Avto
6892 ogledov

Z njihovo uporabo do 40 odstotkov manj poškodb v prometu

Varnostni pas pripenjanje Profimedia
Varnostni pas v avtomobilih ni sam sebi namen. O njegovi uporabi in funkciji smo povprašali strokovnjaka za promet, ki je razložil, kaj se dogaja v nepredvidenih trenutkih, ko nam varnostni pas lahko reši življenje.

Pred dnevi je Hrvaško zaznamovala nesreča avtobusa, v kateri je življenje izgubilo 10 oseb, več deset je bilo poškodovanih. Ob takih dogodkih je potrebno ponovno poudariti pomen nošenja varnostnega pasu ne zgolj v avtomobilih, ampak tudi v drugih prevoznih sredstvih, saj lahko do nezaželenih posledic pride že ob močnejšem zaviranju.

Andrej Brglez, direktor Inštituta za civilizacijo in kulturo, ki je pobudnik akcije projekta Osnovna šola varne vožnje, nesrečo obžaluje in ob tem podaja sporočilo: ''Naše navade so pogosto takšne, da imamo težave že s pripenjanjem na zadnjih sedežih v avtomobilih. Pri kombijih in avtobusih odstotek pripenjanja še občutno pade. Voznik je sicer vedno pripet, sopotnik praviloma tudi - v tem smislu smo v Sloveniji naredili velik korak naprej, a potrebno bi bilo še dodatno ozaveščanje in ponotranjenje navade pripenjanja pasu.''

Z varnostnim pasom morajo biti med vožnjo pripete osebe na vseh sedežih, kjer so vgrajeni varnosti pasovi, na način, ki ga je predvidel proizvajalec vozila glede na konstrukcijo zadrževalnega sistema. V nasprotnem primeru je predvidena kazen v višini 120 evrov.

Kjer so varnostni pasovi vgrajeni in se redkeje uporabljajo, na primer v kombijih in avtobusih, se je potrebno zavedati, da za nastanek večjih posledic ni nujno, da sploh pride do trka, pravi Brglez in obenem dodaja, da asistenčni sistemi zaviranja še vedno ne zadoščajo: ''Ni možnosti, da v takem dogodku ostanemo varni v sedežu, telo nam odnese v sedež pred nami. Gre za popolnoma nepotrebno tveganje, poškodujemo pa lahko tudi osebo, ki sedi pred nami. Obenem je potrebno poskrbeti tudi za pravilno odlaganje prtljage v temu namenjene prostore, torej ne pod nogami ali kod drugod, saj lahko tudi prtljaga povzroči poškodbe že pri samem zaviranju.''

Zavedati se moramo, da je silovito zaviranje že dovolj, da pride do poškodb. Zabeležili bi 40 odstotkov manj poškodovanih v nesrečah, če bi vsi uporabljali varnostne pasove, tudi tisti zadaj.

Andrej Brglez

''Saj vozim počasi, pas me tišči…''

Vsakdo je že slišal za kakšen izgovor, zakaj varnostni pas v nekem trenutku ne bi bil potreben. Kot pravi strokovnjak za promet, ugotavljajo, da ljudje pogosto mislijo, da je ta nepotreben, saj zaupajo vožnji profesionalnega voznika, se ne počutijo ogrožene, se jim zdi, da ta ni potreben, saj so v večjem prevoznem sredstvu, kjer so tudi hitrosti nižje ali pa preprosto na to pozabijo.

Vsekakor gre za argumente, ki nimajo prave podlage. Točke vpetja tritočkovnega varnostnega pasu pokrijejo večino višin in oblik telesa, tudi za nosečnice je dodelano pripenjanje pod trebuhom. ''Pri pripenjanju gre bolj za stvar navade – zato je potrebno izobraževanje že v mladosti.''

Prav tako argument, da do posledic ne bo prišlo zaradi nižje hitrosti, ne vzdrži. Brglez v zvezi s tem opozarja: ''V okviru naše akcije smo mamicam na primeru pokazali, da otroka ne moremo zadržati v naročju že pri močnem in hitrem zaviranju- že zgolj pri približno 7 km/h. Pri hitrosti 50 km/h so sile so velike – približno take, kot bi skočili z višine 10 metrov na tla.''

Varnostni pas pripenjanje | Avtor: Profimedia Profimedia

Zakon določa, da se določila o pripenjanju z varnostnimi pasovi ne uporabljajo za avtobuse mestnega potniškega prometa in za avtobuse, ki imajo stojišča. ''Prav tako ni potrebno uporabljati varnostnega pasu osebi, ki z veljavnim zdravniškim potrdilom dokaže, da pasu iz zdravstvenih razlogov ne more uporabljati. Varnostnega pasu prav tako ni potrebno uporabljati osebam na zadnjih sedežih v vozilih policije in vojaške policije, če uporaba varnostnega pasu onemogoča izvajanje uradnih nalog,'' so izvzetost od splošnih pravil pojasnili iz Policije.

Mednarodne raziskave in študije kažejo, da bi lahko z dosledno uporabo varnostnih pasov in otroških varnostnih sedežev število smrtnih žrtev ter hudo poškodovanih med vozniki in potniki zmanjšali za kar 40 do 50 odstotkov, navaja Javna agencija RS za varnost cestnega prometa.

Kaj pa šolski prevozi?

Za šolski prevoz pogosto skrbijo ponudniki prevozov, ponekod pa priskrbijo organizacijo prevozov šole in občine same. Nekatere izvajajo prevoze z lastnimi kombiji in osebjem, ''s čimer seveda ni nič narobe, vendar smo v okviru akcije zasledili, da ravnateljice in ravnatelji včasih niso imeli informacij glede varnosti pri izvajanju prevozov. Skupaj so se z občinami zavzeli, da bodo bolj pozorni na upoštevanje pravil glede pripenjanja'' pojasnjuje Brglez. Ne gre zgolj za varnost poti, gre tudi za privzgajanje navad. Otroke pri praktičnih urah prometne varnosti učijo pravilne uporabe jahačev in varnostnih sedežev, ki so obvezni do višine 150 cm, opozorijo pa jih tudi na dejstvo, da vozniki opravljajo odgovorno delo in se jih pri tem ne sme motiti.

Iz Policije pojasnjujejo, da mora skupino otrok, ki se prevaža z avtobusom mora pri prevozu v šolo in iz šole v posebnem linijskem prevozu spremljati najmanj en spremljevalec, ki skrbi za varnost otrok. Za neuporabo varnostnih pasov omenjene osebe niso kazensko odgovorne, odgovarja pa voznik pravne osebe, samostojnega podjetnika ali samostojni podjetnik, ki opravlja prevoze oseb.

V letu 2018 je policija pri nadzorih ugotovila 34.544 kršitev neuporabe varnostnega pasu, v letu 2019 40.283 kršitev in v letu 2020 37.260 kršitev. Pri potnikih je bilo v letu 2018 ugotovljenih 4.043 kršitev.

Varnostni pas tako ostaja najpomembnejša varnostna naprava v avtu, s katero lahko v številnih primerih preprečimo težje posledice ob nepredvidenih dogodkih v prometu.

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 2
  • Stacy_Ryan 15:45 03.avgust 2021.

    Google plačuje dober dohodek od doma od 4600 do 6200 evrov na teden, kar je neverjetno pred letom dni, ko sem bil brezposeln v strašnem gospodarstvu. tukaj sem začel ......... >>>>>>>>>>> 𝐖𝐰𝐰.𝑬𝒓𝒐𝑷𝒓𝒐𝒇𝒊𝒕.𝐜𝐨𝐦