Avto-moto zveza Slovenije je v sodelovanju s partnerskimi evropskimi avtomobilskimi klubi pred dvema letoma izvedla varnostni test, ki je pokazal, da je v avtodomu najšibkejši člen varnosti pri čelnem trku sedežna klop za prevoz potnikov. Ker so strokovnjaki v sodelujočih avtomobilskih klubih mnenja, da je avtodom še vedno naprej vozilo in šele potem hiša na kolesih, ocenjujejo, da je pri izbiri avtodoma oziroma pri njegovi samogradnji ustrezno varna sedežna klop za prevoz potnikov veliko pomembnejša od njene zmožnosti spreminjanja v dodatno ležišče. V iskanju najvarnejšega prevoza potnikov v avtodomu so tokrat na drsne sani postavili avtomobilsko zasnovano sedežno klop iz Volkswagnovega velikega bivalnega kombija grand california. Preskusni trk ob pomoči drsnih sani je znova pokazal drastično razliko med leseno klopjo in trenutno eno najvarnejših klopi, ki je vgrajena v Volkswagnov avtodom.
AMZS priporočila izdelovalcem
Izdelovalci avtodomov morajo nujno narediti strukturne izboljšave varnostno neustreznih klopi in vsa vozila opremiti s stabilnimi okvirji sedežnih klopi. Za izboljšanje zadrževanja oziroma zagotavljanja stabilnosti potnikov ob nesreči sedežne blazine ne smejo biti predebele, površina sedeža pa mora biti oblikovana tako, da je spredaj rahlo privzdignjena. V avtodomu mora biti sedežna klop opremljena tudi z nastavljivimi zglavniki, isofix sidrišči in zategovalniki varnostnih pasov.
Voznik in sovoznik v avtodomu med vožnjo sedita na običajnih varnostno ustrezno zasnovanih avtomobilskih sedežih v kabini baznega vozila. Poleg varnostnih pasov z omejevalnikom zatezne sile ju ob trku ščitijo še čelni in bočni varnostni mehovi. Precej manj zaščiteni so potniki, ki potujejo na sedežih v bivalnem delu nadgradnje. Tovrstne klopi so največkrat namenjene predvsem bivalnemu udobju. Zato so obložene s premičnimi penastimi blazinami in zgrajene iz lesenih okvirjev, ki omogočajo tudi postavitev sedežne klopi v ležišča.
Sedežna klop, vgrajena v bivalni del grand californie, se po videzu podnožja bistveno ne razlikuje od klopi z lesenim okvirjem, saj je lepo obložena z lesenimi oblogami v barvi ostalega pohištva. Ključna prednost avtomobilske izvedbe klopi je očem skrita, saj je struktura klopi zvarjena iz močnih jeklenih pravokotnih profilov (30 x 20 mm), ki so vsega 4,4 kilogramov težji od lesenega okvirja, ki ga uporablja večina neavtomobilskih izdelovalcev počitniških vozil.
AMZS priporočila uporabnikom
S trdnim okvirjem podnožja klopi lahko tudi naknadno z nekaj truda in časa temeljito izboljšate varnost potnikov v avtodomu. Če niste vešči vgradnje, poiščite pomoč strokovnjaka. Vse spremembe morajo biti jasno opisane v seznamu predelav. Namestitev sedežne klopi morajo opraviti usposobljeni karoserijski tehniki. Pred vožnjo vedno zložite ali odstranite mizo pred sedežno klopjo v bivalnem delu, saj pri naletu lahko udarec v mizo povzroči hude poškodbe.
Postelje, kuhinjo in kopalnico ter drugo opremo nadgradnje uporabljajte samo takrat, ko je vozilo parkirano. Potniki morajo med vožnjo sedeti na sedežih in biti pripeti z varnostnimi pasovi. Pri nakupu avtodoma bodite pozorni na izvedbo potniške klopi in aktivno varnostno opremo baznega vozila. To upoštevajte tudi pri najemu počitniškega vozila Pri samogradnji oziroma predelavah vgrajujte le ustrezno certificirane sestavne dele, naprave in napeljavo.
Preskusni trk ob pomoči drsnih sani je znova pokazal drastično razliko med leseno klopjo in trenutno eno najvarnejših klopi, ki je vgrajena v Volkswagnov avtodom. Test smo znova opravili tako, da smo na levi sedež klopi v varnostni otroški sedež namestili lutko otroka, na desni sedež pa preskusno lutko odraslega potnika. Pri običajni leseni klopi se je odrasla lutka ob sesedanju klopi »potopila« pod varnostni pas, ki se je močno zarezal v predel trebuha. Glavi lutke odraslega potnika in lutke otroka v varnostnem sedežu sta zanihali veliko predaleč naprej. Ob povratnem udarcu v sedež je glava odraslega potnika zaradi deformacije lesene klopi zgrešila zglavnik in zadela kovinski okvir nosilca varnostnega pasu. Pri tem so bili hudim obremenitvam izpostavljeni obe glavi potnikov in trebušni del odraslega potnika, kar bi lahko povzročilo tudi življenjsko nevarne poškodbe,« ključne ugotovitve testa predstavijo v AMZS, kjer dodajajo, da sta bistveno bolj varno trk prestali obe lutki na Volkswagnovi tovarniški klopi. Sedežna klop grand californie je brezhibno vzdržala obremenitve in potnikom s stabilnostjo ter ublažitvijo sil zagotovila ustrezno visoko raven temeljne varnosti. Tritočkovni varnostni pas je lutko odraslega potnika obdržal v sedežu in preprečil notranje poškodbe ter udarec glave v voznikov sedež. Pri povratnem nihaju je po višini nastavljiv zglavnik natančno zadržal glavo in preprečil poškodbe vratu. Otroški sedež v sidriščih isofix je ostal stabilen in sedežna klop grand californie se je izkazala kot optimalna tudi pri zaščiti otrok. Oba potnika zadaj bi ob varno zapahnjenih omaricah in ustrezno pritrjenem tovoru čelni trk s hitrostjo 56 km/h na sedežih prestala brez poškodb.