Avto
8859 ogledov

Uber na skrivnosten način prihaja v Slovenijo

Uber Profimedia
Uber prihaja v Slovenijo, je napovedal minister Vrtovec. Z njegovega ministrstva pa so za Žurnal24 skušali pojasniti tudi, kaj to pomeni za ostale ponudnike javnega prevoza.

Minister za infrastrukturo Jernej Vrtovec je med nedavnim gostovanjem v oddaji na Nova24TV napovedal skorajšnji prihod Uberja v Slovenijo. 

"Na ministrstvu pišemo zakonodajo, ki bo pomenila prihod Uberja v Slovenijo [sic!]," je dejal Vrtovec in omenil, da je bil prihod spornega ameriškega tehnološkega velikana njegova velika želja že v preteklosti. 

"Uber deluje tudi v državah tretjega sveta, v Sloveniji pa ga še nimamo," je med drugim utemeljeval minister in dodal, da bodo po zaslugi Uberja "zlasti mlajše generacije bolj mobilne."

"V preteklosti smo delali korake nazaj, ko smo rekli 'ne, to je nekaj slabega za državo.' Ampak ne razumem, zakaj smo se otepali na primer Uberja, Airbnbjev in teh modernih digitalnih platform, ki so v velik doprinos. Digitalizacija je cenejša in osrečuje ljudi," tako minister Vrtovec. 

Kot je povedal, so na ministrstvu najprej želeli v obstoječi zakonodaji, ki ureja prevoz ljudi, spremeniti le "eno besedo", a so se nato odločili za korenitejše spremembe zakonodaje. Vrtovec meni, da bi lahko že v enem mesecu prilagodili predpise tako, da bodo po sprejetju omogočali Uberju začetek delovanja v Sloveniji. Ob tem je izpostavil, da bo načina delovanja Uberja manj utaje davkov in da iščejo način, kako učinkovito vključiti tudi Finančno upravo, saj pri plačevanju prevoza pri Uberju po ministrovih besedah ne bo šlo več za izstavljanje klasičnih računov. 

Težav z Uberjem je tudi v "prvem svetu" veliko

Prihod Uberja v Slovenijo je ideja, ki je stara že vrsto let. Izvesti jo je želel že predzadnji infrastrukturni minister Peter Gašperšič, a so različni interesi in nesoglasja iz političnega zakulisja takrat zavrli projekt, ki bi moral startati v Ljubljani.

slovenija 26.11.07, taxi, cakanje, kolona, stranke, foto Dejan Mijovic Slovenija Zakon za Uber spisan, kaj pravijo taksisti? Uber Slovenija Ministrstvo: Zakonodajo, ki bi pripeljala Uber, bomo še usklajevali ...

Vmes pa je Uber po svetu precej izgubil ugled, v Londonu, ki velja za eno izmed petih najpomembnejših Uberjevih območij na svetu, so mu tako konec lanskega leta dokončno odpovedali podaljšanje dovoljenja za delovanje. Nadzor je namreč pokazal velike pomanjkljivosti pri varovanju potnikov in veliko primerov dela na črno zaradi neustrezne Uberjeve aplikacije, je poročal BBC. Postopek odvzema licence je trenutno v fazi pritožbe. 

Proti Uberju so v različnih evropskih državah, kot sta Španija in Nemčija, na množičnih protestih še lani protestirali predvsem klasični taksisti, ki so način, da je lahko prevoznik oseb praktično kdorkoli in s kakršnim koli osebnim avtom, obtoževali nelojalne konkurence. V Barceloni pa je Uber po silovitih protestih lani ustavil delovanje, potem ko so oblasti skušale doseči salomonsko rešitev z zahtevo, da mora imeti Uberjev voznik med dvema strankama 15 minut pavze. Priložnost so izkoristili konkurentje.

Uber | Avtor: EPA EPA

Žurnal24 sprašuje ... 

