobilov. V ta namen nas je povabil v kitajski Detroit.

"Kaj se vam zdi, kakšen je avto, kakšna vam je zunanja oblika? Kakšna barva stropa vam je bolj všeč? Za katero funkcijo bi želeli obvezen fizični gumb? Ali bi v Evropi radi imeli tudi manjši model? Koliko manjši ...?" 

Vse to in še več sem moral v vprašalniku in v živo odgovarjati inženirjem v kitajskem mestu Wuhu, kjer je sedež koncerna Chery.

Na razpolago, sicer resda samo za kratek čas na poligonu, so mi dali več svojih najsodobnejših avtomobilov, v zameno pa želeli izvedeti, kaj si kot evropski voznik in potencialni kupec mislim o njih, kaj me navdušuje in kaj bi morali nujno izboljšati. Zdelo se mi je, kot da bo eden od njih že takoj po zadnjem odgovoru stekel v tovarno in podrejenim naročil, naj takoj opravijo prve izboljšave.  

In moram reči, da sem bil presunjen. Vidna in čutna kakovost znamk Omoda, Jaecoo, ICAUR in Exlantix je vsaj glede tistega, kar sem lahko opazoval pri novih avtih, na visoki ravni. Vgrajena tehnologija z ogromnimi resursi, ki koncernu omogočajo naglo širitev po svetu, pa so izjemni. Evropske znamke, pozor, v tukajšnjo igro prihaja nov zelo sposoben igralec. 

Chery globalni dan | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban

V 26 letih od kopije seat toleda do globalnega uspešneža

Toyota, Volkswagen, GM, Ford, Hyundai, Stellantis ...  To so globalni koncerni v svetu avtomobilizma, največji med njimi prodajo med 8 in 11 milijoni vozil na leto. V zadnjih letih se jim iz ozadja po številu avtov vztrajno približujejo nekateri kitajski proizvajalci. Eden med njimi izstopa - še bolj kot po trenutnih proizvodnih številkah po svojem najbolj globalnem pristopu med kitajskimi znamkami in jasni razvojni viziji, ki že presega zgolj polje avtomobilizma - koncern Chery.

Chery pod različnimi blagovnimi znamkami danes prodaja avte že na 120 trgih sveta, lani jih je od skupno 2,6 milijona izdelanih avtov skoraj polovico prodal v tujini in je po tej plati največji ter najbolj izkušen kitajski izvoznik. Prisoten je že tudi na številnih evropskih trgih, a pri širjenju sledi svoji dolgoročni strategiji, po kateri se za vsak trg posebej zelo dobro pripravi z vsemi potrebnimi raziskavami trga. Tako je najprej v središču Nemčije v Frankfurtu vzpostavil svoj raziskovalno razvojni oddelek, kjer so zaposleni evropski inženirji, nato pa je še odkupil Nissanovo tovarno v Barceloni. V slednji zdaj v solastništvu sestavlja avte, ki jih po kosih pripeljejo iz Kitajske, a želi v prihodnjih letih v sodelovanju z lokalnimi dobavitelji v Evropi zagnati pravo proizvodnjo v vsaj eni dodatni tovarni.

Začelo se je s seat toledom

Chery je relativno mlada znamka s sedežem v Wuhuju, mestu ob veličastni reki Jangce okoli 350 kilometrov vzhodno od Šanghaja. Leta 2000 je imel Wuhu nekaj čez 600.000 prebivalcev. Danes, četrt stoletja kasneje jih zgolj ožji del mesta šteje že več kot 2,2 milijona. Približno takšen je tudi vzpon znamke Chery, v Wuhuju ustanovljene leta 1997. Od koncerna Volkswagen, ki je bil takrat še eno osrednjih imen kitajskega prehoda s koles na avtomobile, so odkupili orodje in licenco za takrat že ostareli model seat toledo. Dobili so še licenco za 1,6-litrski Mitsubishijev motor in leta 1999 v opuščeni tovarni začeli izdelovati svoj prvi model fulwin. Čisto prvi muzejski primerek s številko 000001 in popisanega s strani takratnih delavcev, so razstavili na Chery mednarodnem uporabniškem vrhu.

