Avto
1234 ogledov

Prelomni izumi avtomobilske industrije

Poraba Profimedias
Leta 1839, polnih 47 let pred prvim avtomobilom z notranjim zgorevanjem (l. 1886 Karl Benz), je Škot Robert Anderson proizvedel prvi električni avto. Imel je akumulator za enkratno uporabo. Čeprav je bil to bolj delovni stroj kot avto, je napovedal prihodnost. Danes, 176 let kasneje, na glas govorimo o elektirčni mobilni prihodnosti.

 V dveh delih predstavljamo pomembne zgodovinske izume v avtomobilski industriji, ki so vožnjo naredili varnejšo in udobnejšo. Pred vami je 1. del.

Leto 1896

Sinhronizirani menjalnik

Menjavanje prestav brez škripanja in škrtanja je izum francoskega podjetja De Dion-Bouton, ustanoviteljev Alberta De Diona in Georgeja Boutona. Prvi takšen menjalnik je imel dve prestavi, vgrajevali pa so ga v model populaire.

1897

Notranje gretje

Peugeot 2008 | Avtor: Peugeot Peugeot
Nemški inženir Gottlieb Daimler, ob Karlu Benzu največji pionir avtomobilske industrije, je samo 12 let po prihodu avtomobila z motorjem na notranje zgorevanje patentiral notranje gretje v avtomobilu. Do takrat so se potniki greli tako, da so se zavili v topla oblačila in ogrinjala.

1898

Hibridni pogon

Malo je znano, da je bil slavni Ferdinand Porsche tudi konstruktor prvega hibridnega avtomobila. Model semper vivus je imel na elektriko doseg 40 kilometrov, skupaj z motorjem z močjo 3,5 KM pa 200 kilometrov.

1900

Prečna vgradnja motorja

Prečna namestitev motorja je konstrukcijsko gledano enostavnejša in cenejša za proizvodnjo, saj na ta način privarčujemo na materialih in času. Pretežno je povezana z prednjim pogonom. To je izum angleškega podjetja Brooke, prvič pa so to storili pri modelu daimler critchley.

1901

Petstopenjski menjalnik

Angleški proizvajalec Wolseley, ki sta ga skupaj ustanovila Herbert Austin in podjetje Vickers, je prvi, in sicer v svoje prvo vozilo 10 HP, vgradil petstopenjski menjalnik. Podjetje je bankrotiralo leta 1975.

1903

Pogon 4x4

Lohner porsche mixte je bil prvi avtomobil na svetu s pogonom na vsa štiri kolesa. Zanimivo, ta napredni avstrijski električni avtomobil, ki je tehtal tono in pol, je konstruiral Ferdinand Porsche, ki je bil solastnik podjetja skupaj z Jacobom Lohnerom.

1904

Samodejni menjalnik

Samodejni menjalnik je ameriški izum. Natančneje, domislili so se ga pri podjetju Sturtevant. Prvega so ga vgradili v model zanimivega imena automatic. Imej je tri stopnje prenosa. Podjetje iz Massachusettsa se še danes uspešno ukvarja z razvojem novih tehnologij.

Peugeotova karavana avtomatikov | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil


1905

Dve odmični gredi

Tehnična rešitev z dvema odmičnima gredema, v funkciji vrtljive gredi za nadzor ventila, je izum belgijskega proizvajalca cevi. Ena gred nadzira sesanje, druga pa  izpušne ventile. Prednost: večja učinkovitost delovanja motorja.

1907

Kompresorsko polnjenje

Ameriški model avtomobila chadwick six je bil prvi z mehaničnim kompresorskim polnjenjem valjev z mešanico goriva in zraka. Polnjenje poteka proporcionalno z vrtljaji, zato so pospeševanja vedno silovita, a hkrati stalna, brez pojava "turbo luknje".

1908

Štirje ventili na valj

Louis Delage, ustanovitelj francoskega podjetja za proizvodnjo luksuznih avtomobilov Delage, je izumil sistem delovanja motorja s štirimi ventili na valj. Prednost takšne rešitve je večji dotok zraka - ob močnejšem vbrizgavanju in boljšem zgorevanj pa motorju omogoča več moči.

1912

Električni zaganjač

Vse do leta 1912 so avtomobile zaganjali z zaganjalno ročico ("kurblom"), takrat pa je ameriški Cadillac v model touring edition vgradil električni zaganjač in omogočil elegantni zagon motorja s ključem. Roke so od takrat naprej ostale čiste ...

