Kot eden od dveh novinarjev iz Slovenije sem se imel v Parizu priložnost v živo udeležiti svetovne premiere novega električnega citroëna ë-C3, ki želi s ceno 23.330 evrov, kasneje pa celo 19.990 evrov postati eden najbolj prodajanih velikovolumenskih avtov v Evropi. Pa še izdelan je na Stari celini. Citroën z njim samozavestno vstopa v nove čase.
"Pozabite na vse, kar veste o električnih avtih," je slogan, s katerim so predstavili avto in dali vedeti, da bodo brez kakšnih posebnih kompromisov podrli kar nekaj tabujev, tudi tistega, da so električni bistveno dražji od bencinskih. Nenazadnje je v Sloveniji trenutno najcenejši električni avto 3,7 metra dolgi dacia spring za 22.900 evrov, ki pa ga za znamko izdelujejo Kitajci. Ë-C3 je precej večji in udobnejši, ima napovedan znatno daljši električni doseg (več kot 300 kilometrov) ter boljšo tehnologijo polnjenja.
"Sporočamo ljudem, da si zdaj lahko kupijo udoben in praktičen električen avto, saj je ta postal dostopen."
Thierry Koskas, generalni direktor Citroëna
"Delamo pravo revolucijo, za nas je C3 izredno pomemben model," nam je po premieri s spodvito nogo na stolu še podrobneje, a sproščeno spregovoril vrhovni šef znamke Thierry Koskas. "To je zelo podobno kot v času, ko smo pred 75 leti predstavili model 2CV in spremenili evropsko mobilnost. Z ë-C3 mobilnost spet delamo dosegljivo za ljudi, ki morda sicer sploh ne bi pomislili na nakup novega avta, kaj šele električnega. V zadnjih letih so se namreč razmere na trgu močno spremenile, cene novih in rabljenih so šle v višave, ponudbe uporabnih električnih pod 30 tisoč skorajda ni, tu so negotove gospodarske razmere. Zdaj pa sporočamo ljudem, da si lahko kupijo udoben in praktičen električen avto, saj je ta spet postal dostopen."
Gre torej za veliko prelomnico v zgodovini znamke in povratek h koreninam, kar nenazadnje dokazuje tudi logotip, premierno vgrajen na katerikoli serijski citroën. Gre za skoraj identično kopijo prvega logotipa izpred več kot stotih let.
Po koncu uradnega dela sem se usedel v avto in si z očmi ter prstnimi blazinicami ustvaril prvo mnenje o visokih obljubah Francozov. Dve ključni osebi pri razvoju ë-C3 pa sta mi ena na ena razložili, kako jim je uspelo doseči tako konkurenčno ceno, s katero bodo imeli težavo tudi Kitajci. Spodaj je pet stvari, ki po mojem mnenju citroëna ë-C3 delajo posebnega.
1. Drzna oblika, a še vedno kombilimuzina
Kombilimuzine so očitno nazaj v trendu! Ë-C3 je petvratnik in petsedežnik, namenjen tudi za družinsko rabo. Čeprav so bile v B segmentu klasične kombilimuzine zadnjih nekaj let prodajno precej v ozadju glede na križance in suve, pa pri Citroënu vztrajajo, da je ë-C3 neposredni naslednik sedanje generacije C3.
Glavni oblikovalec Pierre Leclercq (na spodnji fotografiji) nam je dejal, da so bili pred dilemo, ali ostati znotraj meja in 'pričakovanj' konkurence, ali pa poskusiti z nečim povsem novim, avantgardnim. Odločili so se za slednje. Novi ë-C3 tako uvaja v Citroënovo serijsko proizvodnjo povsem nov oblikovalski slog, ki ga je leta 2019 napovedal odmevni koncept öli. Zaščitni znak vseh prihodnjih citroënov bo tridelni svetlobni podpis prednjih svetil, prehodi so mehkobni, bočna stran avta gladka. Velik poudarek dajejo barvam in njihovim kontrastom, pa čeprav so osnovno barvno paleto skrčili zaradi poenostavitve prodaje.
Majhen trik za personalizacijo vsakega avta so majhne barvne letvice na prednjem odbijaču in zadnjem stebričku, ki jih je mogoče v nekaj hipih zamenjati.
V dolžino je novinec res zrasel le za malenkost, a je kar 10 centimetrov višji, precej višja je tudi oddaljenost od tal. Koše blatnikov obroblja črnina, nos in njegova ramena so visoka, celo imitacijo strešnih sani ima. Da ostaja moderen, je torej prevzel kar nekaj prvin križancev, a hkrati pustil prostor za svojega pravega 'terenskega' brata, ki bo predstavljen čez eno leto.
2. Zaslon, kot ga nima še noben drug avto
Notranjost avta je precej drugačna od tistega, kar smo bili doslej vajeni pri znamki. Deluje precej bolj čisto, nenaporno, zaradi dvobarvnosti in uporabe mehkih materialov stilsko lepo zaključeno. Ohranili so kar nekaj gumbov, v sredini so se znebili klasične prestavne ročice.
