Robusten, pametno narejen, vsestranski, dostopen - to so glavni poudarki skoraj 4,6 metra dolgega dacia bigsterja, za katerega obljubljajo vstopno ceno celo pod 25 tisoč evrov, za zmogljivega hibrida pa pod 30 tisoč evrov. Skratka suv C razreda po ceni B razreda. Kaj v resnici dobimo?
Pred nami so odkrili pregrinjalo in nam ga prvič pokazali. Imel je nameščeno nemško tablico.
Ne zamudite fotografij v zgornji GALERIJI.
Velike spremembe pri avtih C segmenta
Koncept bigster, s katerim je Dacia napovedala vstop v razred večji C segment, je bil prvič predstavljen leta 2021. Požel je ogromno odobravanja in sprožil velika pričakovanja. Zdaj je naposled tu v serijski obliki, pripravljen, da znamka z njim prestopi še en velik mejnik v svoji zgodovini. Doslej so namreč izdelovali samo avte nižjih velikostnih razredov.
Največji, najbolj dodelan
Bigster je za Dacio zelo pomemben model, s katerim začenjajo avanturo v nekem povsem novem razredu vozil. Produktni vodja projekta Patrice Levy Banchelot pričakuje, da bo zelo velik delež kupcev bigsterja sploh prvič kupilo model znamke Dacia.
Glede cen se ne bodo šli skrivalnic, enake bodo povsod po Evropi, torej vstopno od treh oprem in z motorjem TCe za nekaj pod 25 tisoč evri. V Dacii so prepričani, da bodo kupci prijetno presenečeni nad dobljenim, nenazadnje tudi zaradi pričakovanega visokega preostanka vrednosti vozila po nekaj letih uporabe. Zaradi tega jih tudi ni strah izzivov, ki jih na trgu povzroča prihod novih konkurentov z Daljnega vzhoda.
Nam je pa Lecy Banchelot v pogovoru, ki ga bomo v celoti objavili v naslednjih dneh, namignil, da bo Dacia v tem velikostnem razredu ponudbo v prihodnje okrepila še z dodatnimi modeli.
Kot omenjeno je bil Žurnal24 med prvimi povabljenimi mediji na svetu, ki si je lahko bigsterja ogledal in se vanj usedel še pred uradno premiero, načrtovano za skorajšnji pariški avtosalon. Nekoliko nenavadno so nas povabili v Nemčijo, v Berlin. Avto nam je v legendarnem kompleksu tamkajšnjih filmskih studiev skupaj s svojimi najožjimi sodelavci predstavil sam Denis Le Vot, glavni direktor Dacie. In tudi pojasnil, zakaj se nahajamo v središču avtomobilskega trga z najbolj zahtevnimi kupci v Evropi.
Bigster je torej avto, s katerim Dacia vstopa v C-segment vozil, oziroma natančneje suvov. Gre za enega ključnih prodajnih razredov avtoindustrije, letno se v Evropi na novo registrira kar tri milijone takšnih avtov oziroma skoraj četrtino celotnega prodajnega kolača. Napoved je, da se bo prodaja še krepila.
Preden so storili usodni korak, so pri Daciji temeljito preverili stanje na trgu. Napravili so več kot 400 intervjujev s strankami v Nemčiji, kjer je razred C suvov in križancev najmočnejši v Evropi. Ugotovili so, da se je v zadnjih treh letih sentiment kupcev zelo spremenil. Cene avtov so šle namreč v tem času po pandemiji v nebo, kar se je po takratnih cenah prodajalo kot C, danes morda ni dovolj niti za B.
Povprečna cena suva C segmenta je danes že okoli 40 tisoč evrov, kažejo analize. Kupci so postali zelo občutljivi na dejansko vrednost ponujenega, v ospredje spet stopa klasična uporabnost pred kopičenjem nepotrebnih funkcij.
Pri bigsterju najprej določili ceno ...
