Predstavniki Continentala, enega največjih dobaviteljev komponent za električne avtomobile in sodobne avtomobile nasploh, so na 16. tehnološki konferenci v organizaciji podjetja GMT opozorili na pomen učinkovitega toplotnega upravljanja električnih vozil. Pri električnih vozilih je namreč ključnega pomena predvsem vzdrževanje ustrezne temperature v baterijah, saj to vpliva tudi na njihov doseg.
Visok izkoristek energije, a z zadržkom
Pri tipičnem vozilu z motorjem z notranjim zgorevanjem se le 12 do 30 odstotkov energije goriva uporabi za dejanski pogon vozila. Ostalo gre v izgube, ki lahko segajo kar do 62 odstotkov vložene energije. Te izgube, ki se v glavnem pretvarjajo v toploto, se lahko izkoristi za gretje kabine, saj na doseg avtomobila ne vpliva. Podobno toplotne izgube ne vplivajo niti na doseg hibridnega avtomobila, v katerem se za sam pogon vozila po zaslugi rekuperacije in nekaterih drugih posebnosti pogonskega sklopa sicer izkoristi od 21 do 40 odstotkov vložene energije.
Električno vozilo po drugi strani za pogon izkoristi od 77 do 100 odstotkov energetskega vložka. Tudi tu se električno energijo iz baterije lahko uporabi tudi za povečevanje udobja kabine z gretjem, vendar to precej vpliva na doseg vozila, saj grelnik energijo jemlje neposredno iz baterije. Kilovat električne energije, ki ga porabimo za gretje kabine, zato pomeni izgubo kilovata elektrike za pogon vozila.
Poleg tega pa je ključnega pomena za doseg tudi toplotno upravljanje same baterije.
Več pristopov
Ko gre za hlajenje ali gretje električnih baterij na avtomobilu, poznamo več pristopov. Prvi je pasivno hlajenje, ko za hlajenje baterije skrbi le zrak, ki teče mimo nje. Drugi način je prisilno zračno hlajenje, ko z ventilatorjem v baterijo vpihavamo hladilni zrak. Tretji, najbolj učinkovit način, je hlajenje s hladilno tekočino, ki teče skozi hladilno ploščo.
Primer je hlajenje baterij na priključno hibridnem BMW-ju serije 5 G30, ki je bil v prodaji med letoma 2017 in 2024. V tem primeru so bile v vrzeli med osmimi moduli, v katerih je bilo po 12 litij-ionskih celic, vložene hladilne plošče, skozi katere so vodili hladilno tekočino, katere pretok je s trenutnimi potrebami usklajevala kontrolna enota za regulacijo baterije.
V sodobnih modulih s cilindričnimi celicami pa je toplotno upravljanje urejeno tako, da vod hladilne tekočine poteka mimo vsake individualne baterijske celice posebej.
Nekatera vozila za toplotno upravljanje baterij potrebujejo posebno hladilno tekočino z nizko električno prevodnostjo. Če navodila za vzdrževanje zahtevajo takšno hladilno tekočino, je ne smemo nadomestiti z drugimi tipi hladilnih tekočin, saj bi lahko prišlo do kratkega stika.
Pristopi pri toplotnem upravljanju baterij so torej različni, vendar pa imajo velik pomen pri delovanju električnega vozila in pri zagotavljanju njegovega dosega.
Kaj se napenjate,je že evropa rekla,da prehod leta 2035 ni mogoč
100%? 100% je edino smrt!