Avto > Testi
11801 ogledov

Vožnja na dopust s strešnim kovčkom in nosilci za kolesa je bolj varna

Poraba goriva
1/36
Anže Petkovšek
Ko se z avtomobilom odpravimo na dopust, nikoli ni dovolj prostora za prtljago, zato nam prav pridejo različni pripomočki za povečanje prevozniških zmogljivosti, kot so prtljažniki ali strešni kovčki. Tokrat smo testirali BMW originalno dodatno opremo in ugotavljali, na kakšen način vpliva na udobje in tudi varnost na poti.

Na priključno hibridnem BMW-ju X1 xDrive 30e smo testirali strešne nosilce in strešni kovček ter prtljažnik za kolesa, ki smo ga pritrdili na kljuko, ter ugotavljali prednosti originalne dodatne opreme BMW in v čem je boljša izbira od generične, ki jo kupimo v trgovini.

Poraba goriva | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Dejstvo je, da smo vozniki, ko gre za dodatno opremo, ki jo uporabimo le občasno ali pa le, ko se odpravimo na daljša potovanja, lahko precej skopuški in jo radi kupimo v diskontnih prodajalnah. Razmišljamo: "Čemu bi kupili drag kakovostni ali celo originalni prtljažnik, ki ga ponuja proizvajalec našega avtomobila, če pa bo za nekaj voženj na mesec dober tudi tisti poceni." Glavni razlog za nakup originalnega izdelka je preprost: večja varnost, pa tudi ekonomičnost in dolgotrajnost.

Varna le polovica testiranih prtljažnikov

V nemški potrošniški organizaciji Stifftung Warentest so leta 2021 primerjali varnost osmih modelov prtljažnikov za kolesa in le eden je test opravil z odliko, polovica pa je bila dovolj varna, da so jih lahko priporočili. Pri nakupu prtljažnikov je torej smiselno biti previden in zagotovo je priporočljiv nakup izdelkov, ki jih v okviru dodatne opreme ponuja proizvajalec avtomobila. Nakup originalne opreme se kot pameten izkaže že ob močnem zaviranju, ob slabih vremenskih razmerah, pa tudi ob morebitnem poskusu kraje.

Poraba goriva | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Prtljažnike za kolesa, strešne nosilce in strešne kovčke ima v svoji ponudbi tudi BMW. Vprašali smo jih, zakaj bi lastnikom BMW-jev priporočili svojoj opremo. Pravijo, da BMW-jeva originalna dodatna oprema uporabnikom prinaša številne prednosti, ko gre za kakovost, prilagojenost posameznemu vozilu in tudi dolgotrajno uporabnost. Na dodatno opremo ponujajo tudi dve leti jamstva in zagotavljajo, da bo oprema usklajena z avtomobilom in da bo vse skupaj tudi pravilno delovalo.

To seveda velja tudi za strešne kovčke in nosilce za kolesa. Ti se v primeru BMW natančno prilegajo specifičnim modelom vozil, na katera se jih namesti, in ne zmanjšujejo njihove funkcionalnosti. Na avtomobil jih pritrdimo s hitrim in varnim pritrdilnim sistemom, ki zmanjšuje tudi možnost napak pri namestitvi, imajo pa tudi dodatne varnostne funkcije, ki prispevajo k varnosti med uporabo. To so ključavnice, ki po eni strani preprečijo krajo, po drugi pa uporabniku zagotovijo, da opremo ali kolo pravilno namesti na avtomobil.

Poraba goriva | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Pri BMW-ju porabljajo tudi kakovostne in vzdržljive materiale, pri konstrukciji in oblikovanju pa izkoristijo izkušnje z razvojem avtomobilov ter jih na koncu tudi preverijo s testi trdnosti in stabilnosti. Ti testi pokažejo, če izdelki zdržijo obremenitve med vožnjo, če preprečujejo nenadzorovano gibanje in so stabilni tudi pri visokih hitrostih in v slabih vremenskih pogojih. Optimizirana je tudi njihova aerodinamika, da ne bi povzročili prevelikega, a žal neizogibnega povečanja porabe goriva, ki nam lahko precej poveča tudi stroške potovanja.

