Avto
127 ogledov

Prebujanje starodobnikov iz spanca

Janez Uratnik, podpredsednik društva ljubiteljev starodobnikov, je ponosni lastn Žurnal24 main
Starodobnik je pravilen slovenski izraz za vozilo, ki je dopolnilo 25 let in ki je ohranjeno ter tehnično vzdrževano tako, da je skladno z izvirno konstrukcijsko sestavo in obliko.
 

1. Rally Ljubljana Classic, 19. 4. 2008

Reli z mednarodno udeležbo organizirata Društvo Codelli in tekmovalna ekipa društva Codelli Tri zvezde. Udeležijo se ga lahko zgolj starodobna vozila, izdelana do vključno leta 1982. Zbiranje vozil na Avtosejmu Ljubljana bo od 8. ure do 9.30 na prostoru Avtosejma, kjer bodo tri spretnostne preizkušnje. Start relija, ki bo potekal na relaciji Avtosejem–Črna vas–Podpeč–Jezero–B rest–Matena–Rudnik–Avtosejem, bo ob 9.45. Razglasitev izidov bo okoli 17. ure. Ogled prireditve je brezplačen.

V Sloveniji je približno 40 društev, ki skupaj združujejo več kot 5000 članov. Ti imajo skupaj več kot 5000 različnih starodobnih vozil, od motociklov in avtomobilov do traktorjev. Najstarejše vozilo v Sloveniji je v lasti Gasilskega društva Tolmin. Gre za 110 let star Fiatov poltovornjak. Tipičnega lastnika oldtimerja ali starodobnika bi težko opredelili, pravi Janez Uratnik , podpredsednik pri društvu Codelli, kjer se družijo tako stari kot mladi ljubitelji starodobnih vozil, nekaj pa je tudi žensk, na katere so zelo ponosni. Skupno vsem je, da so navdušeni nad tehniko in avtomobili. "To moraš imeti v sebi," pravi Uratnik, ki dodaja, da ljudje velikokrat želijo avtomobil, ki ga je imel že oče, ali pa jim je bil všeč v mladosti, pa si ga zaradi finančnega stanja niso mogli privoščiti.



 

Dražji kot nov

Nov avtomobil ima svojo ceno, ki se nato deset let niža. Najnižja je okoli 15. leta starosti. Pozneje, odvisno od ohranjenosti in ob predpogojih, da avto lahko postane starodobnik, cena začne rasti.

Cene pri starodobnikih so zelo različne. Nekdo bi rekel, da je to ničvredna stara pločevina, spet nekdo drug ne bo spraševal za ceno, samo da ga bo imel. Enolično številko je skorajda nemogoče podati, saj ta variira glede na ohranjenost, znamko ali starost avtomobila. Za nekoga, ki bi se rad začel ukvarjati s tem hobijem, je priporočljivo, da si izbere vozilo, ki je dovolj razširjeno, da se zanj dobi rezervne dele in se ga lahko brez večjih težav obnovi in popravi. Hobi ni niti najmanj poceni. Na vsakih nekaj tisoč prevoženih kilometrov je treba menjati olje, filtre, vsako zimo je treba menjati posamezne dele, tesnila, ležaje. Strasten lastnik v svoj štirikolesnik vloži nekaj tisoč evrov na leto. K vsoti je treba prišteti še znesek za registracijo. Cestnino je treba poravnati v celoti, imajo pa društva dogovor z zavarovalnicami, ki na osnovi knjižice o vozilu oziroma certifikata lastniku ponujajo do 90 odstotkov popusta pri obveznem zavarovanju vozila. Tehnični pregled je povsem enak kot za druga vozila, z nekaterimi olajšavami, kot je na primer merjenje izpušnih plinov.



 

Nasvet za začetnike

Najbolj priporočljivi avtomobili za tiste, ki se želijo začeti ukvarjati s starodobniki, so mlajši fiati, alfe, opel kadeti, volkswagni ali zastave.

Zgodba zase so nadomestni deli. Teh je za vozila znamke Zastava na pretek, težav ne bi smelo biti niti pri iskanju delov za vozila letnik 1970 in mlajša, za starejša pa se je treba krepko potruditi. Najboljši vir je internet, zasilni izhod je obisk strugarjev oziroma kovinarjev, ki nadomestni del naredijo na podlagi priložene slike. Teh je pri nas zelo malo, zato se je pogosto treba odpraviti k dragim specialistom v tujino.

Starodobniki zaradi svojega zgodovinskega in tehničnega pomena niso namenjeni redni uporabi, ampak se uporabljajo predvsem na prireditvah, posebej organiziranih za starodobna vozila. Njihova vrednost pogosto presega ceno sodobnega avtomobila. Ukvarjanje s starodobniki v nasprotju s Slovenijo v tujini ni več zgolj ljubiteljska dejavnost. V Franciji naj bi se v enem samem letu obrnilo kar tri milijarde evrov.



Starodobniki so čez zimo pokriti počivali v garažah. S toplimi dnevi jih bo mogoče pogosteje videvati na cestah. Že v soboto, 19. aprila, bo na Avtosejmu Ljubljana, kjer ob nedeljah poteka sejem rabljenih vozil, start in cilj 1. Rally Ljubljana Classic. Reli bo odlična priložnost za druženje, izmenjavo izkušenj o vozilih, morda pa tudi kot popotnica v svet starodobnih vozil.
Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.