Avtomobilski akumulator je precej občutljiv pripomoček, ki najbolje deluje pri zmernih temperaturah okoli 20 stopinj Celzija, ne mara pa prenizkih in previsokih temperatur. Ostaja sicer dejstvo, da večina akumulatorjev dejansko odpove pozimi, ko se zmanjšana kapaciteta zaradi iztrošenosti in zimskih temperatur kombinira s povečano porabo elektrike, vendar se težave velikokrat začnejo že poleti, ko vročina povzroči poškodbe v notranjosti akumulatorja.
Prav vročinski val, ki smo mu bili letos pri nas že priča, napoveduje pa se jih še nekaj, lahko akumulatorju v našem avtomobilu namreč naredi veliko škode. Če se temperature zunaj gibljejo med trideset in štirideset stopinjami Celzija, je namreč lahko po motornim pokrovom še veliko bolj vroče, saj temperature v neprezračenem zaprtem razgretem okolju sežejo tudi krepko čez 40 stopinj Celzija.
Zaradi visoke temperature pride do povečanega izhlapevanja tekočine v akumulatorju in ko njena raven pade, elektrode v notranjosti akumulatorja niso več dovolj zaščitene in se usodno spremenijo ter niso več sposobne zagotavljati dovolj visoke napetosti za delovanje avtomobila. Akumulatorju se zato lahko zmanjša življenjska doba, kar do izraza pride v zimskem mrazu, lahko pa tudi prej. Statistike namreč kažejo, da veliko akumulatorjev odpove prav poleti in pogosto se to zgodi ravno na počitnicah. Do odpovedi akumulatorja lahko namreč pride tudi nenadoma brez opozorila, čemur pravimo »akumulatorska kap«.
Samodejno praznjenje
Visoke temperature lahko povzročijo tudi samodejno praznjenje akumulatorja, saj se z naraščanjem temperature pospešujejo kemične reakcije v njem (v nasprotju z mrazom, ko se upočasnjujejo). Pri proizvajalcu baterij Varta opozarjajo, da se kemična reaktivnost baterij podvoji vsakih 10 dodatnih Celzijevih stopinj. Zaradi povečane korozije svinca se na tleh akumulatorja hitreje nalaga svinčev oksid in njegova raven lahko v vročini naraste hitreje kot v zmernih temperaturah in prej povzroči kratek stik v akumulatorju. Pri kanadskem avtomobilskem klubu CAA ugotavljajo, da poletna vročina lahko akumulator uniči 33 odstotkov hitreje kot zimski mraz.
Slaba novica je, da večina sodobnih akumulatorjev, ki so povsem zaprti, ne omogoča vzdrževanja ravni tekočine z dolivanjem destilirane vode, kot je bilo to mogoče pred leti. Njihovo kondicijo v avtomobilih, ki dolgo stojijo, se sicer lahko vzdržuje s posebnim cikličnim polnjenjem, ki pa tudi ni brez stranskih posledic. Predvsem pa zahteva ustrezni polnilnik, ki tudi ni poceni.
Preprosti ukrepi
Obstaja pa nekaj veliko bolj preprostih in cenejših ukrepov, da bo akumulator deloval dlje in vas ne bo negativno resenetil ravno tedaj, ko boste na počitnicah. Morda ne bo narobe, če avtomobil pred daljšo potjo odpeljete na preventivni tehnični pregled, kjer bo mehanik preveril tudi stanje akumulatorja: njegovo napetost, stanje priključnih elektrod in vpetje akumulatorja na avtomobil, saj mu lahko nepotrebne vibracije še dodatno skrajšajo življenje. Do nenadne odpovedi lahko sicer še vedno pride, a bo možnosti za to manj.
Marsikaj pa lahko za podaljšanje življenja akumulatorja tudi poleti naredimo sami. Tudi sami lahko skrbimo, da bo trdno vpet v ležišču in predvsem da bo čist in brez vidne korozije, kar velja za ohišje in tudi elektrode. Akumulator na vsake toliko tudi preglejte in ugotovite, če so na njem kakšne razpoke. Če jih opazite, akumulator čim prej zamenjajte. O pravočasni zamenjavi razmislite tudi, če je akumulator star več kot štiri do pet let.
Parkirajte v senci!
Dobro pa bo tudi, če avtomobil parkirate v senci ali senčni garaži, da bo manj izpostavljen soncu. S tem se bo manj segrel, hladneje pa bo tudi pod motornim pokrovom, kar bo gotovo dobro vplivalo na stanje akumulatorja.
Moda pa se lahko odločite tudi, da boste cenejši akumulator s tekočinskim elektrolitom nadomestili s sodobnejšim s suhim polnilom, ki ga označuje kratica AGM. Če imate avtomobil s sistemom start-stop, je velika verjetnost, da je v vaš avtomobil že vgrajen. Pri potrošniški organizaciji Consumer Reports so namreč pred leti intenzivno preskusili 150 različnih akumulatorjev, ki so jih 15 tednov polnili in praznili pri temperaturi nad 70 stopinj Celzija. Izkazalo se je, da so akumulatorji s tehnologijo AGM bolj odporni ne le na pogostejša polnjenja in praznjenja, ampak tudi na vročino.