Primerjalni test porabe

Pri nemški avtomobilski reviji Autobild so pred dobrim desetletjem opravili test, ki je pokazal, da lahko strešni kovček tudi do enega litra poveča porabo goriva, nosilec za kolesa na zadku vozila pa celo za 1,5 litra na sto kilometrov. Aerodinamična usklajenost dodatne opreme z avtomobilom, na katerega je pritrjena, je torej zelo pomembna.

Poraba goriva | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Zato smo opravili primerjavo porabe goriva. Testno traso v dolžini približno 150 kilometrov, ki je bila približno enakomerno razdeljena med regionalnimi cestami in avtocesto (mestom ssmo se bolj ali manj izognili, saj bi bil test tam irelevanten), smo najprej prevozili z BMW-jem X1 xDrive 30e, ki je imel na strehi BMW-jeve nosilce in strešni kovček, na kljuki pa BMW-jev prtljažnik za kolesa, na katerem je bilo električno kolo. Nekako tako bi bilo lahko videti vozilo, s katerim bi se odpravil na počitnice. Potem pa smo enako pot opravili z istim avtomobilom brez pritrjene dodatne opreme.

In še eno pravilo je veljalo. Ves čas smo vozili skladno z omejitvami, torej do hitrosti 90 kilometrov na uro na regionalnih cestah, 50 kilometrov na uro v naseljih, in približno 110 do 130 kilometrov na uro na avtocesti. Poleg tega pa smo se, čeprav je bil testni avtomobil priključni hibrid, na pot v obeh primerih odpravili s prazno baterijo. Po eni strani je primerjava porabe tako bolj preprosta, po drugi strani pa se bo redko zgodilo, da bi kdo med postanki na dolgi vožnji polnil baterijo.

Poraba goriva | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Kaj je pokazal test? Razlika ni bila tako velika, kot smo sprva menili. Ko smo imeli na avtomobilu strešni kovček in prtljažnik s kolesom, je namreč poraba goriva do uvoza na avtocesto znašala 7,3 litra na sto kilometrov, na cilju testa po vožnji na avtocesti pa 7,4 litra. Večja hitrost na avtocesti je torej le za malenkost povečala porabo. Ko pa smo enako vožnjo ponovili z neobremenjenim avtomobilom, smo v prvem delu poti porabili 6,7 litra, do cilja v Ljubljani pa je poraba ostala celo enaka.

Seveda je imel test določeno mero subjektivnosti, saj se s prtljažniki na avtomobilu pač ne peljete tako odrezavo kot s praznim avtomobilom, a kljub temu kaže, da je BMW X1 z dodatno opremo, ki so mu jo prilagodili, porabil primerljivo manj goriva, kot pa so izmerili pri Autobildu. Razlika v porabi na zelo dolgi poti, na primer do Dubrovnika in nazaj, bi bila le devet litrov dodatnega porabljenega goriva.

Poraba goriva | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Pazite na največjo maso tovora

Morda se bo kdo vprašal, zakaj nismo tudi koles vozili na strehi, saj bi tako odpadel en velik motilni element na avtomobilu. Za to sta dva razloga. Prvi je, da smo preskusili vožnjo električnega kolesa, saj ta postajajo vse bolj priljubljena. Imajo veliko prednosti, žal pa tudi kakšno slabost, kamor zagotovo sodi velika masa. Kolo, ki smo ga vozili, tehta dobrih 20 kilogramov, zato bi ga povprečni rekreativec težko dvignil na strešni nosilec in ga nanj varno pritrdil.

Iz povečane mase električnega kolesa pa izhaja še drugi razlog, da smo se odločili za takšno ureditev: strehe kot tudi vlečne kljuke namreč ne smemo preveč obremeniti. In ker nekaj te mase, čeprav so lahki, vzamejo že prtljažniki in strešni kovček, v katerega bi radi zložili tudi čim več prtljage, bi lahko v kombinaciji s težkim električnim kolesom streho hitro preobremenili.