Najbolj pa se bo pri avtu govorilo o voznikovem zaslonu, ki so ga inovativno postavili zelo globoko, med rob vetrobranskega stekla in zaključkom armature. S tem so pobili več muh na mah. Zaslon je v višini oči in torej zahteva minimalni odmik z vozišča na vozne podatke. Tako so odpravili potrebo po dodatnem zaslonu HUD, ki postaja trend, a tudi strošek v razredu manjših vozilih.
Očistili so armaturno ploščo, ki je zato oblikovno precej lažja, posledično so izboljšali preglednost. Da je vse to mogoče, pa so morali tudi zmanjšati volan, podobno kot pri sorodnem Peugeotu. Vsekakor pa gre za idejo in izvedbo, ki je lahko zgled celo kakšni Tesli. Menda je Citroënova rešitev stroškovno odlična. Pri iskanju najboljše rešitve so se namreč povezali s povsem novim dobaviteljem izven uveljavljene mreže, ki jim je ponudil najboljše razmerje med ceno in kakovostjo.
3. Električni avto, pa takšna cena … kako?
Citroën je že lani povročil veliko vznemirjenja, ko je napovedal, da bo predstavil splošno uporaben električni avto za 25 tisoč evrov. S končnim izdelkom so šli še precej pod to mejo. Odgovor na to, kako jim je uspelo, je večplasten. Vse pa temelji na analizah, da si povprečna evropska družina lahko privošči nov avto do cene okoli 25 tisoč evrov in da bi z dosegom okoli 300 kilometrov pokrili 90 odstotkov vseh potreb uporabnikov B segmenta. Kot nam je še pojasnila energična Laurence Hansen, glavni produktni vodja in direktorica strategij pri Citroënu, so pri snovanju avta močno upoštevali pričakovanja kupcev v luči novih postkoronskih gospodarskih razmer in upadanja zanimanja za operativni lizing, veliko je bilo potrebnega tudi glede usklajevanja med oblikovalci in inženirji. Želeli so ponuditi močan UVP (unique value proposition - ponudba vrednosti), a ohraniti nizko ceno.
Prvi del odgovora o receptu za doseganju nižje cene predstavlja nova platforma. Ë-C3 je prvi evropski model koncerna Stellantis, ki uporablja platformo "smart car". Ker je zelo prilagodljiva, jo bodo lahko uporabljali tudi za večje in težje suve. Ampak ali niso šele nedavno pri Stellantisu predstavili podobno platformo za manjše avte ter nanjo posadili jeepa avengerja?
Renaud Tourte, glavni odgovorni za razvoj nove platforme, je bil za Žurnal24 odkrit: "Res je, imamo že koncernsko platformo za manjše avte, a odgovor na vprašanje, zakaj smo uporabili 'smart car', je enostaven - nižji stroški." Kot je pojasnil, je razvoj avtov v zadnjih letih terjal, da so platforme postajale vedno bolj kompleksne, nanje se je stvari stalno le še dodajalo. Na koncu je prišlo do tega, da so lahko tako zapletene platforme izdelovali samo ob pomoči dveh ali treh velikih dobaviteljev, kar je seveda ceno dvignilo v nebo.
Zato so šli od začetka in se očistili balasta. Platformo 'smart car' so pri koncernu že uporabljali za določene modele na trgih Indije in Latinske Amerike. Zdaj so jo preuredili, tako da ustreza vsem standardom in regulativom v Evropi, hkrati pa je preprostejša za izdelavo. Narejena je tako, da je lahko avto na njej gnan tako na elektriko kot na klasični motor z zgorevanjem ter uporablja vse moderne tehnologije glede asistenčnih sistemov. Isto platformo bodo uporabili tudi pri drugih modelih, med drugim bo na njej skoraj gotovo izdelana nova generacija fiat pande, ki prihaja v letu 2024. Glede testiranj Euro NCAP Tourte ni želel dajati napovedi, je pa prepričan, da bo avto zadostil vsem ključnim varnostnim standardom in zahtevam.
V Slovenijo bo novi citroën zapeljal v poznih spomladanskih mesecih in to hkrati tako električni ë-C3 kot tudi bencinsko gnani C3. O slednjem za zdaj vemo to, da bo ponujal vse tisto kot baterijski model, le da ga bo gnal klasični termični motor. Kako velika pričakovanja ima znamka z novincem in novo usmeritvijo, ki jo s seboj prinaša, pove veliko tudi podatek, da je dosedanji C3 pomenil skoraj tretjino vse prodanih citroënov na trgu, tudi v Sloveniji.
Drugi del odgovora na vprašanje o doseganju nizke cene pa je, da so si glede učinkovitosti proizvodnje za vzor vzeli Dacio. Podobno kot romunska znamka so tudi pri Citroënu zelo premišljeno zastavili mrežo dobaviteljev in jo lokalizirali čim bližje tovarni v slovaški Trnavi, kjer bodo izdelovali avto. Tourte pravi, da so poiskali številne nove, netradicionalne dobavitelje v vzhodni Evropi, kjer so nižji stroški proizvodnje in transporta. Tourte je za Žurnal24 potrdil, da bo v ë-C3 vgrajenih tudi kar nekaj delov, narejenih v Sloveniji.
