O novem športnem terencu z zvezdo v nosu smo se pogovarjali s šefom oblikovanja pri Mercedesu, Slovencem Robertom Lešnikom.
Zakaj ste se pri mercedesu odločili za vstop v segment športnih terencev s kupejevsko zasnovo?
Z modelom GLE i n GLE coupe smo dobili nova srednje velika športna tereenca. To pomeni, da imamo v vsakem razredu enega, od modela, GLA, letos bomo dobili novi GLC, nato GLE in GLS, torej današnji GL. GLE je nekaj posebnega, saj smo mu nadeli največja kolesa, ki se jih sploh da kupiti na trgu. To niso samo platišča, saj je za dizajn pomemben zunanji premer gume. Ima kolesa s premerom 790 milimetrov, taka kot jih ima GL, ki je en razred višje. Hkrati smo naredili nizko in ekstremno dolgo kabino. Dizajn ni nov, ampak je izvedenka teme CLS, ki smo jo leta 2004 predstavili prvi na svetu – torej štirivratni kupe. Nekaj let kasneje smo to temo razvili naprej v model CLS shooting brake, ki ga trenutno vozim tudi sam.
Boste šli s tem konceptom avtomobil še korak nižje. GLE coupe je namreč neposredni konkurent BMW X6, a BMW ima tudi model X4?
Mercedesu je leto 2015 uradno najavil kot leto športnih terencev. V Detroitu smo začeli s predstavitvijo GLE coupeja, predstavili smo prenovljeni ML, ki se je preimenoval v GLE, sledi še prenovljeni GL, ki se bo imenoval GLS. Sredi leta bomo predstavili naslednika modela GLK, ki se bo v prihodnosti imenoval GLC, ker je avto razreda C. To bi je ravno en razred nižje.
GLC coupe bi se torej zdel logična poteza?
Zdi se logično, bomo pa najprej začeli z modelom GLC. Seveda je kupe kot derivat povsem možen.
Ko se je pojavil GLE coupe, je večina v naslovih člankov zapisala, da je Mercedes predstavil konkurenta BMW X6. S stališča oblikovalca, šefa dizajna pri Mercedesu, koliko ste pri ustvarjanju pod vplivom neposrednega konkurenta, kot je BMW X6 in njegovega kopiranja?
Lahko poveste, kaj so te posebnosti na GLE coupeju?
Za vsako avtomobilsko podjetje je pomembno, da ima svojo oblikovalsko filozofijo. Naša se v prevodu imenuje „čustvena čistost“. To pomeni, da se oblikovalci v začetku ukvarjamo s proporci (merami). Mercedesa moramo prepoznati tudi, če stojimo 20 metrov stran od avtomobila. Ta filozofija velja za vse naše avtomobile. Drugo je oblikovanje površin. Med vsemi proizvajalci avtomobilov želimo imeti najbolj okrogle, najbolj napete, najbolj seksi površine. Šele na tretjem mestu so detajli, kot so žarometi in določene linije. Če z 20 metrov pogledamo BMW bomo videli, da poudarjajo linije. X6 in X4 imata ob strani tri linije, ki so tako močne in globoke, da jih vidim že na 20 metrov. Mi se vedno vprašamo, ali sploh potrebujemo linije. Naš GT nima nobene linije, ker je tako nizek, da je ne rabi. GLE coupe je ogromen avtomobil in eno linijo potrebuje, drugače bi bil videti bolj masiven in manj športen.
Kam ste skrili radar?
Avto ima aktivne LED žaromete, kar pomeni, da ne potrebuje več meglenk.
Pri določenih modelih so meglenke še vedno optični dodatek, funkcije pa nimajo več nobene. Meglenke so le še za okras. LED žarometi zmorejo opravljati vse funkcije.
Mercedes je bil znan po svoji stoječi zvezdi.
Mi smo edina znamka na svetu, ki ima dve različni maski. Obe maski sta tako enostavni, da če jih narišem z nekaj linijami brez zvezde, bi vsak vedel, da je to Mercedes. Pri nekaterih modelih smo obdržali stoječo zvezdo, ki ne vpliva na aerodinamiko.
Kakšno funkcijo imajo odprtine za zrak na motornem pokrovu?
Če se pomakneva na bok, koliko časa bomo imeli še kljuke na avtomobilih?
So proizvajalci, ki jih več nimajo, recimo Tesla Motors, Jaguar, Aston Martin. Težava nastane v primeru nesreče, saj gasilci ne morejo odpreti vrat.
Bi sami odpravili kljuke iz avtomobila?
Audi je že predstavil koncept kamere, ki nadomešča vzvratna ogledala. Kaj si mislite o tem?
Trenutno je edino serijsko vozilo brez vzvratnih ogledal Volkswagnov model XL1, zato, pa še zato ker ne gre za velikoserijsko vozilo. Veliko serijskim vozilom zakonodaja onemogoča, da bi z zunanjosti odstranili ogledala in jih nadomestili s kamero. Pričakujemo, da se bo ta zakonodaja v naslednjih dveh letih spremenila. S stališča dizajna ne vidim nikakršne težave – videz bo še boljši, prav tako aerodinamika, manjša teža … Izredno velika težava je med lahko med samo vožnjo. Sam sem tehnologijo preizkusil v prototipih, ki imajo v potovalni kabini vgrajene monitorje za spremljanje okolice. Monitorji so pravokotne oblike, ki ne sodijo v „okroglo“ notranjost. Ekran mora biti na mestu, kjer je ogledalo. To je izredno moteče, še posebej ponoči. To je tako, kot, če bi postalivi pametni telefon v vidno polje oči in vseskozi vrtel film. To je neverjetno moteče.
Kaj ste naredili pri kolotekih? Kakšno funkcijo imajo reže?
Kaj pa zadek?
BMW je predstavil idejo OLED žarometov, ki bodo pomenili novo smer za oblikovalce. Kako gledate na to?To je eden od trendov. Teoretično naj bi imeli oblikovalci več oblikovalske svobode. Tako kot pri LED, ko smo pred nekaj letih rekli, super, viden vir svetlobe bo manjši, je pa težava za žarometi, saj so hladilni sistemi veliko večji, kot pri prejšnjih žarometih. Enako je pri OLED žarometih. Bomo videli, kaj se bo uveljavilo.
Za konec, kaj je posebnost izpušnega sistema?
Mi smo eden od redkih proizvajalcev, ki ima dve optični različici izpuha. Vidni del je lahko pritrjen na odbijaču ali izpušni cevi. Če je pritrjen na izpušni cevi, se premika za dva centimetra. To pomeni, da je reža velika. Optično bolj sprejemljiva različica je, da je prava izpušna cev zlita z odbijačem. To je ponavadi primer v višjih cenovnih razredih. Mi bomo imeli ta sistem tudi pri najcenejših modelih. BMW ima to le pri seriji 7, Audi ima ta sistem le pri modelu A8.
Avtomatiko v vsak avto!
Dobro no, zadnjo meglenko na avtocesti še nekako razumem. Ampak sprednje? Saj v sekundi narediš več poti kot je osvetlitev meglenke.
Na AC še gre, ga pač prehitiš. Hujši so tisi v naselju ko voziš 10m za njem pa vseeno ne izklopi tiste meglenke.