Profesor psihologije Egon Stephan iz kölnske univerze se je problematiki vplivanja sopotnikov v avtomobilu posebej posvetil. Rezultati študije so zanimivi, zaključni napotek za sproščeno vožnjo pa jasen: osebi za volanom morajo potniki zaupati, da bo v kritični situaciji znala pravilno odreagirati.
Nemška študija sicer ugotavlja, da nasveti ter komentarji sopotnika med vožnjo nervirajo 41 odstotkov moških in kar 48 odstotkov žensk, poroča Express. Zelo nadležno je tudi, ko sopotniki "zavirajo" skupaj z vami tako, da se trdneje oprijemajo sedežev, ročk ali armaturke, za številne niso zaželeni niti sopotniki, ki vožnjo izkoriščajo za malico ali za dolge telefonske pogovore.
Študija je sopotnike razdelila v te kategorije:
Tisti, ki zna bolje. Verjetno se mu bo žilah res pretaka bencin, a na žalost ima tega tudi v možganih, saj je zelo radodaren z samodejnimi nasveti v stilu: "Zdaj pa bi bilo dobro že prestaviti", "Tukaj pa omejitev ne velja več," ali kaj podobnega. Stephan o takšnem tipu sopotnika meni, da je predvsem zaverovan vase in svoje sposobnosti, njegova opozorila na morebitno nevarnost pa so takšna, ki jih voznik v veliki večini že tudi sam opazi. Koristen pa je lahko glede informacij, ki jih voznik s svojega sedeža ne more videti.
Strašljivec. Takšna oseba je skeptična in glasna do vsega, kar počne voznik. Začne se že pri speljevanju, nadaljuje med ovinki, konča pa pri zaviranju, ko še sami pritiskajo na zavorni pedal trdno v dno avtomobila. Strokovnjak o njih pravi, da zelo težko prepuščajo nadzor drugim. Ker pa so med vožnjo obsojeni na pasivnost, morajo neprestano vzbujati stanje napetosti.
Usmerjevalec. Klasični zemljevid je pred vožnjo naštudiral v detajle, poleg navigacijske naprave ima za vsak slučaj vključeno še usmerjanje na mobilniku. Med najbolj uporabljenimi nasveti so tako: "Tudi moj telefon pravi, da morava tukaj ..." ali pa "Dragi, mislim, da bil morala tam zaviti levo." Psiholog pa opozarja na nasprotni učinek: takšen voznik je v res pomembnih situacijah premalo v pomoč.
Zabavljač. Zanj je glavna naloga, da zabava vse v avtomobilu. Zato je s seboj prinesel še nekaj dodatnih gigabajtov glasbe, na radiu pa neprestano menja kanale in išče najboljšo glasbo, seveda ob tem tudi prilagaja glasnost. "V osnovi takšen sopotnik ne vpliva nujno slabo na vožnjo, če je lahko voznik še vedno skoncentriran na cesto. Preveč zabave pa tudi škodi, če vozniku moti pozornost," meni Stephan.
Debater. Sedenje na sopotnikovem sedežu bi rad izkoristil za poglobljeno debato o politiki in medsosedskih odnosih, še najraje pa kar o vseh zakonskih težavah, ki jih ima z voznikom/voznico. Strokovnjak: osnovno pravilo naj bo, da globoko čustvene vsebine ne sodijo na pot. Voznika lahko tak pogovor preveč prevzame, to pa hitro prenese na cesto in do nesreče ni več daleč.
Zaspane. Potrebuje le nekaj minut avtocestne vožnje in že zapre oči ter se povezne v svojo deželico sanj. Seveda se zbudi šele kakšen kilometer pred ciljem. Voznik bi moral biti nad takšnim tipom sopotnika najbolj zadovoljen, saj je njegova sproščenost gotovo kompliment, kako zelo zaupa v sposobnosti in varno vožnjo tistega za krmilom.