S to mislijo v glavi je veliko lažje razumeti, zakaj boste na "rollsa" morda naleteli v svetovnih finančnih metropolah ali v najbolj elitnih počitniških resortih, precej težje pa na "podeželju".
Navsezadnje na leto v obratu v britanskem Goodwoodu ročno in povsem v skladu z željami strank sestavijo le okoli 4.000 vozil, kar je malo več, kot pa zgolj Slovenci vsako leto pokupimo renault cliov. Po rollsih zadnje čase najbolj povprašujejo v gospodarsko cvetoči Aziji in na Bližnjem Vzhodu, zelo močni trgi ostajajo v ZDA in Evropi. Zainteresiranih ne manjka, pa čeprav osnovni rolls-royce brez (obveznih) dodatkov stane pred obdavčitvijo vsaj 300 tisoč evrov.
Britanska znamka je odločilno krojila same začetke avtomobilizma, med drugim nadomestila kraljevske konjske vprege in iz kraljevskih kočij ustvarila luksuzne samovozeče kočije za kralje in ostale najbogatejše Zemljane. Do danes je kljub vmesnim padcem in turbulentim obdobjem, ko so se vmes morali celo povsem ločiti svojo divizijo za izdelavo čislanih letalskih motorjev, nato pa bili v 90. letih udeleženi v medsebojni vojni z Bentleyjem oziroma med Volkswagnom in BMW, uspela ohraniti auro nečesa prav posebnega v svetu avtomobilizma.
Zdi se, da je v novem tisočletju po prehodu v nemško lastništvo bavarskega propelerja znamka Rolls-Royce močnejša kot kadarkoli: imajo povsem novega phantoma, ki postavlja letvico luksuza na štirih kolesih v nove višave, imajo nekoliko manjšega ghosta, pa kupeja wraitha in kabrioleta dawna. Slednjega smo pri Žurnalu24 pred kratkim smeli zapeljati po slovenskih cestah in se v živo prepričati, kaj rolls-royca naredi tako drugačnega od drugih vozil.
Nekaj ozadja o tem, kakšni so tipični kupci rolls-roycov, kako poteka servis teh dragih avtov in o njihovih avtomobilih čez 25 let, nam je razkril Frank Tiemann, ki ima pri Rolls-Roycu privilegij korporativnega komuniciranja za vzhodno Evropo in nekdanjo Sovjetsko zvezo. Pogovor ob čaju, kakopak.
Pri Rolls-Roycu pravite, da je vsak nov model, ki ga predstavite, v tistem hipu najboljši avto na svetu. Običajni ljudje pa velikokrat pravijo, da gre le za močno precenjenja vozila za resnično bogate ljudi. Kaj torej loči rolls-royca od običajnih avtov, pa tudi od luksuznih avtov znamk, kot so Mercedes-Benz ali BMW?
Najprej, sami ne trdimo, da izdelujemo najboljše avte na svetu, temveč k temu predvsem stremimo. Da imamo najboljše avte, pa pravijo naše stranke oziroma ljudje izven podjetja. To reklo “najboljši avto na svetu”, se je Rolls Royca prijelo še leta 1908 in 1909, ko so takrat v časopisih zapisali, da gre gotovo za najboljše avte v tistem hipu. To je bil še čas, ko je bil živ soustanovitelj Henry Royce, naš inženir, ki je imel pred sabo vedno cilj izdelave najboljšega avtomobila v tehničnem, inženirskem smislu. Sami temu pravimo inženirska integriteta. In prav ta filozofija ostaja ključna v našem današnjem razvoju avta. Ni je mogoče videti, lahko pa jo začutiš, saj v sodobnem rolls-roycu dobiš vrhunski inženiring.
Da se rolls-royce razlikuje od drugih avtov, je verjetno posledica, da se je skozi zgodovino preobrazil v nekaj, kar ni le avtomobil, temveč luksuzna dobrina. Nihče ga v resnici ne potrebuje zgolj zato, da bi z njim odpotoval od točke A do B. Naše stranke imajo v svojih garažah po šest, sedem, osem drugih avtov. A po drugi strani lahko rolls-royca personalizirajo v same detajle in ga tako naredijo edinstvenega ter zgolj njihovega. Po tem se razlikuje od “avtov”. Predvsem pa ga odlikuje ta nežna in nenaporna vožnja, po čemer je tako znan.
Moto znamke je “Brez kompromisov”. Ni to danes težko zasledovati v času, ko vsaka znamka v zasleduje predvsem višje marže in išče predvsem možnosti zniževanja stroškov izdelave?
Mi smo resnično strogo za kupce osredotočena družba. Naše stranke so edine, ki odločajo o tem, ali jim rolls-royce ustreza ali ne. Običajno vse te ljudi povezuje zelo malo skupnih stvari, gotovo pa jim je skupno, da ne pristajajo na kompromise. Zato moramo tudi avte izdelovati na takšen način - brez kompromisov.
Kako primerjate vaše avtomobile pred obdobjem, ko je znamka prešla pod lastništvo BMW-ja in nato času po prevzemu?
