Starodobnik je pravilen slovenski izraz za vozilo, ki je dopolnilo 25 let in ki je ohranjeno ter tehnično vzdrževano tako, da je skladno z izvirno konstrukcijsko sestavo in obliko.
|
1. Rally Ljubljana Classic, 19. 4. 2008
|
Reli z mednarodno udeležbo organizirata
Društvo Codelli in tekmovalna ekipa društva
Codelli Tri zvezde. Udeležijo se ga lahko zgolj starodobna vozila, izdelana do
vključno leta 1982. Zbiranje vozil na
Avtosejmu Ljubljana bo od 8. ure do 9.30 na prostoru Avtosejma, kjer bodo tri
spretnostne preizkušnje. Start relija, ki bo potekal na relaciji Avtosejem–Črna vas–Podpeč–Jezero–B
rest–Matena–Rudnik–Avtosejem, bo ob 9.45. Razglasitev izidov bo okoli 17. ure. Ogled prireditve je
brezplačen.
|
V Sloveniji je približno 40 društev, ki skupaj združujejo več kot 5000 članov. Ti imajo
skupaj več kot 5000 različnih starodobnih vozil, od motociklov in avtomobilov do traktorjev.
Najstarejše vozilo v Sloveniji je v lasti Gasilskega društva Tolmin. Gre za 110 let star Fiatov
poltovornjak. Tipičnega lastnika oldtimerja ali starodobnika bi težko opredelili, pravi
Janez Uratnik
, podpredsednik pri društvu Codelli, kjer se družijo tako stari kot
mladi ljubitelji starodobnih vozil, nekaj pa je tudi žensk, na katere so zelo ponosni. Skupno vsem
je, da so navdušeni nad tehniko in avtomobili.
"To moraš imeti v sebi,"
pravi Uratnik, ki dodaja, da ljudje velikokrat želijo avtomobil,
ki ga je imel že oče, ali pa jim je bil všeč v mladosti, pa si ga zaradi finančnega stanja niso
mogli privoščiti.
|
Dražji kot nov
|
Nov avtomobil ima svojo ceno, ki se nato deset let niža. Najnižja je okoli 15. leta starosti.
Pozneje, odvisno od ohranjenosti in ob predpogojih, da avto lahko postane starodobnik, cena začne
rasti.
|
Cene pri starodobnikih so zelo različne. Nekdo bi rekel, da je to ničvredna stara
pločevina, spet nekdo drug ne bo spraševal za ceno, samo da ga bo imel. Enolično številko je
skorajda nemogoče podati, saj ta variira glede na ohranjenost, znamko ali starost avtomobila. Za
nekoga, ki bi se rad začel ukvarjati s tem hobijem, je priporočljivo, da si izbere vozilo, ki je
dovolj razširjeno, da se zanj dobi rezervne dele in se ga lahko brez večjih težav obnovi in
popravi. Hobi ni niti najmanj poceni. Na vsakih nekaj tisoč prevoženih kilometrov je treba menjati
olje, filtre, vsako zimo je treba menjati posamezne dele, tesnila, ležaje. Strasten lastnik v svoj
štirikolesnik vloži nekaj tisoč evrov na leto. K vsoti je treba prišteti še znesek za registracijo.
Cestnino je treba poravnati v celoti, imajo pa društva dogovor z zavarovalnicami, ki na osnovi
knjižice o vozilu oziroma certifikata lastniku ponujajo do 90 odstotkov popusta pri obveznem
zavarovanju vozila. Tehnični pregled je povsem enak kot za druga vozila, z nekaterimi olajšavami,
kot je na primer merjenje izpušnih plinov.
|
Nasvet za začetnike
|
Najbolj priporočljivi avtomobili za tiste, ki se želijo začeti ukvarjati s starodobniki, so
mlajši fiati, alfe, opel kadeti, volkswagni ali zastave.
|
Zgodba zase so nadomestni deli. Teh je za vozila znamke Zastava na pretek, težav ne bi
smelo biti niti pri iskanju delov za vozila letnik 1970 in mlajša, za starejša pa se je treba
krepko potruditi. Najboljši vir je internet, zasilni izhod je obisk strugarjev oziroma kovinarjev,
ki nadomestni del naredijo na podlagi priložene slike. Teh je pri nas zelo malo, zato se je pogosto
treba odpraviti k dragim specialistom v tujino.
Starodobniki zaradi svojega zgodovinskega in tehničnega pomena niso namenjeni redni uporabi,
ampak se uporabljajo predvsem na prireditvah, posebej organiziranih za starodobna vozila. Njihova
vrednost pogosto presega ceno sodobnega avtomobila. Ukvarjanje s starodobniki v nasprotju s
Slovenijo v tujini ni več zgolj ljubiteljska dejavnost. V Franciji naj bi se v enem samem letu
obrnilo kar tri milijarde evrov.
Starodobniki so čez zimo pokriti počivali v garažah. S toplimi dnevi jih bo mogoče pogosteje
videvati na cestah. Že v soboto, 19. aprila, bo na Avtosejmu Ljubljana, kjer ob nedeljah poteka
sejem rabljenih vozil, start in cilj 1. Rally Ljubljana Classic. Reli bo odlična priložnost za
druženje, izmenjavo izkušenj o vozilih, morda pa tudi kot popotnica v svet starodobnih vozil.