V dneh okoli 20. obletnice smrti priljubljene britanske princese Diane, ki je 31. avgusta 1997 umrla potem, ko je doživela nesrečo v mercedesu v pariškem predoru na begu pred paparaci, prihajajo na dan nove, doslej še nikoli slišane podrobnosti.
Krivdo za nesrečo so preiskovalci ves čas valili predvsem na voznika Henrija Paula, saj je avto zapeljal betonski steber v predoru Alma Bridge pri visoki hitrosti, ob tem pa je bil pod vplivom alkohola in tablet. Tako Paul, kot 36-Diana in njen zaročenec Dodi Fayed so v nesreči umrli. Priče so opozarjale, da je bila Diana tik po nesreči še živa, a so reševalci potrebovali nenavadno veliko časa, da so prišli na prizorišče. Preživel je le danes 49-letni telesni stražar Trevor Rees-Jones, ki je sicer kot edini uporabljal varnostni pas.
Že dve leti prej postal popolna totalka
Že doslej so se pojavljali sumi, da je del vzrokov za nastanek nesreče treba iskati tudi v avtomobilu, ki naj ne bi bil dovolj varen. To je trdil že nekdanji lastnik mercedesa S280 Pascal Rostain, ki si ga je kupil leta 1994 kot takrat mlad uspešen marketinški ustvarjalec. Čez nekaj mesecev mu je avto ukradel zapornik na pogojnem izpustu in z njim divjal po pariških ulicah, dokler se ni z njim pri okoli 160 km/h raztreščil. Ob tem se je avto prevrnil okoli svoje osi več kot desetkrat ter na koncu obstal na strehi.
Delavci 31. avgusta 1997 nalagajo raztreščeni Dianin avto na tovornjak.
Čeprav ga je zavarovalnica odpisala kot totalko, ga je na nepojasnjen način odkupil nek mehanik, ga popravil in prodal naprej družbi Etoile Limousines, ki je za hotel Ritz, v katerem je stanovala Diana, izvajala limuzinsko službo. Tako so se v njem usodne noči znašli Diana, Dodi in njun telesni stražar.
Nekdanji šofer trdi, da je bila nesreča z njim ves čas v zraku
Rostainove trditve o avtu, ki ga ne bi smeli nikoli več pustiti na cesto, je pred dnevi prvič doslej potrdil Karim Kazi, ki je bil zaposlen pri družbi Etoile kot šofer usodnega mercedesa. Usodne noči je imel prosto, saj je z mercedesom upravljal Paul, sicer šef varnosti v hotelu Ritz. Ta hotel je bil namreč v lasti družine Fayed. Tudi on bi moral imeti prost večer, a so ga poklicali nazaj v službo, da bi šel iskat Diano in Dodija ter ju pripeljal do apartmaja. Ali je že prej vozil usodnega mercedesa, ni znano.
Kazi je za Daily Mirror povedal, kako je svojim šefom večkrat skušal dopovedati, da je mercedes "nezanesljiv", a so ga ignorirali. "Volan avta ni bil varen. Na to sem začel opozarjati že na začetku leta 1997, preden je Diana umrla."
Da avto ne deluje, kot bi moral, se je opazilo predvsem pri nekoliko višji hitrosti. "Ko si pospešil, je pričel izgubljati stabilnost. Ni imel elektronskega sistema za nadzor stabilnosti, zato je postalo tvegano že, če si ga peljal hitreje od 60 km/h. Ko je kasneje na dan prišla zgodovina tega avta, je postalo očitno, da sem imel prav."
Da avto pred nesrečo ni bil brezhiben, je namignila tudi posebna preiskava britanske tajne službe M6, po drugi strani pa je Scotland Yard leta 2006 ugotovil, da avto ni imel napak, ki bi bile lahko povod za tragedijo. A se je oglasilo tudi več poznavalcev, ki so opozarjali na hude poškodbe potniške kabine, kar je bilo nenavadno glede na to, da je originalni mercedes S generacije W120 veljal za enega najbolj varnih avtov tistega časa. V času nesreče naj bi šofer vozil z okoli 100 km/h.
dezurni@zurnal24.si