Konkurenca v najbolje prodajanem, C avtomobilskem segmentu, še nikoli ni bila tako zgoščena. VW golfa sta že napadla ford focus in peugeot 308, na prestol pa ob novem renault meganu cilja tudi opel astra, ki ponuja bombončke in tehologije, ki jih prvič vidimo v tem segmentu vozil in smo jih prej srečevali v luksuznih premium modelih, kot je audi A8, na primer. Kot zanimivost so pri Oplu na tiskovni konferenci, vsem, ki tega niso vedeli, dejali, da niso veliki tekmeci iz Wolfsburga tisti, ki so izumili slogan Das Auto. S tem sloganom so pri Oplu leta 1965 najavili prihod kadetta.
NE SPREGLEJTE: Pogovarjali smo se z šefom oblikovanja pri Oplu Malcomom Wardom
Najbolj pomemben model
Kako pomemben model je astra, ki je leta 1991 nasledila kompaktni model kadett, smo spoznali že v začetku poletja. Čeprav so jo pri Oplu uradno razkrili šele pred dvema tednoma na avtomobilskem salonu v Frankfurtu, smo praktično vse, razen cen, izvedeli že v preteklih mesecih. Pred Frankfurtom so jo pri Oplu izbranim novinarjem in prodajalcem pokazali po vsej Evropi. Nič čudnega, če so samo leta 2014 prodali 230.000 aster.
Tudi v Sloveniji smo jo novinarji spoznali že avgusta, se vanjo usedli in otipali. A na prave vtise, kako konkurenčna bo v novi generaciji, smo morali počakati do prve vožnje. Pretekli četrtek in petek smo jo preizkušali na cesti od Dunaja do Bratislave in v njeni okolici, na podeželju, avtocesti in v mestu. Sam sem preizkusil dva nova motorja, ki bosta verjetno tvorila glavnino prodaje, povsem novi 1,4-litrski turbo bencinski agregat z 110 kilovatov moči (150 KM) in 1,6-litrski turbodizelski štirivaljnik z 100 kilovatov moči (136 KM).
Zdaj je bolj "spolzka"
Prvi vtisi s statične predstavitve so na vožnji potrdili, da bo astra resen konkurent vsem največjim igralcem v segmentu, v mariskaterem pogledu pa vse tudi prekaša. V Rüsselsheiumu so se oprli na tri stebre: dizajn, učinkovitost in povezljivost.
A videz ob pogledu na obliko pogosto tudi vara. Sprememb na astri je več kot jih lahko človeško oko opazi. Kako bolj "spolzek" je avtomobil, pove podatek o koeificientu zračnega upora, ki so ga iz količnika 0,32 znižali na 0,285. Tistim, ki si ne predstavljajo, kaj ta podatek pomeni, naj razložim to, da inženirji za znižanje količnika za 0,1 ponavadi porabijo več sto ur dela v vetrovnikih, boljša aerodinamika pa se pozna tudi na proračunu lastnika avtomobila, saj bistveno vpliva na porabo goriva, predvsem pri avtocestnih hitrostih, pa tudi prepuščanju piša vetra v notranjost. V prid večje učinkovitosti so zadnjo os nekoliko pomaknili naprej in odstranili odvečne dele na podvozju, nam je razkril Bernd Justen, pri Oplu zadolžen za učinkovitost vozil.
Dejal je, da so novo generacijo astre razvili iz nepopisanega lista papirja. Izkušnje iz prejšnje generacije so pokazale, da je avto pretežak, zato so se temeljito lotili raziskav in razvoja, ki je trajal pet let. Maso vozila so, odvisno od pogonskega sklopa, znižali od 120 do 200 kilogramov. Se še spomnite, kako velika kolesa in platišča ima predhodnica nove astre? Zdaj so palec manjša, 10 kilogramov lažja in nič manj atraktivna, pa še stroški z menjavo koles in porabo goriva so nižji. 50 kilogramov so „odbili“ na šasiji, skoraj 80 pa na kletki, ki je zgrajena iz ultra-trdnega jekla.
Je potniška kabina res bolj prostorna?
Opel je astro skrajšal in znižal, a ne na račun prostornosti. Prednja sedeža sta prejela certifikat AGR (500 evrov doplačila), kar pomeni, da sta prijazna hrbtenici in tudi bistveno tanjša in lažja. Tukaj se skriva trik, zakaj je na zadnjih sedežih kljub manjšim zunanjim meram prostora za glavo in kolena več. V višino merim 177 centimetrov, na zadnji klopi sem sedel zelo udobno, nad glavo pa sem brez težave stisnil pest.
Prednja sedeža sta ena od prednosti astre pred konkurenco. Voznikov električno nastavljivi sedež ponuja prilagajanje na 18 načinov, kar pomeni, da sem tudi v hitrejših zavojih trdno ostal „v sedlu“. Sedež ponuja tudi spominsko funkcijo in masažo, oba prednja sedeža pa tudi ogrevanje, ventilacijo. Zadaj se sicer sedi centimetrsko udobno in manj klavstrofobično kot v predhodnici, a smo na slovaških luknjastih cestah občutili, kdaj smo zapeljali čez večjo luknjo. Prtljažnik na prvi pogled ni videti velik, saj je razmeroma plitek, in s tem bolj uporaben kot pri konkurentih, kjer je nakladalni rob višji.
Iz avtomobila smo na pomoč poklicali v Veliko Britanijo
Stara astra je bila med rekorderji po številu stikal na armaturni plošči. Po priporočilu uporabnikov se vseh niso znebili, pač pa so jih razdelili v posamezne sklope (avtoradio, klima, asistenčni sistemi…) na sredino pa namestil do 8-palcev velik barvni ekran občutljiv na dotik. Zanimiva rešitev je, da ekran nima klasičnega roba, kot tak pa deluje večji in daje vtis tablice. Rezerv pri razvoju je še nekaj, uporaba sistema je sicer pregledna, a bi lahko dodali kakšen gumb več za lažjo in hitrejšo uporabo multimedijskega sistema. Pri navigaciji, na primer, bi lahko dodali okrogel gumb za povečavo ali pomanjšanje zemljevidov.
Okolje v potovalni kabini je moderno, predvsem pa mi je všeč, da jim je uspel velik preskok na kakovosti materialov, ki obetajo trajnost, pod prsti pa prijetne občutke in vtis premium vozila. Na volanu ostaja obilica gumbov, a tudi zaradi vseh naprednih sistemov, ki so jih vgradili v vozilo. Posebnost so tri tipke na stropu vozila, ki so del sistema OnStar. Ta bo pri nas začel delovati prihodnje leto, v Avstriji pa že deluje in smo ga ob začetku vožnje tudi preizkusili.
"Prosim, kako vam lahko pomagamo,“ sem iz zvočnikom astre zaslišal glas operaterja klicnega centra iz Lutna, potem, ko sem pritisnil stikalo OnStar.
"Smo na letališču na Dunaju v Avstriji, radi pa bi se odpeljali na Slovaško, v mesto Malaky,“ sem odvrnil.
"Seveda. Počakajte trenutek, da naložim karte v navigacijsko napravo vašega vozila,“ je dejal operater in naložil zemljevide. Na ekranu se nam je izrisala pot.
"Vam lahko še kako pomagam?“ je vprašal operater.
"Ne, hvala.“ In odpeljal sem se proti Slovaški.
Lahko bi jim rekel tudi, vodite me do najbližje kave ali hotela, na letališče, ali servisne delavnice, če bi imel kakršne koli težave. Ko bo sistem Onstar (Opel ga bo prvih dvanajst mesecev uporabnikom ponudil brezplačno) deloval tudi v Sloveniji, bo sistem prepoznal, da gre za vozilo s slovenskimi registrskimi tablicami, zato se bo vedno javil operater, ki bo govoril slovensko.
Nov štirivaljni turbobencinar za samozavest
Ko so bili zemljevidi naloženi, sem lahko začel z vožnjo. Sedel sem za volanom najbolje opremljene astre, pod motornim pokrovom pa je bil 1,4-litrski štirivaljni turbobencinski motor z 110 kilovatov moči (150 KM) in ročnim šeststopenjskim menjalnikom.
Že prvi občutki so bili drugačni kot pri predhodnici, ki je bila „debeluška“. Tako kompaktna astra še ni bila. Nisem dobil občutkov, da je nov pogonski motor najbolj dinamičen ali zmogljiv, kar sem jih preizkusil, a bo vsekakor resen adut v boju s tekmeci, predvsem zaradi porabe goriva in obilice navora dosegljivega v širokem območju delovanja. 245 Nm se pozna predvsem na avtocesti, ko se astra pelje suvereno, tudi pri višjih hitrostih dobro pospešuje, nekaj več moči bi si želel v najnižjih vrtljajih. Prepriča povprečna poraba. Na 200 kilometrski preizkušnji nisem vozil počasi, porabil pa sem v povprečju 6,3-litra. Če se spomnimo stare astre, ko smo s primerljivimi agregati porabili tudi dober liter več, je to za zmogljiv motor dober dosežek. Vzmetenje svojo nalogo opravlja suvereno, prav tako je zelo informativen električni servo volan. Astra je zdaj tudi pri vozni dinamiki konkurenčna tako focusu, kot golfu, ki veljata za "kralja dinamike" v razredu.
Preizkusil sem tudi najzmogljivejši 1,6-litrski turbodizelski agregat z 100 kilvotov moči (136 KM), ki je bil kombiniran z ročnim šeststopenjsikim menjalnikom. Za zmernih 700 evrov doplačila je na izbiro šeststopenjska avtomatika. Vredno premisleka. Pravijo, da je neslišen, a čisto tako ni. Res je nadpovprečno tih, a ne tako tih, kot 1,4-litrski turbo bencinski agregat. Je pa zato zelo uglajen in udoben za vožnjo. Na avtocesti sem z njim porabil 5,5 litra plinskega olja na 100 kilometrov poti, v kombiniranem ciklu pa kar liter manj!
Volan se je obrnil sam
Pri Oplu lovijo stik s tekmeci tudi na področju varnosti. Astra ima napredne asistenčne sisteme, kot so sistem samodejnega parkiranja, sistem za opozarjanje na nalet in sistem zaviranja v sili, sistem prepoznavanja vozil v mrtvem kotu, sistem, ki opozarja in preprečuje, da bi nevede zapeljali na nasprotni vozni pas … A glavni konkurenti, za doplačilo, ponujajo še kaj več . Recimo radarski tempomat, različne nastavitve podvozja, novi megane celo štirikolesno krmiljenje …
Sistem opozarjanja na možnost trčenj in samodejnega zaviranja me je med preizkusom na cesti, ko sem se hitro približevali vozilu pred nami, dovolj zgodaj z zvočnim in svetlobnim signalom (na steklu led diode izrišejo rdečo črto, ki jo je nemogoče spregledati), opozoril na nevarnost trčenja, še preden je zaviral sam. Zelo dobro deluje sistem, ki preprečuje, da bi brez smernika zapeljali na nasprotni vozni pas, saj je kamera na vetrobranskem steklu brez napak odčitavala črtne označbe na cestišču, sistem pa je v primeru, da smo brez smernika želeli zapeljati na nasprotni vozni pas, sam uravnaval volan in nas obdržal na voznem pasu. Vse dokler gre cesta naravnost, v ostrejših zavojih volana ne zmore obrniti dovolj ,da bi ostali na voznem pasu. Odlično deluje tudi sistem prepoznavanja prometnih znakov, kar lahko voznik spremlja tako na osrednjem ekranu, kot med merilniki. Pozdravljam, da je pri Oplu tehnologija del serijske opreme, ali posebnih paketov, ki pa so cenovno dostopni in si jih velja podrobno ogledati. Tudi tehnologija, kot so matrični polni led žarometi.
Peta generacija opel astre je dober avto in ponuja dobro vizualno in tehnično ravnovesje. Prav tehnika je name naredila odličen vtis, vključno s pogonskimi motorji, kjer je izbira res velika, hkrati pa je inženirjem porabo goriva glede na vtise zbrane po prvih nekaj 100 kilometrih uspelo bistveno znižati, kar se pozna tudi pri stroških uporabe.
Boj za kupce v kompaktnem razredu, po katerem Slovenci posegajo najbolj pogosto, bo od 1. novembra, ko se začne prodaja astre, še bolj zanimiv. In cene, začnejo se pod 14 tisočaki, več o njih pa izveste v članku tukaj.
Ni ravno občutka, da se je kaj veliko spremenilo. Avto enostavno nima "osebnosti". Ničemur ne sledi. JE kar nekaj. za vse, ki sledimo trendom, se ni na področju oblike spremenilo pri Oplu od izida prve insignije skoraj nič. Pri VW-ju… ...prikaži več smo tega navajeni, MB nas je šokiral, kar je prav, tu se pa enostavno dogajajo face-lifti, govori se pa na ves glas. Vmes so zamenjali vse motorje z odličnimi, pa tega nihče ne omeni :)