Leta 1839, polnih 47 let pred prvim avtomobilom z notranjim zgorevanjem (l. 1886 Karl Benz), je Škot Robert Anderson proizvedel prvi električni avto. Imel je akumulator za enkratno uporabo. Čeprav je bil to bolj delovni stroj kot avto, je napovedal prihodnost. Danes, 176 let kasneje, na glas govorimo o elektirčni mobilni prihodnosti.
V dveh delih predstavljamo pomembne zgodovinske izume v avtomobilski industriji, ki so vožnjo naredili varnejšo in udobnejšo. Pred vami je 1. del.
Leto 1896
Sinhronizirani menjalnik
Menjavanje prestav brez škripanja in škrtanja je izum francoskega podjetja De Dion-Bouton, ustanoviteljev Alberta De Diona in Georgeja Boutona. Prvi takšen menjalnik je imel dve prestavi, vgrajevali pa so ga v model populaire.
1897
Notranje gretje
1898
Hibridni pogon
Malo je znano, da je bil slavni Ferdinand Porsche tudi konstruktor prvega hibridnega avtomobila. Model semper vivus je imel na elektriko doseg 40 kilometrov, skupaj z motorjem z močjo 3,5 KM pa 200 kilometrov.
1900
Prečna vgradnja motorja
Prečna namestitev motorja je konstrukcijsko gledano enostavnejša in cenejša za proizvodnjo, saj na ta način privarčujemo na materialih in času. Pretežno je povezana z prednjim pogonom. To je izum angleškega podjetja Brooke, prvič pa so to storili pri modelu daimler critchley.
1901
Petstopenjski menjalnik
Angleški proizvajalec Wolseley, ki sta ga skupaj ustanovila Herbert Austin in podjetje Vickers, je prvi, in sicer v svoje prvo vozilo 10 HP, vgradil petstopenjski menjalnik. Podjetje je bankrotiralo leta 1975.
1903
Pogon 4x4
Lohner porsche mixte je bil prvi avtomobil na svetu s pogonom na vsa štiri kolesa. Zanimivo, ta napredni avstrijski električni avtomobil, ki je tehtal tono in pol, je konstruiral Ferdinand Porsche, ki je bil solastnik podjetja skupaj z Jacobom Lohnerom.
1904
Samodejni menjalnik
Samodejni menjalnik je ameriški izum. Natančneje, domislili so se ga pri podjetju Sturtevant. Prvega so ga vgradili v model zanimivega imena automatic. Imej je tri stopnje prenosa. Podjetje iz Massachusettsa se še danes uspešno ukvarja z razvojem novih tehnologij.
1905
Dve odmični gredi
Tehnična rešitev z dvema odmičnima gredema, v funkciji vrtljive gredi za nadzor ventila, je izum belgijskega proizvajalca cevi. Ena gred nadzira sesanje, druga pa izpušne ventile. Prednost: večja učinkovitost delovanja motorja.
1907
Kompresorsko polnjenje
Ameriški model avtomobila chadwick six je bil prvi z mehaničnim kompresorskim polnjenjem valjev z mešanico goriva in zraka. Polnjenje poteka proporcionalno z vrtljaji, zato so pospeševanja vedno silovita, a hkrati stalna, brez pojava "turbo luknje".
1908
Štirje ventili na valj
Louis Delage, ustanovitelj francoskega podjetja za proizvodnjo luksuznih avtomobilov Delage, je izumil sistem delovanja motorja s štirimi ventili na valj. Prednost takšne rešitve je večji dotok zraka - ob močnejšem vbrizgavanju in boljšem zgorevanj pa motorju omogoča več moči.
1912
Električni zaganjač
Vse do leta 1912 so avtomobile zaganjali z zaganjalno ročico ("kurblom"), takrat pa je ameriški Cadillac v model touring edition vgradil električni zaganjač in omogočil elegantni zagon motorja s ključem. Roke so od takrat naprej ostale čiste ...
1914
Centralno zaklepanje
Še ne tako davno v preteklosti ga niso imeli mnogi avtomobili, pa čeprav je centralno zaklepanje pred več kot stoletjem izumil ameriški inženir James Scripss-Boot in ga vgradil v svoje modele iz serije roadster.
1914
Merilnik za nivo goriva
Ameriška avtomobila studebaker speedster in touring sta bila prva avtomobila, ki sta vozniku pokazala koliko goriva ima še v posodi. To je bil mehanični sistem merjenja, a veliko boljši kot ugibanje, do kam se lahko še pripeljemo.
1919
Servo zavore
Špansko podjetje Hispano Suiza je bilo v prvi polovici 20. stoletja cenjena znamka luksuznih in športnih vozil. Model H6 je bil prvi na svetu s servo sistemom za lažje zaviranje in boljši občutek na zavorni stopalki.
1922
Avtoradio
1923
Zavorni diski
Razvoj zavornih diskov se je začel na začetku 20. stoletja. Prvi veliki proizvajalec je bil angleški Harper. Zavorni diski so omogočili krajšo zavorno pot, s tem pa tudi večjo varnost vozil.
1924
Aluminijasta platišča
Športni bugatti T35 opremljen z osemvaljnim dvolitrskim motorjem, zmagal je na prestižnih dirkah kot je targa florio, je bil prvi avtomobil na svetu z aluminijastimi platišči. Izdelali so le 96 primerkov.
1925
Varnostna stekla
Ameriški rickenbacker eight super sport je bila prva limuzina z varnostnimi stekli. V trku se je steklo razletelo na majhne koščke in ne na velike, kot nož ostre dele.
1927
Upravljanje na vsa štiri kolesa
Italijansko podjetje Saba je na trgu delovalo le dve leti, a je bilo tudi to dovolj, da so se v zgodovino avtomobilizma vpisali kot prvi, ki so ponudili sistem upravljanja na vsa štiri kolesa. S tem so omogočili večjo okretnost vozila in manjši rajdni krog.
1936.
Dizelski motor
Prvi serijski avtomobil z dizelskim motorjem je bil Mercedes. Model 260 D je imel štirivaljni 2,5 litrski dizelski motor s 33 kilovatov moči (45 KM). Povprečna poraba plinskega olja je bila je 9,5 l/100 km, oziroma 40 odstotkov manj od primerljivega bencinskega motorja.
1938
Električno pomična stekla
Da gospodje ne bi stekla spuščali z vrtenjem ročice, ampak bolj elegantno, s pritiskom na stikalo, so se seveda potrudili Američani. Buick Y je bil koncept luksuznega kabrioleta pri katerem so prvič predstavili to tehnično rešitev.
1948
Radialne pnevmatike
Citroën 11 CV je imel prvi namesto diagonalnih, radialne pnevmatike. To je podražilo nakup avtomobila, a so konstrukcija in profil pnevmatike prinesle večjo stabilnost vozila, krajšo zavorno pot in večjo vzdržljivost ...
1949
Varnostni pas
Airflyte, Metropolitan in Statesman, so modeli vozil ameriškega proizvajalca Nash, ki so bile prve limuzine opremljene z varnostnimi pasovi. Niti to ni pomagalo ameriškemu podjetju, ki je leta 1954 bankrotiralo.
Najbolj bizarno pri vsem tem pa je, da nam proizvajalci danes, skoraj 100 let kasneje veselo zaračunavajo "dodatno" opremo v smislu vauu, kaj vse smo pogruntali, npr.: električni pomik stekel, nastavljivi sedeži, osvetlitev prtljažnika, avtoradio... Še malo pa ti bodo… ...prikaži več dodatno zaračunali volan, prestavno ročico aja pa 4 kolesa bi radi? Ja to bo treba pa doplačati...