Evropska avtomobilska industrija se znova spopada s krizo v dobavnih verigah. Nizozemski proizvajalec čipov Nexperia, ki je bil donedavnega v lasti kitajskega koncerna Wingtech, je zaradi političnih in logističnih zapletov opozoril stranke, da ne more več zagotavljati redne dobave. To že povzroča zaskrbljenost med evropskimi in azijskimi avtomobilskimi podjetji.
Kaj se je zgodilo?
Nizozemsko podjetje Nexperia je globalni dobavitelj čipov, ki jih vgrajujejo v številne avtomobilske komponente, kot so elektronske krmilne enote za motorje, menjalnike, zavore, zračne blazine ali klimatske naprave. Njihove čipe najdemo tudi v zaslonih, grelnikih sedežev in regulatorjih oken. Vendar je v lasti kitajske družbe Wingtech, kar je povzročilo, da so ZDA pod vodstvom predsednika Donalda Trumpa Nizozemsko uvrstile na črno listo držav in zagrozile s sankcijami.
Nizozemska vlada je zato 30. septembra objavila prevzem Nexperie, kar je na drugi strani sprožilo reakcijo Kitajske, ki je uvedla nadzor nad izvozom Nexperiinih tovarn in podizvajalcev. Trenutno potekajo pogovori med nizozemsko vlado in Pekingom o rešitvi krize, poroča Automobilwoche.
Nexperijini čipi, ki so povzročili novo krizo v avtoindustriji, niti niso posebej zakomplicirani tehnološki izdelki, saj posamezen čip stane le okoli cent, piše Automobilwoche. Vendar pa gre za zelo množično proizvodnjo.
Ker gre za razmeroma preprosto tehnologijo, strokovnjaki upajo, da bodo lahko druga podjetja hitro prevzela izdelavo teh malih, a zelo pomembnih napravic.
Škoda je bila že narejena, avtomobilska industrija se po nekaj letih znova spopada s krizo pomanjkanja čipov. Trenutno je očitno najbolj izpostavljen koncern Volkswagen. V matični tovarni v Wolfsubrgu so začeli zmanjševati proizvodnjo. S petkom tako povsem stoji linija njihovega paradnega modela golf. Čipe, ki so še na voljo, želijo namreč pri znamki uporabiti v avtih z višjimi prodajnimi maržami, kot sta tiguan in passat.
Kot so sporočili iz Volkswagna, se podjetje pogaja z novimi dobavitelji, ki bi zmogli nadomestiti izpad Nexperijinih čipov. Nemško ministrstvo za gospodarstvo je že sklicalo srečanje industrijskih predstavnikov, kjer so se dogovorili, da bo Nemčija posredovala med Nizozemsko in Kitajsko.
Vendar pa utegne val težav že prej zajeti tudi druge proizvajalce. Japonsko avtomobilsko združenje JAMA je v sporočilu za javnost zapisalo, da jih je Nexperia obvestila o nezmožnosti izpolnjevanja dogovorjenih obveznosti. Toyota, Nissan, Honda in Mitsubishi po besedah njihovih predstavnikov skrbno spremljajo razvoj dogodkov.
Višje cene za nove, rabljene in servise?
Evropski proizvajalci, predvsem Volkswagen, BMW in Stellantis, opozarjajo, da bi daljše motnje povzročile daljše dobavne roke, manjšo razpoložljivost modelov in rast cen. Že prejšnja čipovska kriza med letoma 2020 in 2023 je pokazala, kako hitro lahko omejena ponudba povzroči skok cen novih in rabljenih vozil.
Če bo pomanjkanje trajalo, bodo cene vozil ponovno zrasle, saj bo manj popustov in večje povpraševanje po obstoječih zalogah. Tudi servisi bi lahko občutili vpliv, ker številni rezervni deli vsebujejo iste čipe, ki zdaj postajajo redki. Kupci bodo morali računati na daljše čakalne dobe, trgovci pa na pritiske glede doseganja prodajnih ciljev.
Čip po 1 cent izdelano na Norveškem. Zamenjali direktorja zaradi pritiskov iz Washingtona (nacionalna varnost) kje je tu EU nacionalna varnost? ZDA in politiki iz Bruslja so naredili pod krinko nacionalna varnost toliko škode, da te kap. Aja če že… ...prikaži več govorimo o centih. Se spomnite avto znamke RAM? Tako je super narejen grelec zraka na mašini, da če ga takoj ne nadgradiš ti 10 centov vredna matica lahko uniči maši o vrednosti 34.000,00$. MADE in USA!
Tega traktorskega VW itak ni škoda!!
čip po en cent, čipov stotnija, cena vseh en euro, avto pa plačamo v desetine tisočih eurih. a se mi ne zdi tole vse skupini da je tole večji nateg, kot pa kakšna piramidna shema. mislim da bi bilo bolje… ...prikaži več za vse europejce, da bi se odločili da bi imeli raje 20 let star auto pa kakšen euro v štunfu, pa čeprav bo kdo reku daje inflacija. no mogoče je pa potem ne bo več. ker inflacijo dela potrošnja. me zanima kako bo ko nihče ne bo nič kupu razen krompirja .