Ob robu prireditve Najboljši za volanom – Best Young Driver, na katerem so se na AMZS Centru varne vožnje pomerili mladi iz štirih držav: Bolgarije i Poljske, Slovenije in Srbije, smo se prav na temo mladih voznikov pogovarjali s predsednikom FIA Regije I Thomas Møllerjem Thomsenom. FIA je izbor za najboljšega mladega voznika oziroma voznico Slovenije nagradila kot najbolj inovativen projekt na področju prometne varnosti FIA Regije I – sicer v mednarodni avtomobilistični zvezi FIA združuje avtomobilske klube iz Evrope, Bližnjega vzhoda in Afrike, tudi AMZS.
Slovenijo ste obiskali z namenom. Na Vranskem je potekalo prvo tekmovanje mladih voznikov, tokrat z udeleženci iz štirih držav. FIA je projekt prepoznala za odličen in ga tudi nagradila. Zakaj?
To je projekt AMZS, v prvem mednarodnem izzivu pa sodelujejo štiri države oziroma mladi vozniki in voznice. Želimo si, da se bo v prihodnje tekmovanju pridružilo še več mladih iz drugih koncev Evrope. Tudi na ta način jih spodbujamo k spoznavanju prometa in pridobivanju izkušenj. FIA združuje avtomobilski klubi po Evropi, prav povsod pa si prizadevamo za varnost mladih v prometu. Zato je pomembno, da skupaj sodelujemo in z vzorčnimi primeri zmanjšamo število žrtev in poškodovanih v prometu.
So mladi vozniki kljub pomanjkanju izkušenj ali mladostniške radovednosti, ko radi raziskujejo hitrost in še marsikaj, varni vozniki?
Generalno gledano obstajajo razlike med državami. Zato je pomembno delo z mladimi vozniki. Omenili ste njihove izkušnje. Ko si mlad, avtomobil pomeni svobodo in povsem jasno je, želijo raziskovati. A raziskovanje v prometu je lahko nevarno. Zato moramo s preventivo doseči, da ne sedejo za volan pod vplivom alkohola, da ne tekstajo med vožnjo, da ko vozijo, ne počnejo nič drugega v vozilu. Iskanje limitov v prometu je izredno nevarno. Zato je tako tekmovanje odlično, da se mladi učijo kako so lahko bolj varni vozniki in udeleženci v prometu.
Kaj je največja težava povezana z mladimi in vožnjo, alkohol, uporaba telefona, prehitra vožnja?
Rekel bi alkohol, v nekaterih državah tudi droge, sledi hitrost, tekstanje … Na ta način se ne zavedamo, kaj se dogaja okoli nas v prometu.
Kako se FIA sooča s težavo alkohola med mladimi vozniki?
Imamo različne kampanje, ne le za alkohol, tudi omenjeno hitrost in tekstanje. Tudi na mednarodnem nivoju. Vsak avtoklub je tudi mobilnostni klub. AMZS v Sloveniji opravlja odlično delo v promoviranju varnosti na cesti.
Hrvaška je pred časom mladim voznikom omejila, kako zmogljive avtomobile lahko vozijo. Ta ukrep danes več ne velja. Je omejevanje pravi pristop, na primer, da ne vozijo hitrih avtomobilov, zmogljivih avtomobilov?
Menim, da je prava pot učenje, informiranje, treniranje njihovih zmogljivosti in vcepljanje zavedanja, naj bodo odgovorni. Tudi v majhnem vozilu ste lahko nevarni. Tudi mali avto lahko privede do istih težav kot večji avto. Omejevanje ni način, način je ustrezno izobraževanje. V Sloveniji imate odličen program, da dve leti po pridobitvi vozniškega izpita mladi opravijo obvezen trening. To je pravi pristop.
Sami ste omenili, da mladi radi preizkušajo limite, prevečkrat tudi hitrostne. V Sloveniji nimamo pravega dirkališča, kjer bi vozniki v varnem okolju tudi sprostili adrenalin.
Nisem prepričan, ali je dirkališče prava rešitev. Lahko je ena od rešitev. Ampak testni center, kot ga imate na Vranskem, je odličen za pridobivanje in testiranje limitov avtomobila. Tudi tukaj se lahko vsak voznik zave na različnih vajah, kako nevarna je lahko vožnja in kako pomembne so izkušnje. Za to ne potrebuješ velikih hitrosti. Za sproščanje adrenalina pa je bolj dirkališče, a to lahko povežemo z moto športom, zato mora biti primerno vozilo, oprema …
FIA veliko denarja in pozornosti posveča moto športu.
Tako je. Da dobiš licenco, moraš opraviti določene programe. Moto šport je lahko pot za tiste, ki bi radi tekmovali in vozili hitro, a v varnem okolju dirkališč in varnih dirkalnikov.
Ali se z AMZS pogovarjate, kako bi skupaj državo prepričali, da bi imeli v Sloveniji naposled dirkališče?
To je odločitev države. Vedno gre za velike stroške in zelo omejeno število dirkačev.
V ZDA je navada, da mladi vozniki vozniški izpit pridobijo s 16 leti. To je možno tudi pri nas, vendar pa moraš potem dve leti voziti ob prisotnosti staršev voznikov oziroma izkušenega voznika. Je bolje pridobiti vozniški izpit pri 16 ali 18 letih?
Ponekod v Evropi lahko vozniški izpit pridobiš s 17 leti. Vedno je dobro, če na začetku ob vozniku sedi izkušen voznik. Po Evropi vidimo izboljšave, manj je žrtev v teh primerih. Ko se učiš voziti so pomembne izkušnje, predvsem v težjih situacijah. Na ta način se naučijo bolj varnega vedenja. Ne pa, da takoj ko dobiš vozniški izpit, preskušaš meje hitrosti.
