Trg rabljenih vozil v Sloveniji cveti, ponudba modelov je vse bolj pestra, pojavljajo se nove znamke in novi pogoni. Pojavljajo se novi kanali za nakup rabljenega avtomobila, ki ga je mogoče kupiti pri fizičnem prodajalcu, pri prodajalcu rabljenih vozil, pri avtohišah, na dražbah, zadnje čase pa je vse bolj priljubljena spletna prodaja rabljenih vozil. Veliko je koristnih nasvetov in malo manj koristnih modrosti, kako se podati v nakup rabljenega avta.
Kako se je treba lotiti nakupa rabljenega avtomobila smo pred časom vprašali dva mehanika, Jurija Kočarja in Primoža Rožnika, zdaj pa smo odgovore poiskali še pri Petru Kavčiču, ki vodi spletno stran za nakup preverjenih rabljenih vozil DoberAvto, kjer razpolagajo s številnimi koristnimi podatki o rabljenih vozilih.
Katere so največje napake, ki jih naredijo kupci rabljenih vozil?
Največja napaka je, da kupijo avto, ki ne ustreza njihovim potrebam in pričakovanjem. Vse to pa je po navadi posledica nepremišljenega nakupa, kjer ne upoštevajo osnovnih pravil, ki veljajo za nakup rabljenih vozil. Med te sodi tudi prvo pravilo: če je neki oglas predober, da bi bil resničen, se žal izkaže, da je točno tako. Namesto navdušenja pride veliko razočaranje. Na portalu za transparentni nakup in prodajo rabljenih avtomobilov www.doberavto.si se ravno zaradi transparentnosti oglasov in vseh podatkov, ki so na voljo hitreje in lažje odločimo, kateri je najboljši rabljen avto za nas. Poleg tega pa lahko že prek spleta ob iskanju rabljenega avta pridobite izračun mesečnega zneska v primeru financiranja. Tudi tako lažje ugotovite, kateri avto je bolj primeren za vas.
Katere so prve stvari, na katere mora kupec pomisliti, preden začne iskati rabljeni avtomobil?
Ko kupujemo rabljen avto, je treba najprej ugotoviti, kakšne so naše finančne zmožnosti (proračun) in seveda kaj pravzaprav potrebujete. Ali iščete avto za družino, za kratke razdalje in vožnjo po opravkih ali morda avto, ki ima zelo nizko porabo in je primeren za dolge razdalje? Pri iskanju vam na www.doberavto.si sedaj pomaga tudi AI iskalnik. S pomočjo umetne inteligence vpišete kaj iščete in kaj želite od avta, AI pa vam izbere najbolj primerne oglase rabljenih avtomobilov. Vedno morate upoštevati pravilo, da si nekaj denarja prihranite za morebitno popravilo, če se izkaže, da kakšen mehanski del odpove ali za menjavo pnevmatik. To so lahko stroški, ki hitro znašajo od nekaj sto do nekaj tisoč evrov. Odvisno od vrste avtomobila in stroškov servisiranja.
Kakšna je razlika pri iskanju rabljenih avtomobilov – pri trgovcih, fizičnih osebah ali preverjenih spletnih portalih?
Pri eni in drugi vrsti nakupa so plusi in minusi. V osnovi je tako, da od trgovca lahko dobite jamstvo, oziroma je zakonsko obvezan pokriti strošek, če pride v določenem času do okvare ali če se izkaže, da ima avto skrito napako. Dober trgovec se bo potrudil in vam pomagal, če pride do nepredvidene izredne okvare. Minus je lahko ta, da avtomobili dolgo časa (lahko tudi pol leta ali celo bistveno dlje) mirujejo in niso v uporabi. To slabo vpliva na določene sklope avtomobila. Če kupujete avto od fizične osebe pa nimate neke garancije in je dogovor med kupcem in prodajalcem po načelu ''videno – kupljeno'' po drugi strani pa je avto od konkretnega lastnika in lahko skozi pogovor med ogledom izveste marsikaj. Skoraj vedno se lahko s fizičnim prodajalcem dogovorite za nekaj nižjo ceno, medtem ko trgovec običajno cen ne spušča prav veliko.
Katera dokumentacija je obvezna pri nakupu in na kaj moramo biti posebej pozorni?
Osnova je seveda prometno dovoljenje, to je kot osebna izkaznica avtomobila, potem je tu homologacija pa ne pozabimo tudi na to, da vsak avto iz tovarne pride z dvema ključema. Torej morate ob nakupu rabljenega avta dobiti dva ključa. Sicer pa je drug izredno pomemben dokument potrjena servisna knjiga. Sploh, če je avto mlajši od štirih let, mora imeti potrjeno zgodovino servisiranja. Pri starejših avtomobilih je zagotovo velik plus, če lahko prodajalec priloži račune opravljenih servisov. To vam bo olajšalo ugotavljanje, v kakšni formi je avto, ki ga kupujete, hkrati pa pove veliko o tem, kakšen lastnik ga je vozil pred vami. Je bil skrben ali brezbrižen, oziroma ali se je potrudil, da bi avtomobilu nudil tisto kar v resnici potrebuje za dobro delovanje?
Ali se splača kupiti avtomobil brez potrjene servisne zgodovine, če je cena ugodna?
Odvisno, starejši, kot je avto, težje je dobiti takšnega s celotno zgodovino servisiranja in obratno. Če je avto starejši je definitivno bolj realno pričakovati, da bo imel račune in nepotrjene servisne knjige. Poleg servisiranja moramo opozoriti še na prevožene kilometre. Z garancijo na kilometre (trgovci) ali dokazili v servisni knjigi moramo narediti vse, da se čim bolje seznanimo s tem, kako je bil avto vzdrževan in kdaj je naslednji redni servis. Zaradi tega bomo tudi lažje ocenili, čez koliko kilometrov in časa bomo morali investirati v večji servis ali kakšno izredno popravilo.
Kateri so najpogostejši triki prodajalcev rabljenih vozil, na katere morajo biti kupci pozorni?
Tu gre vedno za stvar zaupanja in poštenosti. Zato se je dobro pozanimati, od koga kupujemo avto in zato je tako pomembna zgodovina vozila. Sicer se lahko kot kupec hitro ujamemo v past, ko kupimo avto, ki je nekaj povsem drugega, kot ga nam je predstavil prodajalec. Na dve zadevi moramo biti zelo pozorni - dejanske prevožene kilometre in ali je bil avto poškodovan. Pri kilometrih je zadeva dokaj jasna. Več, kot ima prevoženih kilometrov, večja je obraba kritičnih elementov na motorju, menjalniku, podvozju, zavorah in ostalih sklopih, kot so denimo servomotorji. To sicer še ne pomeni, da je avto z več kilometri slabši od tistega z manj, saj so kilometri, pridobljeni na avtocestah manj težavni, kot kilometri, ki jih je avto prevozil v mestu in na slabih cestah. Pri poškodbah karoserije in podvozja pa je seveda dosti boljše kupiti avto, ki ni bil udeležen v nezgodi, predvsem pa je pomembno kako je bil popravljen. Če so ga popravili z menjavo originalnih nadomestnih delov in po standardih, ki jih določa proizvajalec, je načeloma tak avto povsem v redu. Če pa se je pri popravilu varčevalo in če je bilo delo opravljeno nestrokovno, pa lahko pride kasneje do okvar, ki so posledica nestrokovnega popravila. To je seveda za novega lastnika potem težava, ki jo mora sanirati sam in je žal po navadi povezana z visokimi stroški.
ukradenemu avtu se ne gleda v servisno knjigo