V Evropi vse bolj prisegamo na prihodnost, v kateri bomo vozili tako ali drugače elektrificirane avtomobile, pa naj bodo ti hibridni ali električni. Eden od avtomobilskih proizvajalcev, ki imajo največ izkušenj v električni mobilnosti in tudi precej obsežno ponudbo električnih avtomobilov, je tudi francoski Renault.
O električnih avtomobilih smo sicer začeli bolj resno razmišljati v prejšnjem desetletju, a to ne pomeni, da poskusov ni bilo niti pred tem. Navsezadnje so bili električni avtomobili v zgodnjem obdobju avtomobilizma močno konkurenčni avtomobilom z motorji na notranje zgorevanje, a so pozneje proizvajalci prešli le na slednje.
Električna petka in clio
Pozneje so se na vsake toliko časa pojavili električni avtomobili, ki so bili pretežno omejeni na unikatne ali maloserijske izdelke. Renault je v sedemdesetih letih za francosko pošto izdelal zelo majhno serijo električnih renaultov 5. Opremili so jih z elektromotorjem s precej skromno močjo 7,5 kilovata, ki je zadostovala za hitrosti do 80 kilometrov na uro, doseg pa je v pogojih mestne vožnje z veliko ustavljanji in pospeševanji znašal okrog 110 kilometrov. Poln prtljažnik šestintridesetih 48-voltnih svinčevih baterij so sicer do polne kapacitete polnili dobrih deset ur. Avtomobil je tehtal 1.075 kilogramov, dobrih 300 kilogramov več od različice z bencinskim motorjem.
Septembra 1995 je Renault predstavil clio electrique, električno različico clia prve generacije. V njegov sprednji del je bil namesto motorja na notranje izgorevanje vgrajen elektromotor z največjo močjo 21 kilovatov, ki je avtomobil pognal do največje hitrosti skoraj 100 km/h. Električna energija je bila namesto v svinčevih shranjena v nikelj-kadmijevih baterijah, ki jih je bilo do 80-odstotne zmogljivosti s hitrim polnjenjem mogoče napolniti v uri in pol. Zadostovale so za dobrih 90 kilometrov vožnje.
Clio electrique je bil zaradi tedaj precej nedorečene alternativne tehnologije zelo drag, zato je francoska vlada izdatno sofinancirala njegovo izdelavo, uporabljali pa so ga pretežno francoski elektrodistributerji. Precej avtomobilov se je kljub temu znašlo tudi v lasti posameznikov.
Program Zero Emission
Za električne avtomobile nove generacije je Renault zasnoval program Renault Z.E., pri katerem je Z.E. v imenu kratica za Zero Emission (ničelni izpusti), ki jo najdemo tudi na Renaultovih električnih avtomobilih. Program so leta 2008 na avtomobilskem salonu v Parizu napovedali z električno študijo, ki so jo zasnovali na skrajšanem kangooju be bop. Študijo Z.E. so opremili s 70-kilovatnim elektromotorjem, ki je z elektriko, ki jo je črpal iz litij-ionskih baterij, lahko prevozil do 200 kilometrov.
Naslednje leto so na avtomobilskem salonu v Frankfurtu naznanili, da bo Renaultov program električnih vozil obsegal štiri modele: limuzino fluence Z.E., furgonski dostavnik kangoo Z.E., ultra-kompaktni mestni avtomobilček twizy Z.E. in majhen mestni avtomobil Zoe Z.E., predstavitev prvega serijskega modela pa so napovedali za leto 2011. A še pred tem so na avtomobilskem salonu v Parizu leta 2010 pokazali skoraj dokončno študijo svojega električnega majhnega mestnega avtomobila, zoeja Z.E., za katerega so predvideli tudi možnost hitre menjave baterij na "električnih črpalkah", ki bi bilo hitrejše od polnjenja baterij.
Električna limuzina in dostavnik
Leta 2011 je bil končno predstavljen Renaultov prvi serijski električni avtomobil, renault fluence Z.E., ki ga v Južni Koreji poznajo kot samsung SM3 Z.E. in v bistvu tudi je evropeizirana različica korejske limuzine. Oba avtomobila sta elektrificirani različici limuzin z motorji na notranje izgorevanje.
