Avto
7358 ogledov

Izboljšan Toyotin pionir tudi v cenejši izvedenki

Nova toyota bZ4X
1/63
Gregor Prebil
Toyota leta 2022 ni presenetila le z izbiro imena za svoj prvi električni avtomobil – bZ4X. Japonski pristop je bil zelo previden, z zelo omejenim polnjenjem in dosegom. Prenove so se lotili veliko bolj pogumno in predstavili SUV, ki je zelo konkurenčen, ko izbirate družinski električni SUV. Preizkusili smo ga na prvi vožnji.

Toyota je pionir hibridne tehnologije. Japonci so zaslužni, da je hibridni pogon postal privlačen za svet in danes predstavlja prevladujoč pogon, pri Toyoti pa se kot nihče drug ne zavzemajo tudi za tehnologijo gorivnih celic. Vendar pa je japonski proizvajalec avtomobilov zelo dolgo okleval pri električnih avtomobilih. Japonci so zamudili trend električnih avtomobilov in Tesli omogočili, da postane velikan na področju električnih vozil. Leta 2022 je na trg kot prva globalna električna toyota zapeljal avto nenavadnega imena - bZ4X (vsaka črka v imenu toyote bZ4X sicer nekaj pomeni -  "bZ " je kratica za "beyond zero", številka 4 označuje velikost avtomobila, črka X pa njegovo križansko zasnovo), s katerim so pri Toyoti začeli električno zgodbo - od zgoraj navzdol. Najprej večji in nato manjši električni avtomobili. Imel je nalogo konkurirati avtomobilom, kot so VW ID.4, tesla model Y in mustang mach-E.

Nova toyota bZ4X | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Dodatki ga naredijo bolj aerodinamičnega

Z dolžino približno 4,70 metra in zgrajen na novi platformi z znano strukturo, podobno rolki, je bil pred tremi leti bZ4X videti kot naslednja oblikovna generacija Toyotinih vozil. Čeprav so nam oblikovalci nos vozila opisovali kot kladivastega morskega psa, pa je po prenovi vsaj spredaj videti zelo spremenjen. Zdaj je podoben preostalim modelom v ponudbi - predvsem CH-R. Predvsem pa je bila oblika podrejena aerodinamiki, ta pa ima bistven vpliv na doseg električnega vozila. Koeficient zračnega upora so iz količnika Cd 0,29 zmanjšali na 0,27. Da bi si lažje predstavljali, kako velik napredek je to, so nam podali podatek, da so porabo energije zmanjšali za kar 23 %, doseg pa se je povečal za 14 %. K izboljšavam pripomore spremenjen zadnji spojler, drugačna platišča, zunanja ogledala, dodatno zglajeno podvozje in še kaj.

Nova toyota bZ4X | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Kaj smo mu očitali leta 2022?

Toyota bZ4X je veljala za kabinsko prostoren, udoben in predvsem terensko zmogljiv električni SUV, saj je bil razvit v sodelovanju s Subarujem. Slednji velja za referenco na področju terenske vožnje ali vožnje v zimskih razmerah. Tudi zato so večino od 150.000 vozil bZ4X prodali na Norveškem. Ampak Japoncem smo po prvih preizkušnjah vozila pred tremi leti tudi sami očitali preveč previden pristop, ki je uporabnike silil k večjim prilagajanjem, sploh na daljših poteh. Poraba je bila velika, polnjenje počasno. Zato je seznam izboljšav, ki smo jih imeli priložnost preizkusiti na prvi vožnji dolg, ne le pri obliki, ampak tudi na področju zmogljivosti, učinkovitosti, udobja in voznih lastnosti.

Nova toyota bZ4X | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Tudi z manjšo baterijo

Do zdaj je bil električni SUV na voljo z baterijo z največjo zmogljivostjo 71,4 kWh in bodisi s pogonom na sprednji kolesi z močjo 150 kW bodisi s štirikolesnim pogonom, ki združuje dva elektromotorja, vsak z močjo 80 kW. Zdaj pa so za vse, ki ne potrebujejo vozila za premagovanje daljših poti, v izbor dodali cenejšo različico z manjšo baterijo s 57,7 kWh (bruto) in omejeno največjo hitrostjo 140 km/h. Na voljo je le s pogonom spredaj. Različico z večjo baterijo so nadgradili (73,1 kWh bruto) in jo je opcijsko še vedno možno izbrati s pogonom na vsa štiri kolesa.

