Avto > Na Štrom
46100 ogledov

Napoved: čez dva meseca malo rabljena tesla za ceno novega clia

Tesla model 3 pred sedežem podjetja Metron Andreja Pečjaka Žurnal24
Andrej Pečjak, strokovnjak za trajnostni promet in trajnostno energetske rešitve, pravi, da se z nakupom splača počakati še dva ali tri mesece, takrat bodo cene nižje.

Ponudba rabljenih električnih vozil je danes že velika. Prav tako so od lani na voljo državne subvencije ob nakupu rabljenega električnega avtomobila uvoženega iz države EU. Kljub temu se je treba pred nakupom dobro pozanimati o vozilu. Nekateri deli so pri električnih vozilih bolj obremenjeni kot pri klasičnih, avtomobili prve generacije imajo tudi zelo majhen doseg.

Andreja Pečjaka smo vprašali za nasvete o nakupu rabljenega električnega avtomobila. Izkušenj ima dovolj, saj so tako v družini kot v podjetju Metron do zdaj kupili že devet rabljenih električnih avtomobilov s kilometražo od 50.000 do 300.000 kilometrov.

Cene rabljenih močno narekujejo cene novih električnih vozil. Tesla je v začetku leta, tako kot lani, ponovno spustila cene svojih modelov. "To ni konec zniževanja cen Tesle. To lahko počnejo, ker imajo tako veliko maržo. To pa zato, ker so spremenili proizvodne postopke. Kompleten zadnji in sprednji del vozila odlijejo v nekaj sekundah in s tem izdelajo pol avtomobila. Drugi proizvajalci za to potrebuje številne robote, zvare, veliko je odpadnega materiala … Logično je, da smo priča pocenitvam električnih vozil, saj morajo tudi drugi slediti Tesli, če želijo kaj prodati," pravi Pečjak.

Tesla model 3 pred sedežem podjetja Metron Andreja Pečjaka | Avtor: Žurnal24 Žurnal24

Več veselih kot razočaranih

Cenovne vojne sprožajo tudi različne odzive pri kupcih električnih vozil. "Spomnim se, ko je lani Tesla prvič pocenila model Y, in sicer za 14 tisoč evrov. Nekateri kupci novih so se jezili, saj je bil njihov novi avto čez noč vreden veliko manj. To je v Sloveniji razjezilo 100 kupcev, ki so avto kupili pred pocenitvijo, na drugi strani pa razveselilo 1.000 tistih, ki so ga kupili po znižanju. Tesla vedno deluje pragmatično in se ne ozira na nič drugega," pravi Pečjak in dodaja, da so bile predvsem prve generacije električnih avtomobilov z zelo omejeno zmogljivostjo baterij zelo drage. Tisti kupci so izgubili precej denarja, če sedaj prodajajo tako vozilo, res pa je, da če ga še naprej uporabljajo za kratke vožnje, se ta izguba zmanjšuje. Te avtomobile (1.generacija, realni domet 80-100 km) je danes možno v dobrem voznem stanju dobiti za krepko manj kot 10.000 evrov.

Kaj nihanje cen pomeni za nekoga, ki želi kupiti rabljeno električno vozilo? Pregledali smo ponudbo na trgu, sploh v tujini, je že zelo pestra. Kdaj bo pravi trenutek za nakup? "Rabljeni električni avtomobili se cenijo z zaostankom nekaj mesecev. Pravi čas za nakup bo čez dva ali tri mesece, ko bodo vsi ugotovili, da so se novi električni avtomobili spet pocenili. Rabljeni se bodo zagotovo pocenili, saj se je tesla model Y pocenila za 4.000 evrov. V oglasih za rabljena vozila lahko vidite, da nekateri teslo model Y prodajajo za ceno 1.000 evrov nad novo, a teh vozil seveda ne bodo prodali, zato bodo spustili ceno. Obenem je treba upoštevati še subvencijo za nakup rabljenega električnega vozila uvoženega iz ene od držav EU, a je treba paziti, da je avtomobil novejši od novembra 2020. To velja zato, ker bi drugače uvažali tehnološko zastarele električne avtomobile," pravi Pečjak, ki je do zdaj v večini primerov kupoval rabljena električna vozila.

