"Če gledamo zgolj s tehničnega stališča, potem je za nas gasilce reševanje iz starejšega tipa avta v prometni nesreči 'mala malca'. Z vidika takšnega ponesrečenca pa se seveda bojimo, da je zelo hudo poškodovan," pravi Boštjan Žagar, inštruktor na dvodnevnem dogodku Heavy Rescue, ki se je v petek in danes odvijal v ljubljanskem BTC. Na desetine slovenskih gasilcev iz poklicnih in prostovoljnih enot iz vse države se je ob pomoči domačih in tujih inštruktorjev v teoriji, še posebej pa praksi učilo novih veščin in tehnik pri reševanju v prometnih nesrečah. Dogodek je spremljalo bogato obsejemsko dogajanje, obiskovalci pa so lahko v živo opazovali, kako poteka reševanje v zahtevnih razmerah.
Gasilci so spoznavali načine, kako se je potrebno lotiti reševanja iz novih generacij vozil, učili so se dela z najmodernejšim orodjem, hkrati pa s posredovanjem znanja izkušenih mojstrov videli marsikateri "poceni" trik, kako izpolniti bistveni cilj vsakega posredovanja v resnični nesreči ne glede na tip in velikost vozila - čim hitreje in seveda z varovanjem svojega zdravja rešiti ponesrečenca iz avta in ga predati v nadaljnjo oskrbo medicinski ekipi.
"Tečajnikom je tukaj dovoljeno vse. Lahko poskusijo, lahko vprašajo, na enem kupu imamo tehnologe za avte, za orodje in veliko odličnih inštruktorjev iz Slovenije in tujine. Če danes sodelujoči ne dobijo ustreznega odgovora na svoje vprašanje, potem ne vem, kje v Sloveniji ga bodo še dobili," pove Žagar in obenem spomni, da so slovenski gasilci v tehničnem posredovanju že danes na zelo visokem nivoju, kar jim priznavajo tudi v tujini.
A očitno imajo tudi velikansko željo biti še boljši, saj je bilo število prijavljenih ekip iz vse Slovenije tako veliko, da organizator v nekem trenutku ni več mogel sprejemati novih.
"Tudi če trese in vas premetava ..."
"You speak Romanian?" je z močnim koroškim naglasom spraševal eden od udeležencev vaje "ponesrečenca" v zmečkani kabini tovornjaka. Simulacija masovne nesreče na avtocesti, ki je po obsežnosti spominjala na tragedijo v megli pri Razdrtem pred dvema letoma. "Close your eyes!" in že se je nadzorovano sesulo steklo na vratih tovornjaka. Nato so prišle na vrsto pnevmatske škarje, ki so kot za šalo odtrgala velika tovornjakova vrata s tečajev kabine. "Zaščitite oči," je sodelujoče gasilce opozarjal inštruktor, drugi pa je spremljal ločeno skupino petih ali šestih fantov, kako nekaj metrov za tovornjakom iz zveriženega kupa avtomobilov rešujejo žrtev na plano. "Tudi če trese in vas premetava, je treba vztrajati z rezanjem. Pazite, da pri tem ne naredite lisičjega repa," je v gasilskem žargonu opozarjal.
V istem trenutku je kakih 30 metrov stran se je druga ekipa na ločenem modulu učila reševanja ljudi iz zmečkanega avtobusa. Še malo naprej sta dva gasilska tovornjaka z verigo dobesedno raztegnila zmečkan ostanek čelnega trčenja, da bi lahko reševalci izza volana potegnili žrtev. Bržkone medicinsko osebje sploh ne bi imelo kaj pomagati ...
"Zavarovalnice k sreči ne pritiskajo na nas. Trenutno so na naši strani, Zavarovalnica Triglav je celo glavni pokrovitelj našega dogodka. A bojimo se dneva, ko bo ponesrečenec želel odgovore, zakaj bo neko vozilo po našem posredovanju tako uničeno kot bo in kako bodo takrat zavarovalnice iskale odgovornost pri nas."
