Mlada znamka koncerna Volkswagen, španska Cupra, se je pri nas uveljavila s prvim lastnim modelom, športnim terencem formentor. Kmalu je sledil prvi 100-odstotno električni avto - born. Born je sorodnik VW ID.3, vendar z veliko posebnostmi, predvsem pa stavi na dinamiko in športno obliko. Tokrat smo v roke dobili najbolj zmogljivo različico s prav posebnim paketom, ki izboljša dinamične sposobnosti na cesti.
Da elektrika ni primerna za vse kupce in ima določene omejitve, se danes dobro zavedajo proizvajalci vozil, ki zato predstavljajo različne pakete opreme, moči elektromotorjev in tudi različne velikosti baterije. Born je tako na voljo s tremi različno zmogljivimi motorji in baterijami, kar se seveda odraža tudi na dosegu, pogostosti polnjenja in ceni.
Obrača glave
Cupra je ena od tistih znamk, ki ciljajo na čustva kupcev. Agresivna oblika nakazuje na dinamično plat vozila, ki ima pogon speljan na zadnji kolesi. Za zdaj pri bornu ni na vidiku različice s štirikolesnim pogonom, česar niti nismo pogrešali, saj je avto tak, kot je videti na prvi pogled - zabaven in edinstven. Nos vozila spominja na morskega psa, športni zadek, ki je na videz zelo širok, dopolnjuje usmernik zraka in izrazit difuzor. Mogoče je izbrati do 20-palčna kolesa širokega profila, temu prilagojene so večje zavore, širše so tudi pnevmatike Michelin Pilot Sport EV. Del paketa je tudi prilagodljiv nadzor podvozja DCC, športni volan in cupra način vožnje.
Več prostora kot v leonu
Zaščitni znak vozila so tudi bakreni detajli, ki jih najdemo na karoseriji in v kabini. Kabina je zasnovana v duhu digitalizacije. Serijski so školjkasti sedeži, zasnovani iz trajnostnih materialov. Izdelani so iz plastičnih odpadkov, odstranjenih iz oceanov. Omeniti velja Cuprin volan s satelitskimi gumbi in podporno sredinsko konzolo z zaslonom na dotik, ki meri do 12-palcev. Tudi merilniki so seveda digitalni, voznik pa podatke o vožnji pridobiva še na projekcijskem zaslonu nadgrajenim z razširjeno resničnostjo.
Zanimivo je, da je kljub temu, da vozilo na zunaj deluje zelo kompaktno, prostora v kabini več kot v Seatovem leonu. Sedi se višje in bolj pregledno, pri čemer je težišče zaradi baterij, nameščenih v dno vozila, nižje. Zato se bo voznik za volanom počutil bolj športno. Tudi prtljažnik je večji kot pri leonu, in sicer za pet litrov - meri od 385 do 1267 litrov. Tudi obračalni krog je manjši kot pri leonu.
Dodaten pospešek
Kot smo pojasnili, je cupra born na voljo s tremi različno zmogljivimi elektromotorji, na voljo pa je tudi paket za povečanje moči za dodatnih 20 kW na 170 kW (231 KM). In prav slednji paket je bil v središču našega tokratnega druženja z bornom, ki je imel v dno vgrajeno 77 kWh baterijo, s katero e-boost paket prihaja že v kompletu. Ta funkcija s pritiskom gumba omogoča takojšnjo dodatno zmogljivost, kar se odraža predvsem v dodatni moči in posledično bolj dinamičnem doživetju vožnje.
Ta paket torej izboljša zmogljivost avtomobila s povečanjem moči. Temu je treba dodati še druge izboljšave glede na druge modele skupine z isto platformo, kot je npr. tudi bolj športno vzmetenje, znižanje višine karoserije in ESP, ki ga je mogoče preklopiti v športni način in popolnoma izklopiti. Kljub naštetemu to ni neudoben avtomobil. Morda bo kakšno luknjo predelal malo bolj na trdo, a v osnovi se pelje zelo lepo in udobno.
Opozoriti je treba, da je motor zadaj, pogon na zadnja kolesa, njegovo nizko težišče in skoraj 50:50 porazdelitev teže na vsako kolesno os. To so atributi, ki so se med ovinki obnesli presenetljivo dobro za električni avto. Avto je izredno vodljiv, volan je natančen, pospešek s 77 kWh baterijo pa točno sedem sekund, kar je celo nekaj več kot pri različici z manjšo kapaciteto baterije e-Boost z 58 kWh. Predvsem na račun teže. To, da je največja hitrost omejena na 160 km/h, nas ni zmotilo, saj je bistvo takšnih avtomobilov hipen pospešek, pa naj bo to z mesta, pri 50 km/h, ali 100 km/h. Vedno preseneti, koliko navora se, ne glede na hitrost, prenese na kolesa. V praksi to pomeni, da lahko v vsakem hipu švignemo mimo vozila pred nami.
V kombiniranem ciklu naj bi zmogel s polno baterijo prevoziti 549 kilometrov, v praksi se ob dinamični vožnji in v mrzlih dneh doseg pri večjih hitrostih na avtocesti tudi prepolovi. Z ekonomično nogo pa skrbi ni. Tudi ob vsakodnevni vožnji iz Ljubljane v Brestanico in nazaj, po avtocesti, pri hitrosti 130 km/h. To smo preizkusili mi. Nekdo, ki ima možnost polnjenja doma in se za kratek čas ustavi na hitri polnilnici, ali pa ga za krajši čas priklopi na polnilnico med službenim časom, se lahko s takim vozilom tudi po avtocesti vsak dan vozi iz Maribora ali Kopra v Ljubljano in nazaj. Tudi zato, ker je moč polnjenja do 170 kW, kar pomeni, da je v optimalnih razmerah dovolj skok v toaleto na bencinski postaji, da na hitri polnilnici baterijo za naslednjih 100 kilometrov poti napolnite v nekaj minutah. Medtem pa na domači vtičnici baterijo polnite z močjo 11 kW izmeničnega toka.
Pod črto
Morda se kdo ne bo strinjal, da je to športni avto. Če športnost dojemate kot zabavo in s tem povezane občutke v vožnji, je to prav gotovo športno vozilo. Na dirkališču pa bi bila s tem vozilom že druga pesem. Bolj mu pašejo kratki in hitri pospeški, kot pa dolge ravnine in dolgi ovinki.
Cupra born je učinkovito vozilo. Z 231 KM in 310 Nm navora, potiska v nobenem primeru ne manjka; čeprav je logično, da je najbolj odziven pri nizkih hitrostih, na primer v mestu ali v zelo zavitih odsekih. Tam je bolj zabavno kot v marsikaterem športnem avtomobilu.
Pogrešal sem obvolanska ušeska za rekuperacijo. V izbirniku prestav imamo način B za rekuperacijo energije, ki je odvisna od izbranega načina vožnje.
To je prav gotovo eno najboljših električnih kompaktnih vozil tega trenutka in bi mu osebno dal prednost pred VW ID.3. Tako na področju dizajna, vožnje kot zaznavne kakovosti v kabini.
Tak avto ni poceni, zato jih tudi veliko ne bo na naših cestah. Z e-boostom in zmogljivejšo baterijo stane namreč nekaj več kot 50 tisočakov.
Gumbe je pa muca snedla??!
A to bi naj bil športni avto? No ja po obliki morda, po pospeških in končni hitrosti pa Zastava 101 ... Halo Pa še cena je močno pretirana...
če ne gre z lepa, gre pa z grda ..........namreč v ----- graben.