Predstavniki Evropskega parlamenta in držav članic so se po dolgotrajnih pogajanjih marca dogovorili o novih pravilih za vozniška dovoljenja. Med pomembnejšimi novostmi je možna rešitev za veliko pomanjkanje poklicnih voznikov v EU. Eden od možnih ukrepov je, da bi se najnižja starost, pri kateri lahko voznik pridobi vozniško dovoljenje za tovornjake, znižala z 21 na 18 let, za vozniško dovoljenje za avtobuse pa s 24 na 21 let, če ima kandidat potrdilo o strokovni usposobljenosti. Države EU lahko dovolijo vožnjo tovornjaka ali kombija na svojem ozemlju tudi 17-letnikom, a le v spremstvu izkušenega voznika.
Vozniki tovornjakov se starajo, hkrati pa primanjkuje mladih voznikov. "Približno 30 odstotkov voznikov se bo v naslednjih petih do sedmih letih upokojilo," pravi Frank Schnelle, generalni direktor Evropskega združenja za logistiko vozil (ECG). To ne vpliva le na podjetja za logistiko, ampak na vse špediterje. Logistično združenje BGL je nedavno sprožilo alarm, da božična darila ne bodo pravočasno prispela za praznike na domove, saj samo v Nemčiji primanjkuje 100.000 voznikov tovornjakov. Stanje se utegne v naslednjih še poslabšati, piše spletni portal Automobilwoche, ki navaja izračun mednarodnega sindikata voznikov IRU, ki je konec lanskega leta pokazal, da bo do leta 2028 skoraj vsaka peta vozniška kabina tovornjaka v Evropi ostala nezasedena. V Evropi trenutno primanjkuje okoli 745.000 voznikov.

V AMZS so odgovorili, da je že po sedaj veljavni zakonodaji mogoče pridobiti dovoljenje za vožnjo vozil kategorij C, CE, D in DE pri 18 oziroma 21 letih starosti, če ima kandidat spričevalo, ki potrjuje temeljne kvalifikacije za poklicne voznike. Njihovo mnenje, tudi na dozdajšnje ugotovitve pa je, da splošno znižanje minimalne starosti (brez pogoja temeljne kvalifikacije za poklicne voznike) ni ustrezno, še zlasti ne za D kategorijo.
Nujno kakovostno in obsežno izobraževanje
Svoja razmišljanja sta delila tudi Robert Štaba, predsednik Zavoda Varna pot in Tina Klemenčič, projektna vodja Zavoda Varna pot. "Mladi, s katerimi delamo, postavljajo prava vprašanja, iščejo rešitve in vse pogosteje razmišljajo o posledicah svojih odločitev. Niso več tisti, ki jim ni mar – so generacija, ki je pripravljena dokazati, da lahko vozijo varno in odgovorno. So motivirani, željni učenja in pripravljeni prevzeti nove izzive, a hkrati jim pogosto primanjkuje izkušenj. Zato je ključno, da se ne samo "spustijo" na ceste, temveč se jim zagotovi obsežno in kakovostno usposabljanje, mentorstvo, stalno izobraževanje in preventivne aktivnosti ter jasen sistem preverjanja in povratnih informacij. Če jih bomo vsi deležniki, ki delujemo na tem področju, opremili z znanjem, izkušnjami in pravim odnosom do odgovornega in varnega ravnanja na cesti, ne bodo samo dobri vozniki, ampak bodo postali tudi zgled za varnost in odgovornost."

