Gre za tako imenovani podaljševalnik signala. Del takšne naprave je radijski sprejemnik, ki prestreže signal ključa, ki ga imate v žepu v lokalu ali kje drugje ali pa celo za zaprtimi vrati stanovanja, drugi del pa je ojačevalnik, ki posredovani signal ključa okrepi do takšne moči, da je varnostni sistem prepričan, da lastnik stoji ob avtomobilu. Pomemben je tudi sodelavec, ki med ropom bližini avtomobila drži napravo, kar pa ne zaplete samega poteka ropa.
Pri ADAC dodajajo, da ima lahko voznik, ki prijavi krajo, v tem primeru lahko celo težave. Ker na ukradenem vozilu, če ga slučajno najdejo, ni nobenih sledov nasilnega vloma, lahko policija celo posumi, da gre za zavarovalniško goljufijo. Najbolj zaskrbljujoče pa je, da proizvajalci težavo poznajo že vrsto let, vendar se nanjo sploh niso odzvali. Kot kaže ADAC-ov test 360 vozil letnika 2019 bi namreč tatovom krajo preprečilo le šest izmed preskušenih avtomobilov in še ti prihajajo od dveh proizvajalcev.
Avtomobili lahka tarča tatov
Današnji sodobni avtomobili z višjo stopnjo opreme imajo po pravilu ključavnice brez ključa s senzorjem na kljukah prednjih vrat ali sisteme, ki prepoznajo, da ste blizu in samodejno odklenejo ali zaklenejo vozilo, če se odmaknete vozila. Vendar, kateri najboljše ščitijo pred krajo?
Avtomobile s ključavnicami brez ključa je še vedno veliko lažje ukrasti kot vozila z običajnim radijskim ključem ali ključem, na katerem morate pritisniti gumb, da odprete vrata. To kažejo trenutne študije nemškega avtomobilskega kluba (ADAC), ki temelji na raziskavi več kot 500 avtomobilov. Večina proizvajalcev avtomobilov preprosto ne vgradi sistemov, ki bi lahko lastnika vozila zaščitili pred krajo. Kot kažejo ADAC testi na 500 avtomobilih s sistemi brez ključa, je mogoče skoraj vsa vozila brez težav odpreti in odpeljati. Le pet odstotkov pregledanih avtomobilov je bilo varnih, zaščitenih pred napadi »velikega dosega«.
Lastniki avtomobilov s sistemi brez ključa lahko postanejo žrtev tudi, če policija najde in pregleda ukradeno vozilo. Če ni znakov vloma ali druge tatvine lahko to privede do težav pri reševanju zavarovalniškega zahtevka ali celo suma, da je lastnik ponaredil tatvino, da bi zagrešil zavarovalno goljufijo.
Nove znamke z zaščitno tehnologijo
Avtomobile s sistemom zaklepanja brez ključa je mogoče enostavno narediti varnejše z digitalno radijsko tehnologijo. Ta tehnologija se naslanja na računalniške čipe z ultraširokopasovno tehnologijo (UWB), s pomočjo katerih je mogoče zelo natančno določiti razdaljo med ključem in avtomobilom od trenutka, ko je bil radijski signal razširjen. Pri uporabi tehnologije UWB se avto ne odziva na poskuse kraje relejev. Jaguar Land Rover je prvi proizvajalec avtomobilov, ki je po letu 2018 vključil to tehnologijo v nove modele. Od leta 2019 je zaščitenih vedno več modelov avtomobilov iz skupine VW, in sicer audi A3, seat leon, škoda octavia in volkswagen golf 8, ID.3, ID.4, polo in caddy. Prvi modeli, ki ponujajo enako zaščito, so zdaj na voljo pri BMW, Genesis in Mercedesu.
Kaj lahko storimo sami?
Pri ADAC-u zato proizvajalce pozivajo, naj končno povečajo varnost brezključnih sistemov ali pa jih vsaj ponudijo kot opcijo. Kupec naj se potem odloči, ali mu je ljubše udobje, ki ga ponujajo brezključni sistemi, ali pa večja varnost tradicionalnega ključa. Danes je namreč predvsem v avtomobilih višjega razreda in tudi vse več avtomobilih nižjih razredov sistem za odklepanje in zaklepanje ter zagon avtomobila brez ključa uvrščen v serijsko opremo, tradicionalnega ključa pa sploh ni mogoče naročiti.
Lastnikom avtomobilov po drugi strani priporočajo, naj če je le mogoče parkirajo v garaži, ključa oziroma kartic pa ne puščajo blizu oken ali vrat stanovanja. Ključ lahko med neuporabo tudi deaktivirajo, kar navajajo tudi navodila za uporabo avtomobila, pomaga pa celo, če ga zavijejo v aluminijasto folijo ali vložijo v poseben etui, ki se dobi že za nekaj evrov in deluje kot Fradayeva kletka, ki prekine prenos signala.
Predlagam novinarju, naj še malo bolj podrobno opiše, kako se lahko hitro ukrade avto, bednik.
Mogoče bi lahko od proizvajalca ukradenega avta zahteval nov avto… pomanjkljiva varnost je stvarna napaka, ni kupec kriv, da so oni slabo poskrbeli za varnost.
In kaj točno je Fradayeva kletka? Da niste mislili Faradayeve kletke?