Ko je Nissan pred nekaj meseci na slovenskem trgu predstavil model ariya, je postalo dokončno jasno, da se s tem modelom dokončno zaključuje neko vzporedno obdobje v razvoju električnih avtov. Ariya namreč za hitro polnjenje uporablja priključek CCS, tako kot praktično vsi ostali novi električni avtomobili.
S tem je tudi Nissan uradno izobesil belo zastavo, potem ko je bil kot pionir razvoja serijskih elekričnih avtov hkrati tudi eden najbolj zagretih zagovornikov standarda CHAdeMO.
Standard CHAdeMO so leta 2010 skupaj s tamkajšnjimi energetskimi velikani vzpostavili japonski proizvajalci vozil Toyota, Nissan, Subaru in Mitsubishi. Tudi Honda je bila zraven.
Gre za kratico iz besed "charge de move", kar v zelo prostem prevodu pomeni polnjenje na poti, medtem ko v japonščini hkrati fonetično zveni podobno kot njihovo povabilo na čaj. Približno toliko časa naj bi namreč trajalo polnjenje električnega avta, kar je bilo za tiste čase nekaj izjemnega.
Šlo je za prvi širše uveljavljeni standard za hitro polnjenje vozil, s katerim so bili vsaj na začetku opremljeni vsi japonski modeli. Prva generacija je zmogla polnjenje z močjo do 62,5 kW, kar je takrat "ultra" hitro. Druga generacija pa je že omogočala polnjenje pri 400 kW. Standard CHAdeMO je bil znan tudi po svoji prilagodljivosti pri komuniciranju z omrežjem, saj je bil razvit z mislijo, da bodo avtomobili lahko energijo iz svojih baterij delili z drugimo porabniki, hišo ali pa kar omrežjem.
CHAdeMO so imeli vgrajenega številni baterijski avti, od malega pionirskega baterijskega trojčka mitsubishi i-MiEV, citroën C-zero in peugeot iOn, do priključnih hibridov mitsubishi outlander in eclipse ter seveda prvega električnega evropskega avta leta iz leta 2011 nissan leafa.
Pokopala ga je odločitev EU
Vendar pa je CHAdeMO doživel velikanski udarec, ko je leta 2014 Evropska unija predpisala, da morajo imeti na njenem ozemlju vsa polnilna mesta na enosmerni tok obvezno vgrajen vtič CCS Combo 2, ki omogoča kombinirano uporabo Typ 2 (Mennekes) kabla za polnjenje na izmeničnem toku. Avti s CHAdeMO standardom morajo imeti za kaj takšnega še dodatni Typ2 vtič. CHAdeMO standard je s to odločitvijo pri vzpostavljanju infrastrukture v Evropi postal neobvezen, evropski proizvajalci pa so se vsi odločili za CCS in tudi pri Tesli, ki je prevzel štefatno palico najbolj prodorne znamke, so šli v smer združevanja z evropskim, ne pa japonskim standardom.
Japonski proizvajalci so tako eden za drugim začeli vsaj pri izvozu namenjenih vozilih opuščati CHAdeMO in ga nadomeščati s CCS. Nissan model leaf je bil eden redkih velikoserijskih baterijskih vozil, ki smo ga v Evropi na polnilnicah videli na CHAdeMO standardu. Ko so pri Nissanu leafa nedavno upokojili in pri ariyi prešli na CCS, je bilo jasno, da je zgodba bolj ali ne končana.
V Sloveniji obstaja, a ne v izobilju
V Sloveniji je sicer na voljo kar nekaj polnilnic, ki imajo tudi CHAdeMO priklop, a so glede na podatke Plug Share omejene predvsem na Ljubljano ter avtocestni križ. V prodaji je sicer adapter, ki omogoča polnjenje na CCS vtičih, ki pa ni poceni.
Več kot očitno je torej, da bo v nekaj letih CHAdeMO standard obstajal le še v zgodovinskih knjigah o razvoju električih avtov. Hkrati je to tudi opomnik za tiste, ki morda razmišljajo o rabljenem baterijskem modelu ali priključnem hibridu s CHAdeMO hitrim polnjenjem.
Rableni bodo še bolj neuporabni, he-he!