"S svojim avtom, ki ga imam predelanega na plin, pogosto naletim na znak, ki mi prepoveduje vožnjo in parkiranje v garažnih hišah. Zakaj, saj je vendar moj izpuh veliko čistejši in posledično manj škodljiv za okolico in ljudi od vsakega tipičnega dizla z oblakom saj v ozadju," se huduje bralec Milan.
Po podatkih Statističnega urada je bilo v Sloveniji konec leta 2014 izmed vseh registriranih motornih vozil, ki jih je v državi okoli 1,4 milijona, le slab odstotek takšnih, ki za pogon niso uporabljali bodisi bencina ali dizelskega goriva.
V tem odstotku, v katerega so všteta tudi električna in hibridna vozila, pa daleč največji delež (70 odstotkov) odpade na vozila, ki za pogon uporabljajo utekočinjen naftni plin LPG.
Vendar pa pred marsikatero slovensko parkirno garažo stoji znak ali napis, ki takšnim vozilom prepoveduje vstop. Zanimalo nas je, zakaj.
Predpisa ni, table pa so
Na Ministrstvu za okolje in prostor pravijo, da "ni predpisa, ki bi prepovedoval parkiranje vozil, predelanih na avtoplin v podzemnih garažah ali parkirnih hišah."
"Plin je težji od zraka, zato bi ga bilo potrebno v primeru izlitja v podzemni garaži izčrpati," dodajajo na okoljskem ministrstvu. "Predvidevamo, da imajo zato nekatere garaže, ki nimajo ustreznega sistema prezračevanja ali pa predvsem zaradi slabih izkušenj v zgodovini, objavljeno tablo, ki prepoveduje vstop avtomobilov z LPG-jem."
CNG še toliko manj nevaren, čeprav je tudi "avtoplin"
Pri Inženirski zbornici Slovenije odgovarjajo enako, predpisa ni. Razlago, zakaj LPG ne bi bil primeren za garaže, iščejo v besedilu, pobranem iz reklame za CNG plin (metan), ki pa je še bistveno manj razširjen:
Na zbornici ne pomnijo, da bi se kdaj v kakšni garaži zgodila nesreča z LPG plinom.
Končni odgovor se torej glasi: za primer konca sveta
Tudi pri nemškem združenju za utekočinjen plin DVG so za Žurnal24 pojasnili, da v evropskih predpisih nikjer ni omejitve parkiranja, tudi v nemški zakonodaji so že zdavnaj odpravili prepoved vožnje po garažah. "Samo lastniki garaž bi lahko prepovedali uporabo LPG vozilom," dodajajo.
Prav prepovedi se pogosto dogajajo po Sloveniji, tudi v primeru novogradenj z modernimi zasnovami prezračevanja. Torej morajo biti posredi resni varnostni zadržki? "Gre za to, da takšne prepovedi med gradnjo nekritično pobirajo denimo iz Italije, nato pa lastnik garaže ta znak po inerciji še sam doda," nam je svoje mnenje izrazil projektant požarne varnosti v enem izmed uveljavljenih slovenskih podjetjih s področja projektiranja, ki pa ni želel biti imenovan.
"A dejstvo je, da moderni motorji v avtomobilih ne puščajo več plina kot so ga pred desetletji, zato je takšna prepoved nesmiselna in je tudi ni mogoče najti v nobenem protipožarnem predpisu," nam je povedal in zatrdil, da njihovo podjetje v načrtih nikoli ne predvidi omenjene prepovedi.
Tudi bencin je nevaren, mar ne?
Kaj naj torej naredi lastnik LPG vozila, ko se znajde na vhodu takšne garaže? Praviloma mu nihče ne bi smel delati zgage, še posebej ker se LPG vozilo od običajnega največkrat loči le po pokrovčku odprtine za točenje plina, v tistem trenutku lahko za vsak slučaj tudi preklopi na uporabo klasičnega energenta. Lastnik garaže bo policijo zelo težko prepričal, da je storil kaj narobe, če se naokoli ne vozi ravno s predrtim plinskim rezervoarjem, iz katerega uhaja para. A predrt bencinski rezervoar (ki je mimogrede plastičen, ne kovinski kot v primeru LPG) je v takšnem primeru prav tako nevaren.
andrej.leban@zurnal24.si
In koliko gorečih in "zbombardiranih" LPG avtomobilov si že zaznal?Kretenski so napisi nad garažami ...
Točno tako.Jaz se vozim že dobrih 10 let na plin brez problema.
Vsako vozilo predelano na plin mora imeti homologacijo.Bencin je mnogo bolj vnetljiv in eksploziven kot LPG.Če bi bila CNG in LPG vozila bolj nevarna od bencinskih, bi to prvo opazile zavarovalnice.Drugače si pa poglej:https://youtu.be/18Xn-jTNufo