Nova toyota bZ4X | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Serijski 14-palčni zaslon

Tudi v notranjosti Toyota nagovarja svoje obstoječe stranke in ne eksperimentira. Novi bZ4X ima prenovljeno notranjost, ki je preprosta, a dobro izdelana, z mešanico mehkih materialov in nekaj dekorativne trde plastike. Armaturna plošča je zdaj razporejena vodoravno, predala za rokavice ni več, saj je po navedbah proizvajalca ta prostor potreben za klimatsko napravo (ki jo imajo drugi električni avtomobili običajno pod pokrovom motorja), na voljo pa je tudi infrardeči grelec, ki pomaga pri ogrevanju.

Nova toyota bZ4X | Avtor: Toyota Toyota

Nov je večji, 14-palčni zaslon - serijski v vseh različicah. Infotainment sistem in Toyotina aplikacija vključujeta funkcije, specifične za električna vozila, prvič pa se na instrumentni plošči prikaže indikator stanja baterije, podobno kot na iPhonu. Ergonomija upravljalnih elementov je klasično Toyotina. Ker prihaja iz Lexusa, vas bosta dva klika pripeljala do globljih nastavitev voznih asistentov.
Vse ostalo, kar mora imeti voznik na dosegu roke med vožnjo, je urejeno zgledno. Fizični gumbi ostajajo na volanu in sredinskem tunelu. Ločeno, z vrtljivimi stikali, opravljamo s klimo (izboljšan novi klimatski sistem porabi za 30 odstotkov manj energije), hitro se boste navadili na vrtljivi "menjalniški" regulator. Gre res za intuitivno upravljanje.

Nova toyota bZ4X | Avtor: Toyota Toyota

Prtljažnik ima za tako veliko vozilo omejeno prostornino 452 litrov, ampak bZ4X bo na voljo tudi v touring različici, ki je daljša, višja in ima 33 odstotkov večji prtljažnik v primerjavi z običajnim bZ4X.

Nova toyota bZ4X | Avtor: Toyota Toyota

Udoben in zmogljiv potovalnik

Vseeno je to v kabini zelo prostoren avto. Kljub znižani strehi v primerjavi z RAV4 je vstop v kabino zelo enostaven. Vrata, ki prekrivajo pragove, vas ščitijo pred umazanijo tudi med vožnjo po brezpotjih. Notranjost izžareva izrazito futuristično vzdušje, k boljšemu vzdušju ponoči po novem pripomore ambientalna osvetlitev. 

Nova toyota bZ4X | Avtor: Toyota Toyota

Potnika spredaj sta ločena s široko pregrado, ki služi kot odlagališče za večje in manjše predmete, ima tudi dva brezžična polnilca za polnjenje telefona. Voznik in sopotnik spredaj sedita udobno, v anatomskih sedežih, lahko izberete oblazinjenje iz umetnega usnja, pri katerem vas sedeži grejejo ali pa hladijo. Položaj za volanom pa je tak, da bo v prvi vrsti všeč tistim, ki prisegajo na pregledno, udobno in sproščujočo vožnjo. Manj pa tistim, ki radi vozijo dinamično. Sam bi želel bolj širokega volana in tudi nižje postavitve sedeža. Zaradi velikodušne medosne razdalje 2,85 metra pa bo udobno tudi tistim, ki sedijo zadaj.

Nova toyota bZ4X | Avtor: Toyota Toyota

Bistvene izboljšave, ki so nas zanimale, so povezane z dosegom in polnjenjem baterije. To je tisto, kar smo pri originalu najbolj kritizirali. Dva dneva smo na različnih podlagah in konfiguracijah cest preizkušali polno opremljeno različico z večjo baterijo in štirikolesnim pogonom. Pomembno je poudariti, da smo novi bZ4X preizkušali v Andaluziji, na samem jugu Španije, le streljaj stran od Afrike, kjer so se konec novembra temperature zraka še vedno približale 20 stopinjam Celzija. To so skoraj idealni pogoji za vožnjo električnih vozil.