A fluence Z.E se od "običajnega" fluenca razlikuje tudi po dolžini, saj je 13 centimetrov daljši. Konstruktorji so namreč na ta način zagotovili prostor za baterije, ki so jih vgradili za zadnje sedeže. Baterije imajo kapaciteto 22 kilovatnih ur in zadostujejo za dobrih 185 kilometrov električne vožnje, napajajo pa sinhroni elektromotor z največjo močjo 70 kilovatov. Renault je fluence Z.E. ponudil tudi z možnostjo hitre menjave baterij, ki so jo na Danskem in v Izraelu organizirali v okviru mreže Better Place, a je podjetje žal leta 2013 bankrotiralo.
Še istega leta je sledila tudi električna različica dostavnika kangooja, ki je do septembra 2013 po vsem svetu dosegla prodajo 10.000 primerkov in zasedla desetodstotni delež v vseh prodaji kangooja. Renault kangoo Z.E. se je sicer lahko pohvalil z enakimi dimenzijami kot različice z motorji na notranje izgorevanje, za njegov pogon pa je skrbel sinhroni elektromotor z največjo močjo 44 kilovatov, ki mu je omogočal pospeševanje do elektronsko omejene največje hitrosti 130 kilometrov na uro. Napajal se iz litij-ionske baterije s kapaciteto 22 kilovatnih ur, ki mu je načeloma omogočila doseg okoli 170 kilometrov.
V začetku lanskega leta je dobil baterijo z večjo kapaciteto, ki mu je doseg povečala za dobrih 100 kilometrov, na voljo pa je tudi potniška različica. Renault kangoo Z.E. je sicer osvojil tudi naslov "International Van of the Year 2012", nastopa pa tudi v vlogi testnega avtomobila za preskušanje električne ceste, ki bo omogočala polnjenje baterij med vožnjo in sta jo pri Versaillesu poleg Renaulta zgradili še podjetji Qualcomm Technologies in Vedecom.
Mikro posebnež
Nekaj posebnega je twizy, mikro dvosedežni avtomobilček, pri katerem potnik sedi za voznikom, obstaja pa tudi v lahki tovorni različici. Twizy je leta 2009 na avtomobilski razstavi v Frankfurtu debitiral kot študija, marca 2012 pa je v Franciji zapeljal na mestne ceste.
Vsega 2,30 metra dolgi avtomobilček nima niti bočnih šip, ki jih lahko, če bi ga radi vozili v hladnih zimskih dneh, dokupite. Tudi njegova baterija je majhna in razpolaga s kapaciteto 6,1 kilovatne ure, ki predvidoma zadošča za mestne razdalje do 100 kilometrov. Na voljo je v dveh različicah, ki ju poganjata elektromotorja z močmi štiri ali trinajst kilovatov. Šibkejša različica se imenuje twizy 45 in doseže največjo hitrost 45 kilometrov na uro, zato jo lahko vozite brez vozniškega izpita za osebni avtomobil, močnejša pa se imenuje twizy 80.
Morda je prav zaradi posebnega značaja twizy doživel tudi nekaj slave. Večkrat se je namreč pojavil v glasbenih videih Davida Guette, nekaj jih je odigralo vlogo futurističnega vozila v filmu "The Zero Theorem" Terryja Gilliama, pojavil pa se je tudi v britanski zdravniški drami "Casualty".
Zoe
Konec decembra 2012 so na ceste v Franciji končno zapeljali prvi primerki Renaultovega majhnega mestnega električnega avtomobila, ki so ga poimenovali renault zoe. V prvih mesecih leta 2013 so prodajo razširili tudi v druge evropske države in Zoe se je kmalu uveljavil kot eden najbolj uspešnih električnih avtomobilov.
Zoe je sicer imel tudi zanimivo predzgodovino, saj so ga že leta 2005 v Ženevi na nek način napovedali s študijo renault zoe city car concept, odprtim 3,45 metra dolgim električnim avtomobilom, ki so mu namenili tri sedeže.
Kljub temu ni bilo neposredne povezave med njim in študijo renault zoe concept, ki so ga evropski publiki na avtomobilskem salonu v Frankfurtu pokazali leta 2009. Študija je napovedovala električni mestni avtomobil v velikosti renaulta clia, ki so ga opremili z 71-kilovatnim elektromotorjem, ki je bil vgrajen spredaj in poganjal sprednji kolesi, napajal pa se je iz litij-ionskih baterij, ki so jih vgradili pod zadnje sedeže in predvideli tudi možnost hitre menjave. Po napovedih naj bi imel doseg do 160 kilometrov in dosegal največjo hitrost.