Pred kratkim je Chery hkrati vstopil na trga Hrvaške in Slovenije, za začetek z znamkama Omoda in Jaecoo. Z ambicijami so marsikateremu 'nejevernemu tomažu' dvignili obrv. A predstavnik podjetja Zhiqiang Wang, regionalni direktor za trga Slovenija in Hrvaška, je povedal, da so vnaprej zelo podrobno preučili trg. "Naša posebnost, s katero prihajamo v Evropo in tudi Slovenijo je, da imamo trden namen tukaj tudi ostati. Strankam želimo za zelo ugodno ceno ponuditi boljšo izkušnjo tako v kakovosti avtov kot tudi poprodajnih storitvah, torej servisu in vzdrževanju, da bo naš kupec vedno ostal zadovoljen uporabnih. To posebej izkazuje naša zaveza, da za vsa vozila velja tovarniška garancija sedmih let ali 150.000 prevoženih kilometrov. Po mojem mnenju je to tista največja razlika med nami in ostalimi kitajskimi, pa tudi drugimi znamkami."

Že prihodnje leto prihaja k nam 'off-road' znamka ICAUR (na Kitajskem ICAR, zaradi prevelike navezave na Appla so za druge trge dodali črko U, a ohranili izgovorjavo 'ajkar'), sledila bo nova lifestyle znamka Lepas in nazadnje prestižni Exlantix, pri katerem Chery pri napredni tehnologiji z visokoavtomatizirano vožnjo vred sodeluje s Huaweijem. 

Chery globalni dan | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban

Napovedujejo, da bodo pokrivali celoten spekter od manjših do velikih, križance, suve in limuzine ter v različnih cenovnih razponih, s katerimi nameravajo konkurirati tako volumenskim kot tudi premijskim znamkam. Glede pogonov stavijo na pragmatičen nizkoogljični pristop s sodobnimi bencinskimi pogoni in priključnimi hibridi z velikimi baterijami, pri katerih z rekordno 44-odstotno termično učinkovitostjo izstopa novi bencinski motor. Številne modele bo mogoče dobiti tudi kot povsem električno gnane. 

"Da, v Evropi napadamo tržni delež, ki ga imajo trenutno drugi," nam je odkrito povedal Jochen Tueting, vodja evropskega centra in član vse bolj mednarodno obarvanega vodstva koncerna. Zadnji podatki prodaje kažejo hitro rast, v Evropi so v enem letu prodajo podvojili že na okoli 150 tisoč avtov. 

Šel sem pogledat v Wuhu, kako resno mislijo

Veliko novih znamk, veliko že tolikokrat slišanih obljub, a kaj v resnici stoji za njimi? Muhe enodnevnice, veliko pompa z malo vsebine, nekompatibilnost avtov z evropskimi kupci, vprašljiva kakovost izdelave in poprodajnih storitev?

V želji, da sproti in transparentno razkriva načrte ter kaže, kako pomemben je za koncern vsak trg posebej, Chery dvakrat letno organizira globalni vrh. Na jesenskega, ki je v sredini oktobra več dni zapovrstjo potekal v Wuhuju, so povabili okoli tri tisoč predstavnikov sedme sile in prodajnih partnerjev iz skoraj 100 držav. Med njimi je bil tudi Žurnal24.si. Udeležili smo se več predstavitev, tudi razkritja novega atraktivnega križanca omoda 4 ter njegove športne izvedenke. Smeli smo si ogledati proizvodnjo vozil in se na lastne oči prepričali o visokoavtomatiziranem procesu, pri katerem uporabljajo tudi zvok kukavice. Več o tem spodaj.

V kongresnem centru in paviljonu ob sami upravni stavbi Cheryja pa smo se lahko sprehajali med najrazličnejšimi modeli in tehnologijami, od katerih bomo nekatere prav kmalu lahko videli tudi na evropskih cestah. 

Chery globalni dan | Avtor: Angelo Virag Angelo Virag

Pred nas je s pridihom kitajskega smisla za pompoznost in koreografijo večkrat stopilo vodstvo vključno z vizionarskim ustanoviteljem in glavnim vodjem podjetja Jin Tongyuem. Ta je napovedal, da se Chery iz proizvajalca avtomobilov spreminja v snovalca inteligentnega ekosistema mobilnosti, v katerega vse tesneje vpenjajo umetno inteligenci ter avtonomno vožnjo. Tudi po zraku z velikimi droni-avtomobili, če bo treba. 

