Slovaška je v zadnjem desetletju postala mamljiva za tuje, predvsem avtomobilske investitorje. Danes na Slovaškem proizvajajo vozila skupine PSA Peugeot-Citroën (Trnava), Volkswagen (Bratislava), Kia (Žilina), kmalu pa bodo v Slovaški Nitri proizvajali tudi vozila skupine Jaguar-Land Rover.
Statistike so mnogokrat varljive, a je 5,4 milijonska Slovaška na vrhu seznama držav po izdelavi avtomobilov na 1.000 prebivalcev. Še več, avtomobilski proizvajalci v tovarnah ne izdelujejo "nepomembnih modelov", v majhnih količinah, ampak nekatere najbolj pomembne volumenske modele, kot je prenovljeni peugeot 208, ki ga izdelujejo v Trnavi in zaradi katerega so morali povečati kapacitete tovarne in zaposliti nove delavce.
Slovenske 208-ce prihajajo iz Trnave
Trnava najlepša
Vse to pomeni nove zaposlitve in nižjo brezposelnosti, ki je v Trnavi, ki velja za najmodernejše slovaško mesto in šteje okoli 70.000 prebivalcev, le okoli šest odstotna. To je šest odstotkov pod slovaškim povprečjem. "Večina delavcev je iz Trnave, oziroma njene okolice. Imamo tudi nekaj delavcev iz vzhodnih delov Slovaške, nekaj pa je tudi tujih delavcev, Romunov, Srbov," pravi Rémi Girardon, ki si je kljub natrpanemu urniku vzel čas za daljši pogovor za naš spletni portal. Pravi, da je bilo več vzrokov, zakaj se je podjetje odločilo, da bo vozila proizvajalo na Slovaškem in ne v kateri drugi državi, recimo Sloveniji: "Slovaška je geografska umeščena v del Evrope, ki je srce evropske avtomobilske industrije. V tem delu ni samo veliko proizvajalcev, ampak tudi veliko dobaviteljev povezanih z avtomobilsko industrijo. Sam že dobro leto delam in živim na Slovaškem, v Bratislavi, tako, da sem zelo dobro spoznal tovarno PSA v Trnavi, ki jo vodim. Standardi kakovosti so visoki. Smo med najbolj odzivnimi in prilagodljivimi podjetji v državi. To je pomembno, saj se lahko stvari v avtomobilski industriji spremenijo v zelo kratkem času. Na Slovaškem je delo vrednota in do njega vlada tudi spoštovanje. Hkrati smo v podjetju v vseh letih zgradili močno vez z okoljem in njegovimi prebivalci."
Tudi Slovaška je morala subvencionirati projekt
PSA Peugeot Citroën se je za investicijo v tovarno na Slovaškem odločil leta 2003, v projekt pa so vložil več kot 700 milijonov evrov. V to vsoto je bila vključena tako izgradnja tovarne, kot njena tehnološka opremljenost. "Seveda smo se morali o pogojih dogovoriti z državo, določili pa smo tudi državne subvencije," pravi prvi mož tovarne. Skupaj je bilo v začetku za 120 milijonov evrov državnih subvencij, ki so bile razdeljene na več področji: davčne olajšave, izgradnja infrastruktura kot je cestna in železniška povezava, energetike, vse potrebne infrastrukture za normalno obratovanje tovarne.
"Na delu, kjer se nahaja tovarna, pred tem ni bilo nikakršne infrastrukture. Tu so bili travniki in polja," dodaja in izpostavlja še eno pomembno vlogo državne pomoči: "Slovaška je poskrbela za izobraževanje kadrov, od profesionalnih izobraževanj, do učenja francoskega jezika. Pomembno je, da deluješ partnersko. Mi smo za Slovaško pomemben investitor. Že več kot 10 let. Proizvodnja avtomobilov je pomembna z vidika številnih zaposlitev. Ne sodelujemo dobro le z državo, ampak tudi z regijo in mestom Trnava. Na primer, organiziramo razne športne in druge dogodke, tudi zato je Trnava eno najlepše urejenih mest z moderno infrastrukturo."