Nimamo dobre ocene, kakšno je znanje po končanem izobraževanju
Andrej Brglez, razvojnik in raziskovalec trajnostne mobilnosti in direktor Inštituta za civilizacijo in kulturo pa meni, da je znižanje starostne meje za poklicne voznike kompleksen ukrep. "Po eni strani lahko pomaga pri reševanju problema pomanjkanja voznikov, po drugi strani pa se pojavljajo vprašanja o zrelosti in izkušenosti mladih voznikov. Osebno se mi zdijo ta vprašanja zelo na mestu. Slovenija ima pri tem vprašanju v EU zelo pomembno vlogo in položaj. Po eni strani smo visoko tranzitna država in je za našo varnost je zelo pomembno, kako usposobljeni vozniki vozijo po naših cestah, po drugi strani pa je Slovenija že zdaj država, ki predstavlja močno vstopno točko za pridobivanje vozniških kvalifikacij voznikom iz različnih ekonomsko in zaposlitveno manj razvitih okolji, kot je Indija, Pakistan in druge države." Brglez dodaja, da vsi razumemo, da je ukrep znižanje najnižje starosti za pridobitev vozniškega dovoljenja za tovornjake z 21 na 18 let ter za avtobuse s 24 na 21 let namenjen reševanju primanjkljaja na trgu voznikov, a vprašanje varnosti bi moralo biti absolutno na prvem. Zato meni, da za podporo temu ukrepu nimamo dovolj dobre ocene o tem, kako kakovostni so programi izobraževanja voznikov danes, da bi lahko videli, kakšno znanje prinesejo vozniki iz povsem drugačnega vozniškega okolja in z znanjem vožnje tehnično povsem drugačnih vozil in kakšno je njihovo znanje po končanem izobraževanju. "Če temu dodamo še pomanjkanje vozniških izkušenj, pa je vse skupaj še bolj tvegano," pravi Brglez.
Boljše plače in pogoji dela, ne nižanje starosti bodo prinesle več voznikov
Za mnenje smo vprašali tudi glavnega urednika revije Transport & Logistika Boštjana Paušarja, ki meni, da nižja starost kot pogoj za opravljanje vozniškega izpita ne bo imela negativnih vplivov na prometno varnost. "Ne nazadnje je bilo pred leti že mogoče opravljati izpit za C kategorijo pri 18 letih in to celo brez predhodne zahteve po opravljanju vozniškega izpita B kategorije, katerega so, po uspešno opravljenem izpitu C kategorije, vozniki prejeli samodejno. Bolj kot starost je pomembna kakovost usposabljanja. To pomeni, da se kandidate v fazi opravljanja vozniškega izpita v šoli vožnje kakovostno naučijo posebnosti, ki jih s seboj prinašajo večja in težja vozila na primer tovornjaki in avtobusi," pravi Paušer in dodaja, da se vožnja tovornjaka ali avtobusa seveda močno razlikuje od osebnih vozil, večje dimenzije vozil s seboj prinašajo večje mrtve kote, voznik za manevriranje potrebuje več prostora, se težje vključi v promet in zelo pomembno je, da to razumejo tudi ostali udeleženci v prometu, ki lahko s svojim ravnanjem, močno olajšajo delo poklicnim šoferjem. Večja masa vozil prav tako močno vpliva na vozne lastnosti - pospeševanje je počasnejše, zavorna pot nekoliko daljša, odvisno od značilnosti tovora, pa je lahko tudi težišče vozila občutno višje, kar zahteva previdno in počasnejšo vožnjo skozi zavoje.

"Osebno sem tudi mnenja, da tovrstna sprememba ne bo imela večjega pozitivnega vpliva na rešitev splošnega pomanjkanja poklicnih voznikov, s katerim se srečujemo v Evropi. Več truda bi morali usmeriti v to, da bi vozniški poklic pridobil ugled in za mlajše postal zanimiv, za to bi bilo treba urediti plačno politiko in izboljšati delovne pogoje. Pa tu ne mislim na vozila, ki danes voznikom nudijo zelo visoko stopnjo udobja, ampak spremljajoče dejavnosti - zagotoviti ustrezno število počivališč, ki bodo sodobno opremljena, čista in bodo voznikom omogočala dostojno preživljanje časa med zakonsko predpisanimi počitki. Za boljšo predstavo v katerih pogojih morajo vozniki preživljati počitke, bo dovolj, če se sami na kratko sprehodite med tovornjaki po kakšnem slovenskem počivališču ob avtocesti in vam bo hitro vse jasno," pravi Paušer.

Z njim se strinja tudi inštruktor v šoli vožnje B&B Tomaž Gorenc, ki pravi, da je odločitev o nižanju starostne meje za pridobitev vozniškega izpita C kategorije v EU pravilna, ni pa to rešitev za pomanjkanje delovne sile med vozniki tovornjakov in avtobusov. "Kandidatov je dovolj, vendar pa gredo vsi na delo tam, kjer je bolje plačano. Včasih je imel voznik tovornega vozila dobro plačo, danes pa vse več kabin tovornjakov zasedajo tujci, ki so cenejši." Gorenc pravi, da je med mladimi v Sloveniji še vedno veliko zanimanje za pridobitev izpita kategorije C, vendar pa za vožnjo kiperjev, hrušk, za prevoz hlodov. Prav nikogar med kandidati pa ne pozna, ki bi imel željo voziti v mednarodnem prometu. "Včasih jih vprašam na predavanjih, ali bo kdo vozil v špediciji. Niti eden se še ni javil," pravi Gorenc, ki je tudi zato prepričan, da znižanje starostne meje ne bo rešilo težave velikega pomanjkanja voznikov v tovornem prometu. Gorenc za konec še pravi, da se mu ne zdi nič spornega, da 18-letnik vozi tovornjak. "18-letnik je lahko zelo varen in tudi zrel voznik. Če pogledamo samo voznike traktorjev, ki lahko vozniški izpit opravijo s 16 leti in vozijo prikolice z obtežitvijo več ton, brez vsakršnih predhodnih izkušenj v prometu. 18-letni voznik tovornjaka, sploh ob dodatnem strokovnem usposabljanju, ima prav gotovo več izkušenj."
Poklici so razvrednoteni. Vsak kljukec ki ima 5minut cajta je strugar, varilec, sljadoljedar in da ne govorimo o kafičih
Pa ne morjo "telefončkarji" vozit mrcine 40 ton težke, sej komaj zna pogledat levo, desno, ko gre čez cesto!!!
Jaz ne delam in to je moj poklic (Pierre Soletti)