Poraba goriva BMW X1 | Avtor: MatijaJanežič MatijaJanežič

To pa ne bi bilo varno. Zato smo se odločili za ureditev, ki med vožnjo ni predstavljala nobene težave, saj se je kolo "skrilo" za širino avtomobila in tudi v vzvratnem ogledalu ni predstavljalo posebne ovire. Pa še skupna višina avtomobila je bila precej manjša.

Posvetimo se torej najprej prtljažniku za kolesa, ki ga pritrdimo na vlečno kljuko avtomobila. Ta je na BMW-ju X1 xDrive 30e, tako kot pri mnogih sodobnih avtomobilih, ko ni v uporabi, "skrita" pod avtomobilom. Ko jo potrebujemo, le pritisnemo gumb v prtljažniku in samodejno se postavi v delovni položaj. Tudi pospravi se zgolj s pritiskom na gumb.

Poraba goriva | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Znajdete se tudi brez izkušenj

Če slučajno nimate dovolj izkušenj z nameščanjem prtljažnikov na avtomobil in se tudi nameščanja prtljažnika na kljuko ne lotevate precej pogosto, naj vam zaupamo, da so pri BMW-ju dobro poskrbeli, da je nameščanje prtljažnika preprosto in ga hitro obvlada tudi "popoln zelenec".

Dovolj je le, da prtljažnik, ki tehta dobrih deset kilogramov, nataknete na vlečno kljuko in pritrditveno ročico potisnete navzdol, da se ta zatakne z glasnim klikom, potem pa ga le še zaklenete in nataknete električno povezavo in že ga lahko uporabljate. Prtljažnik je namreč opremljen tudi z lastnimi lučmi, saj avtomobilske običajno zastira kolo. No, pa še registrsko tablico morate z avtomobila premestiti na prtljažnik ali pa uporabite tretjo.

Poraba goriva BMW X1 | Avtor: MatijaJanežič MatijaJanežič

Tudi nameščanje kolesa je preprosto. Najprej privijete nosilec okvirja kolesa, potem pa pritrditveno čeljust prav tako zaklenete, da se pritrditveni vijak ne bi odvil ali vam kolesa ne bi ukradli. Na koncu z zankami pritrdite še kolesi. Celoten postopek od nameščanja prtljažnika na avtomobil do pritrditve kolesa nam ni vzel več kot deset minut.

BMW X1 xDrive 30e je sicer opremljen z elektronskim sistemom za pomoč pri vleki prikolice, ki ga prilagodi tudi uporabi prtljažnika na vlečni kljuki. Če je na kljuki prtljažnik (ali pripeta prikolica), se na zaslonu infotainmenta avtomatsko odpre aplikacija, v katero vnesete vrsto priključka na kljuki in največjo hitrost, ki jo dovolite pri vožnji. Mi smo se odločili za 130 kilometrov na uro. Navsezadnje je to največja hitrost, s katero lahko vozimo na avtocesti, priporočajo pa jo tudi navodila za uporabo.

Poraba goriva | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Namestitev brez orodja

Predvsem pa hitra vožnja ni priporočljiva, če imate na strehi strešni kovček. Dokler je vse v redu, se vam morebiti ne bo zdelo narobe, če vozite tudi hitreje, saj je zaradi aerodinamične oblike kovčka in nosilcev v kabini še vedno dovolj tiho. A strokovnjaki opozarjajo, da se lahko med nesrečo ali zgolj nenadnim močnejšim zaviranjem nosilci upognejo in poškodujejo tudi kovček.

Ob uporabi BMW-jevega strešnega kovčka smo hitro ugotovili, da je lahko njegovo nameščanje dovolj preprosto, da se ga lahko lotijo tudi tisti brez posebnih tehničnih spretnosti. Predvsem pa je lahek. Za fotografiranje smo ga morali sami sneti s strehe. Pričakovali smo, da bo težak, pa je bilo ravno nasprotno – njegovo prenašanje je bilo presenetljivo lahko.

