Laserski žarki. Večina jih je spoznala iz mečev v filmu Vojna zvezd. Zdaj se selijo v avtomobilske žaromete. Preizkusili smo jih v prototipnem vozilu BMW serije 7, s katerim smo se ponoči zapeljali po podeželju in vaseh.
Prvi vtisi
Osvetljujejo tako daleč, da bi v temi, če bi bile naše oči tega zmožne, brali s pol kilometra oddaljenega znaka. Vseskozi svetijo z maksimalno močjo in osvetljujejo tudi okolico vozila, zato zunanji opazovalci ne glede na hitrost vedno vedo, kje je avto. Vrteči moduli omogočajo razsvetljevanje v temnih in najbolj zavitih ovinkih. Ko se nasproti pripelje avto, ga IR-kamera zazna, laserji pa se v trenutku samodejno izklopijo, takrat svetijo le LED-žarometi, ko se avtomobil odpelje mimo v nekaj milisekundah laserji spet svetijo s polno močjo. Slabih točk je malo, predvsem cena, ki je še neznanka, v prihodnosti bodo delovali tudi v povezavi z GPS sistemom in navigacijo. Takrat bodo žarometi v nprej vedeli, da se približujejo naselju ali tunelu.
Žarometi na pragu revolucije
Tehnologija avtomobilskih luči je na pragu revolucije. Hibridni BMW i8 bo letos prvi, ki bo cesto osvetljeval z laserskimi žarometi.
Danes razširjeni ksenonski žarometi cesto osvetljujejo 250 metrov pred vozilom, LED-žarometi svetijo še 50 metrov dlje, laserski bodo kmalu cesto osvetljevali 600 metrov daleč. Prednosti laserske tehnologije je ogromno. V primerjavi z LED-žarometi je poraba energije za tretjino manjša, kar je pomemben prihranek energije za baterije pri hibridih in kasneje električnih vozilih, kjer bo vsak kilovat, ki ga ne bo treba zagotoviti delovanju porabnikov za hlajenje in gretje vozila, servo volan ali zabavne sisteme, dobrodošel.
baterije
Tehnologija je zapakirana v “paket” velikosti cigaretne škatlice. V nasprotju z umetno in sončno svetlobo so valovne dolžine laserske svetlobe vedno enake. To pomeni, da je vzporedni snop svetlobe žarka pri laserju usmerjen izrazito točkovno. Svetloba se ne razprši, zato je svetilnost bistveno intenzivnejša kot pri LED-diodah.
Žarek ni nevaren
Ker bi bil moder laserski žarek očem nevaren, ga z vmesno fluorescentno fosforno lečo spremenijo v povsem belo svetlobo, ki je očem prijetna. V i8 bo laserska tehnologija del doplačljive opreme. Kasneje se bo selila tudi v druga vozila BMW, najprej v premijska, čez leta pa v vse preostale modele, so nam zaupali Bavarci, ki cene zanje še niso določili. Z uvedbo v Evropi ne bo težav, saj vsak žaromet oddaja 344 luksov svetlobe – to je luks pod zakonsko določeno mejo standarda ECE. Težave so v ZDA, ki bodo primarni trg za i8. Tam je svetilnost omejena na 128 luksov, ki jih zdaj dosegajo klasične LED-diode. Pri BMW so nam zaupali, da se še niso odločili, ali bodo zaradi tega to opcijo onstran luže sploh ponudili.