Nemški spletni portal Automobilwoche piše, da tudi zavarovalnice izpostavljajo možnost cenejšega popravila z rabljenimi avtomobilskimi deli. Avtomobilske delavnice tovrstne avtomobile dele uporabljajo le redko, je za Automobilwoche povedal Zoran Nikolić, generalni direktor tržnega analitika Wolk & Nikolic After Sales Intelligence. Glede na študijo podjetja ima trenutno le šest do sedem odstotkov delavnic izkušnje z rabljenimi deli.
Nemške zavarovalnice spodbujajo uporabo rabljenih delov pri popravilih. Te naj bi leta 2024 zaradi naraščajočih cen delov in urnih postavk za delavnice doživele precejšnje izgube. HUK Coburg je nedavno prijavil izgubo v višini 52,2 milijona evrov izgube. Po izračunih nemškega zavarovalniškega združenja (GDV) škoda v celotni panogi znaša okoli dve milijardi evrov. Tudi zato zavarovalnica Allianz spodbuja uporabo rabljenih delov in zdaj, kot navaja Automobilwoche, v Nemčiji ponuja popravila z uporabo rabljenih delov, kot so vrata, zadnja vrata ali žarometi, v partnerskih delavnicah.
Glede na raziskavo, ki jo je izvedla zavarovalnica, 89 odstotkov potrošnikov sprejme popravilo svojega vozila z rabljenimi, vendar popolnoma nepoškodovanimi in certificiranimi deli.
Odpor proizvajalcev
"Lahko si predstavljam, da bo trg rabljenih delov zaživel. A revolucije ni pričakovati," pravi Nikolić. Ker obstajajo tudi ovire. Pri vozilih na lizing na primer prebarvani rabljeni deli zaradi povečane debeline laka. ne pridejo v poštev. Poleg tega Allianz na primer izključuje uporabo delov, pomembnih za varnost, kot so platišča ali deli osi. Velik odpor proti tovrstnim rezervnim delom imajo tudi proizvajalci. "Proizvajalci niso posebej zainteresirani za rabljene dele. V poslu z deli zaslužijo veliko denarja, zlasti z deli z zaščito dizajna," pravi Nikolić.
Avtomobilska industrija izraža zaskrbljenost
In tudi avtomobilska industrija je previdna. Centralno združenje za karoserijsko tehniko in tehnologijo vozil (ZKF) v svojem stališču izraža zaskrbljenost glede stanja in garancije delov ter dobička. "Pomembna marža pri rabljenih in originalnih rezervnih delih pri vračilu mora ostati primerljiva," so zapisali v združenju.
Da lahko delavnice ponujajo rabljene dele, morajo njihovi dobavitelji zagotoviti garancije, pravi Nikolić. Vendar so pomisleki glede kakovosti delov neutemeljeni. Navsezadnje so to vedno originalni deli, ki jih tudi odstranjujejo profesionalni delavci v reciklaži.
Izvedenec tudi meni, da so skrbi glede padanja zaslužka neutemeljene. Čeprav je prodaja nižja, enako velja za stroške. "Tudi če bo popravilo izvajal poravnalec škod, bodo prihodki delavnic ostali stabilni."
Zavarovalnica Triglav: Pomembna je kakovost popravila
V naši največji zavarovalnici, Zavarovalnici Triglav, so nam v povezavi z rabljenimi avtomobilskimi deli v delavnicah za popravilo vozil odgovorili, da krijejo stroške popravila vozil izključno s kakovostnimi in varnimi nadomestnimi deli.
"Seveda pa to niso zgolj originalni nadomestni deli, ki jih ponujajo proizvajalci prek svojih uvoznikov, ampak tudi certificirani originalni nadomestni deli, ki ne prihajajo na trg le v prodajni mreži proizvajalcev – gre za t. i. »original equipment manufacturer« ali krajše OEM. Gre za (nove) nadomestne dele iz proizvodnih trakov istega proizvajalca, ki proizvaja tudi dele za prvo vgradnjo v vozilo, vendar se ne prodajajo več pod logotipom znamke vozila (izpolnjujejo pa še vedno vse zahteve proizvajalca vozil). Takšni deli so lahko občutno cenejši od originalnih delov z logotipom vozila, jih pa (žal) največkrat ni v ponudbi za povsem nove modele vozil," so nam odgovorili.
