Pogostejši uporabi turbinskih sistemov, manjšim motorjem in alternativnim pogonskim sklopom se je prilagodila tudi ponudba motornih olj. Strokovnjaki zato priporočajo še posebej skrbno izbiro namenskih olj za posamezen tip motorja. Danes je na primer za sodobna osebna vozila že možno uporabljati ista olja za bencinske in dizelske motorje, vendar je pri tem treba preveriti specifikacijo olj in izbrati olje s specifikacijami, ki jih proizvajalec priporoča za posamezen tip motorja.
Posebne zahteve za sodobne motorje
"Sodobni motorji imajo vse bolj specifične zahteve glede motornih olj, zato je za ohranjanje življenjske dobe motorja in njegovih zmogljivosti ter izpolnjevanje ekoloških zahtev potrebno upoštevati zahteve proizvajalca motorja. Večina sodobnih olj poleg specifikacij za bencinske motorje že izpolnjuje tudi specifikacije za dizelske motorje,“ pojasnjuje Ivan Špehar, vodja tehnične službe pri podjetju Actinia, ki je nacionalni distributer maziv Shell za osebni, tovorni in industrijski program.
Proizvajalec v navodilih za vzdrževanje, doseganje optimalne porabe goriva in izpolnjevanje ekoloških standardov navadno predvidi, kakšna je možna viskoznost motornega olja. Viskoznost olja je lahko različna za različne klimatske oziroma podnebne razmere. Za vroča podnebja so bolj primerna olja z višjo viskoznostjo (10W-40, 20W-50), za bolj hladna pa olja z nižjo viskoznostjo (lahko tekoče; 0W-30, 5W-30).
Cena ne sme biti merilo
Ker so na trgu motorna olja najrazličnejših oznak, kakovosti in tudi cen, strokovnjaki priporočajo nakup motornih olj priznanih, uveljavljenih proizvajalcev, ki imajo dolgoletne in preverjene izkušnje na tem področju. Kakovostna motorna olja niso najcenejša, saj so v njih vgrajena najnovejša znanja in tehnologije, ki zagotavljajo najvišjo stopnjo zaščite motorjev in sistemov za nadzor emisij in s tem njihovo dolgo življenjsko dobo in optimalne zmogljivosti. Obenem omogočajo tudi doseganje ekoloških standardov.
Pomembne so oznake na embalaži motornih olj. Pred nakupom je zato treba v navodilih za vzdrževanje vozila preveriti, katera olja oziroma specifikacije olj predpisuje ali priporoča proizvajalec avtomobila. Poleg viskoznosti (5W-30, 10W-40, 5W-40 …) so navedene tudi druge specifikacije. Ena od takih pomembnejših specifikacij je ACEA C3, ki označuje motorna olja, primerna za dizelske avtomobile z vgrajenimi filtri trdih delcev. Za bencinski motor je ena od takih specifikacij ACEA A3. (ACEA je evropska organizacija avtomobilskih proizvajalcev).
Poleg specifikacij ACEA so lahko na embalaži navedene tudi specifikacije samih proizvajalcev vozil, kot recimo VW 504/507, BMW LL-04, MB 229.51, Renault RN 0720 ... "Če se te oznake na etiketi olja ujemajo z zahtevami proizvajalcev vozil, potem smo že na dobri poti, da bomo izbrali primerno motorno olje. Ne velja pa pozabiti na uveljavljenost blagovne znamke in njeno kredibilnost. V veliko primerih manj uveljavljeni proizvajalci na etikete navedejo specifikacije olj, za katere dejansko niso bila opravljena testiranja, in s tem zavajajo potrošnike," opozarja Špehar.
Sintetična olja za turbo motorje
Vsa sodobna vozila s turbinskimi motorji uporabljajo večinoma sintetična motorna olja nizke viskoznosti, ki morajo zadostiti zahtevam po višjih obremenitvah in tudi zahtevam po zniževanju porabe goriva in s tem ekološkim standardom. V zadnjih letih je večina proizvajalcev vozil v svoje modele začela vgrajevati tudi trivaljne turbo motorje: »Za trivaljne turbinske motorje ni posebnih olj. Zanje se lahko uporablja enaka olja kot za večvaljne sodobne zmogljive motorje. Gre pa za sintetična nizkoviskozna olja, ki morajo zagotavljati zaščito motorjev pri visokih obremenitvah in obenem prispevati k čim nižji porabi goriva,« tako strokovnjak Actinie.
Za hibridna vozila, ki so opremljena večinoma z bencinskimi motorji in morajo porabiti čim manj goriva, so primerna olja s čim nižjo viskoznostjo, kot je recimo 0W-20, 5W-20 ali 0W-30.
Ekološko sprejemljiva olja
Razvoj motornih olj je v zadnjem desetletju usmerjen k zmanjševanju emisij škodljivih snovi, k zmanjševanju porabe goriva in k izpolnjevanju konkurenčnih zahtev glede vzdržljivosti motorjev. Za izpolnjevanje teh zahtev so pri Shellu razvili povsem nov način proizvodnje sintetičnih baznih olj, ki so proizvedena iz zemeljskega plina in ne, kot običajno, iz surove nafte.
"Na osnovi nove tehnologije je Shell v posebnem tehnološkem procesu spremenil zemeljski plin v kristalno čisto bazno olje. To bazno olje predstavlja 75 do 90 odstotkov motornega olja. Skupaj s preizkušeno aktivno tehnologijo čiščenja, ki vključuje paket aditivov, so tako proizvedena sintetična motorna olja dobila posebne lastnosti, ki jih lahko prilagajajo za različno uporabo. Ker ima izboljšano viskoznost, takšno motorno olje omogoča nižjo porabo goriva, povzroča manjše trenje in zmanjšuje izparevanje," zaključuje Špehar.
Se strinjam,niti enega samega uporabnega podatka.Drugo vprašanje so pa cene,ki so mnogo prenapihnjene.
Ne vem sicer ali je ta članek le približen oz. prevod nepopolno zajetega tujega članka ali avtorsko delo. V kolikor je slednje, moram reči, da je zgolj poljudno nakladanje brez kakšnih podatkovnih tabel, ki bi lahko koristila uporabniku. Lahko bi… ...prikaži več vsaj bila zajeta kaka tabela samih olj v povezavi z deklarativnimi podatki in porazdelitvijo. Približno tako kot pri pnevmatikah in tudi drugih zadevah. Skratka preveč nakladanja, da se pač doseže število besed, ter premalo realnih podatkov.