Kako pomembno je, da ima rabljeni električni avto toplotno črpalko?

Pečjak pravi: Če avto uporabljate za službo in nazaj in imate avto v garaži toplotna črpalka ni nujna. Toplotna črpalka ima največjo prednost pri temperaturah od 0 do 10 stopinj Celzija. Pod lediščem toplotna črpalka malo izgubi učinkovitost. V tem obdobju hladnejšega vremena toplotna črpalka omogoča okoli 10 odstotkov večji doseg. Če kupujete novo vozilo, pa absolutno priporočam toplotno črpalko. Doplačilo je po navadi 1.000 evro in se izplača.

"Tudi z 200-300.000 prevoženimi kilometri. Še vedno vozijo. Težko je ujeti pravi trenutek, a čez dva meseca bo ta trenutek pravi. Pa še nov model tesle model Y bo prišel letos, kar bo znižalo ceno rabljenim. Verjamem, da je oz bo kmalu mogoče teslo model 3 letnik 2020 in tudi 2021 dobiti za ceno pod 25 tisočakov – z največ 50 tisoč kilometri. Če odštejete še 3.000 evrov subvencije bo cena primerljiva z novim bencinskim avtom nižjega srednjega razreda. To bo zelo dober nakup, dobili boste veliko avta za zmeren denar. Električno teslo, čeprav rabljeno, si bo lahko privoščilo več ljudi, sploh ker je možno za polno vsoto (tudi pri rabljenem) dobiti eko kredit, ki ga odplačuješ z razliko v ceni med gospodinjsko elektriko in fosilnimi gorivi. Kupna moč v Sloveniji ni taka, da bi se množično prodajali avtomobili za 50.000 evrov. Zdaj pa bodo razmeroma malo rabljena električna vozila zadnje generacije na voljo za 15-25 tisoč evrov. Pred kratkim sem govoril z lastnikom VW ID.3 z 20 tisoč prevoženimi kilometri. Dve leti staro vozilo je kupil v Nemčiji za 18 tisoč evrov. Z odbito subvencijo bo praktično nov avto z baterijo 45 kilovatnih ur, ki je uporaben tudi v zimskem času, na koncu stal 15-16 tisoč evrov. Trenutno dacia spring v Nemčiji stane 12.500 evrov brez subvencije in to je tudi realna cena za tako osnovno električno vozilo, ki lahko zadosti potrebe marsikaterega lastnika vozila. Nič v njem ni tako dragega, da bi bila cena večja. Cena litija je v zadnjem letu dni padla za polovico. Težava je, da so cene na trgu, kljub nižanju, še vedno zelo napihnjene," dodaja Pečjak.

Tesla model 3 pred sedežem podjetja Metron Andreja Pečjaka | Avtor: Žurnal24 Žurnal24

Strošek za bencin ali dizel pokrijete z Eko kreditom

Naj vas cena ne premami, saj za vsakega električno vozilo, čeprav rabljeno, ni primerno, opozarja sogovornik. Je pa to lahko zelo ugodna opcija, sploh ob eko kreditu. "Tudi, če nekdo nima veliko denarja, a na mesec plačuje 200 ali 300 evrov za bencin, lahko strošek pokrije z eko kreditom. S tem, kar plačuje za gorivo, odplačuje kredit. Pogoj za to pa je, da ima možnost polnjenja na svojem električnem priključku. To so tisti, ki stanujejo v hišah, ali v manjših blokih, kjer lahko zunaj postavijo svojo polnilnico. Javne polnilnice so na žalost tako drage, da ni računice," pravi Pečjak.