Minilo je še eno leto in jeseni 2010 si je javnost lahko ogledala močno izboljšano študijo zoe preview, v kateri so se zares kazale lastnosti serijskega avtomobila. Zoe preview je namreč opustil posebnosti, kakršna so bila dvižna vrata na študiji zoe concept, moč motorja so zmanjšali na 59 kilovatov, največjo hitrost na 135 kilometrov na uro, doseg pa je ostal enak.
In ko je Renault marca 2012 v Ženevi končno pokazal serijsko izvedbo zoeja, je bila publika že vajena oblik majhne petvratne kombilimuzine, ki je bila s 4.080 milimetri nekoliko daljša od clia. V litij-ionski bateriji shranjena elektrika je zadostovala za do 210 kilometrov vožnje, za katero je skrbel 65-kilovatni elektromotor, s katerim je zoe lahko dosegel največjo hitrost 135 kilometrov na uro. Leta 2015 je prišlo do prve osvežitve, ko je zoe dobil manjši motor. Kljub temu je ostal enako močan, le doseg se mu je povečal za dobrih trideset kilometrov. A v bistvu je šlo bolj za dodatno različico, saj so se tisti, ki so potrebovali hitro polnjenje baterij, še vedno morali odločati za starejši zoe.
Jeseni 2016 je zoe kot zoe ZE40 končno dobil zmogljivejšo baterijo s kapaciteto 42 kilovatnih ur, kupci pa lahko izbirajo tudi med elektromotorjema z močjo 55 ali 66 kilovatov. Zoeju ZE40 se je doseg z novo baterijo povečal na dobrih 400 kilometrov (oziroma realnih 300 kilometrov), omogočila pa je tudi hitro polnjenje, tako da so se lastniki z njim končno lahko brez posebnih skrbi odpravili tudi na daljše vožnje.
Februarja 2018 je Renault predstavil tudi zoe ZE40 R110 z novim 80-kilovatnim motorjem, izboljšano različico dosedanjega 66-kilovatnega, ki je tudi prvi zoejev motor, ki so ga preskusili v skladu s ciklusom WLTP.
Opis zoeja končajmo s študijo ZOE e-sport, s katero je Renault lani na avtomobilskem salonu napovedal, kakšen bi lahko bil v športni izvedbi. Konstruktorji so mu namreč namenili kar dva elektromotorja s skupno močjo 340 kilovatov in navorom 640 njutonmetrov, s katerima bi do 100 kilometrov na uro potreboval le 3,2 sekunde, do 200 kilometrov na uro pa manj kot deset sekund. Seveda je bilo spuščeno tudi podvozje z dvojnimi trikotnimi vodili in nastavljivimi blažilniki, karoserijo pa so v veliki meri izdelali iz lahkega kevlarja. Pomembna je bila tudi satenasto modra barva karoserije z rumenimi dodatki, s katero je Renault namignil na sodelovanje v prvenstvu Formule E.
Slovenska statistika
Za konec pa še nekaj statistike. Kot so nam povedali pri slovenskem zastopniku Renaulta, je bilo v Sloveniji med 1. januarjem in 31. avgustom 2018 prodanih 309 stoodstotno električnih avtomobilov vseh znamk (brez hibridov), poleg njih pa tudi 39 twizyjev, ki uradno sicer niso del statistike prodanih vozil v Sloveniji.
Renault ima na trgu še vedno vodilni položaj v segmentu 100-odstotnih električnih vozil in trenutno dosega 27-odstotni tržni delež. V letošnjem letu so prodali 75 zoejev, 9 kangoojev Z.E. in 39 twizyjev. Prodaja sicer iz leto v leto narašča, saj so samo zoejev v prvih osmih mesecih letošnjega leta prodali 44 odstotkov več kot v istem obdobju lani. Renault je v Sloveniji sicer od leta 2014 v Sloveniji prodal 229 novih zoejev, 69 kangoojev Z.E. in 83 twizyjev. Med njihovimi kupci še vedno prevladujejo podjetja.