V aktualnem javnem razpisu za 305 novih policijskih vozil je med tehničnimi zahtevami za nekatere sklope med drugim naslednji pogoj: "Dosežene zvezdice na preizkusnih trčenjih EURO NCAP4* za vozila testirana 2014 in 2015, oz. za vozila testirana 2013 in starejša pa EURO NCAP 5*"
Razlog za ta pogoj je sprememba protokola testiranja pri Euro NCAP-u, saj avti zadnji dve leti ne
morejo več prejeti vseh petih zvezdic, če nimajo vgrajenih naprednih asistenčnih varnostnih sistemov, v prvi vrsti sistema za samodejno prepoznavanje nevarnosti in zaviranje AEB. Iz zapisanega bi bilo mogoče sklepati, da čisto nov model nekega avta nima pogojev za udeležbo na policijskem razpisu, saj da je preveč napreden, vendar so za žurnal24.si s policije naknadno sporočili, da je v razpisnih pogojih mišljeno "najmanj" EuroNCAP 4 ali višje," torej gre za minimalni pričakovani standard.
Vseeno je jasno, da preveč aktivno varni avti niso v ospredju želja pri piscih razpisa. Takole pojasnjujejo, zakaj niso vnesli pogoja o sodobnih pomagalih za preprečevanje nesreč: "Za specialne pogoje kot je na primer sistem za preprečevanje naleta (AEB) je odvisno od namena vozila. Kot primer naj navedemo, da policija kot pooblastilo uporablja tudi 'prisilno ustavljanje prevoznega sredstva' s prevoznim sredstvom. Takšno vozilo na primer ne sme imeti vključen sistem AEB."
Bavarski policisti bodo zahtevali stikalo
Policijski avto se mora torej biti sposoben zaleteti. Ali podobno razmišljajo tudi policijski kolegi drugje? Ponekod sledijo isti filozofiji, da se mora policijski avto po potrebi spremeniti v "ovna", spet drugje pa varnost vseeno postavljajo na prvo mesto. Michael Siefener iz Bavarskega notranjega ministrstva nam je tako pojasnil, da trenutno še ne nabavljajo avtov, ki bi imeli vgrajen sistem samodejnega zaviranja. "Če pa bodo ti sistemi v prihodnje postali v avtih serijski, potem bomo zahtevali, da obstaja možnost njihovega izklopa."
V Nemčiji je na milijon prebivalcev leta 2105 v prometnih nesrečah umrlo 45 ljudi, v Sloveniji 58.
Švedi? "Seveda imamo ta sistem v avtih ..."
Vprašali smo še na švedsko policijo, ki skrbi za varnost v prometno eni najbolj varnih držav na svetu. Tiskovna predstavnica tamkajšnje policije Malin Näfver nam je odgovorila, da so njihovi policijski avti seveda opremljeni tudi s sistemom samodejnega zaviranja. Poslala je tudi obsežni dokument smernic, ki služijo kot podlaga za vsak razpis za policijska vozila. Dokument je datiran s 16. 1. 2016.
V njem med drugim za osebna policijska vozila Švedi brez izjem zahtevajo:
- Avto mora biti v skladu z najmodernejšimi protokoli varnosti, tudi programom Euro NCAP.
- Opremljen mora biti tudi z bočnimi zračnimi blazinami in zavesami.
- ESC sistema stabilnosti ne sme biti mogoče popolnoma izklopiti.
- Avto mora imeti sistem samodejnega zaviranja pred trki v ovire pri nižjih hitrostih (city AEB).
- Vsaj kot opcija mora biti na voljo sistem za nadzor tlaka v pnevmatikah.
- Avto mora imeti sisteme, ki preprečujejo ali olajšajo poškodbe vratu v primeru trkov od zadaj (whiplash).
- Vozila kategorije A (med drugim klasična patruljna vozila) morajo imeti mesti prednjih potnikov zaščitena pred streli v skladu z zahtevo policije.
Zanimivi so tudi pogoji o pogonu švedskih patruljnikov. Če gre za bencinarja, mora imeti moč najmanj 132 kW (180 KM), če za dizla, pa 118 kW (160 KM).
Na Švedskem je leta 2015 na milijon ljudi v prometnih nesrečah umrlo 27 ljudi, kar je za Malto drugi najboljši dosežek v Evropi.
Varen avto za policiste življenjsko pomemben
Lani poleti je močno odmevala nesreča, ko se je v policijski avto na Ižanski cesti pri Ljubljani namenoma z visoko hitrostjo čelno zaletel moški. Pri tem je eden od policistov v konstrukcijsko 20 let stari škodi octaviji umrl, drug je bil hudo poškodovan. Povzročitelj, ki je sedel v varnostno precej modernejšem avtu, je preživel.
Takrat so policisti zelo opozarjali na svoj zastarel in zelo nevaren vozni park. Aktualni razpis, ki dopušča štiri zvezdice za varnost, pa kaže, da bodo še naslednjih 10 ali 15 let policisti vozili avte, ki morda ne bodo ponujali danes že aktualne zaščite.
andrej.leban@zurnal24.si
Veseli naj bodo, če bodo dobili vsaj kitajske gume.
naj bo vsaj zahteva, da ima avto standardno rezervno kolo... Niti stari niti novi Megani nimajo rezervnega kolesa, sistemi s sprejem in polnilnikom zraka pa skoraj nobeden ne dela, če pa že dela ni el. toka v cigaretnem vžigalniku, ker… ...prikaži več ga izklopijo pri montaži zvez in GPS sistema... pol se pa vleko pokliče in se avtomobili vozijo na kamiončkih
Jokajo, kako ni denarja, medtem pa kupujejo opremo, ki je že sedaj zastarela.