Pred nakupom rabljenega električnega avtomobila je podobno kot v primeru nakupa vozila s klasičnim motorjem. Treba se je vprašati, koliko kilometrov v povprečju prevozite vsak dan in na podlagi tega podatka je treba izbrati pravilno velikost oziroma kapaciteto baterije. Sploh starejši električni avtomobili niso imeli velikih baterij, kot danes, zato Pečjak priporoča čim večjo baterijo, saj doplačilo ni preveliko. "Priporočam izbiro baterije, ki omogoča vsaj trikraten doseg dnevne vožnje posameznega uporabnika. Če nekdo na dan prevozi 80 kilometrov, mora baterija omogočati vsaj 240 kilometrov realnega dosega. S tem se boste izognili polnjenju baterije vsak dan. Omrežni način nas bo silil, da bomo polnili takrat, ko bo elektrika cenejša. Že zaradi tega se splača imeti večjo baterijo. Določeni avtomobili, vsi Kitajski in modeli Kia in Hyundai, že omogočajo, da lahko v primeru izpada elektrike v hiši nekatere porabnike energije: luči, hladilnik, nekaj naprav, napajamo z elektriko iz avta. Večja baterija je boljša tudi zato, ker se poraba v zimskem času zelo poveča, ljudje pa smo navajeni na udobje. Električni avto lahko ogrejemo na daljavo, seveda je v tem primeru poraba večja. Treba je računati tudi na obvoze, zastoje na cesti, z leti se baterija tudi malo degradira," pravi Pečjak.

Tesla model 3 pred sedežem podjetja Metron Andreja Pečjaka | Avtor: Žurnal24 Žurnal24

Dober nakup je lahko tudi zelo poceni električni avto starejšega datuma izdelave za 5.000 evrov. Teh je na trgu kar nekaj. "Če se voziš 20 kilometrov daleč v službo in nazaj in zato ne bi dal veliko denarja, lahko kupiš tudi citroën C zero ali starega nissan leafa za 5.000 evrov. Tudi, če je izven garancije. Odpoved baterije je zelo redka težava. Na teh avtomobilih odpoveduje to, kar odpoveduje tudi na bencinskih in dizelskih vozilih. Glavnina težav je na elektroniki, polnilcih in podvozju."

Baterija ni razlog za skrb

Sogovornika smo vprašali tudi o mnenju, zakaj je cena novih baterij za vozilo pri veliko proizvajalcih skrivnost? Za primer, če bi jo morali zamenjati v primeru okvare? "Nekateri imajo zares zelo visoke cene baterij, ker jih ne želijo prodajati, jih pa morajo. Raje prodajajo cel avto. Je pa dejansko odpovedi baterij zelo, zelo malo. Če pogledamo modele, kot je citroën C zero, ki so imeli vgrajene prve generacije baterij, so še vedno na cesti. Pa so stari že več kot 10 let. Za kratke vožnje v službo in nazaj so ta vozila še vedno zelo primerna."

Rabljena električna vozila so po mnenju sogovornika odlična priložnost tudi za neodvisne mehanike, ki baterije že obnavljajo. Sestavljajo celice, prestavljajo baterije iz karamboliranih vozil. Pečjak pravi, da obnova baterije ne bi smela stati več kot 5.000 evrov. Težava bi znala biti tudi servisna mreža, sploh pri Tesli, ki je najbolj množičen prodajalec vozil v Sloveniji. "Zakaj smo se mi odločili, da smo podjetje elektrificirali s teslami? Ključni razlog je delujoča in uporabna mreža njihovih hitrih polnilnic, ki se razprostira od Nordkapa do juga Turčije, za povrhu je pa še cenovno ugodna. Drugi razlog pa je to, da avta ni potrebno voziti na obvezni servis, kar je za nas izguba časa. Električni avtomobili nimajo menjave olja, letni servisi so nepotrebni, v servis zapelješ, ko je nekaj narobe (na kar te avto opozori)."

"Res je, da ima Tesla malo servisnih centrov v Sloveniji in naši bližini. To so kritike, ki so upravičene, vendar se prilagajajo, saj se zavedajo, da je njihova šibka stran prav servis. Zdaj je večina tesel pri nas novih, ampak te bodo postale stare in stvari bodo začele odpovedovati. Veliko je majhnih okvar pomožnih električnih komponent na primer motorčkov za okna, kljuk in podobno. Večina ljudi ne zna sama zamenjati nekega motorčka v vozilu, zato je tukaj priložnost za neodvisne mehanike. Do konca pomladi bo Tesla organizirala mobilni servis in bo mehanik s kombijem ali celo tovornjakom z dvigalom prišel v službo ali na dom, da bo popravil, ali servisiral vozilo," pravi Pečjak.

