Kaj je kupcem najpomembneje, ko kupujejo naslednji družinski avto? Različne resne raziskave dajejo bolj ali manj podobne rezultate. Družine običajno iščejo kombinacijo praktičnosti, varnosti in udobja. Visoko na lestvici prioritet pa so še vedno razumni stroški nakupa ter vzdrževanja, v prvi vrsti porabe. Seveda pa mora biti celoten paket všečen tudi očem, ne le razumu.
Opel grandland druge generacije je naredil velik premik naprej v primerjavi s predhodnikom. Saj ta ni bil slab, a ga je nekako povozil čas pri udobju, uvajanju digitalnih rešitev in sodobnih pogonov. Kako hitre in obsežne so spremembe, v katerih živimo, govori tudi dejstvo, da se je Opel vmes poslovil od razreda večjih limuzin, ki ga je vedno pomagal sooblikovati, nazadnje z insignio. Ta je bila kot karavan zelo popularna tudi pri družinah.
Grandland nastopa v C-SUV segmentu, ki je eden najbolj konkurenčnih razredov. Nemogoče je s prstom pokazati na najboljši avto v tej množici, saj ima vsak vsaj nekaj dobrih lastnosti kot tudi nekaj kompromisov. Za prodajni uspeh je eden ključnih dejavnikov cena oziroma kaj dobi kupec za svoj denar. Brez težav lahko zapišemo, da je pri grandlandu presek vseh dobrih lastnosti zelo ugoden. Kot tak je lahko tudi pravi duhovni naslednik nekdanjih enoprostorcev.
Kako grandland odgovarja na sodobne družinske ankete?
Praktičnost:
Ključni informaciji sta povsem nova platforma in za skoraj 20 centimetrov daljša razdalja od prve generacije (zdaj 4,65 m). Grandland je tudi nadpovprečno širok, saj brez ogledal presega 1,9 metra širine. Vse to omogoča večji in bolje izkoriščen notranji prostor.
Družina najprej pogleda drugo klop in prtljažnik. Za razliko od marsikaterega petsedežnega suva je grandland s sedeži dejansko primeren za družino s tremi otroki. Argumenti so naslednji: grandland ima ravno dno, stestirano veliko prostora za noge, gležnje in ramena, predvsem pa tri prave sedeže. Sredinski je resda malo ožji, a še vedno udoben. Pripenjanje otroških sedežev na zunanja sedeža je poenostavljeno, le sredinski nima isofix pritrdišča.
Klop sicer ni vzdolžno pomična, mogoče pa je nastavljati naslonjala. Ta se lahko delijo po tretjinah, kar tudi ni samoumevno za ta razred vozil. Prevoz smučk v avtu s štirimi potniki brez strešnega kovčka je enostaven scenarij. Podrta naslonjala pri dvignjenem položaju prtljažne polovice tvorijo skoraj ravno dno. Osnovnega prtljažnika je na papirju za 550 litrov. Da je to dovolj tudi za daljši družinski potep, smo dokazali s 4.300 kilometrov dolgo potjo in petimi osebami. Dobra lastnost prtljažnika je namreč izkoriščenost: ima stranske vdolbine, razmeroma veliko je mogoče spraviti pod polico dna, po potrebi za prevoz velikih predmetov pa jo povsem odstraniti.
Ne gre zanemarit premišljeno zasnovanih odlagalnih mest v potniškem delu, pri čemer je še posebej uporaben velik in hlajen predal med prednjima sedežema. Dovolj je priključkov za polnjenje elektronskih naprav med potjo. Za zadnjo klop so namenjene zračne reže tako za noge kot telo. Manjka pa jim klasičen drsnik za nastavitev pretoka, kar je nekoliko moteče. So pa zadaj vedno odvisni od sprednjih nastavitev, ni opcije triobmočne klime.
Varnost:
Grandland se temu področju posveča ne le na papirju temveč tudi praksi. Med varnostni element se šteje tudi enostavnost upravljanja z nekaterimi ključnimi nastavitvami med vožnjo. Tu se izkaže razmišljanje preizkušene nemške šole, saj Opel bolj kot sorodni francoski modeli ali pa celo kot konkurenca iz koncerna Volkswagen ohranja 'slepi' pristop fizičnih stikal. Na primer za klimatsko napravo in za druge velikokrat uporabljene funkcije.
