Avto
7087 ogledov

Tudi državnemu podjetju dobesedno puhtijo milijoni

DARS Saša Despot
Ustavljen je najpomembnejši investicijski projekt na cestah. In že ob bližajočih se velikonočnih praznikih bo udarec po mošnji še težji.

Koronavirus pušča posledice na našem avtocestnem omrežju, zelo verjetne bodo vidne tako pri zamiku dokončanja že zastavljenih investicij kot pri načrtovanju novih.

Zaradi razmer je gradnja druge predorske cevi skozi Karavanke praktično ustavljena. Kot so nam pojasnili na upravljalcu omrežja avtocest in hitrih cest Darsu, jih je avstrijski partner pri projektu Asfinag že 16. marca obvestil, da prekinjajo vsa dela na avstrijski strani predora.

Turško podjetje Cengis, ki je v teh dneh ravno pripravljalo teren za dolgo pričakovani začetek kopanja druge cevi s slovenske strani, pa je moralo dela zmanjšati na minimum.

"Večja dela, torej dela na predvkopu, so bila ustavljena, ker zaradi nastalih razmer ni mogoče več zagotavljati potrebnih dobav materiala, nastanitve delavcev ... Izvajajo se le še dela na platoju (odriv humusa, tamponsko nasutje), za katera izvajalec del zagotavlja, da uporablja vsa zaščitna varovalna sredstva in dela izvaja po strojih z navodili brezkontaktnega dela strojnikov in voznikov," so za Žurnal24 pojasnili pri Darsu, ki je v stoodstotni lasti države.

Karavanke predor druga cev | Avtor: Dars Dars

"Izvajalec nas je sicer že obvestil o tem, da je zaradi nastalih razmer njegovo delo oteženo in se izvaja v minimalnem obsegu. Potem ko se bodo razmere stabilizirale, bo potrebno analizirati stanje in ugotoviti, kakšen bo vpliv prekinitve del na končni rok zgraditve druge, vzhodne cevi predora Karavanke."

Predor skozi Karavanke je v tem trenutku edini večji projekt, ki ga je virus že konkretno prizadel. Ni pa rečeno, da ne bodo razmere vplivale tudi na zamik še kakšnega od letošnjih načrtovanih Darsovih projektov, saj je začetek gradbene sezone pred vrati. Dars sicer zatrujeje, da za zdaj zamikov ne načrtujejo.

Drugi veliki invensticijski projekt, ki bi se moral letos nadaljevati že tudi z gradbenimi deli, pa so posamezne etape 3. razvojne osi. Hkrati so predvidena obsežna obnovitvena dela, kot je polovična prenova predora Golovec na vzhodni ljubljanski obvoznici.

"Glede investicijskih projektov, ki bi lahko bili ogroženi zaradi razglašene epidemije, je ta hip še prezgodaj karkoli določneje napovedovati."

Dars

Bolelo bo predvsem zaradi tovornjakov

Morda še pomembnejše vprašanje, s katerim se ukvarja Dars te dni, pa je izpad dohodkov, ki grozi zaradi manj pobranih cestnin z naslova vinjet in tovornega prometa. Lani so namreč iz obeh naslovov beležili visoke skoke, v prvi polovici lanskega leta (aprila je bilo uvedeno elektronsko cestninjenje) pa so imeli kar za 12 odstotkov višje prihodke od enakega obdobja v 2018. Od takrat naprej pa se je gostota prometa in s tem prihodkov do izbruha pandemije še povečevala. 

DARS | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Iz Darsovega poročila o poslovanju je razvidno, da si družba 86 odstotkov vseh svojih prihodkov zagotovi s pobranimi cestninami, od tega pa kar 51 odstotkov vseh prihodkov odpade na tovorni promet. 

Kot kažejo podatki z merilnih postaj, je v času po izbruhu pandemije v Sloveniji in Evropi delež tovornega prometa na glavnih avtocestnih krakih upadel za okoli 40 odstotkov v primerjavi z normalnimi razmerami, ki so veljale še na začetku marca. 

V prvih šestih mesecih lanskega leta je Dars iz tovornega prometa (3 mesece klasični, 3 mesece elektronski sistem) nabral dobrih 128 milijonov evrov, torej v povprečju vsak mesec več kot 21 milijonov evrov. Če bi takšne razmere kot zdaj trajale do junija, bi bil Dars lahko ob okoli 25 milijonov evrov samo zaradi upada tovornega prometa.

To pa pomeni, da bo imel Dars velikanski izpadek dohodka z naslova elektronskega cestninjenja, ki bo v primeru trajanja pandemije pri nas in sosednjih državah, pa tudi grozečega daljšega upada gospodarske dejavnosti, še hujši. 

"Ocenjujemo, da bo vpliv večji pri tovornih vozilih. Konkretnega izpada v tem trenutku še ni možno vrednostno opredeliti, ker je to odvisno predvsem od tega, koliko časa bodo razmere trajale in kako hitro po zaključku se bo tovorni promet vrnil v normalen obseg."

Dars

Če se pri tovornem prometu upad že pozna, je pri osebnih vozilih kljub kar 60-odstotnem upadu v zadnjih dveh tednih nekoliko drugače, saj so v tem času tradicionalno glavni uporabniki avtocest in hitrih cest domačini z že nabavljenimi letnimi vinjetami. Zato izpada doslej ni bilo čutiti. "Pri vinjetah prvi večji izpad pričakujemo v času velikonočnih praznikov, če se do takrat situacija ne bo umirila," tako Dars.

DARS vzdrževalci | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Sicer pa pri Darsu te dni, ko je na cestah manj prometa, izkoriščajo za nujna vzdrževalna dela, kot je zalivanje reg in razpok na cestiščih, pa tudi preplastitvah preveč poškodovanih voznih pasov. V običajnih okoliščinah bi lahko takšna dela opravljali le med vikendi, ko so obremenitve majhne, a jih lahko sedaj izvajajo tudi med delovniki. V zadnjih dneh jim sicer nagaja vreme, ki je premrzlo za optimalno sanacijo cestišč.

Spodaj izris upadanja osebnega in tovornega prometa v marcu (podatki Darsovih merilnih postaj).

Darsovi števci prometa koronavirus | Avtor: Dars Dars
Darsovi števci prometa koronavirus | Avtor: Dars Dars
Darsovi števci prometa koronavirus | Avtor: Dars Dars
Darsovi števci prometa koronavirus | Avtor: Dars Dars

 

Komentarjev 5
  • maiprinligh 19:06 27.marec 2020.

    www.MooXi.net - spletna stran za zmenke za odrasle, ki želijo najti partnerja za seks

  • rganindi 14:05 27.marec 2020.

    www.MooXi.net - spletna stran za zmenke za odrasle, ki želijo najti partnerja za seks

  • pesnik51 09:49 27.marec 2020.

    bojo pa malo dobičke iz prejšnjih let prekanalizirali ane .. saj bomo zmogli DARS a ne