Že danes sicer Chery sodeluje z uveljavljenimi imeni iz sveta avtomobilske industrije, kot so Bosch, Valeo, ZF, Magna, Faurecia, Brembo, CATL, Qualcomm, Continental ... Predstavniki podjetja so spomnili tudi na zavezo po visoki kakovosti in brezkompromisni varnosti, med drugim so vsi njihovi modeli, ki so bili v zadnjem času testirani po Euro NCAP protokolu, prejeli vseh pet zvezdic. 

Novo zelo vroče področje postaja razvoj in izdelava naprednih androidnih robotov, ki bi po napovedanih prihodkih lahko prav kmalu izpodrinilo avtomobile. Chery je hitro prepoznal sinergije z razvojem avtov in kot eden prvih proizvajalcev ustanovil namensko podjetje AiMOGO, ki nam je predstavilo prve serijsko uporabne androide.

Kot ključna ob vsem tem razvoju tehnologije pa je Jin izpostavil trajnostni razvoj s krožnim gospodarstvom in potrebo po lokalnem pristopu, pri katerem je treba iskati najboljše rešitve za uporabnika glede na njegovo okolje bivanja. Govorijo o avtih, ki so namensko prilagojeni za evropske vozne navade ali pa takšne, ki v muslimanskih deželah pokažejo smer proti Meki. Strategija koncerna je skratka tesno sodelovanje z lokalnimi univerzami in podjetji.

V besedah govorcev je bilo slišati ponos, da so uspeli k Cheryju iz uveljavljenih evropskih in ameriških znamk, kot tudi iz raziskovalnih ustanov zvabiti veliko izurjenega kadra, med katerimi so številni danes v samem vodstvu. Kako pomemben so zanje nenehen razvoj in izboljšave, pa govori podatek, da v osmih razvojnih centrih po svetu skupaj zaposlujejo kar 30.000 inženirjev, od tega več tisoč z doktorskimi nazivi. Samo s programsko opremo se ukvarja 10.000 ljudi. 

Kaj me je posebej presenetilo? 

Da podjetje gleda tako daleč naprej, a hkrati široko za vsak trg posebej 

Silovita rasta prodaje in stabilna finančna slika, premišljena diverzifikaciji prodajnega portfolja, vlaganje v razvoj na področju pogonov, avtomatizirane vožnje in v ostale nove tehnologije, Chery ima ena najnaprednejših proizvodenj ta hip. 

Chery globalni dan | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban

Kitajci znajo narediti zelo napreden hibridni pogon

Hibridni pogon generacije Kunpeng kombinira bencinski motor, plod lastnega razvoja, z močnimi električnim motorjem in po zaslugi velikih baterij dolgim električnim dosegom. Motor je pri hibridih na voljo v različicah 1,5- in 2,0-litra, posebnost nove generacije pa je rešitev vpetja batov v ročično gred, ki močno podaljša hod bata ob razmerju kar 26:1. To po besedah predstavnikov poleg nizke porabe omogoča rekordno termično učinkovitost celo 44 odstotkov. Del nove generacije pogona je tudi poseben tristopenjski menjalnik, ki po zmogljivostih prenosa moči in hitrosti vrtenja močno presega industrijske standarde. 

Napredna tehnologija

Poleg androidnih robotov, bočnega parkiranja z zamikom vseh koles za 90 stopinj in podobnih tehnologij, ki so morda v tem hipu še nezanimiva za slovenskega kupca, pa ni mogoče zanikati izjemnih sposobnosti visoko avtomatizirane vožnje ali pa rešitve naprednega polnjenja za električne avte. Ena od predstavljenih rešitev je brezstično polnjenje, ki ga je razvilo partnersko podjetje. Po besedah predstavnikov gre za razmeroma poceni in zelo robustno polnilno ploščad, primerno tudi za domačo rabo, cilj je možnost 11 kW polnjenja. Avto mora biti tovarniško pripravljen za brezžično polnjenje. 

Chery globalni dan | Avtor: Angelo Virag Angelo Virag

Robotska proizvodnja s kukavico

Chery ima po svetu že 19 tovarn, od tega jih je nekaj lociranih v samem Wuhuju. Nič čudnega, da mestu govorijo kar 'kitajski Detroit.' Popeljali so nas skozi proizvodnjo dveh obratov. Predvsem faza pripravljanja in varjenja karoserije je praktično povsem avtomatizirana, v dolgih halah so bile vrste robotov, le vsake toliko časa med njimi pa po en nadzornik. Prednost obrata je hitro prilagajanje morebitnim spremembam v izdelavi. Nekateri roboti so bili sicer japonske in nemške proizvodnje. Med obiskom se je iz zvočnika v nekem trenutku oglasil zvok kukavice - predstavnik podjetja mi je pojasnil, da gre za signal, da linija zaostaja za urno normo in da mora osebje z raznimi ukrepi pohitriti proces. 