Če pogledate v leta po 2003 (leto zagona proizvodnje pod BMW, op. a.), nam je uspelo v tem času repozicionirati naše avtomobile. Verjetno v 80. in 90. letih to niso bili najboljši avti na svetu, po prehodu pod nadzor BMW in po njihovih vlaganjih pa smo spet v položaju, da trdno zasledujemo ta cilj. V tem času smo zelo pazljivo in z veliko mero občutljivosti razširili naš portfolijo modelov. Rolls-Royce je bil v najboljših časih že znan po tem, da zmore svojo modelno paleto razporediti za različne namene. To počnemu tudi danes z našimi modeli phantom, ghost, wraith in dawn, s katerimi lahko zadovoljimo najbolj zahtevne stranke.
Kateri bo naslednji model?
Zelo kmalu bomo predstavili svoj prvi 4x4 “high-body” model, ki bo nekaj povsem novega. Naša znamka je sicer že od svojih začetkov znana po modelih, ki so bili prilagojeni za zelo ostra podnebja in področja. Bo pa to naš prvi 4x4 avto in zato nekaj zelo posebnega.
Če vzamemo BMW 760 z V12 motorjem v svoji najbolj najbolj luksuzni opremi. Zakaj sta rolls-royce phantom ali ghost še vedno nekaj bolj posebnega?
Težko je delati primerjavo. Pri modelih, kot sta phantom ali ghost, gre preprosto za avtomobile, ki so s seboj pripeljali neko posebno auro, mit, ki ga ni mogoče primerjati z ničemer v avtosvetu. Konkurenti našim vozilom zato niso druge avtomobilske znamke, temveč helikopterji, jahte ali dragocene ure. Rolls-royca si kupiš, da proslaviš svoj uspeh v življenju, denimo ko uspešno prodaš podjetje, ki si ga pomagal zgraditi, ali ko kupiš novega.
To je smisel, ko narediš takšno investicijo - govorimo o nečem luksuznem, ne pa premijskem, kot je govora v primeru BMW, Mercedes-Benza in pri podobnih znamkah.
Kakšna bo prihodnja usoda pogona pri Rolls-Roycu, kako dolgo boste ostali zvesti svojemu V12 motorju?
Če pogledamo malce dlje v prihodnost, smo lani že predstavili koncept 103X. To je rolls-royce, kot si ga predstavljamo leta 2040, torej čez 25 let. Ta avtomobil ima električni pogon. Sicer ne trdimo, da bodo takrat na cestah le električni avti, morda bo obstajala še kakšna boljša rešitev. Ta koncept tudi ni imel več volana, saj obstaja velika verjetnost, da bomo 2040 imeli na cestah že avtonomna vozila. Osnovno sporočilo za vsem tem pa je, da bomo še tudi čez 25 let še vedno potrebovali mobilni prevoz, s tem pa tudi vozila, kot je rolls-royce. Velja pa omeniti, da pozna Rolls-Royce svojo obliko avtonomne vožnje že od leta 1904, saj od takrat lastnike vozijo naokoli šoferji (smeh).
Koliko rolls-roycov je na cestah v tem delu sveta, kjer leži Slovenija in ali je to po vašem okusu to dovolj?
Žal ne poznam natančnih številk za vašo državo, imamo pa v vsaki državi vsaj nekaj kupcev. Naši avti tudi zelo pogosto prečkajo mejo. Denimo da kupec iz Slovenije kupi rolls-royca pri našem predstavništvu v Münchnu, a ga odpelje na Azurno obalo, kjer ga nato uporablja. Naše stranke živijo zelo mednarodno življenje. Jih prodamo dovolj? To nam sploh ni pomembno. pravzaprav jih nočemo prodati preveč, saj bi s tem le škodili naši znamki, jo naredili preveč vsakdanjo. Ekskluzivnost je nekaj, kar je v sami srčiki naše filozofije.
V Sloveniji po splošno dostopnih podatkih slovensko tablico nosi le 14 rolls-roycov, od tega pa noben ni mlajši od leta 1990.
Če nekdo v Sloveniji kupi rolls-royca, kakšno servisno storitev lahko pričakuje?
Najbližje naše predstavništvo je na Dunaju, kar je praktično na slovenskem pragu. Vendar je za nas pomembna prilagodljivost naših storitev. Če stranka želi, lahko njegov avto prevzamemo na njegovem hišnem pragu ter ga odpeljemo na servis. Če ga ima parkiranega na Azurni obali, pa se lahko dogovorimo za prevzem na tamkajšnjem naslovu, morda v času, ko je lastnik na poslovni poti v ZDA.
Imate torej nekakšne leteče mehanike, ki skrbijo za servis ne glede na kraj?
Vsa naša predstavništva imajo posebno storitev za stranke. Lahko po avto pošljejo tovornjak in ga odpeljejo na Dunaj, lahko izkoristijo čas, ko lastnik z Dunaja odpotuje z letalom.
Še kakšno besedo o "tisti drugi znamki" - Bentleyju. Tudi Bentley kot še ena luksuzna znamka v zadnjih letih cveti. Kako bi sami primerjali med seboj kupce rolls-royca in bentleyja?
Ne morem komentirati primerjave med Rolls-Roycem in Bentleyjem. Lahko pa rečem le, da je Rolls-Royce veliko več kot avto, še posebej če ga primerjam z luksuznimi premijskimi znamkami. To so še vedno avti. Sami nikakor nimamo za cilj čim več prodanih enot, saj žeimo ostati nekaj dragocenega in posebnega s tem, da omogočamo povsem individualen in personaliziran pristop do avta. Po tem se ločimo od avtomobilskih znamk, saj sami niti nismo znamka avtomobilov, smo znamka luksuza.
andrej.leban@zurnal24.si