Nova toyota bZ4X | Avtor: Toyota Toyota

Na tiskovni konferenci so nam Toyotini inženirji razložili, da imajo nove baterije modularno zasnovo z večjim številom celic za modul. Poleg malenkost večje kapacitete so izboljšali nadzor baterije, programske opreme in strojne opreme. Posebej so poudarili novo funkcijo predpriprave baterije, ki je ključna za skrajšanje časa polnjenja, zlasti v hladnem vremenu – kar je pomembno tudi za Slovenijo. Po novem traja hitro polnjenje (DC) z optimalno ogreto baterijo pri zunanjih temperaturah med – 10 in + 25 stopinj 28 minut (od 10 do 80 %). Voznik predpripravo aktivira na osrednjem zaslonu, lahko jo nastavi časovno in bo vklop potekal samodejno, funkcija pa se vklopi tudi, ko v navigacijski sistem vnesemo postanek na hitri polnilnici. Kupci različice z večjo baterijo lahko za polnjenje z izmeničnim tokom (AC) izberejo 22-kW polnilec, kar prepolovi čas polnjenja (2,2 ure) in lahko tudi poceni polnjenje, saj je alternativa dražjim hitrim polnilnicam, če se vam ne mudi ali se vozite na krajše razdalje. Pri ostalih različicah je serijski polnilec 11 kW (polnjenje baterije v 4,8 ure). V vozilo je standardno vgrajena tudi toplotna črpalka.

Nova toyota bZ4X | Avtor: Toyota Toyota

Presenetil nas je na asfaltu in terenu 

Pri Toyoti računajo, da bo velika večina kupcev posegla po različici z večjo baterijo, a da so želeli z manjšo baterijo in pogonom spredaj ponuditi opcijo tistim, ki želijo zmogljivo in udobno vozilo, ki ga ne potrebujejo za premagovanje dolgih razdalj. Pa tudi tistim, ki imajo manjši proračun.

Nova toyota bZ4X | Avtor: Toyota Toyota

V primeru manjše, 57,7 kWh baterije, ima elektromotor moč 123 kW (167 KM) in doseg do 444 kilometrov. V primeru večje baterije s 73,1 kWh je moč elektromotorja različice s pogonom spredaj 165 kW (224 KM), doseg pa do 569 kilometrov (v kombinaciji z 18-palčnimi platišči). V primeru večje baterije in štirikolesnega pogona je skupna moč dveh elektromotorjev 242 kW (343 KM) in doseg do 516 kilometrov.

Nova toyota bZ4X | Avtor: Toyota Toyota

Izboljšan pogon prinaša več moči in manjšo porabo energije

Toyota je prenovila električni model bZ4X z novimi, kompaktnejšimi e-osovinami, ki združujejo glavni del pogona in prihranijo prostor v vozilu. To pomeni več moči, nižjo porabo energije ter več prostora v kabini in prtljažniku. Zdaj imajo motorji občutno večjo zmogljivost – predvsem različica s štirikolesnim pogonom, ki se uvršča med najmočnejše Toyote v Evropi. Učinkovitost dodatno izboljšujejo napredni materiali in tehnološke rešitve, kot so polprevodniki iz silicijevega karbida in optimizirani mehanski deli.

Nova toyota bZ4X | Avtor: Toyota Toyota

Kakšni so prvi vtisi ob vožnji različice z večjo baterijo in močnejšim pogonom (353 KM) na vsa štiri kolesa? Zaradi številnih izboljšav se je največja moč sprednjega elektromotorja povečala za več kot 11 %, s 150 na 167 kW, medtem ko se je največja moč zadnje enote povečala z 80 na 87 kW. V različici bZ4X s štirikolesnim pogonom je skupna moč 252 kW / 343 KM. Poveden je že podatek o pospešku – od 0 do 100 km/h v le 5,1 sekunde – seveda, ko je baterija idealno napolnjena in ogreta. Največja hitrost je v tem primeru omejena na 160 km/h. S štirikolesnim bZ4x smo prevozili dva zelo različna kroga, terenskega in cestnega.