Reforme ključne za pridobitev investitorjev
V treh mesecih od papirjev do gradnje tovarne
Investitorji se za Slovaško odločajo tudi zaradi hitrih rešitev na področju administrativnih zadev in birokracije. "Vedno bi lahko bilo bolje. Naše izkušnje niso slabe. Komunikacija z oblastmi, vlado in lokalnimi oblastmi, je zelo dobra. Na naše zahteve, oziroma potrebe se odzovejo zelo hitro. Primer, pred nekaj tedni so najavili novo investicijo na območju, kjer se nahaja naša tovarna. Gre za novega investitorja, ki bo v obrat investiral 50 milijonov evrov in v začetku na novo zaposlil 150 ljudi, kasneje pa še 150. V treh mesecih je imel investitor zbrane vse papirje in dovoljenja, gradnja tovarne pa se je že začela," pojasnjuje Švec.
Nadpovprečna plača, podpovprečna brezposelnost
Tudi zato je brezposelnost v mestu in njegovi okolici nizka. Preden se je PSA odločil za prihod v Trnavo, je bila stopnja brezposelnosti v mestu okoli 13-odstotna, danes je več kot prepolovljena. A zakaj Trnava in ne katero od drugih mest? "Med mesti, ki se potegujejo za tuje investitorje, vlada velika konkurenca. Trnava je bila v preteklosti povezana z avtomobilsko industrijo. V obzir smo vzeli različne kriterije. Danes vemo, da smo se odločili pravilno. Trnava ima tudi zelo dobro cestno povezavo. Z Bratislavo, ki je oddaljena le nekaj deset minut, jo povezuje avtocesta, ima zelo dobro železniško povezavo. Dunaj je blizu, blizu je Budimpešta. Logistično pomembno je, da je v neposredni bližini reka Donava, po kateri poteka veliko tovornega prometa. Zaenkrat avtomobile še ne tovorimo na ladje, ki pljujejo po Donavi, a v tem v prihodnosti vidimo potencial. Za nameček ima Trnava dogo vez z avtomobilisti. V mestu je bila tovarna, v kateri so proizvajali model škodo 1203 namenjen srednjemu razredu, uporabljali pa so ga tudi v zdravstvu. Ta model je bil v času komunizma zelo popularen, takrat pa bilo je v tovarni zaposlenih več kot 10.000 ljudi. Tovarno so zaprli, ker ni bila učinkovita, ni bilo vizije in novih idej. PSA je izkoristil priložnost, da se poveže z zgodovino mesta in Trnavi ponudi novo priložnost za povezovanje z avtomobilsko industrijo," dodaja Švec in na naše vprašanje, kako velik vpliv na odločitev, da je PSA izbral Slovaško, so imele višine plače, ki so v povprečju veliko nižje, kot na primer v Sloveniji, odgovoril: "Poceni delavna sila ni bila glavni vzrok. Na Slovaško smo gledali kot državo z velikim potencialom. Bistvena je bila tudi lokacija. Na Slovaško gledamo kot dolgoročno investicijo. Ne le za neko krajšo obdobje, dokler bodo plače delavcev na nekem nizkem nivoju. Plače na Slovaškem rastejo in bodo rasle. Ta regija je generalno gledano zelo pomembna za PSA."
Delavec v tovarni si lahko privošči novega peugeota
"V tovarni imamo uveljavljen program nagrajevanja. Plačujemo jim prispevke v pokojninski steber za čas, ko bodo upokojeni, redna avtobusna linija delavce pripelje do vhoda v tovarno. Tudi pri nakupu novega avtomobila, bodisi peugeota, ali citroëna, imajo tri vrste ugodnosti. Lahko dobijo gotovinski popust, ki je odvisen od modela in velikosti vozila, dobijo lahko ugodnejše pogoje za lizing vozila, pred dobrim letom pa smo začeli z novim programom operativnega lizinga, pri katerem lahko najamejo vozilo za deset mesecev. Ljudje plačujemo mesečni znesek, v katerem imajo zajete vse stroške razen goriva – od stroškov registracije, zavarovanja … Čez 10 mesecev se lahko odločijo za novo vozilo," pojasnjuje Girardon, ki še dodaja, da je njihova prisotnost pomagala pri prodaji vozil Peugeot in Citroën na Slovaškem.
Na Slovaškem je bilo sicer so sicer lani prvič registriranih 73.000 novih vozil. Na slovenskem trgu je bilo leta 2014 prvič registriranih 53.242 osebnih avtomobilov.
Koliko pa je med temi prefarbanih rdečih?
Vsakomur, ki odkloni ustrezno delo je treba nemudoma ukiniti nadomestila in vso socialo. Kdor noče delat naj tudi ne je!
a uni ta drugi pa ne...A NISI DOJELA, DA SO VSI ISTI??