Boštjan Žagar, inštruktor in gasilec
Gasilci v sestavljenih ekipah so bili med seboj pomešani, v eni ekipi so se znašli ljudje iz popolnoma različnih delov Slovenije - poklicni gasilci, ki so bili na vajo napoteni po službeni dolžnosti, ali oni drugi prostovoljni, ki so prišli na vajo tako, da so si vzeli v službi dopust in upali na povračilo stroškov v okviru napotitve na intervencijo. Učili so se hitre ocene situacije in dogovarjanja, katera rešitev bo glede na razmere najustreznejša.
Iz sodobnega avta reševanje traja veliko dlje
Velika dodana vrednost vaje so bili inštruktorji iz Nemčije in Avstrije, specializirani za reševanje z najmodernejšimi orodji in tehnikami. Še posebej pa je bila poučna vaja reševanja iz tehnološko najsodobnejših avtov. Renault je kot eden izmed podpornikov prireditve priskrbel popolnoma nove avtomobile, verjetno iz predserijske proizvodnje, ki bi na vsak način šli v uničenje. Novi avti pomenijo za gasilce velikanski izziv. "Nekoč smo kot ekipa za avto potrebovali 10 ali 11 minut, da smo ven rešili človeka, danes pa lahko traja tudi 40 minut," opozarja bistveno razliko med novimi in starimi avti Žagar, sicer vodja izmene pri Gasilski brigadi Ljubljana.
"Morda se sliši kruto, ampak nekoč smo imeli malo reševalnih akcij, pa veliko mrtvih, danes pa imamo veliko reševanja in precej manj mrtvih udeležencev v prometnih nesrečah."
Boštjan Žagar, inštruktor in gasilec
"Vsi varnostni sistemi, kot so zračne blazine in zavese, trdna konstrukcija in različni senzorji so dobri za voznika, a ovirajo delo gasilcev. Predvsem tehnologija pri materialih je izredno napredovala. Danes kakih pet ali malo več let stare škarje 30 ali 40 odstotkov avtov sploh ne morejo prerezati, in če za moderen avto ni maš modernega orodja, potem kot gasilec vnaprej izgubiš bitko z materialom," opozarja Žagar. Gasilci se morajo v takšnih primerih lotevati reševanja drugače, gotovo pa po počasnejši poti, medtem ko tečejo usodne minute ali celo sekunde.
"Znanje gasilca pri posredovanju v prometnih nesrečah je danes nekajkrat večje od tistega, kar je znal pred 15 leti," pravi Žagar in da primer električnih avtov, ki bodo ob vse pogostejši prisotnosti nov izziv. Če gasilec ve, kje in kako varno izključiti tokokrog, potem je posredovanje v električnem avtu le ovira, sicer pa je lahko zelo nevarno. V takšnih primerih in tudi pri vseh sodobnih avtih so nam zelo v pomoč reševalne karte, ki bi jih moral imeti vsak v potniški kabini. Zelo spodbujamo, naj si jih ljudje natisnejo, saj gre za njihovo dobro."
Inštruktor iz Nemčije, ki je vodil intervencijo iz sodobnega vozila, je podučil udeležence o prvih ukrepih, ki preprečijo, da se ne bi v gasilca sprožila zračna blazina, o zaščiti ostrih predelov, da ne poškodujejo članove ekipe, o načinih izdelave sodobnih avtov, ki so v veliki meri zlepljeni skupaj, ne varjeni, pa kako enostavno ločiti armaturno ploščo z volanom vred iz avta.
Če je le mogoče, mora eden od gasilcev ob prvem stiku z avtom obrniti ključ oziroma povsem izklopiti kontakt, potegniti ročno zavoro in tudi pritisniti vse štiri utripalke. Akumulatorja ob teh ukrepih v veliki večini primerov sploh ni potrebno odklapljati, saj je že to dovolj, da zračne blazine in ostali sistemi ne bodo več predstavljali nevarnosti.
Pokala je plastika, drobilo se je steklo, trgalo se je usnje, škrtala je kovina ... Vse zato, da bi že jutri znali sodelujoči gasilci še hitreje in učinkoviteje reševati življenja. Morda tudi vašega.
andrej.leban@zurnal24.si