Tudi FIA pogosto poudarja, kako pomembni so za varnost asistenčni sistemi v vozilih. Bi morali uvesti v šole vožnje obvezno učenje pravilnega delovanja asistenčnih sistemov? Razne raziskave namreč kažejo, da vozniki, ki sistemov ne uporabijo prvi mesec po nakupu vozila, jih verjetno ne bodo uporabljali nikoli.
Ti sistemi so zelo pomembni in vplivajo na manj žrtev in ranjenih v prometu. Naj navedem samo samodejno zaviranje, sistem, ki nas opozarjajo na zapuščanje pasu brez namere, tako kot varnostne blazine in pasovi. Pomembno je, da jih vozniki znajo uporabljati. Ne le mladi, vsi vozniki. Lahko rečem le, da zagovarjam nakup avtomobila z asistenčnimi sistemi. Nekateri sistemi so preprosti. Menim, da bi jih morali podrobno spoznati tudi v šolah vožnje. Na drugi strani je napredek pri teh sistemih hiter. Čez leto dni se pojavijo novi sistemi. Zato je pomembno, da je vsak izobražen o naprednih sistemih v vozilu.
Večina mladih nima dovolj denarja za nove avtomobile. Zato kupujejo manj varne, starejše avtomobile. Bi lahko po vzoru na subvencije ob nakupu električnih vozil, mlade spodbudili s podobnimi ukrepi za nakup novih, bolj varnih vozil z omenjenimi asistenčnimi sistemi, ki pogosto z novimi vozili prihajajo že s standardno opremo?
Vsaka država po svoje subvencionira, ali obdavči avtomobile. Tudi to je ena od možnosti. Menim, da bi bila dobra ideja s subvencioniranjem, ali pa zgolj z manjšo obdavčitvijo bolj varnih vozil, spodbuditi ljudi k nakupu bolj varnih avtomobilov. Pogoji bi morali biti za vse enaki, ne le mlade, saj vsak dan rešujejo življenja.
Lahko FIA kaj naredi na tem področju?
Mi lahko promoviramo uporabo tovrstnih sistemov v praksi in tudi lobiramo znotraj EU. Imamo Euro NCAP, smo del testnega programa za vse nove avtomobile. Skoraj vsako leto dvigujemo letvico za dosego petih zvezdic na testih trčenj. Vedno več serijskih sistemov za varnost je potrebnih za dosego maksimalne ocene, zato imamo danes veliko bolj varne avtomobile kot smo jih vozili v preteklosti. Ko kupujemo avto ne smemo gledati samo na ceno, ampak predvsem na varnost, pasivno in aktivno.
Veliko mladih danes ne vozi. Izpit naredijo šele pri 30-ih ali 40-ih letih. Ali pa starejši, ki vozijo malo in so potem kar naenkrat odvisni od vozila. Je to težava?
Stalna vožnja je vsekakor potrebna. Za varno vožnjo nista dovolj le varen avto in imeti v žepu vozniški izpit. Vsekakor veliko štejejo vozniške izkušnje.
Veliko mladih pa danes sploh ne želi imeti vozniškega izpita. Sploh v velikih mestih, kjer obstajajo različne druge oblike mobilnosti.
To pa je že druga zadeva. To drži. Če živiš v mestu, je potreba po avtu manjša. Vendar pa v Evropi osem od 10 ljudi vsak dan začne s tem, da se usede v avto. Avto še vedno ponuja svobodo odločanja in je za mnoge najboljša oblika mobilnosti, po vsem svetu.
V mestih so popularna e-kolesa in e-skuerji, ki pa so prinesli veliko vprašanj na temo varnosti. Ne le, da so tihi, so tudi zelo hitri. Zdravniki opažajo povsem novo vrsto poškodb, predvsem glave. Zelo priljubljeni so tudi med mladimi.
V vseh državah odkrivajo podobne težave v povezavi z varnostjo e-skuterjev, ki so hitro postali popularni. Bolj ogroženi so tudi pešci. Menim, da moramo določiti pravila za uporabo e-skuterjev, še posebej v centrih mest. Tretirati bi jih morali enako kot kolesarje, voznike mopedov … Treba je določiti jasna pravila, da bo promet potekal gladko in varno. Trenutno vlada kaos na tem področju. Moramo uporabiti izkušnje in postaviti pravila, ki bodo ustrezna za vse.
Spet bonus za bogate,ki vozijo avte od 30tisočakov pa navzgor brez omejitve,siromak,ki si lahko privošči tisto,kar najcenejše nudi trg te bonitete ne bo deležen- si pa po najnovejši blokadi najema kredita tako ali tako ne bo mogel privoščiti niti bicikla...
Najprej naj ukinejo DMV in ostale dajatve, ki vozila naredijo dražja kot so v Nemčiji, pa bo že marsikdo lahko kupil kaj boljšega. Pri nas vedno država grebe na kup davke, potem pa bi nekaj subvencionirali ... Samo zato, da… ...prikaži več upravičijo še par deset služb na kakšnem uradu.
Ta država hudo zgublja kompas. Fural boš tisto kišto (če sploh), ki si jo lahk kupiš, ne pa spet neko sofinanciranje - dejte se že enkrat sprijaznit za socializma ni več. Če maš za Dacio, vozi Dacio, če maš za… ...prikaži več Volvota pa Volvota.