Avto > Kombinirana
5997 ogledov

Novi možgani Scanie lovijo nove šoferje in skrbijo za varnost

Scania tovornjak
1/8
Scania
Scania Smart Dash je skupek modernih tehnologij in zmogljivosti v vseh novih tovornjakih te znamke.

Čeprav od zunaj praktično to ni opazno, so vsi tovornjaki znamke Scania od poletja dalje precej drugačni. Lahko bi rekli, da so s Smart Dash tehnologijo dobili nove možgane, ki omogočajo več varnosti, povezovanje različnih funkcij za nadzor nad vozilom in boljše ohranjanje vrednosti. Nenazadnje pa zelo sodobno zasnovane scanie zdaj lastnikom flot v splošnem pomanjkanju šoferjev olajšajo iskanje mlajših voznikov, ki jih zanimajo nove tehnologije in si želijo upravljati moderne tovornjake.

Smart Dash je skupek nove generacije asistenčnih sistemov, uporabniškega vmesnika z digitalnimi zasloni in zmogljivostmi telematike, prek katere potekajo tudi posodobitve programske opreme vključno s pogonom. Da so vse to omogočili, so pri Scaniji prešli na sodobno arhitekturo ethernet komunikacije, s katero informacije med različnimi računalniki in sistemi v vozilu švigajo neprimerljivo hitreje in obširneje. Nova je platforma senzorjev, v katero so vključeni tako radarji kratkega dosega kot različni senzorji in kamere. 

Scania tovornjak | Avtor: Scania Scania

Veliki zasloni, veliko vsebine

Na kratki predstavitvi v ljubljanski podružnici Scanie smo lahko od blizu spoznali spremembe, skozi katere nas je popeljal produktni specialist Jure Zavrnik. Kot omenjeno, bo novosti zunaj tovornjaka opazilo le pozorno oko. Tovornjaki so pod masko dobili novo radarsko enoto, skrito pod plastičnim pokrovom, nova je tudi kamera izza vetrobranskega stekla. 

V notranjosti pa je sprememba hitro vidna, saj se je stara klasično oblikovana voznikova instrumentalna plošča poslovila, namesto nje je zdaj tu velik digitalni zaslon. Kako je izgledala stara zasnova, je vidno v reportaži Žurnal24 o vožnji v tovornjaku scania 770 S.

Olajšano branje in prilagodljivost informacij

Prek novega vmesnika lahko voznik s fizičnimi volanskimi tipkami hitro preskakuje med meniji s ključnimi informacijami o vozilu, obremenitvi, delovanju sistemov in poti. Na zaslonu lahko grafično spremlja učinkovitost svoje vožnje. Med nastavitvami si lahko tudi prilagaja videz merilnika oziroma izbira, čemu med informacijami daje prednost. Ponoči pa lahko z enim pritiskom vse oklesti na minimalen in očem prijazen pogled.  

Scania tovornjak | Avtor: Scania Scania

Scania Smart Dash | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban

Potem pa je tu še pomožni zaslon, ki je seveda nagnjen proti vozniku. Scania ga ponuja v dveh velikostih, tisti večji, ki v premeru meri kar 12,9 palcev, je namenjen zlasti dolgoprogašem. Pod zaslonom je plošča s haptičnimi stikali, prek katere lahko šofer hitro spreminja ključne nastavitve klimatizacije in osvetljevanja kabine. 

HERE navigacija, ki upošteva mase in mere

Vmesnik velikega zaslona je delo Scanijinega razvoja in je tudi oblikovno vključno z barvami sledil nordijski tradiciji 'bogate enostavnosti'. Prek zaslona lahko voznik podrobneje nadzoruje nastavitve vozila, spremlja podatke o delovanju, upravlja multimedijo in kamero. V ozadju pa deluje podatkovna baza proizvajalca HERE. Zmogljiva navigacija prikazuje realne podatke in prilagaja vodenje glede na vnešene mere in mase tovornjaka, na podatkovno bazo se za voznika naslanja tudi prikaz omejitev hitrosti. 

Pri razvoju vmesnika so šli pri Scaniji v številne detajle, saj so skušali kljub odpravi določenih fizičnih tipk ohraniti kar najboljšo intuitivnost in preprostost uporabe. Zanimiv detajl, na kaj vse so mislili pri čim bolj 'slepem' upravljanju, je na primer spreminjanje nastavitev temperature na izrisanem okroglem gumbu. Tudi če šofer s prstom ne zadene neposredno na prikazano polje, bo z drsanjem nekje blizu tega polja po ekranu še vedno ustrezno spreminjal temperaturo. Arhitektura omogoča tudi uporabo aplikacij tretjih proizvajalcev.

Scania Smart Dash | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban

Kolesarji in pešci še precej varnejši

Veliko sprememb je pri ADAS asistenčnih sistemih, ki jih je prinesla julija uveljavljena zakonodaja. Poleg že obstoječih sistemov so pri Scaniji nadgradili bočno prepoznavanje ranljivih udeležencev in prvič uvedli čelno in zadnje prepoznavanje. Pri slednjem gre sicer za kamero, ki pa je po trenutni zakonodaji obvezno nameščena na šasijo vlečnega vozila, tudi če ima pripeto prikolico. Uporaba kamere na prikolicah je med opcijami.

Novost je tudi prikazovanje omejitev hitrosti, še izboljšali pa so delovanje prepoznave utrujenosti in ustreznega tlaka v pnevmatikah. Že doslej pa so imele scanie sistem zaviranja v sili in predpripravo za alko ključavnico.

Scania Smart Dash | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban

Z leti se bodo pomlajevale

Posodobitve po zraku (OTA) so naslednja velika novost, ki jih omogoča nova Smart Dash tehnologija. To bo lastnikom prihranilo marsikateri obisk servisa, saj je mogoče na ta način posodabljati ne le navigacijo ali vmesnik, temveč tudi različne programske nastavitve delovanja ADAS sistemov in pogona. Prek storitev telematike lahko lastnik tudi bolje in natančneje predvidi servisne intervale, hkrati ima na voljo številna orodja, s katerimi lahko v logističnem smislu bolje izkoristi tovornjak in spremlja voznikovo porabo. Vsa komunikacija, ki poteka prek 5G modema, je zaščitena v skladu z najnovejšimi zahtevami in standardi o kibernetski varnosti.

Zavrnik je izpostavil tudi, da je nova strojna oprema zelo zmogljiva in bo zato omogočala posodobitve še čez veliko naslednjih let, s tem pa tudi boljše ohranjanje vrednosti vozil. Med funkcijami, ki bodo v prihodnje na voljo, pri proizvajalcu na primer navajajo dinamično prilagajanje pogonskih nastavitev vozila glede na trenutno lokacijo (gradbeništvo, gozdarstvo, ZE cone ...), preverjanje delovanja zunanjih svetil prek aplikacije, uporabo dodatnih aplikacij ... Že zdaj pa Smart Dash omogoča enostavno povezovanje in prenos informacij z vmesnikoma My Scania za flote in Scania Driver za voznike. 

Scania Smart Dash digitalna arhitektura je serijsko vgrajena v vsa nova vozila, ne glede na serijo oziroma namen uporabe.

Scania tovornjak | Avtor: Scania Scania

 andrej.leban@styria-media.si

Komentarjev 5
  • Avatar NickMason
    NickMason 17:57 27.september 2024.

    šofer vozi kar mu da šef in to je to

  • Avatar Garancija
    Garancija 14:17 27.september 2024.

    Če hočete šoferje jim dajte plačo 8000 evrov na mesec,in stvar bo urejena