1914

Centralno zaklepanje

Še ne tako davno v preteklosti ga niso imeli mnogi avtomobili, pa čeprav je centralno zaklepanje pred več kot stoletjem izumil ameriški inženir James Scripss-Boot in ga vgradil v svoje modele iz serije roadster.

1914

Merilnik za nivo goriva

Ameriška avtomobila studebaker speedster in touring sta bila prva avtomobila, ki sta vozniku pokazala koliko goriva ima še v posodi. To je bil mehanični sistem merjenja, a veliko boljši kot ugibanje, do kam se lahko še pripeljemo.

1919

Servo zavore

Špansko podjetje Hispano Suiza je bilo v prvi polovici 20. stoletja cenjena znamka luksuznih in športnih vozil. Model H6 je bil prvi na svetu s servo sistemom za lažje zaviranje in boljši občutek na zavorni stopalki.

1922

Avtoradio

Avto radio | Avtor: Profimedias Profimedias
Prve radijske sprejemnike za avtomobile je začelo izdelovati ameriško podjetje AC Light Six. To je bila ekskluzivna dodatna oprema namenjena le izbranim modelom vozil, kot so bili ford T, daimler light, chevrolet sedan …

1923

Zavorni diski

Razvoj zavornih diskov se je začel na začetku 20. stoletja. Prvi veliki proizvajalec je bil angleški Harper. Zavorni diski so omogočili krajšo zavorno pot, s tem pa tudi večjo varnost vozil.

1924

Aluminijasta platišča

Športni bugatti T35 opremljen z osemvaljnim dvolitrskim motorjem, zmagal je na prestižnih dirkah kot je targa florio, je bil prvi avtomobil na svetu z aluminijastimi platišči. Izdelali so le 96 primerkov.

1925

Varnostna stekla

Ameriški rickenbacker eight super sport je bila prva limuzina z varnostnimi stekli. V trku se je steklo razletelo na majhne koščke in ne na velike, kot nož ostre dele.

1927

Upravljanje na vsa štiri kolesa

Italijansko podjetje Saba je na trgu delovalo le dve leti, a je bilo tudi to dovolj, da so se v zgodovino avtomobilizma vpisali kot prvi, ki so ponudili sistem upravljanja na vsa štiri kolesa. S tem so omogočili večjo okretnost vozila in manjši rajdni krog.

1936.

Dizelski motor

Prvi serijski avtomobil z dizelskim motorjem je bil Mercedes. Model 260 D je imel štirivaljni 2,5 litrski dizelski motor s 33 kilovatov moči (45 KM). Povprečna poraba plinskega olja je bila je 9,5 l/100 km, oziroma 40 odstotkov manj od primerljivega bencinskega motorja.

1938

Električno pomična stekla

Da gospodje ne bi stekla spuščali z vrtenjem ročice, ampak bolj elegantno, s pritiskom na stikalo, so se seveda potrudili Američani. Buick Y je bil koncept luksuznega kabrioleta pri katerem so prvič predstavili to tehnično rešitev.

Odprta stekla | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban


1948

Radialne pnevmatike

Citroën 11 CV je imel prvi namesto diagonalnih, radialne pnevmatike. To je podražilo nakup avtomobila, a so konstrukcija in profil pnevmatike prinesle večjo stabilnost vozila, krajšo zavorno pot in večjo vzdržljivost ...

1949

Varnostni pas

Airflyte, Metropolitan in Statesman, so modeli vozil ameriškega proizvajalca Nash, ki so bile prve limuzine opremljene z varnostnimi pasovi. Niti to ni pomagalo ameriškemu podjetju, ki je leta 1954 bankrotiralo.

Komentarjev 1
  • the_master 07:31 18.april 2018.

    Najbolj bizarno pri vsem tem pa je, da nam proizvajalci danes, skoraj 100 let kasneje veselo zaračunavajo "dodatno" opremo v smislu vauu, kaj vse smo pogruntali, npr.: električni pomik stekel, nastavljivi sedeži, osvetlitev prtljažnika, avtoradio... Še malo pa ti bodo ...prikaži več dodatno zaračunali volan, prestavno ročico aja pa 4 kolesa bi radi? Ja to bo treba pa doplačati...