Zapisali so, da se lahko za popravilo poškodovanega vozila uporabijo tudi primerni rabljeni deli, saj gre v bistvu za originalni nadomestni del, le da je vzet iz vozila, ki ni več v uporabi. Pri Zavarovalnici Triglav pravijo, da je v tem primeru cena še bistveno nižja kot pri novih (nadomestnih) delih, je pa treba biti pozoren, da je takšen del še v primernem stanju in varen za nadaljnjo uporabo. To znajo ustrezno oceniti karoserijske delavnice, ki prevzamejo vozilo v popravilo.
"V Zavarovalnici Triglav torej priporočamo popravila z vsemi navedenimi nadomestnimi deli, pomembno pa je, da je s postopkom ustrezno seznanjen tudi lastnik in da se na računu pravilno prikaže tako vrsta kot tudi cena uporabljenega nadomestnega dela. S stališča zmanjševanja odpada in trajnosti je sicer primerno, da se vsi deli, ki jih je mogoče varno popraviti, tudi popravijo oziroma, da se menjajo le deli, pri katerih popravilo ne bi bilo več varno. Praviloma je takšen pristop tudi hitrejši," še dodajajo v zavarovalnici.
Zavarovalnice redno spremljajo tudi stroške, pri Zavarovalnici Triglav pa potrjujejo, da smo v Sloveniji v evropskem vrhu, kar se tiče cene nadomestnih delov. Pojasnjujejo, da je povprečna »košarica nadomestnih delov«, ki zajema najpogosteje poškodovane dele vozila v prometnih nesrečah, v Sloveniji v zadnjih petih letih narasla za skoraj 70 %. Povečuje se tudi število delov oziroma kosov, ki so v posameznih zavarovalnih primerih poškodovani ali uničeni. "Vozila so vedno kompleksnejša, opremljena s številnimi asistenčnimi sistemi, pa tudi dražjimi in težje popravljivimi materiali (aluminij, karbon). Ob tem proizvajalci predpisujejo vse več menjav namesto popravil nadomestnih delov, kar prav tako prinaša bistveno višje stroške popravil," še dodajajo v zavarovalnici. Eno od naših vprašanj za zavarovalnico je bilo tudi, koliko cenejše je popravilo z rabljenim delom v primerjavi z originalnim delom?
"Težko je govoriti o nekih konkretnih številkah, saj, kot že omenjeno, na trgu ni vseh delov v OEM izvedbi, pri rabljenih delih pa je ponudba še bolj negotova (odvisno od pogostosti modelov, starosti vozila in trga rabljenih delov). V povprečju pa lahko ocenimo, da so OEM deli v primerjavi z originali z logotipom proizvajalca vozila cenejši za približno 30 do 50 odstotkov. Rabljeni deli pa so še cenejši, a je to odvisno od trga." Dodajajo, da je kriterij, kateri rabljen del je mogoče ponovno vgraditi, izključno varnost, kar je v veliki meri odvisno od stanja rabljenega dela. "Na svoje vozilo seveda ne bomo dajali rabljenih vrat, če so le-ta v izredno slabem stanju (korozija ipd). Pri delih, ki neposredno vplivajo na varnost, pa ne bomo vgrajevali takšnih, za katera ne vemo, v kakšnem stanju so. V teh primerih Zavarovalnica Triglav priporoča OEM dele, ki so novi in varni," pravijo pri zavarovalnici in dodajajo, da so rabljeni avtomobilski deli primerni za vsako vozilo, tako novo kot staro.