Katere bistvene prednosti BMW strešnega kovčka smo zaznali v praksi?

Strešni kovček je zasnovan tako, da vam nudi dodatno prostornino za shranjevanje v vozilu. Obstajajo različne velikosti, v primeru BMW si je mogoče omisliti originalni strešni kovček s prostornino 460 litrov, 350 litrov ali 320 litrov. Preizkušali smo največji kovček, ki ga priporočamo štiričlanski družini, ki ima po možnosti še malega otroka, ki zahteva, da na pot na dopust vzamemo tudi otroški voziček. Ali pa tistim, ki se ukvarjajo s športom, kot je ribolov, smučanje ali golf in s seboj prevažajo veliko opreme, tudi večje kose. Strešni kovček za shranjevanje sprosti prostor v vašem vozilu, tako za potnike kot drugo opremo, ali pa boks za prevoz živali. BMW strešni kovček je zasnovan tako, da je lahko uporabnik zahvaljujoč trojnemu centralnemu zaklepanju brez skrbi, da bi ukradli prtljago, zato lahko v kovčku prevažate tudi dražje športne ali druge predmete, pa tudi večje in dolge stvari, ki jih lahko zahvaljujoč odpiranju z leve ali desne strani enostavno, tudi na počivališčih, vzamete iz kovčka. Opremljen je tudi s paščki za dodatno zaščito prtljage, ki omogočajo tudi optimalno razporeditev prtljage po kovčku. Pomembno je namreč, kako je prtljaga razporejena. V primerjavi z v prtljažniku nameščenim tovorom, strešni kovček omogoča boljšo porazdelitev teže. Tovor se porazdeli po avtomobilu, namesto da bi dodal dodatno težo le na zadnji del vozila. To vpliva tudi na samo udobje v vožnji.
 

Poraba goriva | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Preprosta je bila tudi pritrditev na streho: na vzdolžne strešne nosilce je treba najprej pritrditi prečne nosilce, pri čemer je treba poskrbeti, da so ti na pravem mestu. Pri BMW-ju so poskrbeli tako, da so pravi položaj na vzdolžnih nosilcih označili s točkami. Nato pritrdila prečnih nosilcev le še "nacentrirate" na te točke in jih privijete, pri čemer ne potrebujete nobenega orodja.

Namesto matic so na pritrditvenih vijakih držala, s katerimi vijake privijate, dokler ne zaslišite dveh klikov. Vijaki so namreč opremljeni z "moment ključi", ki zagotovijo, da so priviti z ustreznim navorom. Navodila za uporabo sicer priporočajo, da jih na vsakih 500 kilometrov vožnje zategnete do dodatnega klika.

Poraba goriva | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Vrednost dodatne opreme, ki je popolnoma kompatibilna z avtomobilom, se pokaže tudi pri nameščanju samega kovčka. Prečni nosilci so namreč opremljeni z žlebom, v katerega vtaknete pritrdilni ploščici z vijakoma, ki ju zategnete z notranje strani kovčka. Paziti je treba le, da so ploščice pravilno obrnjene. Potem pa na svoja mesta namestite še okrasne in hkrati varovalne pokrove ter jih zaklenete, da sta prtljažnik in kovček varna pred tatovi. Mimogrede: strešni kovček je narejen tako, da ga lahko s ključem odprete z obeh strani, odvisno od tega, s katere strani boste lažje prišli do njega.

Se torej splača nakup originalne dodatne opreme, ki jo ponuja proizvajalec? Zagotovo, saj boste generične dodatke težko na enak način uskladili s svojim avtomobilom. Navsezadnje pa bo originalna dodana oprema poskrbela tudi za videz vašega avtomobila, saj z avtomobilom ni bolje usklajena le v praktičnem, uporabniškem in varnostnem pogledu, ampak tudi s svojim dizajnom.

dezurni@styria-media.si

Poraba goriva | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek