Marsikateri lastnik pri temperaturah nad 15, celo nad 20 stopinj Celzija z žalostjo opazuje zimske pnevmatike na svojem avtu. A vulkanizerji v skladu z vladnim odlokom (še) ne smejo delati, zato ima večina avtov še vedno nameščene zimske gume, ki pa jim izpostavljanje visokim temperaturam škoduje. K sreči so avtomobili v teh dneh precej manj v uporabi, zato do usodnih sprememb v gumi še ne bi smelo prihajati.
Tisti, ki imajo to možnost, lahko pnevmatike vseeno zamenjajo v lastni režiji. Navsezadnje je pri modernih avtih to praktično eno zadnjih opravil, ki jih lahko lastnik še vedno postori sam na domačem dvorišču ali garaži. Pogoj je seveda, da imate zimske in letne pnevmatike nameščene na ločenih platiščih, tako da ni treba vsakokratne premontaže s platišč, čuvanja dragocenih senzorjev in obveznega centriranja. Potrebno je tudi primerno orodje, med to pa ne moremo šteti zasilne dvigalke in ključa iz prtljažnika.
Bodite še posebej pozorni na teh pet stvari.
1. Uporaba pravega orodja
Pri zategovanju vijakov je zelo priporočena uporaba moment ključa. "Predvsem največkrat ljudje premočno zategujejo vijake," pravi Žan Umek iz podjetja Avtomehanika in vulkanizerstvo Umek. "Pravi občutek je težko pridobiti, ko pa uporabiš momentni ključ, ugotoviš, da sploh ni treba tako močno zatisniti kolesa, kot misli večina ljudi."
Potrebni navor pa se pri različnih avtih razlikuje. Razlika je tudi, ali zategujemo jekleno ali alu platišče. V ta namen obstajajo posebne tabele, iz katerih je treba razbrati, kolikšen navor zategovanja je treba prednastaviti na momentnem ključu za vaš model avta in platišč. V grobem pa se za osebna vozila giblje med 90 in 160 Nm.
2. Dvigalka na pravem mestu
"Velikokrat zaradi napačne dvigalke nastanejo poškodbe na avtu," pravi Umek, aktualni zmagovalec na tekmovanju Mehanik leta, ki ga soorganizira Žurnal24 skupaj z revijo Mehanik in voznik. Dvigalko je treba podstaviti na za to predvidene točke na dnu avtomobila. Kdor to zanemari, tvega upognjen prag ali poškodovane obrobe. Ne menjajte na travi ali pesku, dvigalka mora imeti vedno trdna tla pod kolesci. Treba je biti pozoren na zmogljivost dvigalke, tako po dvižni masi kot višini raztega - za modernega težkega in višjega suva je lahko dvigalka izpred 20 let hitro premalo zmogljiva.
3. Mazanje
Vijaki radi zarjavijo, prav tako naležno mesto, kamor tišči platišče. Pred ponovno montažo je treba to mesto očistiti, najlažje z železno krtačo, saj bo sicer prihodnja menjava še težja. Vijake pred uporabo podmažite z mastjo ali vsaj sredstvom, kot je WD-40. Ampak previdno, da ne bi razpršilo ob tem zašlo na zavorni disk ali zavorne ploščice.
4. Napačna montaža in neoznačevanje
Pnevmatike ob demontaži s kredo obvezno označite, da boste vedeli, kam sodi naslednjo sezono. Lahko se poslužite klasičnih oznak, kot je SD (spredaj desno), ali pa uporabite vulkanizerski "žargon" z rimskimi številkami I (prednja leva), II (prednja desna), III (zadnja leva) in IV (zadnja desna).
"Če je dezen simetričen, potem se zaradi enakomernejše izrabe priporoča križanje, torej da gre tista pnevmatika, ki je bila prejšnjo sezono spredaj levo, zdaj na mesto zadaj desno," pojasnjuje Umek. "Če pa ima pnevmatika usmerjen profil, potem jo je mogoče prestavljati le na isti strani vozila med prednjo in zadnjo osjo." Za tiste, ki jim obraba ni toliko pomembna, ampak želijo predvsem varnost, splošne smernice pravijo, da so pnevmatike z več profila vedno zadaj, saj bo tako na spolzkem težje prišlo do spodnašanja zadka.
5. Tlak
Če nimate doma ustreznega kompresorja, potem mora biti prva vožnja po menjavi do najbližje bencinske postaje, kjer je treba dopolniti tlak na vrednosti iz homologacije. Verjetno bo potrebna tudi ponastavitev senzorjev tlaka, kjer pa so med znamkami razlike glede na to, ali uporabljajo neposreden ali posreden način sporočanja vrednosti v avtomobilov računalnik. Tudi v bolj trmastih primerih bi morala biti dovolj nekajkratna ponastavitev (reset) senzorjev, zaključuje Umek.
Kar se tega članka tiče, lahko napišem samo, da pazite, da boste namontiral vsaj tri kolesa. Tolk o tem čeprav ne vem a bodo budale razumele poanto.
Boljše kot WD-40 je strojna mast In res ni potrebno "na mrtvo"" zategniti vijakov ali matic, ker se zategujejo sami. Nikahor pa ne "ohlapno" priviti. Priporočljivo je ponovno pregledati stanje po nekaj kM vožnje.
Če je glupi umek to naštudiral, pol je še res