Renault je na avtomobilskem salonu v Parizu uradno predstavil novi renault 4 e-tech electric – električno katrco, ki na naše ceste prihaja leta 2025. Mali električni križanec navdih za podobo črpa iz legendarnega istoimenskega modela. Kot je priznala Renaultova oblikovalka Paula Fabrega, je bil izziv precejšen.
Renault 4 je ena od ikon Renaulta. Kakšen izziv je bil to za oblikovalsko ekipo?
To je pogosto vprašanje, ki mi ga zastavljajo. Dva recepta sta. Eden je, ko začneš s praznim listom papirja in predvidevaš, kaj bo v prihodnosti. To je vznemirljivo. Pri R4 smo imeli v mislih močno prisoten model R4 iz preteklosti, ki je zaznamoval tako znamko Renault kot avtomobilizem, tudi Francijo. Naš cilj je bil, da se poglobimo v preteklost in obdržimo prepoznavne elemente ter jih projiciramo na moderen način. Avto mora biti hkrati moderen in retro. Zakaj? Milijone ljudi pozna R4 in ga imajo radi prav zaradi detajlov. Če bi vprašali običajnega človeka, kakšni so spomini na renault 4, bi rekel, da so to detajli. Zato so za nas najbolj pomembni posamezni elementi iz originalne štirice, ki smo jih vključili na novo generacijo.
Na primer?
Točno pri modelu R4 smo se osredotočili na masko spredaj. V preteklosti je bila plastična črna maska, avto je imel okrogle luči. Zdaj je maska impozantna, luči so okrogle, ampak so tehnološke. Stare elemente smo obdržali, veliko stavimo na obliko, hkrati pa so morali elementi postali tehnološki. Ko pokažem otrokom R4 in R5, ki sploh ne poznajo originalov, pravijo, vav, kako sta »kul«. Ideja je bila kreirati objekt, ki je ekstremno moderen in »kul«. To nam je uspelo s celotno družino novih električnih modelov, od twinga, R4 do R5. Ste opazili, da ima vsak svoj logo? R5 ima 5, R4 ima 4 in twingo pa je twingo. Zadaj smo umaknili logo, ker smo želeli, da imajo svoj logo. Ti trije modeli so za nas posebni. Vsak ima svojo osebnost in samosvoje elemente. V smislu volumna morajo biti proporci prepoznavni. Na daleč je treba prepoznati vozilo. Temu smo oblikovalci posvetili veliko pozornosti. Želeli smo, da se ljudje na cesti obrnejo za vozilom. Na mednarodni predstavitvi R5 v Nici smo na cesti vzbudili veliko pozornosti. Ljudem je nova petica očitno zelo všeč. Enako navdušeni so novinarji.
Je zaradi uspešnega sprejema R5 zdaj pritisk večji, kako se bodo ljudje na cesti odzvali, ko bodo prvič v živo zagledali R4?
Ne, v bistvu ne. Povsem drugače je. Celo novinarji so ob prvem pogledu na R4 doživeli »vau učinek«. Že, ko smo pokazali prve fotografije, je bil odziv fantastičen. Zelo smo samozavestni. R5 je bolj športen, dinamičen, mesten, frajerski, zabaven. R4 pa je zelo retro, prefinjen, družinski, funkcionalen. Res menim, da nam je uspelo dobro ravnotežje.
Originalni R4 je imel še več detajlov, na primer majhno steklo ob A stebričku ali pa dolgo ročico ročnega menjalnika, ki si jo potegnil iz armaturne plošče. Ste imeli v mislih še druge detajle, ki jih na novem R4 ne vidimo?
Po resnici povedano, smo. Mislili smo na vse detajle, tudi na ročico menjalnika. Vendar pa je s stališča ergonomije nismo mogli vključiti v nov izdelek. Moramo biti pazljivi na uporabnost. Ročico menjalnika uporabljaš ves čas, zato je zelo pomembno, kje je nameščena. Menim pa, da smo vgradili vse najbolj pomembne detajle. Cilj ni bil kopiranje, menim pa, da smo uspeli z retro dizajnom.
Kdo je imel več besede pri R4, oblikovalci ali inženirji? Je bil dizajn prioriteta?