Slovenija je ena redkih držav v Evropi, kjer Uber še ni deloval. Vprašanj, na katera pa bi moral pred uvedbo odgovoriti minister Vrtovec, pa je ogromno. Nekaj smo jih že zastavili ministrstvu. Med drugim nas je na Žurnal24.si zanimalo:

- Kako bo prihod Uberja doprinesel k javnemu transportu v Sloveniji (Ljubljani)? Ali bi to lahko imelo negativne posledice na razvoj javnega prometa z avtobusi?
- Uber je transportno podjetje, je ugotovilo Sodišče EU. Kako namerava Slovenija zaščititi delavce, ki bodo vozili za Uber v Sloveniji?- Kako bodo v primeru nesreče pri Uber prevozu zavarovani potniki, glede na to, da bo verjetno šlo za privatna vozila? Lahko primerjalno ocenite na primeru avtotaksi prevoza - ali bodo potniki pravno enako zaščiteni v primeru neljubih dogodkov?
- Minister pravi, da bo s spremembami drugačen tudi pristop glede plačevanja storitve, s tem pa - tako je razumeti - tudi plačevanje davščin državi. Ali lahko pojasnite, kakšen bo potek plačilnega prometa med potnikom, Uberjem, voznikom in končno državo. Kakšen status bo sploh imel voznik Uberja?
- Na kakšen način bo država od voznika oz. podjetja Uber dobila svoj del denarja v obliki prispevkov? Bo to šlo prek s. p., samoprijave dohodkov ...?
- Minister je napovedal, da bo zaradi novega pristopa manj dela na črno. Koliko je po trenutnih ocenah prevozov črne ali sive ekonomije na področju taksi prevozov v Sloveniji in še posebej med taksisti?
- Ali novosti napovedujejo, da bodo tudi klasična taksi podjetja lahko delovala na enak način kot Uber? Ali to pomeni možnost enakega pravnega odnosa z voznikom, odpravo omejitev glede poklicne kvalifikacije, uporabo taxi postajališč in rumenih pasov za vse ...?

Ministrstvo odgovarja ...

Na vsa ta vprašanja so z ministrstva odgovorili v skopem jeziku nekaj vrstic, čeprav naj bi bile vse rešitve dorečene že junija:

"Uvedba možnosti najema vozila z voznikom pomeni pomembno dopolnitev ponudbe javnih prevozov, ki jih trenutno tvorijo mestni, medkrajevni (železniški in cestni) in avtotaksi prevozi. Ob ustreznih rešitvah lahko ta dopolnitev pomeni manjšo potrebo po lastništvu avtomobila, obenem pa ne ogroža drugih oblik javnega potniškega prometa. Ministrstvo za infrastrukturo izvaja aktivnosti za pripravo zakonskih podlag, ki bodo poleg same ureditve instituta najema vozila z voznikom uredile tudi druga odprta vprašanja, ki jih omenjate in s katerimi so se ukvarjale tudi druge države ter Sodišče EU. V tej fazi postopka zato še ne moremo podajati podrobnih odgovorov na vprašanja, pri katerih so rešitve še v pripravi."

andrej.leban@zurnal24.si

Komentarjev 10
  • 893013820ee00f6d7f0f6e7ff02849229c05d5dd 09:14 07.junij 2020.

    [ Uvedba možnosti najema vozila z voznikom pomeni pomembno dopolnitev ponudbe javnih prevozov … ] G. Über minister in njegov resor očitno ni na tekočem s podatki o praznih kapaciteti javnega potniškega prometa in številu prepeljanih potnikov. Bolj koristen bi ...prikaži več bil, ko bi našel rešitev, kako ukiniti denarno nadomestilo za prevoz na delo in ga nadomestiti z mesečnimi vozovnicami. Hvaležen bi vam bil ves sektor javnega prometa, ki bi jim zapolnili razpoložljive kapacitete. V razmislek …

  • Avatar vec
    vec 15:37 06.junij 2020.

    Tud men ni všeč UBERjev način grabljenja 25% od fure ker ne prispeva NIČ razen malo tehnologije ki jo je danes sposoben spisat malo bolj razgledan srednješolček. MI gre pa na živce ker se pri nas misli da mora bit ...prikaži večt vse regulirano in nekaj po neki pravilnikih, TRG se vedno regilira SAM, razen pri nas in ex balkanu ter Sverni koreji in Iranu. Bil UBER dober ali slab bo pokazal TRG, če folku ne bo všeč ga ne bo uporabljal, delal zanj ipd. In se bo sam umaknil.

  • e213b2535978aaf6e413f72233bf2dc07a5a81a8 10:18 05.junij 2020.

    Tole vlado zanima samo to,kako njhitrejš prodat vse kar prinaša dobiček in provizije,za rajo se tko noben ne zanima in jih ne briga al ranocelniki delajo za ljudi al sebe,v glavnem važn je samo OJRO v svoj žep!