In še en zgovoren podatek o učinkovitosti - vsakega novega ë-C3 bodo izdelali 25 odstokov hitreje kot pa dosedanjega C3.
Ključen del na končno ceno ima tudi izbira baterije in pogona. 44 kWh (neto 42,7 kWh) baterija uporablja tehnologijo litij-železo-fosfat, ki po besedah glavnega direktorja Koskasa ponuja odlično in varno razmerje med gostoto energije in ceno. Celice za baterijo jim dobavlja kitajski velikan Svolt, sestavljali jo bodo neposredno v Trnavi. Pri polnilni tehnologiji izpostavljajo konstantno moč polnjenja, ki lahko poteka z do 100 kW na hitri polnilnici ali 11 kW na izmeničnem toku. Motor s spodobno, a ne pretirano močjo 83 kW pa izdelujejo pri Nidecu.
Nenazadnje na nižjo ceno vpliva tudi poenostavljena ponudba z zgolj dvema opremskima paketoma, ki vsak zase nagovarjata stranke. Avto je tako tudi zelo primeren za internetno prodajo, ki po besedah direktorja Koskasa postaja vse pomembnejši del poslovanja. Velik poudarek bo dali tudi operativnemu najemu, v Franciji bo tako ë-C3 na voljo že za 99 evrov na mesec.
4. Udobje vožnje, ki bo spet prekosilo tekmece
Ë-C3 kot tudi klasični bencinski C3 bosta v razredu B posebneža zaradi podvozja. Pri znamki so se namreč tudi v ta model odločili vgraditi originalno tehnologijo vzmetenja s progresivnimi hidravličnimi omejevalniki, ki imajo izvor v reliju. Rešitev dvojnih hidravličnih namesto enojnih mehanskih blažilnikov precej učinkoviteje blaži cestne neravnine in morebitne silovite udarce zaradi lukenj. Zdaj je takšno podvozje 'lebdeče preproge' serijsko dobil tudi novi ë-C3. Dodatno bodo k udobju prispevali udobnejši sedeži z dodatno polnilno peno.
5. Čas za prvi test sedežev
Avto niti približno ne daje vtisa kakšnega nizkocenovnega izdelka. Ko sem se usedel v avto, sem takoj razumel, zakaj tako poudarjajo mehkobo sedežev, ki so odeti v teksturo v obliki tablice čokolade. Zelo pozitiven vtis je pustil tudi sam izgled notranjosti, ki je čista, vizualno s svetlo in temno barvo razdeljena na zgornji in spodnji del. Čeprav je še tudi nekaj trde plastike in piano črnine, pa so prsti zadovoljno drsali po materialu mehkih oblog. Dobrodošli so majhni detajli, kot so pozitivna sporočila na všivkih vratnih držal.
Novi zaslon pod vetrobranskim steklom obeta veliko, deluje jasno in ga bodo tudi zahtevne svetlobne razmere težko zmotile. Opazil sem, da je prostora zadaj precej več kot v predhodniku, v avtu se bodo brez težav vozili tudi odrasli. Prtljažnik je globok in z 310 litri osnove več kot dovolj za vsakodnevno rabo.
Vse pokazane različice so sicer imele tudi sredinski zaslon, ki ga poganja nova strojna in programska oprema. Vstopno različico pa si je mogoče omisliti tudi brez zaslona, upravljanje z navigacijo, glasbo in klici pa nadomesti kar uporabnikov telefon.
Novi citroën ë-C3 z električnim dosegom do 320 kilometorv bodo kot omenjeno sprva prodajali v dveh opremskih paketih z vstopno ceno 23.300 evrov za cenejšega od obeh. Leta 2025 pa pride še različica za 19.990 evrov, ki bo imela 200 kilometrov dosega. Te cene so seveda brez vključenih subvencij.
Da ne bi kakšen jamrovec in kritizer kupil BEV ko bo pol cenejši od fosilca, vi kar nadaljujte z 80 eur za tank 50 litrov, predragimi servisi, ropotom, cukanjem, pospeški kot s konjsko vprego
Če si v hiši in imaš še po možnosti svojo elektrarno je to bomba. Samo, kmalu se bodo nenasitneži pričeli lepiti na tak tip avta s trošarino! Pa smo tam kjer smo bili.
hecno je dase vsi sprašujejo od kje bo štrom, nihče pa od kje bo plac, za vse polnilnice. hecno je da vsak ICE avto rabi eno kanto, pa ima zalogo, vsak EV pa rabi parkirni prostor in polnilnico. a si… ...prikaži več predtavljate recimo eno spalno naselje samo v Kranju- Planina recimo, a zraven vsakega parkir placa pa še stebriček. kdo bo pa to naredu ? ajmo SLovenija zaprimo Magno, pa hajd delat polnilne stebričke. to bo keša. aja sam bakra ni nikjer pr nas. še drata sami ne delamo.