V letu 2018 je šlo skozi moje roke okoli sto testnih avtov. In eno težjih sloves je bilo prav gotovo tisto od forda focusa 1,5 ecoboost karavana. Ko sem se zelo nerad poslavljal od testnega avtomobila, sem skušal najti kakšen dober razlog, zakaj bi sploh še želel kupiti večjega forda mondea. Ali kakšnega drugega velikega karavana znotraj "ljudske klase".
Tole nas sicer moti ...
Začnimo pa najprej s kritiko oziroma glavnima zamerama, ki sta mi ostali od karavanskega focusa. Od kombilimuzine je podaljšan za skoraj 30 centimetrov, seveda predvsem na račun prtljažnika. Fordovci želijo novega focusa primerjati s premijskimi izdelki nemških znamk, a do tam mu vsaj pri občutku, kako se poskrbi za notranji ambient, še nekoliko manjka. Tako pri vidni kot barvni monotonosti. In ob skorajšnjem prihodu naslednjega golfa, ki napoveduje globok skok v digitalizacijo, bo izgled klasičnih voznikovih merilnikov focusa deloval še bolj iz neke prejšnje dobe. Da sploh ne omenjam primerjavo z mercedesom razreda A in njegovim MBUX sistemom z dvema velikanskima "televizijama".
Drugo, tudi za vodilne "ljudske" avte nepričakovano presenečenje pa focus skriva na drugi klopi - avto nima zračnih rež klimatizacije v višini telesa. In to vsi potniki vključno z voznikom pri iskanju nastavitev temperature, ki naj ugajajo vsem, še kako občutijo. Ford, reže tam zadaj pač res niso premium lastnost, če pa jih tvoja neposredna konkurenca vgrajuje že vrsto let!
... ampak ostalo "laufa"!
In sicer? Sicer je focus avto, v katerega se voznik, ki išče precej več kot le premikajoči se družinski zaboj "A -> B" lahko hitro zaljubi.
Zaradi zunanjega videza, ki je uravnotežena mešanica športnosti in elegance, preverjeno opazne tudi pri avtomobilskih laikih. Karavanski zadek ima oblikovni smisel in ni le dodana "lego kocka."
Po poplavi vseh mogočih križancev in suvov mi je bilo pravo olajšanje znova sedeti športno nizko za vozniško naravnost pozicioniranim volanom. Ta je s servoojačevalnikom zelo dobro uravnotežen, kar pomeni, da zahteva toliko angažmaja, da se voznik počuti kot voznik ne zgolj upravljalec. Le sistem za asistenco držanja prometnega pasu mora ob tem izklopiti, ker je eden najbolj agresivnih v modernih avtih in sem imel med vožnjo na avtocesti velikokrat neprijeten občutek, da mi želi iztrgati volan iz rok.
Ergonomija samih stikal mi je bila bolj kot po videzu všeč zaradi uporabnosti, saj je Ford očitno našel pravo kombinacijo med funkcijami, ki se jih nadzira s fizičnimi tipkami, ter onimi drugimi, ki se jih vklaplja prek "nasajenega" sredinskega zaslona. Fordov infozabavni sistem tretje generacije je raznovrsten, povezljiv, hiter in logičen izdelek, a si prisluži črno piko zaradi neznanja slovenščine. Pri glasovnem upravljanju (kdor ga potrebuje) so najnovejši sistemi v nekaterih premijskih avtih ali pa kar Googlov asistent že kilometre spredaj.
Eden velikih plusov avta je gotovo notranja prostornost. Še posebej velja to za zadnjo klop, saj sem imel občutek nadpovprečne prostornosti za kolena, ki mu težko parira tudi kakšen karavan iz višjega razreda. Spredaj na občutek zračnosti gotovo vpliva sredinska konzola, na kateri v primeru avtomatskega menjalnika ni klasične ročice, marveč "jaguarski" vrtljiv gumb. Njen rob je obdelan z mehko plastiko, kar voznikovo koleno hitro pohvali.
Največji preskok? Prtljažnik!