Koncept bigster je pred uvedbo v serijsko proizvodnjo zanimivo najprej dobil prodajno ceno, šele nato formo. Pri Daciji so osnovno vstopno vrednost svojega največjega avta postavila pod mejo 25 tisoč evrov, kar ga kljub velikosti postavlja ob bok B suvov in križancev. Sledilo je iskanje vseh mogočih načinov, da bi takšno ceno lahko v resnici ponudili strankam. Vsak najmanjši del, oblikovni detajl, najbolj osnovna funkcionalnost je bila temeljito pretresena, pri vsem so iskali alternativo, ki bi še vedno v celoti zadovoljila, bila cenejša in ostajala funkcionalna.
Le Vot je izdal, da je bila ključ do končnega uspeha čim nižja masa avta - ob doseganju vseh varnostnih standardov in pričakovanj so uporabili manj materiala, tega pa bolj učinkovito. Kot tipičen primer takšnega pristopa navajajo sistem električnega dviga zadnjih prtljažnih vrat. Ta pri bigsterju uporablja le en motor ne pa dveh, kot je praksa ostalih znamk. Pa vseeno povsem običajno opravlja nalogo.
Uporabili so dobro znano CMF-B platformo. Prilagodili so proizvodnjo v matični tovarni Miovani v Romuniji, da bi bila učinkovitejša. Govorijo o 'eko-smart' pristopu, ki je hkrati ekonomičen in ekološko ozaveščen.
In končno, bigsterja lahko zaradi vitkejše mase poganjajo motorji, ki so na papirju manj zmogljivi od kakšnega tekmeca, a imajo razmerje med močjo in maso v resnici primerljivo ali pa celo boljše. Na primer hibridna različica je za konkretnih 150 kilogramov oz. za dve osebi lažja od konkurentov. Na cesti in v denarnici to zelo šteje.
Najbolj prostorna in uporabna dacia doslej
Kaj pa sama oblika, ena ključnih lastnosti pri prodaji avtov? Bigster nikakor ni samo podaljšani duster, to je zdaj dokončno jasno. Oblikovno se je serijski avto zelo vestno naslonil na koncept, a z delnimi prilagoditvami.
Patrice Levy Bencheton, vodja produktnega razvoja za bigsterja (in pred njim dusterja) je razkril nekaj številk. Bigster je dolg kar 4,57 metra in tako sodi med daljše suve v C segmentu. Je hkrati dobrih 20 centimetrov daljši od modela duster. Od manjšega brata je konkretno višji, visok je 1,71 metra, pa tudi širši je.
Sprednji del zaznamuje mogočen nos z visoko postavljenimi lučmi in velikim vstopiščem zraka. Pokrov motorja je visok kot pri kakem poltovornjaku, z rahlo dvignjenimi stranskimi robovi in nakazano motorno izboklino. Visoki boki se nadaljujejo v nekoliko razširjen zadek z zelo pokončnim, karavanskim zaključkom. Zadnja svetila so na moč podobna modelu duster.
Velika kolesa še poudarjajo plastične obrobe košev blatnikov. Plastika iz posebnega, delno recikliranega materiala, razvitega pri Daciji, ščiti celoten spodnji del avta. "Pri nas ni kroma in usnja, ne potrebujemo ga," je povedal Levy Banchelot. Je pa mogoče naročiti kontrastno obarvano streho. Ponosni so na po njihovem mnenju zelo dobro zvočno zatesnitev potniške kabine, več bo povedala uporaba v praksi.
Bigster je najbolj prostorna dacia doslej. Ko sem se usedel spredaj, zadaj ali pa pregledoval prtljažnik, mi je bilo jasno, da gre za avto, s katerim Dacia utemeljeno nagovarja vse, ki potrebujejo veliko (družinskega) prostora.