Nova toyota bZ4X | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Prva, dobrih 100 kilometrov dolga pot, nas je vodila po asfaltu. Večino časa smo vozilo po mestu in zelo razgibani trasi s številnimi vzponi in spusti, zapeljali pa smo se tudi po hitri cesti z omejitvami hitrosti 110 km/h. V primerjavi s predhodnikom je Toyota izboljšala togost karoserije in podvozja, zato so udarci ob slab asfalt lepo zadušeni, vožnja pa je tišja tudi zaradi dvojno zastekljenih sprednjih stekel. 

Nova toyota bZ4X | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Toyota je izboljšala vožnjo različice bZ4X AWD z novim sistemom nadzora v zavojih, ki v ovinkih zaznava hitrost in zasuk volana ter samodejno prilagaja moč med sprednjo in zadnjo osjo za bolj stabilno vožnjo. Vstop v ovinek je hitrejši, sredi ovinka vozilo natančneje sledi liniji, ob izhodu pa ponudi boljši pospešek. Sistem se odzove tudi na zdrs ali sneg ter daje prednost varnosti in oprijemu. Kljub temu se zaradi visokega sedenja občuti več nagibanja kot recimo pri limuzinah, ki imajo baterijo nizko in potniki sedijo bližje tlom.
Novost so tudi obvolanske ročice, s katerimi se uravnava intenzivnost regenerativnega zaviranja. Najnežnejša stopnja omogoča tekočo vožnjo, žal pa največja stopnja regeneracije ni tako močna, kot bi si kdo želel.

Nova toyota bZ4X | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Toyota bZ4X je zagotovo postala še boljši potovalnik, predvsem zato, ker je tudi poraba energije bistveno izboljšana. Moram priznati, da sem bil nad porabo prav presenečen. Potovalni računalnik je kazal povprečno porabo 16,5 kWh na 100 kilometrov, kar pomeni, da bi s polno baterijo in ob skoraj idealnih temperaturah v kombinaciji mestne, primestne in avtocestne vožnje (110 km/h v Španiji) lahko prevozili več 400 kilometrov.

Nova toyota bZ4X | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Pravo presenečenje pa je šele sledilo. Drugi dan smo asfalt zamenjali za teren - makadam in blato - ter na ta način preizkusili tudi posodobljeni način vožnje X – številnim znan iz Subarujevih modelov. Aktiviramo ga s tipko na mostu med sedežema. Na voljo sta dva programa: za pesek in sneg ter za blato oziroma globok sneg.

Nova toyota bZ4X | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Slepe točke razkriva tehnologija

Multi-Terrain Monitor vozniku s pomočjo štirih kamer v živo prikazuje dogajanje okoli vozila in odpravi slepe točke, vključuje pa tudi pogled pod vozilo. Pri uporabi sistema X-MODE se prikaže združena slika z dodatnimi informacijami o nagibih terena. Panoramic View Monitor olajša parkiranje in manevriranje na tesnih prostorih. Tudi ta sistem omogoča pogled pod vozilo in v najnovejši izvedbi še bolje zmanjšuje slepe točke.