Oblika je vedno prioriteta, vendar pa smo z inženirji odlično sodelovali. Nismo imeli nekih notranjih bojev. To je magičen projekt, je čustven, ne samo za oblikovalce, tudi za druge, ki sodelujejo pri projektu. Vsi so želeli pristaviti svoj del, da bi nam uspelo.
Je bil pristop do oblikovanja pri R4 in R5 drugačen? R4 je v prvi vrsti mestni avto, R4 pa naj bi se uporabljal kot original tudi na podeželju, je daljši in namenjen družinam, ki se vozijo tudi na avtocesti, na izlete ali na dopust.
Tako je, že od začetka je bil R4 mišljen kot avto, ki bo ponudil dodatno uporabnost. To je avto za pet oseb, želeli smo narediti uporaben prtljažnik. 420 litrov je dovolj prostora. Želeli smo nizek nakladalni rob, ki je eden nižjih na trgu. V kabini so na pogled in otip lepi materiali, ki jih je mogoče enostavno očistiti. Na primer sintetično usnje na sedežih. V mislih smo imeli, da je avtomobil uporaben, a hkrati zelo moderen, celo moden. Recept z R5 ni bil povsem enak, saj bodo kupci drugačni.
Ali platforma, na katero sta postavljena R4 in R5, omogoča zgolj vgradnjo motorja in pogona spredaj. Ali bi lahko dodali še elektromotor na zadnjo pogonsko os in s tem omogočili oprijem na vsa štiri kolesa?
O tem ta trenutek še ne morem govoriti. Vse je mogoče. Na tem bomo morda delali v prihodnosti. Na konceptu flower power, ki smo ga pokazali v Parizu, so nekateri elementi, katerim se bomo morda posvetili.
Sem si ga ogledal. Predvsem osvetljena maska je tista, ki pritegne največ pozornosti. Že pred desetletjem ste oblikovalci trdili, da bo prav osvetlitev najmočnejši oblikovalski element v prihodnosti.
Grafika žarometov, pa tudi osvetlitev maske je postala pomembna. Želimo, da so vozila prepoznavna tudi v temi. Številni zakonodajni predpisi zaradi varnosti zelo omejujejo, kakšen mora biti avto, zato so si velikokrat zelo podobni. Nove tehnologije pa nam dovolijo igranje s svetlobo. S pomočjo grafik in osvetlitve maske lahko vozila med seboj ločimo tudi v temi. Prav tako pa so pomembne žive barve. Pri R5 so ospredju žive barve, zelena, rumena, pri R4, ki je bolj družinski, pa tudi pastelne, bolj prefinjene, z barvami smo želeli smo poudariti eleganco.
Še en element oblikovanja vozila, ki je zaznamovalo zadnje desetletje, ali celo dve, so kolesa. Postala so zelo velika in nič drugače ni pri R4. Spomnim se prvega megana coupeja, ki je kljub 13-palčnim platiščem bil videti zelo športno in je bil zaradi oblike eden bolj zaželenih modelov. Ali danes ni več možno narediti avtomobila z manjšimi kolesi?
Kolesa se ne bodo več povečevala. Zdaj so popolna glede na proporce vozil. Tudi avtomobili so se povečali. R4 ima 18-palčna kolesa in to je idealno za njegove mere. Veliko se posvečamo obliki platišč. Bolj kot velikosti se posvečamo pretoku zraka, aerodinamiki, učinkovitosti.
Ob pogledu na vaš trojček modelov, pa tudi na druge razstavne prostore, kjer imajo električna vozila, se zdi, da nazaj prihajajo kombilimuzine, limuzine, klasične oblike vozil. Bo z električnimi vozili konec prevlade SUV vozil, ki so zaradi svoje velikosti, teže in oblike tudi manj učinkovita kot druge karoserijske izvedenke?
Moje mnenje je, da je moda krožna. Enako velja za avtomobile. Veliko časa smo posvetili SUV-jem in štirikolesno gnanim terencem. Zdaj pa vsi čakajo na najnižji avto na svetu. Menim, da bomo spet prešli na nižje avtomobile.
Ta katrca je vredna 17 jurjev in nič več,pa nikoli ne bo tako “mehka“ kot je bil original