Ne razočara niti pri ostalih 'kljukicah'. Ob morebitnem nakupu grandladna velja nameniti denarni vložek v ločen paket asistenčnih sistemov, ki še dodatno dvignejo udobje. Prilagodljivi tempomat še posebej v sodelovanju z asistenco za smer deluje v redu in predvidljivo. Zelo prav pride tudi opozarjanje pred mrtvimi koti. Odlično se obnese 360-stopinjska vzvratna kamera, ki pri parkiranju izniči slabši pregled z voznikovega sedeža nazaj. Že dolgo so zaščitni znak Opla nadpovprečni prednji žarometi. Testni grandland je imel v doplačljivem paketu tehnologij matrične žaromete, ki so močno olajšali vožnjo v temnem delu noči in so zelo priporočljiv varnostni dodatek. V paketu tehnologij je tudi HUD projekcijski zaslon, ki na ličen in nevsiljiv način prikazuje podatke o vožnji na vetrobranskem steklu. Eden od plusov je tudi razmeroma enostaven izklop tistih pomagal, ki glede na tip ceste oziroma cestna pravila niso relevantna.
Grandland je na vse ostrejšem Euro NCAP testu prejel štiri od petih zvezdic, dejansko so mu zgolj prepisali oceno iz tehnično sorodnega peugeota 3008. Dobro se je njegova struktura izkazala pri pasivni varnosti, med drugim ga je pri aktivni varnosti omejilo pomanjkanje opozorila na pripetost zadnjih potnikov.
Udobje:
Tretji zelo pomemben kriterij pri nakupu družinskega avta ima veliko skupnega z že opisano prostornostjo potniške kabine in delovanjem raznih podsistemov. Občutek o stopnji udobja je vsaj delno subjektivne ocene, a na podlagi dejstva, da sem v avtu preživel ogromno kilometrov in ur, lahko podam zelo pozitivno oceno.
Dobro počutje v grandlandu temelji na številnih temeljih. Najprej je tu sama oblika notranjosti, pri kateri za razliko od nekaterih konkurenčnih modelov ni 'težkih' elementov, ki utesnjujejo. Nasprotno deluje armatura čisto in dolgoročno sveže. S trikom v vrata vgrajenih prezračevalnih rež so notranjost še dodatno razširili. Domačnost stopnjuje uporaba svetlih in na otip večinoma prijaznih materialov, tršo plastiko so uporabili na manj dostopnih mestih.
Omenil sem že enostavnost upravljanja s ključnimi funkcijami, dobro je poskrbljeno za telefon na posebnem ležišču, zrcaljenje funkcij na sredinski zaslon deluje brez težav. Nenazadnje je tu volan, ki so se mu pri Oplu vedno znali posvetiti in nudi pravšnji oprijem in enostavnost uporabe obvolanskih tipk. Voznikov zaslon je primerno informativen.
Sprednja sedeža sta že pri srednji GS opremi serijsko opremljena z ergonomskim certifikatom AGR. V praksi to pomeni, da se telo med vožnjo utruja bistveno počasneje ali pa sploh ne. Klimatska naprava deluje prepričljivo, med našim testom se je morala spopasti z razmerami zunanje temperature zraka prek 50 stopinj Celzija. Dobro deluje tudi opcijska filtracija oziroma zaščita pred zunanjim umazanim zrakom.
Vožnja:
Grandland ne želi biti športni avto, pa četudi v različicah z zmogljivim priključnim hibridom ali povsem električni izvedenki lahko prav naglo potegne. Pravzaprav pa niti z vstopnim hibridiziranim sklopom ni počasen in brez težav to različico priporočam kot najbolj pragmatično (in najcenejšo) opcijo med vsemi tremi.
Prednost kombinacije 1,2-litrskega trivaljnika nove generacije in v menjalnik vgrajenega pomožnega elektromotorja je enostavnost tehnologije, ki ohranja nizko maso in ne zahteva nikakršnega posebnega vzdrževanja. Trivaljni bencinar (100 kW/136 KM) ima pri speljevanju pomoč elektromotorja (do 16 kW), ki lahko v celoti prevzema vzdrževanje hitrosti pri manjših obremenitvah, na primer v mestni vožnji ali pri jadranju na avtocesti. Speljevanje je zato lahko zelo zvezno in prav odločno, prehitevanja ob skupni sistemski moči (107 kW/145 KM) dovolj hitra, v številnih scenarijih pa je vožnja "električna" in zato zelo tiha.