Nova toyota bZ4X | Avtor: Toyota Toyota

Najprej smo se zapeljali na utrjen makadam, nato pa še bolj zahtevno blatno podlago z nekaj presenetljivo strmimi in razbrazdanimi deli. Kljub čisto običajnim cestnim pnevmatikam je bZ4X z vsemi izzivi opravil vrhunsko. Tudi speljevanje v strm klanec z mokrimi kolesnicami in nadzorovan elektronski spust je sistem pogona z odlično razdelitvijo navora obvladal brez zdrsov in brez drame. 
Terenski paket namreč vključuje tudi tempomat za počasno vožnjo, znan iz legendarnega land cruiserja – dovolj je, da nastavite želeno hitrost spuščanja in le držite volan. Zanimiva pridobitev je tudi sistem kamer s 360-stopinjskim pogledom. V terenskem načinu prikaže tudi položaj sprednjih koles in okolice pod njimi, kar je izjemno uporabno pri natančnem manevriranju, ko izza volana ne vidiš, kaj se dogaja pred vozilom ali ob kolesih. Pri Toyoti so nam zatrdili, da lahko električni SUV zapelje v vodo do višine pol metra, česar pa nam ni uspelo preveriti. Razveseli tudi podatek, da lahko štirikolesno gnana različica vleče prikolico z maso do 1500 kilogramov teže, s pogonom na sprednji kolesi lahko vlečete prikolico s težo do 750 kilogramov.

Nova toyota bZ4X | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Kaj bi bila moja izbira?

Različica s štirikolesnim pogonom, veliko baterijo in srednjo premo style. Oprema je dovolj bogata, z večjo baterijo pa dobite primerne zmogljivosti za tako veliko vozilo. Štirikolesni pogon je pika na i, saj se je izkazal za nadpovprečno zmogljivega. Ne obljublja le dobrih terenskih zmogljivosti, ampak tudi stabilnost in zanesljivost v zimskih razmerah.

Nova toyota bZ4X | Avtor: Toyota Toyota

Cene in garancija

Novi bZ4X bo pri nas na voljo že v decembru. Vstopni model z baterijo 57,7 kWh in pogonom na sprednji kolesi po ceniku stane 37.990 evrov. Če odbijemo še 6.500 evrov subvencije Borzen in ob trenutnih popustih je cena 29.990 evrov. Izbira različice z večjo baterijo (73,1 kWh) in pogonom spredaj nakup podraži za 5.000 evrov, različica z večjo baterijo in štirikolesnim pogonom pa je dražja še za dodatnih 2.500 evrov. Vsi kupci dobijo še bon v vrednosti 500 evrov za nakup Toyotine polnilne postaje. Garancija za električna vozila je do osem let ali 160.000 km ter v programu Battery Care Programme do 10 let ali enega milijona prevoženih kilometrov, ob pogoju letnega pregleda EV Health Check. Pri Toyoti verjamejo, da bodo v letu 2026 prodali vsaj 85 vozil.

dezurni@sytria-media.si

Komentarjev 4
  • rd2dmk2 10:49 30.november 2025.

    dokler ne bo polnjenje EV enako tankanju nima smisla kar koli kupovat, razen ene isete, s katero se zapelješ do bližnje gostilne ali fitnesa ali špecerije. danes nas učite da se vse da z mobilno banko, celo pametno uro, da ...prikaži več pa začnem filat avto, pa na vsaki polnilnici moram najprej opravit prijavo in vplačat članarino, pa še takrat ne vem koliko me bo stala kW/h. ko bom na polnilnici videl ceno štroma in v režo vtaknil bankovec za 20€ bom razmislil o nakupu. do takrat mi pa dajte mir.

  • atamama 10:01 30.november 2025.

    Star avto in cenejša vožnja, kaj ne bi avtor napisal takega članka? Morda za test naredi to? Vožnja iz LJ do Medulina. Skoraj nov ID4 in 13 let Ford Fokus, 90 konjev, diesel. Štartamo, vozimo eden za drugim, kot kolesarji. ...prikaži več. enkrat eden spredaj, drugič drugi. Tempo diktira ID4, optimalna poraba. In glej hudiča, natočimo v Medulinu, štrom in nafto. Pa? Recimo pomota. In gremo nazaj. ID-ju uspe priti do LJ na škrge, par % preden crkne. In natankamo. Tisti starček, 4, 27l/100km, mladenič pa??????

  • Avatar karjola
    karjola 08:02 30.november 2025.

    Gregor, spet bom pljuvala po tvojih člankih ker pri vseh recenzijah ne napišeš najbolj pomembnega podatka. Cena polnjenja na različnih polnilnicah ter čas polnjenja.