Prav tako se izvrstno odreže prtljažnik, ki je bil tradicionalno ena najšibkejših točk vseh dosedanjih focusov, tako glede velikosti kot uporabnosti. Novega focusa pa odslej umeščam med najboljše v razredu. Ne toliko zaradi ogromnih 608 litrov praznega prostora, s katerim kar za okoli 80 litrov preskoči mondea karavana, kot še bolj zaradi možnosti prerazporejanja dvojnega dna v različne uporabne oblike in prostorčke, pa zaradi kljukic in podiranja naslonjal (2:1) v ravno dno iz prtljažnika. Ne, vsega tega ne znajo niti tisti konkurenti, ki se hvalijo z večjim nahrbtnikom. Da, v mislih imam golfa in octavio.
Vožnja! Focus ostaja zvest temu, da mora biti izkušnja na visokem nivoju, kot eden zadnjih pa je popustil trendu, da prek gumba lahko nekoliko prilagajamo odzivanje pogona na različne dodatne zahteve - eko, športna, "mokra" vožnja. Podvozje ostaja bolj v polju trdote kot mehkobe, kar je znova pisano na kožo "voznikom." Lega se mi je v mokrem zimskem vremenu zdela nadpovprečno zanesljiva, avto pa vodljiv.
Testnik je bil opremljen z 1,5-litrskim turbotrivaljnikom z zajetno zalogo moči 110 kilovatov. Vse dobro o njem, kar se tiče voljnosti nabiranja vrtljajev in ustvarjanja moči ter navora, a težka noga pri bencinarju hitro dvigne porabo v polje, kjer se orosi oko in sprazni denarnica. Funkcija deaktiviacije enega valja v primeru manjših obremenitev se takrat ne pozna. Z bolj preudarno vožnjo, ki vključuje tudi kakšno pospeškovno eskapado, je mogoče porabo obdržati pod osmimi litri.
Osemstopenjskemu avtomatskemu menjalniku pa se ne bi odpovedal, saj dviguje udobje vožnje visoko in se kar dobro odziva na športne potrebe. Z njim pride do izraza tudi funkcija za zastoje stop&go, ki je le ena v plejadi številnih asistenčnih sistemov focusa. Med njimi velja še posebej omeniti samodejno prilagajanje omejitvam radarskega tempomata, zelo dobre prilagodljive LED žaromete in zadnjo generacijo parkirnega asistenta, ki ne zahteva nikakršnega angažmaja voznika več. Za podobno izkušnjo pri kakšnem drugem avtu si morate kupiti mercedesa.
Testni avto je imel bogato titanium business opremo. V kombinaciji z osemstopenjskim menjalnikom je ocenjena na 25.370 evrov. Veliko? Prav gotovo ni malo. A po zunanji dolžini večji, manj prostoren, manj napreden, slabše opremljen in manj vozljiv mondeo karavan je vsaj pet tisočakov dražji. Ne, ne potrebujem mondea.
Novi ford focus karavan je v poplavi kompaktnih križancev in terencev ena najbolj atraktivnih alternativ za družine v tem hipu. Izgled, prostornost, uporabnost in vožnja - vse se poklapa. Focus je v svojem razredu med tekmeci, kot so golf, leon, megane, astra, octavia in drugimi, znova našel tla pod nogami, vprašanje je le, če ni zaradi razvoja segmentov že nekoliko pozno.
Podatki o vozilu (ford focus karavan 1,5 EcoBoost avt. titanium business)
Motor: 1.497 cm3, turbobencinar
Moč: 110 kW (150 KM) pri 6.000 vrt/min.
Navor: 240 Nm od 1.600 vrt./min.
Dimenzije (D x Š x V v mm): 4.668 × 1.825 × 1.494, medosna razdalja 2.700
Prtljažnik (v litrih): 608-1.650
Poraba na testu: 8,3 litra/100 km (mešani cikel), normni izpust CO2: 133 g/km
Zmogljivosti: 208 km/h, 8,9 sekunde od 0 do 100 km/h
Cena v evrih: 25.370 (osnovni)/32.190 (z dodatno opremo)
Konkurenti: VW golf, seat leon, renault megane, hyundai i30, kia ceed, peugeot 308, opel astra ...
PLUSI: videz, dinamičnost, LED žarometi, asistenčni sistemi, menjalnik, prostornost, prtljažnik.
MINUSI: poraba, ni zadnjih zračnih rež.
V naslov napišete, da je to najboljši ljudski karavan ta hip, potem pa v opisu najprej začnete s kritiko. Se pozna, da ste hodili v zamorjene, slovenske šole. Oglejte ali preberite si raje kakšen angleški test, da se naučite avtomobilsko novinarske obrti!