V Sloveniji veliko ljudi prebiva v krajih, ki jih pozimi pogosto pobeli sneg. Zato je štirikolesni pogon pri nas iskana kategorija vozil. A ker gre za dokaj kompleksen sistem, ki je danes razširjen tudi v limuzinskih kombijih in športnih terencih je dobro vedeti na kaj je treba biti pozoren, ko kupujemo rabljen avto s štirikolesnim pogonom.
Dve vrsti
Najprej poglejmo kakšne pogona na vsa štiri kolesa danes poznamo in se uporabljajo v avto industriji. V grobem jih lahko delimo na dva sistema, s tem, da obstajajo še nekatere manj razširjene izvedbe. Eden od teh je pogon, kjer za porazdelitev prenosa navora skrbi mehanski prenos, ki je lahko stalni ali priklopljiv iz zadnjega para koles tudi na sprednji par. Gre za težke in robustne sisteme, ki so v uporabi pri starejših terenskih avtomobilih za premagovanje zahtevnih terenov.
V drugo skupino lahko štejemo zelo razširjen sistem, kjer je prenos izpeljan z viskozno sklopko. Ta je nameščena pred zadnjo premo in deluje prek sklopa več lamel v oljni kopeli. Gre za kompleksni sistem, ki je povezan z vhodno in z izhodno osjo. Za vklop pogona prek viskozne sklopke je potrebna razlika med vrtenjem prednje in zadnje osi, da se olje zgosti in poveže lamele. Del sistema je tudi mehansko ali električno gnana oljna črpalka, ki prek aktuatorja zagotavlja dovolj visok tlak za brezstopenjsko stiskanje lamel ter tako omogoči hipen in brezstopenjski prenos navora na vsa štiri kolesa, ko je to potrebno.
Sistem takšnega štirikolesnega pogona zato deluje hitro in se sproti prilagaja, saj nenehno izračunava idealni pogonski navor za zadnji par koles. Ta sistem je priljubljen tudi zato, ker med običajno vožnjo, ko so obremenitve na pogonska kolesa majhne, motorno moč prenaša pretežno na sprednji kolesni par, kar prispeva k manjši porabi goriva, kot takrat ko sistem poganja vsa štiri kolesa.
Pomembno je vzdrževanje
Jurij Kočar, vodja asistenčnega centra pri AMZS pravi: "Sodobni avtomobili s štirikolesnim pogonom so danes dovršeni in z njimi načeloma ni težav, je pa zelo pomembno, da so pogonski sklopi servisirani skladno z navodili proizvajalca. V primeru nakupa rabljenega avtomobila s štirikolesnim pogonom je zato bistvenega pomena, da pregledamo celotno servisno zgodovino. Če avto težko izkazuje ali celo nima nekih konkretnih dokazil o vzdrževanju pa je potrebna še dosti večja previdnost. Kar lahko laični kupec naredi sam je, da je pozoren na morebitne opozorilne lučke na zaslonu ali v notranjosti avtomobila, ki nakazujejo, da sistem ne deluje. Če ima avto možnost priključnega štirikolesnega pogona, je nujen preizkus, če stikala za vklop delujejo. Pri tem se bo takoj pokazalo, ali sistem deluje, oziroma če pri vklopu pogona na vsa štiri kolesa prihaja do težav. Vsako nedelovanje stikal ali prižiganje opozorilnih lučk lahko pomeni velik strošek za popravila oziroma odpravljanja napake."
Pri avtomobilih, ki imajo prenos na sprednji in zadnji par koles speljan preko večploščne lamelne sklopke je zelo pomembno, da mehanizem deluje brez napak, da med pospeševanjem ne »cuka«. To pomeni, da mora mehanska ali oljna črpalka v sistemu delovati brezhibno, prav tako pa tudi ventili in lamele. Zanemarjanje servisa sistema pa najprej prinese slabo delovanje sistema, kasneje pa lahko še njegovo odpoved in s tem povezane visoke stroške menjave ali popravila.
Pred nakupom premislite
Morda tudi ni odveč, da pred nakupom rabljenega avtomobila dobro premislite, če avtomobil s štirikolesnim pogonom zares potrebujete. Med pregledom trga rabljenih avtomobilov smo sicer našli kar nekaj zanimivih oglasov avtomobilov s pogonom na vsa štiri kolesa. Na www.DoberAvto.si smo preverili ponudbo s filtriranjem z izbiro kriterija pogona na štiri kolesa v rubriki naprednega iskanja.