Na ločeni sodobni liniji za končno sestavo avtov je bilo več delavcev, ki so skrbeli za izdelavo notranjosti in priključevanje pogonskih delov, montažo koles. Izredno pozornost namenjajo končni kakovosti izdelave. 

Chery globalni dan | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban

Preizkus avtov v živo

Za krajšo vožnjo po poligonu smo imeli več vozil znamk Jaecoo, Omoda, ICAUR in Exceed, ki bo v Evropi znana kot Exlantix. Če znamki Jaecoo in Omoda že poznamo v Sloveniji, pa je izjemno pozornost med novinarji požela 'škatlasta' znamka ICAUR z modelom V23 - gre za opcijo hibrida ali povsem električnega motorja, slednji se kiti z izjemnim pospeškom. Avto gradi na sodobnem retro dizajnu, obogatenem z napredno tehnologijo in pametnimi rešitvami, ki pridejo prav tudi pri vožnji v robustnem okolju. 

Znamka Luxeed je tista, ki bi marsikaterega Evropejca pustila brez besed. Poskusili smo model R7, ki je tekmec na primer tesle model S ali pa xiaomija. Gre za izjemno zmogljiv avto, a hkrati tudi zelo udoben in napreden, meddrugim z lidar senzorji za zmogljivo polavtonomno vožnjo, ki daleč prekaša trenutne evropske tekmece.

Chery globalni dan | Avtor: Angelo Virag Angelo Virag

Na kratko smo preizkusili tudi suva in limuzino znamke Exceed modela sterra, ki ju bodo v Evropi prodajali pod značko Exlantix, pa modela omoda 7 in Jaecoo 5, ki bosta kmalu na voljo tudi pri nas. Kitajce je zelo zanimalo, kaj smo opazili. Predvsem sem izpostavil, naj ne pozabijo na fizične gumbe. 

Celotno izkušnjo v središču Cheryja lahko strnem v dve besedi: kar impresivno!

Chery globalni dan | Avtor: Angelo Virag Angelo Virag

Chery globalni dan | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban

Chery globalni dan | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban
Chery globalni dan | Avtor: Angelo Virag Angelo Virag
Chery globalni dan | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban
Chery globalni dan | Avtor: Angelo Virag Angelo Virag
Chery globalni dan | Avtor: Angelo Virag Angelo Virag

Chery globalni dan | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban
Chery globalni dan | Avtor: Angelo Virag Angelo Virag
Chery globalni dan | Avtor: Angelo Virag Angelo Virag
Chery globalni dan | Avtor: Angelo Virag Angelo Virag
Chery globalni dan | Avtor: Angelo Virag Angelo Virag
Chery globalni dan | Avtor: Angelo Virag Angelo Virag
Chery globalni dan | Avtor: Angelo Virag Angelo Virag
Chery globalni dan | Avtor: Angelo Virag Angelo Virag
Chery globalni dan | Avtor: Angelo Virag Angelo Virag
Chery globalni dan | Avtor: Angelo Virag Angelo Virag
Chery globalni dan | Avtor: Angelo Virag Angelo Virag

andrej.leban@styria-media.si

Komentarjev 10
  • dare326 13:03 28.oktober 2025.

    Kaj se sekirate za Kitajce. Klaus Schwab, ustanovitelj WEF je dejal, ničesar ne boš imel, pa vendar boš srečen. Če bi uredili javni promet, kot je treba, bi bil avto absolutno nepomemben oz nepotreben.

  • ToSmJest 12:59 28.oktober 2025.

    Mater so grdi vsi po vrsti. Nimajo glih nekega oblikovnega okusa tile činksi.

  • Jernej65 11:32 28.oktober 2025.

    To deluje kot ena velika reklama za kitajske avtomobile. Evropa se je vselej prilagodila, tudi tokrat se bo. Kitajski avtomobili so brez duše, potujoči računalniki, ki zmorejo milijon stvari in vse napol, kar kažejo tudi testi. Jaz rabim samo enih ...prikaži več par stvari in da te delujejo kot je treba. Za evropski avto sem pripravljen plačati tudi kar nekaj več.