Še posebej v mestu je mogoče celo polovico ali več poti opraviti zgolj na elektriko, torej zastonj, saj je rekuperacija učinkovita in vsako zaviranje hitro vrača porabljeno energijo nazaj pod prednji sedež. Tam je namreč skrita samopolnilna baterija. Ker gre za razmeroma majhno kapaciteto (0,9 kWh) jo daljši klanec lahko izprazni in bencinar pri naloženem avtu takrat potrebuje višje vrtljaje. K sreči pa ima šeststopenjski avtomatski dvosklopčni menjalnik dobro preračunana razmerja.
Z grandlandom sem opravil več kot 4.000 kilometrov. Brez težav lahko trdim, da lahko 1,2-litrska hibridizirana izvedenka pogona v veščih rokah in nogah glede porabe dosega nekdanje dizle. Poraba je v najrazličnejših režimih vožnje, z veliko avtoceste, mestne vožnje in gorskih poti znašala 6,6 litra/100 km, je prijaznejši glede mestne uporabe, po drugi strani pa ne zahteva nikakršnih kompromisov s polnilnim kabli, enostavnejši je za vzdrževanje.
Sama dinamika vožnje je zaradi podobe križanca in moči pogona bolj družinsko naravnana. Podvozje stavi na 'nemški' kompromis morda nekoliko trše nastavljenih blažilnikov, ki pa na drugi strani prav radi zarežejo v ovinke. Zaviranje je zaradi dvostopenjske rekuperacije še enostavnejše.
Cena in stroški:
Gotovo zelo pomemben vidik pred nabavo družinskega avta je nabavna vrednost in pričakovani stroški pri uporabi. Grandland prijetno preseneti v tem zelo pomembnem poglavju. V opisani pogonski kombinaciji ta konkretno velik družinski križanec brez popustov starta pri slabih 31 tisočakih, z razmeroma zelo bogato opremo GS, ki doda precej družinskega udobja (AGR, zadnje prezračevanje, zatemnjena stekla, ambientalna svetloba, luknja za prevoz daljših predmetov …) in atraktivnejšega izgleda (dvobarvna zunanjost …), pa je dražji za dobre tri tisočake.
A z upoštevanjem ugodnosti lahko cena upade vse do 30.690 evrov, res pa je treba imeti v mislih vsaj kakšno doplačilo. Posebej priporočljiv je bogat paket dodatnih tehnologij (matrični žarometi, HUD, sprednja kamera, dodatni asistenčni sistemi, LED osvetljen nos …), ki je ocenjen na dva tisočaka.
Strošek za gorivo je po naših izkušnjah razmeroma zelo 'dizelski', nič dizelsko komplicirani pa niso redni servisi. Tudi ostanek vrednosti je pri mehkih hibridih glede na neodvisne raziskave (Autovista, Schwacke/JD Power ali Eurotax) ugoden. Podatki kažejo, da velikokrat držijo vrednost bolje kot priključni hibridi in klasični bencinarji, velikokrat tudi bolje od dizla. Za miren spanec in delovanje skrbi kar osemletna tovarniška garancija.
Stroški letne dajatve in zavarovanja so zaradi nizke prostornine motorja in nižje nabavne vrednosti avta prav tako zmanjšani v primerjavi z marsikaterim C-SUV konkurentom.
Videz:
Gotovo tudi zelo pomemben dejavnik pri vsakem nakupu, še posebej ko ima besedo več družinskih članov. Ker pa je videz zelo subjektiven, se bomo konkretni oceni izognili.
Neuradno pa nam je močna postava grandlanda s sodobnim svetlobnim podpisom in bakreno barvo, kot jo je imel testni avto, zlezla pod kožo. Ne deluje kot muha enodnevnica, nasprotno.
Podatki o vozilu (opel grandland hibrid 48 V, GS)
Pogon: bencinski z blagim 48 V hibridom
Skupna moč: 107 kW (145 KM)
Navor: 230 Nm
Poraba na testu: 6,6, l/100 km
Dimenzije (D x Š x V v mm): 4.650 × 1.905 × 1.665, medosna razdalja 2.795
Prtljažnik v litrih: 550 - 1.645
Zmogljivosti: 202 km/h, 10,2 sekunde od 0 do 100 km/h
Cena v evrih: 35.690 (brez popustov)