Vseeno pa nima opcije dveh dodatnih sedežev, ostaja pri petih. "Je za to kriva izkušnja s sedemsedežnim joggerjem in 'kaznijo' Euro NCAP-a' zaradi njihove odstranljive funkcije?", sem vprašal strokovnjaka na kasnejši delavnici z novostmi, ki pa je kot razlog raje navedel prevelike kompromise glede prostornosti prtljažnika. Kar je pravzaprav isto, saj morebitnih dodatnih sedežev iz bigsterja skoraj gotovo ne bi bilo mogoče več odstranjevati kot v primeru 'kaznovanega' joggerja.
Prtljažnik je že v osnovi sicer res velik, 667 litrov po VDA specifikaciji, z ravnim nakladalnim dnom, in dodatnim velikim prostorom pod dnom. Uporabili so tudi nekaj poceni, a še kako uporabnih trikov, kot je možnost preklopa dna za razdelitev prtljažnika oziroma fiksiranje predmetov, ali pa podlogo prtljažnika, ki je na eni strani gumijasta za 'umazano' uporabo. Na neodvisno številke iz homologacijskih meritev bo treba še nekoliko počakati.
Dvoconska klima, prilagodljivi tempomat ...
Voznikov prostor je sodoben in že v veliki meri znan iz dusterja. Analogni merilniki so zgodovina, tudi voznik ima lasten digitalni zaslon. Sredinski zaslon ima diagonalo 10 palcev, Levy Banchelot pa je za Žurnal24 pojasnil, da ne gre za klasični OpenR vmesnik, kot ga imajo sodobni Renaulti. Čeprav deluje na osnovi Androida, so pri Daciji uporabili lastno preobleko s povezano navigacijo. Ko sem preizkusil zaslon v praksi, se mi je zdel na otip prav v redu, meniji so dovolj hitri, seveda pa v celoti ne dosega ravni, ki jo zmore OpenR.
Pod sredinskim zaslonom je vrstica s fizičnimi tipkami, pri Daciji stavijo na enostavno uporabo ključnih funkcij. Modeli s štirikolesnim pogonom imajo med sedežema namenski izbirni gumb za preklop med programi vožnje, poznajo tudi pomočnika za spust po terenu.
Velika novost za Dacio, ki jo bigster uvaja kot prvi model, je dvoobmočna avtomatska klimatska naprava. Reže za prezračevanje so povezane tudi z zadnjim potniškim delom. Enako kot duster ima bigster možnost hitrega odtajevanja vetrobranskega stekla, ima lahko tudi panoramsko okno, hkrati pa stavi na različne 'smart' dodatke.
Na primer sredinski zaslon, ki se prelevi v nahrbtnik in se vzame s seboj, ali pa posebno kocko, ki se namesti po različnih točkah po avtu in služi kot držalo za vgrajeno prenosno svetilko ali druge nastavke. Precejšnja redkost med podobnimi vozili je tovarniški set za spanje, kot ga lahko naročimo že pri joogerju ali dusterju. Zložljivi set je mogoče namestiti prek prtljažnika in podrtih zadnjih naslonjalih ter tako ustvariti prijetno gnezdo za spanje prek noči nekje v naravi ali na poti. Tudi streha je še kako uporabna, med vožnjo jo je mogoče obremeniti z 80 kilogrami prtljage.
Še eno tehnično novost pri Daciji uvaja bigster prvič - radarski tempomat, ki je na voljo pri hibridnem pogonu z avtomatiziranim menjalnikom. Sicer model upošteva vse normative glede obveznih asistenčnih sistemih, tako da je že serijsko kar dobro opremljen. Pri višjih ravneh je opcija 360-stopinjskega pogleda kamer.
Pa vendar, čemu so se odpovedali v primerjavi s tekmeci? Levy Banchelot je ža naš medij povedal, da so odrezali samo dodatke, za katere menijo, da so kupcem v tem razredu manj pomembni. V bigsterju tako ni ambientalne svetlobe, niti sedežev s prezračevanjem ali masažo, ki jih nekateri tekmeci že poznajo. Prav tako še nima polne LED tehnologije, saj dolgi snop glavnih luči ostaja halogenski, pozna pa samodejni preklop med zasenčenim in dolgim snopom.