Z vprašanji smo se obrnili tudi na slovensko društvo avtostroke (SDA), ki zastopa tudi različne serviserje vozil, kjer so v uvodu pojasnili, da je draženje novih nadomestnih delov zavarovalnice res prisililo v iskanje načinov za zmanjšanje stroškov, vendar gredo v smeri, da bi se več delov poskušalo popraviti namesto, da bi se zamenjali. "To bi v nekaterih primerih lahko bilo sprejemljivo tudi za servise, če bi zavarovalnice plačevale delovne ure po cenikih servisov. Glede na to, da zavarovalnice enostransko vsiljujejo prenizke urne postavke, se serviserjem ne splača reševati poškodovanih delov in le-te raje zamenjajo z novimi. Če bi zavarovalnica prisluhnila servisom in začela plačevati vzdržne urne postavke po cenikih delavnic, bi verjetno lahko našli kompromisno rešitev tudi za popravilo delov, če je to iz varnostno-tehničnega vidika mogoče," so nam odgovorili. Pri SDA dodajajo, da zavarovalnice v Sloveniji trenutno nimajo produkta, ki bi zavarovancem narekoval popravilo z rabljenimi deli in bi bila posledično zavarovalna premija nižja. Dodajajo, da sicer obstaja zavarovalni produkt za popravilo z neoriginalnimi deli, kar pa njihovi serviserji odsvetujejo.
Pojasnjujejo tudi, da je rabljene dele dovoljeno vgraditi po predhodnem dogovoru s stranko (in zavarovalnico, če je ona plačnik popravila). Vgradnja rabljenih delov pride v poštev predvsem takrat, ko ima novi originalni del predolg rok dobave ali pa sploh ni več dobavljiv. V nekaterih primerih je vgradnja rabljenih delov smiselna tudi takrat, ko je vozilo npr. poškodovano spredaj in če se stranka in zavarovalnica strinjata, lahko v izogib ekonomski totalki uporabimo kakšen rabljen del namesto novega – odbijač, blatnik, pokrov motorja…
Na splošno se pri popravilih, ki jih krije zavarovalnica, vgradijo 95% novih originalnih delov, ostalih 5% pa rabljenih ali neoriginalnih zaradi prej navedenih razlogov. V SDA pravijo, da rabljene dele dobijo za približno 60 % vrednosti novih in dodajajo, da so načeloma kot rabljeni primerni vsi zunanji karoserijski deli, če ni zaznane rje ali predhodnega popravila. Ne priporočajo pa menjave elektronskih komponent, kot so prednji žarometi, krmilniki ali asistenčna tipala, varnostni pasovi ipd.
Stroka meni, da bi se morali izogibati predvsem elektronskim in varnostnim komponentam, glede karoserije pa zadeva ni sporna, če serviser strokovno oceni, da rabljen del ni predhodno poškodovan, popravljen ali slabo ohranjen (rja). Pravijo tudi, da je lahko popravilo z rabljenimi originalnimi deli bistveno bolj kakovostno kot popravilo z neoriginalnimi deli, kot to omogoča ena od zavarovalnic. "Vgradnja neoriginalnih delov je lahko v precej primerih sporna z vidika varnosti," so nam odgovorili.
V SDA so nam opozorili tudi na to, da zavarovalnice premije obračunavajo glede na novo nabavno vrednost vozila. "Z leti se premija nič ne niža, ker je avto starejši. Novi nadomestni deli stanejo relativno »enako« ne glede na starost, npr. odbijač pri 2 leti starem Passatu stane 700 evrov in ddv, pri 15 let starem Passatu pa 650 evrov in ddv." Dodajajo, da bi zavarovalnice zelo težko ponudile cenejše zavarovanje, če bi se pri popravilu uporabljali rabljeni deli, saj je trg z rabljenimi deli preveč negotov. "Ne ve se, ali je na voljo zadostna količina oz. za katere znamke/modele primanjkuje delov, kakšna je kakovost teh delov ipd.. Prav tako tak način popravil ne bi bil v interesu proizvajalcev vozil oz. nadomestnih delov. Bi pa tak način popravil lahko predstavljal dober primer ekološke trajnostno naravnane rešitve, saj potem veliko odpisani vozil ne bi šlo kar na odpad/razgradnjo, pač pa bi lahko njihove dele ponovno uporabili," zaključujejo v SDA.
🍓 Vroča dekleta čakajo na vas na 👉 𝗦𝗲𝘅𝘁𝗼.𝗹𝗶𝗳𝗲
Da bi plačali manj? Kako že gre ona s svizcem?
Bati se je potrebno, da bodo vgradili stare dele in zaračunali nove.