Slovenska policija za varovanje in druge naloge v teritorialnem morju naše države išče dva nova patruljna čolna, s katerima bo nadomestila oziroma izpopolnila svojo floto. V njej je še vedno tudi 20-metrska ladja P 111, ki je bila vse od drage nabave leta 1995 dalje prispodoba zavoženega nakupa, saj so jo skozi celotno življenjsko dobo pestile številne okvare, ki so jih odpravljali po več mesecev, medtem ko se je vedno porajalo vprašanje, ali policija za svoje naloge sploh potrebuje takšno plovilo. Ob nakupu je bil P 111 vreden preračunano kar današnje štiri milijone evrov. Težave so bile tudi z drugim največjim plovilom, 14,5-metrskim P 66, katerega nakup se je končal na sodišču, potem ko je Jadran Sežana po sodni poti izterjal celotno dogovorjeno kupnino tri četrt milijona evrov.
V četrtek se bo zaključil rok oddajo ponudb že na začetku novembra objavljenega razpisa, s katerim policija išče dve novi patruljno-reševalni plovili. Z njima bodo nadomestili prav iztrošeni P 111 in verjetno še enega od gumenjakov. Da kot zamenjavo iščejo gumenjaka, razkrivajo pogoji, ki natančno zahtevajo karakteristike stranskih tubulusov.
Čeprav razpoložljive višine denarnih sredstev Policija ne razkriva, bo glede na zadnjo spremembo razpisne dokumentacije Evropska unija iz Sklada za notranjo varnost zagotovila 90 odstotkov denarja, slovenski davkoplačevalci pa preostalih 10 odstotkov.
Razpis bi moral biti sicer končan že v prvi polovici decembra, vendar so zaradi številnih pripomb in zahtev zainteresiranih dobaviteljev za dodatna pojasnila in utemeljitve ter celo vnaprejšnjo grožnjo po reviziji pri policiji odločili odločili razpis podaljšati še za en mesec, do 15. januarja. A komaj prejšnji teden so že drugič konkretno spremenili razpisno dokumentacijo, s čimer naj bi utišali še zadnje kritike na svoj račun.
Prvič so morali razpisno dokumentacijo spremeniti na začetku decembra zaradi opozorila, da je najprej naveden rok dobave 15. 6. 2015 zaradi številnih dejavnikov (morebitna revizija, čas odločanja) zelo težko ujeti brez velikih tveganj pogodbenih kazni za dobavitelja, saj bi bilo teoretično pogodbo mogoče podpisati šele tik pred postavljenim rokom. Pri policiji so kritiko zaobšli s pojasnilom, da so "glede spremembe vira sofinanciranja" rok dobave plovil spremenili v "največ 12 mesecev od obojestranskega podpisa pogodbe, a ne pred 2. 12. 2015." Prav tako so pristali, da kot ustrezno plovilo veljajo tudi takšna, ki še nimajo pridobljenega evropskega standarda CE, a so grajena v skladu z njim in bodo pravočasno pridobila potrebna potrdila.
"Vsi" na kompozitnih materialih, policija hoče aluminij
Enega od morebitnih ponudnikov je tudi zmotilo določilo, da mora biti trup narejen iz aluminijeve zlitine, saj je to po njegovem pri gradnji plovil zastarel material, večina naprednih proizvajalcev profesionalnih čolnov pa da uporablja napredne kompozitne materiale, ki zagotavljajo boljšo plovnost, boljšo trdnost, nepotopljivost, daljšo življenjsko dobo in popolno odpornost proti koroziji. Na policiji so v odgovor na kratko odpisali, da so se za ta material odločili na podlagi izkušenj s plovili, ki so bila izdelana iz umetnih materialov.
Plačal bi jim, da jih le lahko pelje v ZDA
Drugi se je pridušal, zakaj policija v pogojih zahteva, da mora biti ogled in preizkus ponujenega plovila "v vodah na območju Evrope." Interesent je opozoril policijo, da s takšno zahtevo bistveno otežuje možnost enakopravnega sodelovanja ponudnikom izven Evrope in s tem tudi krši Zakon o javnih naročilih. Morebitni ponudnik je celo ponudil, da sam krije razliko v višini nastalih stroškov, vendar so v policiji vztrajali, da kot naročnik, ki sam krije lastne strošje ogleda in preizkusa, vztrajajo pri evropskih vodah.
A morebitni ponudnik je bil vztrajen pri utemeljevanju, zakaj so pripravljalci zakona brcnili v temo: "Bistvena razlika v stroških naročnika v zvezi z ogledom in preizkusom je praktično lahko le v ceni prevoza od najdaljše destinacije v Evropi do destinacije ogleda (npr. letalska karta Heathrow – ZDA/Kanada), medtem ko so cene nastanitev, prehrane, ipd. lahko praktično enake, če ne celo cenejše. Kot rečeno, pa smo pripravljeni kriti razliko v višini tako nastalih stroškov za naročnika." Potencialni ponudnik je hkrati zagrozil s postopkom pravnega varstva.
Na policiji so pod težo argumentov in očitno tudi groženj znova spremenili razpisne pogoje in potne stroške za preizkus plovil vključili tako, da so sedaj del celotne ponudbe za čoln. A to hkrati pomeni, da se je s 5. januarjem znova močno spremenila razpisna dokumentacija in kategorizacija stroškov, zaradi česar so se interesenti z že pripravljenimi ponudbami lahko le znova lotili dela od začetka.
Saga z avtomobili
Lani poleti in jeseni so policisti po več kot letu od prvega razpisa le prišli do več sto novih patruljnih avtomobilov, potem ko smo na zurnal24.si razkrili, da so pogoji iz prvega razpisa diskriminatorni. Posledično so razpis razveljavili, a tudi njegov naslednik je bil v razpisnem roku večkrat popravljen. Na koncu so bili izbrani renault megani in VW golfi.
Ponudnik, ki bi čoln šel pokazat v ZDA nima prav. Zaradi ogleda zapraviš koliko delovnih dni? Zaradi takega potovanja si zje.ban še koliko dni? Če ne gre za unikat, se je čoln prodal že marsikje v Evropi. Če pa bi… ...prikaži več morali biti slovenski policisti poskusni zajčki, pa je najbrž bolje, da odpade.
Bavčar nas je z nakupom plovila P 111 zelo osramotil in ta sramota se nadaljuje še sedaj.