Andrej Pečjak, Metron | Avtor: GMT GMT

Med rabljenimi vozili pa niso le tesle. Pečjak pravi, da ima nekaj osebnih izkušenj tudi z renault zoeijem, ki dobro delajo, prav tako VW e up in e golf. Pravi, da so imele prve generacije leafov težave s hitro degradacijo baterije. Težava pri starejšem rabljenem avtomobilu je lahko tudi enofazno polnjenje, "mi pa imamo po hišah tri faze. To je za naš trg zelo pomembno. Z nižjim tokom manj obremenjujemo varovalke, kar bo po novem tarifnem sistemu bistveno," pravi in dodaja, da sicer pred nakupom rabljenega električnega avtomobila veljajo klasična pravila. "Pri Tesli in še nekaterih drugih nihče ne more ponarejati kilometrov, saj se beležijo v podjetju. Stanje baterije se lahko preveri zelo enostavno tako, da se avto napolni in vozi. Na trgu je tudi veliko diagnostičnih naprav, kjer lahko strokovnjaki preverijo odstopanja celic in degradacijo. Baterija se lahko preveri zelo enostavno. Pri električnih avtomobilih najbolj trpi podvozje. Električni avtomobili imajo večji navor. Veliko lastnikov želi prijateljem pokazati pospeške - 4 ali 5 sekund od 0 do 100 km/h, kar pa vpliva na podvozje. Vsakič, ko to naredite, obremenite različne dele, zato je obraba določenih delov večja," pravi Pečjak, ki priporoča, da si pred nakupom avtomobil ogleda usposobljena oseba oz mehanik. Zato je priporočljivo strokovnjaku plačati 100 ali 200 evrov, da vozilo temeljito pregleda na dvigalu.

"Pogleda naj podvozje, zavore, pnevmatike. Problem je lahko rjavenje zavor. Nekateri vse zaviranje opravijo z regeneracijo, zato lahko zarjavijo diski, zavore. Pnevmatike, sploh pri avtih z dobrimi pospeški, se lahko obrabijo tudi na 15 tisoč kilometrov, je pa to odvisno od načina vožnje. Nekateri električni avtomobili, kot je BMW i3, ki je dober avto, imajo nameščene zelo drage pnevmatike. Če so obrabljene, vas bo komplet stal 1.000 evrov. Za zoe je cena posamezne pnevmatike okoli 100 evrov. Mehanik, ki mu zaupate, lahko veliko pomaga," zaključuje Pečjak.

dezurni@zurnal24.si

Komentarjev 28
  • T_rex 16:39 15.februar 2024.

    Najprej "štalca" pol pa 'kravca'... torej sončna-PV streha + dinamična polnilnica & šele nato nova >Teslica< ... ko za_danem na lotu; do takrat pa sem samo na vodi ter čistem zraku na kolesu pod hribi 🥱

  • Avatar karjola
    karjola 15:28 15.februar 2024.

    Kot da bi kupil rabljen telefon. Baterija je 80% ampak ne traja več kot 5-6 ur.

  • smoljo 15:24 15.februar 2024.

    cena pada ,ok,samo kaj ti pomaga ,če je v prvi vrsti pogoj za ugoden in razumljiv nakup ,da imaš doma polnilnico ...no iz tega sledi kaj,da prvo" štalca pol pa kravca" a ne ....torej vsi ki si ga lahko privoščijo ...prikaži več tudi rabljenega ,prvo investirat v hišo z elektrarno itd,blokovski ,kjub temu da mogoče ima denar za nakup,pač gladko pozabi ,ker v večini primerov ni parkingov ,ker bi lahko bila polnilnica .menda ja nebodo kabli čez okn viseli,kot včasih sateliski krožniki