Leta 1998, ko je bil prvič predstavljen, je smarta marsikdo gledal z nezaupanjem. Tudi nekateri marketinški triki se niso posrečili, med njimi tisti obvezni stekleni prodajni stolpi. Nekatere izpeljanke, denimo roadster, se v sledečih letih niso proslavile in so tiho odpeljale v zgodovino. A osnova je vztrajala, se izboljševala in vsakdo, ki je zadnja leta že zavil v milijonsko mesto po Evropi, se je moral vprašati, zakaj je tam v primerjavi s Slovenijo doma toliko smartov? Odgovor ni bil nikoli težak, ko pa je bil prvi smart daleč najokretnejši avto v mestu, s katerim je bilo mogoče parkirati kar z nosom naprej celo v bočno zarisan parkirni boks, po potrebi pa se z njim tudi odpeljati po avtocesti na vikend izlet.
Druga generacija bolj kot ne sledi istim izhodiščem okretnosti in vpadljivosti s kančkom prestiža, a s precej bolj sofisticiranimi prijemi. Kot je znano, sta avtomobila plod skupnega razvoja z Renaultom, štirivratnika pa izdelujejo skupaj s twingom v novomeškem Revozu.
Dvovratnik je dolg 2,7 metra, štirivratnik pa 3,5 metra, kar pomeni, da sta zrasla. V primerjavi s prednikoma sta postavljena na precej širše koloteke, ohranila pa sta princip motorja in pogona zadaj. Zaradi tega ju krasi izjemen rajdni krog, ki pri manjšem smartu znaša vsega 6,95 metra, pri večjem pa še vedno odličnih 8,65 metra. V kratkem preizkusu po ljubljanskih ulicah je bilo jasno, da sta malčka igrivo vodljiva, a hkrati galaksije stran od mučnega upravljanja volana v predhodnikih, tudi zato, ker je po novem servoojačan volan variabilen.
Vpadljivosti ima ne gre očitati, pri forfourju bi tudi težko uganili, da gre za dvojajčnega dvojčka twinga. Morda slednji deluje celo malce športneje, tudi po zaslugi steklenih zadnjih vrat, medtem ko je smart bolj šik, še posebej zaradi dvobarvne zunanjosti.
Nekaj poceni trikov ustvari precej bolj mondeno ozračje
Znotraj je razlik med znamkama precej več, zdi se, da so pri smartu z nekaj razmeroma poceni triki precej poživili notranjost v primerjavi s twingom, kar nekaj je zanimivih detajlov, denimo drsnik za upravljanje temperature pri klimatski napravi, barvno-tknaninaste obloga armaturke in vrat ali pa merilnik vrtljajev z integrirano uro, ki ga twingo sploh ne premore, v smartu pa je na voljo vsaj za doplačilo. Volan je lepo ukrojen.
Potem pa se pogled ustavi na prestavni ročici … Tukaj so ga pri Daimlerju vidno polomili, prihranili pa le kakšen evro. Nedoumljivo je, da je v smartu povsem ista kot v twingu. To bi morda še nekako šlo, ampak isto ročico imajo že leta tudi vsi Daciini modeli!
V dvovratnika gresta jasno le dve postavi, ki pa z prostorom ne bi smela imeti težav. Še precej bolj uporaben je štirivratnik, pri katerem se zadnji par vrat odpira kar s 85-stopinjskim kotom, kar je še več kot pri twingu. Med zadnjima dvema sedežema je konzola, ki pa se jo da v primeru zlaganja sedežev odstraniti, tako da v avtu po sili razmer Primož Brezec s svojimi 2,16 metra lahko tudi leži, pa bo še imel štiri centimetre prostora.
Dodan še tretji motor, v pripravi elektrika
Kot twinga tudi smarta poganjata 45- in 66-kilovatna trivaljnika (60 oz. 90 KM), močnejši diha s pomočjo turbine. So pa pri Daimlerju dodali še vmesnega 51-kilovatnega (71 KM), medtem ko dizla ni več, tako kot tudi ne robotiziranega avtomatskega menjalnika. Hvalabogu, bodo rekli tisti, ki so se s slednjim srečali v prvi generaciji. Gotovo bosta sledili tudi električni različici, a za zdaj še ni znano, kdaj.
In nazadnje cena
Tekmecev po velikosti je veliko, po stasu precej manj, opozarjajo pri uvozniku. VW up, škoda citigo, toyota aygo, twingo in še kakšen zraven so tisti pravi mestni avtomobili. Najprej je zanimiva razlika me fortwojem in forfourjem, ki znaša “le” 500 evrov. Vstopna cena prvega s 45-kilovatnim motorjem je 9.990 evrov, drugega pa 10.490 evrov. Zaradi razmeroma majhne razlike je tudi logično, da uvoznik vsaj za Slovence pričakuje prodajo v razmerju vsaj 1:2 v korist večjega modela, medtem ko bo po manjšem posegel tisti, ki potrebuje predvsem prevozno sredstvo zase, ne za prtljago ali druge potnike. Osnovne opreme so tri, dodana pa jim je posebna serija edition #1.
A trgovec s smartom (za zdaj salon le v Ljubljani, v bodoče tudi v Mariborju in prek posebnih “mobilnih trgovcev”) bo imel kar nekaj dela s tem, da bo upravičil razliko do twinga, od katerega je s primerljivo opremo dražji za med 1.000 in 1.200 evri. To pa je v tem razredu vozil vse prej kot malo.