Pri pogonih ni prekrivanja, vsak namenjen določenemu tipu kupcev
Kaj pa pogon? Kot omenjeno, je platforma znana CMF-B, v primeru bigsterja raztegnjena praktično do maksimuma. Avto bo imel možnost uporabe treh različnih motorjev.
Klasični trivaljnik, tudi kot 4x4
Osnovni je stari znanec, 1,2-litrski trivaljnik s turbo polnilnikom. Pri dvokolesno gnanih bigsterjih ima 103 kW (140 KM), pri 4WD pogonu pa 96 kW (130 KM). Menjalnik je pri tem motorju vedno ročni šeststopenjski.
LPG različica
Druga možnost pogona je LPG različica, ki je cenovno ugodna in čistejša alternativa dizlu. Že znano tovarniško prilagojeno tehnologijo na plin, ki se ne zajeda v osnovno prostornost avta in njegove funkcionalnosti, so v primeru bigsterja prvič nadgradili s tehnologijo mehkega 48 V hibrida, ki pomaga dodatno varčevati z gorivom. Po njihovih izračunih se dodaten vložek v to različico v primerjavi s klasičnim bencinarjem povrne že po dobrih 15.000 kilometrih. Hendikep tega pogona je, da ni na voljo kot 4x4, vseeno pa ohranja relativno visoko vlečno maso do 1,5 tone.
Hibridni pogon s tremi motorji
Najbolj 'eliten' je hibridni pogon Hybrid 155, katerega koncept je sicer znotraj skupine Renault v uporabi že nekaj let, so ga pa za bigsterja še posebej prilagodili. Namesto 1,6-litrskega bencinskega motorja je v bigsterju prostornina povečana na 1,8 litra. Štirivaljnik teče po Atkinsonovem ciklu s podaljšanimi hodi batov, kar zmanjša porabo goriva. Osnovna moč motorja je 79 kW.
Potem pa sta tu še dva elektromotorja. Glavni ima 36 kW moči in je namenjen speljevanju, vzdrževanju hitrosti in polnjenju baterije. Drugi motor ima 15 kW in deluje kot starter-generator. Skupna sistemska moč je tako 114 kW (155 KM). Moč se na prednji kolesni par prenaša prek posebnega multimodalnega menjalnika, ki ima poenostavljeno sestavo brez sinhronizatorjev, in je sposoben gladkega preklapljanja med različnimi načini primarne moči. Zvišali so mu maksimalni navor na 450 Nm, prestavlja lahko kasneje, da izkoristi polno moč pogona.
Baterija iz dveh modulov s skupno kapaciteto 1,4 kWh je vgrajena v prtljažniku in tehta 45 kilogramov. V bigsterju ni vodno, temveč zračno hlajena, proizvajalec pa jamči na njeno delovanje 8 let ali 160.000 kilometrov. Po zagotovilih Dacie je hibrid še posebej primeren za bolj mestne vožnje, saj je mogoče do 80 odstotkov poti prevoziti zgolj na samopolnilno elektriko. Zaradi drugačne tehnologije pa je vlečna moč v Hybrid 155 zmanjšana na največ eno tono težke prikolice.
Bigster je tu in cilja na veliko. Natančne cene in paketi bodo znani v prihodnjih mesecih. V Sloveniji ga lahko pričakujemo nekje na vrhuncu pomladi prihodnje leto.
Sicer pa dolgočasen avto za popizdit.....
2 leti star, z avtomatikom,4x4, ene 50k prevoženih za 15.000€ bi bil zelo atraktiven nakup
Za nekoga bo v redu, sem prepričan, četudi je varnost zelo siromašna. Tole z ogrevanim vetrobranskim steklom me je najbolj nasmejalo. Imam S max-a, avgusta je dopolnil 17 let in imam ogrevano vetrobransko steklo. Pa saj, kupec se bo zagotovo… ...prikaži večo našel, dalje pa....